fbpx

מהכלא לתחרות שחייה עולמית – סיפורה של קבוצת השחייה הגאה מאוגנדה

שבוע אחרי שנעצרו בארוע גאווה באוגנדה, הגיעו שחייני קבוצת השחייה הגאה מאוגנדה להשתתף באליפות העולם של ארגון השחייה הלהט"בי | "להיות בתא מעצר על מי שאני, וכמה ימים אחר כך להיות במקום בו אני לא צריכה לפחד לבטא את מי שאני, זה פשוט מדהים"
שחייניות אוגנדה

לפני שבועיים התקיימה באדמנטון, קנדה, אליפות העולם של ארגון השחייה הלהט”בי הבינ”ל IGLA, בה התארחו נבחרות שחייה גאות מכל רחבי העולם.

השנה, בלטה בנוכחותה קבוצת השחייה הגאה מאוגנדה, שחבריה הגיעו לייצג את אוגנדה היישר מתא המעצר, לשם הועברו לאחר שנעצרו בפשיטת המשטרה על אירוע גאווה בו השתתפו.

“להיות בתא מעצר על מי שאני, וכמה ימים אחר כך להיות במקום בו אני לא צריכה לפחד לבטא את מי שאני, זה פשוט מדהים”, אמרה קלייר בירוגאבה, שחיינית בקבוצת השחייה הגאה מאוגנדה שנעצרה בפשיטה.

יחד עימה הגיע לקנדה אבביו קטיטי, שחיין בקבוצה, שהגיע לקנדה לייצג את אותה המדינה שעצרה אותו על היותו גבר טרנסג’נדר.

הפשיטה המדוברת נערכה שבוע לפני יציאתם לתחרות, במסגרת אירוע בחירת מר וגברת גאווה 2016. השוטרים שפרצו לאירוע כשהם חמושים, עצרו 20 איש מתוך 300 הנוכחים באירוע, חמישה מהם חברי נבחרת השחייה הגאה של אוגנדה.

בירוגבה וקטיטי ידעו כי הם אמורים להשתתף בתחרות באדמנטון מספר ימים לאחר המעצר, אך לא ידעו אם הממשלה תאפשר להם להשתתף.

“אני לא רוצה ליהנות מהחופש יותר מדי. אני יודעת שבקרוב אצטרך להשאיר אותו מאחור, אז אני לא רוצה להתרגל יותר מדי, כדי שלא יהיה לי קשה להתרגל חזרה הביתה”

לדברי בירוגאבה, היא מרגישה קונפליקט לייצג את מדינתה באירוע כזה, בהתחשב במה שנאלצה לעבור לפני שהגיעה לתחרות. אבל ההשתתפות באירוע גם מעניקה לה תקווה. “לראות את דגל אוגנדה ודגל הגאווה מונפים ביחד מעניק לי תחושה של גאווה ותקווה”, היא אומרת, “אני רוצה להיות מסוגלת להביא את את התקווה הזו שאני רואה בעולם, חזרה איתי הביתה, וליהנות ממנה עם חברי הלהט”בים”.

שחייניות אוגנדה3

בירוגאבה וקטיטי מספרים כי הם חיים את חייהם בפחד מפני רדיפות ואלימות. בירוגאבה אומרת כי היא מאד שמחה להשאיר את הפחד הזה מאחור ולהגיע לקנדה, אך מדובר בשמחה שמהולה בעצב.

“אני לא רוצה ליהנות מהחופש יותר מיד”, היא אומרת, “אני יודעת שבקרוב אצטרך להשאיר אותו מאחור, אז אני לא רוצה להתרגל יותר מדי, כדי שלא יהיה לי קשה להתרגל חזרה הביתה”.

קטיטי מספר כי לאחר שהגיע לקנדה, ביקשו ממנו כמה מבני משפחתו לא לחזור חזרה לאוגנדה, והזהירו אותו כי הוא עלול להירצח. לדבריו, לאחר שנעצר באירוע הגאווה, הוא לא יודע כיצד יוכל להמשיך בחייו לאחר שיחזור לאוגנדה. אבל למרות החשש, הוא לא מתכוון לחזור ולהסתתר. “זה לא ישנה שום דבר, זה לא יגרום לי להפסיק להיות מי שאני”.

ספורט הוא סוג חדש של אקטיביזם

מטרתו של ארגון International Gay and Lesbian Aquatics) IGLA), היא לקדם השתתפות חברי וחברות הקהילה בשחייה, כדורמים, קפיצה למים ושחייה צורנית ולקיים, אחת לשנה, אליפות עולם במקצועות הללו. אל תחרויות ה-IGLA מגיעות קבוצות שחיה מכל העולם, השנה זו הייתה הפעם הראשונה בה השתתפה קבוצה מאוגנדה.

עוד בנושא:  תיקון היסטורי: הכנסת תכיר בבני זוג של נופלים להט"בים כאלמני צה"ל

שגיא קריספין, קפטן הנבחרת השחייה הישראלית וחבר בהנהלת ארגון השחייה הלהט”בי הבינ”ל, שאף ייצג בתחרות את ישראל וזכה במדליית זהב אחת ושתי מדליות כסף, סיפר ל-WDG כיצד הגיעה קבוצת השחייה מאוגנדה אל התחרות.

“כחצי שנה לפני התחרות פנה אלינו אקטיביסט אמריקאי בשם נייט פרימן שהיה במהלכו של טיול אופניים ברחבי אפריקה”, סיפר קריספין, “במסגרתו של הסיור ביקר נייט בקהילות להט”ביות באפריקה ומאז ינואר השנה השתקע באוגנדה וסייע לקהילה המקומית. פרימן הציע להנהלת הארגון להביא קבוצת שחיינים להט”בים מקבוצת השחייה המקומית להשתתף באליפות העולם בקנדה וכך לקרב את הקהילה לעולם. בסיוע כספי של IGLA, של מועדוני שחייה גאים בארה”ב ותורמים נוספים, הצלחנו להביא לאדמונטון 5 שחיינים ושחייניות מאוגנדה שהשתתפו בתחרות, חברי הקבוצה השתתפו בתחרויות, ואף זכו במקום ראשון קבוצתי לקבוצות עד 7 משתתפים”.

קבוצת השחייה האוגנדית המקומית The Uganda Kuchus Aquatic Team UKAT, הוקמה בשלהי 2015 מתוך מטרה ליצור מרחב בטוח לחברי הקהילה לעסוק בספורט. באוגנדה, שם יחסים חד מיניים מהווים עבירה על החוק, המשמעות של מרחב בטוח היא ממשית. שמה של הקבוצה מתבסס על המילה KUCHUS – מילת גנאי להומו בסואהילית.

“במהלך התחרות קיימנו פאנל בהשתתפות נציגים מהמדינות המשתתפות בתחרות לדבר על הקהילות במקום מוצאם” סיפר קריספין, “החברים מאוגנדה סיפרו על קהילה שאכן נאבקת מול חוקים דרקונים ופוגעניים אך בה בעת קהילה תוססת ופורחת המקיימת פעילות תרבות, ספורט, עזרה הדדית וסיוע משפטי ובריאותי לחבריה.

בשיחות עם חברי הקבוצה בלטה בעיקר תחושת העוצמה האישית. הן חזרו וביקשו מאיתנו שלא לרחם עליהם אלא לתמוך ולחזק אותם. עצם החיזוקים, בין אם אלו חיזוקים רוחניים ובין אם אלו תרומות כספים, שהם מקבלים מהעולם מאפשרים להם להתמודד עם המציאות הקשה כלפי הקהילה הגאה באוגנדה.

מעטות ההזדמנויות שיש לנו לפגוש ולהכיר חברות קהילה ממדינות כמו אוגנדה ואני שמח על ההזדמנות שקיבלתי. הזדמנות זו חיזקה עבורי שוב את המשמעות המרכזית שהספורט הלהט”בי משמש בחיי”.

גם בירוגאבה רואה בספורט משמעות מיוחדת, כזו שמאפשרת להם להלחם באפליה שהם חווים בדרך שונה ומיוחדת: “לדעתי ספורט הוא סוג חדש של אקטיביזם”, היא אומרת, “דרך להוכיח שאתה נחוש, מתאושש מהר, מתמיד, ושאכפת לך מעצמך ומהבריאות שלך. אני מקווה שבאמצעות ההשתתפות בתחרות בקנדה נוכל להראות לעולם, שלמרות שאנחנו מופלים באוגנדה, ונמצאים מחוץ לחוק, אנחנו עדיין יכולים לעשות הרבה דברים כדי ליצור מודעות”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן