fbpx

צעצועים שווים – המחאה שהובילה לביטול ההפרדה המגדרית

מחאת ילדים נגד הפרדה מגדרית ברשת הצעצועים טויס אר אס הובילה את הרשת להודיע על ביטול ההפרדה. מי שלא מרוצים אלו החרדים שמאיימים בחרם
toys

להפרדה המגדרית נחשפנו מאז שהיינו ילדים – החל מצבע השמיכה בה כיסו אותנו, דרך הצעצועים שקנו לנו ועד לדמות שכיכבה על ילקוט בית הספר. כמבוגרים המודעים להפרדה מגדרית, אנחנו יודעים לזהות אותה כשאנו נתקלים בה, אך ילדים רבים שגדלו אל תוך ההפרדה הזו, מוצאים אותה הגיונית ולגיטימית, והם אלו שממשיכים לחזק אותה ולתמוך בה כשהם הופכים למבוגרים, ואף מעבירים אותה לילדיהם.

אך ישנם ילדים שמודעים להפרדה ומסרבים לקבל אותה, ואפילו נוקטים פעולות מחאה על מנת לשנות את המצב, גם כשמדובר במלחמה מול חברות ענק.

תלמידות ותלמידי בית הספר ביה״ס הדמוקרטי ״קהילה״ בדרום תל אביב, יצאו למאבק נגד מחלקות ״בנים״ ו״בנות״ בחנויות הצעצועים. את ההשראה קיבלו ממחאה דומה נערכה בשנה שעברה נגד רשת חנויות צעצועים גדולה בבריטניה, שהביאה לביטול ההפרדה המגדרית בחנויות הרשת.

בעמוד המחאה שהקימו “צעצועים ממוגדרים – לא בבית ספרנו”, אפשרו מארגני המחאה לגולשים להוריד באנרים המכילים סלוגנים התומכים במחאה, פרסמו את המכתבים שנשלחו למנהלי הסניפים ואף יצרו רשימת מגדור שבועית, המדרגת את רשתות הצעצועים המובילות בישראל ואת רמת ההפרדה המגדרית בה הן נוקטות.

המחאה של התלמידים והתלמידות לא הסתיימה ברשת. התלמידים הגיעו לסניפי הרשת שם מסרו מכתב מפורט למנהלי כל סניף, המציג את הבעיה ומציע דרכים לפתרונה. בנוסף ארגנו התלמידים משמרות מחאה מחוץ לחנויות שם נשאו שלטים שנועדו לעורר את מודעות הצרכנים לנושא באמצעות סיסמאות דוגמת: “מחלקות בנים בנות לא יגידו לי מה להיות” ו”גם בנות וגם בנים רוצות צעצועים שווים”.

“מפריע לי שעושים הפרדה בין צעצועים של בנים כביכול לצעצועים של בנות כביכול”, אמרה יוקו רם שצ’ופק בת ה-17, “ובעצם מגדירים להם מה הם אמורים לאהוב ומה הם לא אמורים לאהוב”.

“אתה הולך לטויס אר אס, רואה ברבי או משהו שאתה נורא רוצה, והמוכר רואה אותך מסתכל על זה ואומר  לך, לא, זה לבנות”, מוסיף נח רנרנט בן ה-12, “בוא קח משהו אחר במקום”.

toysrnotus

רשימת המיגדור | צילום: עמוד הפייסבוק

הרשת מבטיחה לבטל, החרדים מאיימים להחרים

החלוקה הברורה אותה מתארים הילדים קיימת באופן חד יותר באתר האינטרנט של החברה, בו כדי לחפש צעצוע יש לציין מחיר, גיל ומין. אם תחפשו בקטגורית “בנים” תמצאו כלי עבודה, כלי תחבורה, רובוטים וכלי נשק, ואילו בקטגוריית ה”בנות” תמצאו בובות, ציוד לבית ואביזרי אופנה.

עוד בנושא:  מצעד הגאווה בירושלים פתח את חודש הגאווה בישראל

“ההפרדה בין המדפים, גם כשאין שלטים של בנים ובנות, היא מאד ברורה”, הסבירה טלי ברייר בן מוחה, מייסדת “מנהיגותה” – חינוך מודע מגדר, בכתבה ששודרה בנושא בערוץ 10, “הילדים והילדות יודעים מרגע הלידה למי שייך הוורוד ולמי שייך הכחול. אנחנו מנווטות בנות למקצועות של אכפתיות ושל חמלה, מקצועות טיפוליים, וכמובן להיות אשת משפחה, בעוד שאת הבנים אנחנו מנווטים לקריירה, לאינדיבידואליזם, להיות מדענים, חוקרים ואנשי מחשבים”.

מחאת הילדים, שזכתה לסיקור נרחב של התקשורת, הובילה את רשת טויס אר אס לשנות את מדיניותה. בהודעה שפרסמה הרשת בעקבות המחאה נמסר: “הרשת החלה בהליך איחוד הקטגוריות ובכל החנויות אין היום מחלקות מגדריות. האיחוד יוטמע בהמשך גם באתר האינטרנט וגם בקטלוגים”.

מארגני המחאה פרסמו את תגובת הרשת בעמוד הפייסבוק כאות ניצחון, ויחד עם זאת הבטיחו להמשיך ולעקוב אחרי פעילות הרשת, כמו גם אחרי הרשתות האחרות.

מי שפחות אהבו את תגובת טויס אר אס אלו חברי המגזר החרדי, שהודיעו כי ישקלו הטלת חרם על הרשת במידה ותחליט להחיל את החלטתה גם על סניפיה הממוקמים באזורים חרדיים.

“העתקת המודל הזה לירושלים ולריכוזי אוכלוסייה חרדיים, עלולה לגרום לפריצות חמורה בגדר הצניעות ולהשפעה רעה על הנוער באמצעות החדרת מושגים מערביים פסולים ומסוכנים”, אמר יואליש קרויס, איש העדה החרדית, בראיון שפורסם באתר ככר השבת, “ירושלים אינה ניו יורק וגם לא תל אביב. מה שמתירים לעצמם החילונים במקומות אחרים כאן הוא אסור. לא יקום ולא יהיה. יש לנו אחריות על קדושת העיר. לא נאפשר מצעדי גאווה בירושלים וגם לא מתחם סינמה סיטי בשבתות וגם לא פתיחת רשת צעצועים שכל תכליתה לשנות את היוצרות, לבלבל בין המינים ולהתנגד לטבע האנושי כפי שקבע בורא עולם. אנו עוקבים בדאגה אחר התופעה ואם המצב לא יישאר כשהיה, אנו נשקול חרם צרכנים על הרשת ונקרא לציבור להדיר את רגליו מחנויות אלו”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן