fbpx

צייר לי מצעד – מאחורי האיורים של הספר “יום של גאווה”

אחרי אינספור עיצובים לחיי הלילה הגאים ולמצעדי הגאווה, המאייר יוסי מדר התפנה לאייר את ספר הילדים החדש "יום של גאווה" ולהציג את תל אביב הגאה גם לילדים | "היה לי חשוב מאד להתחבר לעולם דימויים הרבה יותר נאיבי וילדותי, אבל כזה שידבר לכולם – מהקהילה ומחוצה לה, גם למבוגרים וגם לילדים"
יוםשלגאווה3
איורים: יוסי מדר

הנראות הגאה שהולכת ומתעצמת בשנים האחרונות, ומוכיחה לכולם שאנחנו כאן ובכל מקום, לא פסחה גם על מדפי הספרים. בולט במיוחד מדף ספרי הילדים, שבשנים האחרונות הצטרפו אליו ספרים להט”בים המתווכים לילדים נושאים כמו משפחות גאות, הורות אחרת, על יציאה מהארון אפילו על התאמה מגדרית.

לאחרונה הצטרף אל המדף הספר “יום של גאווה”, ספר הילדים הראשון בעברית העוסק בנושא הגאווה. “יום של גאווה” מזמין את הילדים למסע צבעוני ומרתק, ביום מיוחד בו לכולם יש מקום. הספר “יום של גאווה”, רועי יולדוס-רייס ויוסי מדר, מיועד לילדים הגדלים במשפחות גאות או במשפחות מסורתיות, לילדים המרגישים שונה או חולמים אחרת, וגם לכל האנשים הבוגרים שמחפשים סיבה לגאווה.

את “יום של גאווה” כתב רועי יולדוס-רייס מתוך החוויה האישית שלו כאב גאה, ונוכח פריחתן בשנים האחרונות של אלפי משפחות מסוגים שונים. יולדוס-רייס, נשוי לאור ואב גאה לאליה ולירי, הקים בשנת 2011 את ערוץ הגאווה באתר mako, וב-6 השנים האחרונות הוא משמש כסמנכ”ל השיווק של חברת תמוז פונדקאות.

וכמו בכל שלב במאבק הגאה, גם במקרה הזה לנראות יש חלק חשוב ומשמעותי בהעברת המסר. על החלק הנראותי של הספר, אחראי המאייר יוסי מדר. מדר, שמעצב בעיקר לחיי הלילה של תל אביב, והיה שותף למיתוג מצעד הגאווה, מצליח להעביר באיוריו את האווירה התל אביבית הגאה, את הגיוון ואת ההיסטוריה הקהילתית.


“תהליך איור הספר היה תהליך משותף שלי ושל רועי”, מסביר המאייר יוסי מדר, “בהתחלה עבדנו לא מעט על מציאת סגנון הצביעה והטכניקה המתאימים ביותר לספר. התחלנו עם הדמות של קשת, שהיא בעצם גיבורת הספר, ואיירתי אותה בכמה סגנונות שונים. היה לי מאד חשוב שהפנים של הדמויות לא יהיו מפורטות יותר מדיי, ולכן החלטתי שהדמויות בספר יהיו עם זוג עיניים ולחיים סמוקות. ההבעה של קשת הייתה עמוקה מאד גם כך, ולא הצריכה פרטים נוספים. לגבי שאר הדמויות שמופיעות בספר, היה לי חשוב לשלב ביניהן מתוך הקהילה, כמו גילה, עפרה, שירזי, שהן באמת חלק מהדבר הזה שנקרא ‘מצעד הגאווה'”.

האם העבודה על הספר הייתה שונה מעבודות קודמות שעשית?
“תהליך העבודה על ספר ילדים מאוד שונה. קודם כל מכיוון שספר ילדים מכיל כמה כפולות והדמויות חוזרות על עצמן בספר, הכל חייב להיות מאוד אחיד באותו העולם ובאותה השפה. זה לא ממש קל לשמור על אותם מאפיינים, ולהפתיע בכל כפולה מחדש. זה היה תהליך של כמעט שנה, במהלכו רועי ואני בנינו את העולם. היה לי חשוב מאד להתחבר לעולם דימויים הרבה יותר נאיבי וילדותי, אבל כזה שידבר לכולם – מהקהילה ומחוצה לה, גם למבוגרים וגם לילדים”.

עוד בנושא:  צובעות את העולם - סדרת חוברות צביעה על נשים פורצות דרך

עופר ניסים וגילה גולדשטיין | איורים: יוסי מדר

האם לדעתכם אפשר למתג את המצעד כאירוע לכל המשפחה עבור האוכלוסייה הכללית, למרות איך שהוא נתפס היום?
יוסי: “בהחלט! המצעד הוא לחלוטין אירוע לכל המשפחה, אם נזכר לרגע מדוע אנחנו מקיימים את המצעד הזה מלכתחילה, המצעד למעשה מסמל שכל אדם באשר הוא, מעבר למגדר ולמיניות, יכול להרגיש חופשי ולהביע את עצמו בדרך שאינה פוגעת באחר. לכל אחד ואחת יש את הזכות לעשות זאת, מבוגרים, צעירים, משפחות – לכולם יש חלק בהוויה הזו שנקראת מצעד הגאווה”.

רועי: “התפיסות לגבי המצעד אינן קשורות במצעד עצמו, אלא בהומופוביה של אותם אנשים ובתפיסותיהם ההומופוביות. המצעד הוא רק תירוץ לשנוא, שכן טענות שהמצעד הוא פרובוקטיבי או מוחצן מדיי נגועות בצביעות ובבורות. בניגוד למאבקים אלימים ופרובוקטיביים של אוכלוסיות שונות, הקהילה הגאה צועדת לא נגד, אלא בעד. היא צועדת בעד ערכים של שוויון, סובלנות, קבלה וצדק. היא צועדת כדי שיראו שהיא קיימת, שהיא לא מסתתרת או מתביישת יותר. המסר מאחורי המצעד הוא מסר אוניברסאלי ובסיסי – כולנו שווים, ולכולנו הזכות להיות גאים במי שאנחנו. מעבר לכך, בשנים האחרונות המצעד אכן הפך לאירוע חגיגי לכל המשפחה.

חשוב לזכור שבעשור האחרון הצטרפו לצועדים ולמחאה גם אלפי ילדות וילדים, שנולדו למשפחות מכל הסוגים והמינים. כמו כן, יותר ויותר משפחות ‘מסורתיות’ רבות, עם אמא ואבא, באות לצעוד ביחד עם ילדיהם. ‘יום של גאווה’ מנגיש את המצעד לדור הצעיר, ומעודד שיח בגובה העיניים סביב נושאי הגאווה והשוויון. במובנים רבים מהווה הספר כמעין גשר בין-דורי, הפותח עבור הילדים צוהר אל עולמם של הוריהם ומאבקם למען שוויון זכויות”.

איזה תגובות מרגשות קיבלת על הספר?
רועי: “מרגע שהספר יצא לאור, פנו אליי עשרות מורים, מורות, גננים וגננות שהחלו לקיים פעילויות ספונטניות עם הספר בכיתות, ושמחו על היכולת לעסוק בנושא מורכב בצורה פשוטה וצבעונית. בשבועות האחרונים נשלחו אליי אינספור מכתבים, ציורים ותמונות של ילדים ששיתפו אותי במחשבותיהם וברגשותיהם לאחר שקראו את הספר. מרגש מאד”.

“יום של גאווה”, רועי יולדוס-רייס, הוצאת ספרי ניב | הספר זמין לרכישה און ליין באתר 

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. דויד הגב

    נראה ספר טוב, ויופי של ציורים. כל הכבוד

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן