fbpx

“ספורט מעלה תחושת ערך עצמי וחשוב שיהיה נגיש לכלל האוכלוסייה”

עם כניסתה לתפקיד המנכ"לית הנבחרת של מועדון ספורט גאה ישראל, אלמוג דיין משתפת אותנו בתכניות לפיתוח קבוצות ספורט בפריפריה, הגדלת מספר המתאמנות והרחבת מספר הנשים בתפקידי הניהול השונים | "קבוצות המועדון שלנו יוצרות תנאים אופטימליים לחברות הקהילה הגאה"
אלמ וגדיין
צילום: מלי פנסו

בתחילת החודש נבחרה אלמוג דיין לתפקיד מנכ”לית מועדון הספורט הגאה.

בחירתה לתפקיד של דיין, אלופת ישראל בהרמת משקולות ובפיתוח גוף, אלופת עולם בהרמת כוח, עורכת דין ופעילה חברתית, מהווה שינוי מרענן בצמרת הניהול של הארגון, שכללה עד היום גברים בלבד.

“זה נכון שאין כרגע עוד נשים בעמדות הניהול”, מסבירה דיין, “למעשה, ישנו גם מיעוט נשים המתאמנות בקבוצות. נתון מעניין הוא שבקרב המתאמנות בקבוצות כיום, לא מעטות הן סטרייטיות, שכן הקבוצות פתוחות לכל מגדר ונטיית לב. הסיבה העיקרית למיעוט הנשים היא שהעמותה נוסדה ע”י גברים הומואים ובפרט מי שקידם אותה – שגיא קריספין היו”ר ובהמשך יתר חברי הוועד – הם גברים הומואים. אט אט נוצרו קבוצות באופן אורגני, נוספו חברים בעיקר מפה לאוזן, וכך נוצר מצב שמקרב מאות מתאמנים בקבוצות העמותה ברחבי ישראל, נשים בודדות לוקחות חלק באימונים.

זה הדבר העיקרי שחברי הוועד ואני נרצה לשנות. הצעד הראשון היה לקחת מנכ”לית אשה לסבית. אין סיבה לכך שלא יהיה מספר זהה ואף גבוה של מתאמנות, וזאת כיוון שמחקרים מראים שנשים מעדיפות להתאמן בקבוצות ובמסגרות חברתיות של חוגים. בנוסף, המסגרת שאנו מציעים מקנה מרחב בטוח ומקום נהדר להכיר. המטרה העיקרית שלי היא להזמין למועדון נשים נוספות, כמנהלות קבוצות, כמתאמנות, כחברות עמותה וכמאמנות בשכר. אם ישנה אשה הרוצה להיות ראש קבוצה או המעוניינת בקבוצה שלא נמנית על אלו שציינתי – מוזמנת לפנות אליי באופן אישי”.

להיות מנכ”לית לסבית זה זן נדיר בארגוני הקהילה הגאה. מדוע לדעתך זה המצב ומה היית עושה כדי לשנות אותו?
“נשים בעמדות ניהול הן מיעוט בכל העולם, למרבה הצער. המצב לא טוב בהרבה גם במדינות סקנדינביה (על כך כתבתי סמינריון בתואר השני במשפטים באונ’ רייכמן). בישראל שיעור הנשים הבכירות בחברות ציבוריות עומד על 13% בלבד, אם לצטט מנתוני ‘גלובס’ ליום האישה. היינו מצפות שלפחות בקהילה הלסבית – קהילה שבה נשים נאלצות להיות המפרנסות העיקריות – נראה נתונים אחרים, אולם למרבה הצער – מיגדור מתחיל כבר מגיל אפס, עוד באופן שבו ניגשים לתינוקות בני יומם. כך, נראה מערכת שפחות מטיבה עם נשים. לדידי, חשוב מאד שכל אחת ואחד יפגינו סולידריות.

בהקשר הקהילה הגאה, אני סבורה שהדבר תלוי רמת השתכרות. גברים מרוויחים כ- 30% יותר ובעמדות בכירות הפערים בישראל יכולים להגיע גם ל44%. זה מותיר פחות פריווילגיה לעסוק בפעילויות חברתיות, בהן השכר נמוך יותר או לא קיים בכלל, וכן פחות פנאי לפיתוח וקידום יוזמות. קיימת הגמוניה גברית גם בקהילה הגאה, זה ידוע לכל ולא בר ויכוח, לפיכך אני מקווה שארגונים נוספים יפעלו כמו הארגון שלנו וישלבו נשים בהנהגה. אילו הדבר היה תלוי בי – עמותות היו מחויבות או מתומרצות שלא יהיו מעל 60% ממגדר אחד בקרב חברי הוועד”.

איך האווירה עם הצוות של הארגון?
“הצוות מדהים ועובד כולו בהתנדבות. לא נתקלתי ברמה כזו של מקצועיות ומסירות בקרב מתנדבים למשך זמן כה רב. כולם אנשים איכותיים בצורה שהפליאה אותי. ישנה סיבה לכך שקצב הגדילה של העמותה הוא כה מטאורי, ואנו בהחלט סימנו את אזורי הפריפריה כמטרה הבאה. מועדון ספורט גאה ישראל (לשעבר ‘מועדון ספורט גאה ת”א’) צמח בהובלתו של היו”ר, שגיא קריספין, וחברי הוועד, מתנדבים כולם, מעמותה קטנטנה לעמותה מתפקדת, מוכרת בקהילת הספורט הבינלאומית, במסדרונות הכנסת, בדרגי העיריות הגבוהים ביותר, עם מאות מתאמנים ומתנדבים ברחבי הארץ, ועם כסא בכל הפורומים הניהוליים של הקהילה הגאה”.

מהם היעדים שקבעת לעצמך עם הכניסה לתפקיד?
“מלבד העובדה שאני רוצה לראות יותר נשים, הייתי רוצה שנגיע לערים נוספות. היום אנחנו בת”א, ר”ג, חיפה, בקרוב בב”ש וירושלים. לא במקרה, אלו ערים גדולות. בהמשך, הייתי מעוניינת להגיע לערים פריפריאליות יותר, היכן שהנראות הגאה חשובה אף יותר. כמו כן, הייתי רוצה לגייס חסויות לקבוצות המתחרות כדי שנוכל לייצג את ישראל ואת הקהילה הגאה בליגות נוספות בארץ ובעולם. כיום חברי כל קבוצה משלמים אפילו על המדים של עצמם, אם כלל ישנם כאלו. זה לא אמור לקרות, ספורטאי ייצוגי בנבחרת צריך לקבל לפחות מדים, ולטעמי, אף הרבה יותר מכך. יש הרבה מאד עוצמה וכוח בלראות נבחרת וזה אלמנט חשוב מבחינת נראות הקהילה הגאה, להפגין כוח של נבחרת, של א.נשים הישגיות, חזקות, מלאות ביטחון ועם סממני גאווה”.

גם הקהילה הטרנסית מודרת וסובלת מאפליה בתחום הספורט, איך חשבת להתמודד עם הסוגיה?
“למועדון ישנה קבוצת כדורגל של גברים טרנסים, שכרגע איננה משחקת כי אין לעיריית ת”א מגרש להקצות להם. בראש מעייני למצוא להם מתקן. הקבוצות שלנו פתוחות לכולם, על כלל הרצף הגאה. מיעוט הנשים שאוזכר, מתייחס גם לנשים טרנסיות. עם זאת, היינו שמחות לראות יותר מן הקהילה הטרנסית ככלל. אציין שבעקבות הפרסום על המינוי, פנתה אלי חברה טרנסית והציעה להקים קבוצה שכוללת ספורט ללא מגע, כדי שטרנסיות תחושנה בנוח. היא קבלה את ברכת המועדון ובוחנת התעניינות. אנו נשמח מאד להפעיל קבוצה שכזו”.

עוד בנושא:  תיקון היסטורי: הכנסת תכיר בבני זוג של נופלים להט"בים כאלמני צה"ל

רצון להיות הטובה ביותר בכל מחיר

דיין הייתה אלופת ישראל בהרמת משקולות, אלופת עולם בהרמת כוח (פאוורליפטינג) ומחזיקת שיא עולמי עד היום בתרגיל לחיצת חזה, ומרת ישראל (אלופת ישראל בפיתוח גוף). בין השנים 2006 – 2014 ניהלה קהילת ספורט בהיקף של מעל 100 אלף א.נשים. מלבד העיסוק בספורט, דיין בוגרת אוניברסיטת רייכמן למשפטים וממשל, עובדת שם כעוזרת הוראה בבי”ס לממשל כבר 9 שנים ולפני שבע שנים פתחה משרד משלה בתחום המסחרי-אזרחי.

היית מקשרת בין ספורט לבין מצוינות בשאר תחומי החיים? קריירה למשל?
“חד משמעית כן, ספורט מצריך נחישות, עקביות, משמעת עצמית חזקה, יציבות, התמדה, רצון להיות הטובה ביותר בכל מחיר. הוא מצריך שליטה אדירה- בגוף, אך מעל הכל, בראש. כיום, באוניברסיטאות הנחשבות ביותר בעולם ישנה נטייה לבחור סטודנטיות לפי הישגים אישיים בין היתר בספורט. מחפשים אחר הישגים יוצאי דופן, ולאו דווקא ציונים, אחר אלו שהם מעל הממוצע במדדים נוספים. ככל הנראה הגיעו למסקנה שאישיות יוצאת דופן ומנטליות חזקה חיוניים להצלחה של ארגון ותורמים לנו כחברה”.

השתתפת בעונה הראשונה של ‘נינג’ה ישראל’, בה המתקנים לא היו מותאמים לגובה של נשים
“נכון, ובאמת אחר שהופעתי – אם תסתכלי בעונות הבאות, תראי שמביאים מדרגה להשלמת הגובה. בנוסף, מאז אותה עונה מביאים נשים בכדי לבחון את המתקנים. יש לזכור, זו תכנית בידור ולא ספורט, המטרה היא רייטינג, אך זו תכנית נהדרת מפני שהכניסה עוד נשים לתחום הטיפוס ואימוני הסטריט, תחומים שבארץ היה נדיר מאד לראות בהם נשים. גם מוערך שמאד מפרגנים שם לנשים המתחרות”.

לייצג את ישראל בליגות בארץ ובעולם

מועדון ספורט גאה הוקם בשנת 2008 ומפעיל קבוצות תחרותיות וקבוצות פנאי במגוון ענפי ספורט ובהם שחייה, כדורעף, כדורסל, כדורגל, טניס, טיפוס בולדרינג (קיר טיפוס), אימונים פונקציונליים, קרוס פיט, וריצה. כל הקבוצות פתוחות לכל מין, מגדר ונטיית לב.

למה צריך מועדון ספורט גאה?
“קודם כל זה משהו שקיים כבר עשרות שנים ברוב אם לא בכל מדינות העולם המפותח. ישנן כמה סיבות לחשיבות הדבר: זה חלק מיצירת זהות של קהילה, דרך ליצור מעגלי שייכות והיכרות והכי חשוב – ליצור מקום בטוח לחברי וחברות הקהילה. בספורט יש להט”בופוביה, אנו יודעים על מעט מאד ספורטאים מחוץ לארון, במידה ניכרת פחות מיחסם באוכלוסייה הכללית. ‘הומו’ ו-‘קוקסינל’ הן קריאות נפוצות במגרשים ואין חקיקה שאוסרת אותן באופן ספציפי. יתרה מכך, בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל קבע שהקריאה “הומו” איננה אסורה, שכן אין חקיקה האוסרת זאת. זאת לא קריאה גזענית, היא לא על בסיס גזע ולכן לא יוטלו סנקציות על קבוצות שאוהדיהן משתמשים במילה זו עבור גנאי. אחת מהמטרות שלנו בעמותה היא להילחם בלהט”בופוביה בספורט, ואנו מסייעים כרגע להתאחדות לכדורגל והקרן החדשה להילחם בתופעה באמצעות קמפיין.

מבחינת ספורט חובבני – האווירה המצ’ואיסטית לעיתים עלולה להדיר להט”בים. גם בקבוצות נשים האווירה לא תמיד מזמינה כלפי לסביות/ביסיות שלא לדבר על המלתחות, במיוחד עבור נשים בוצ’ות וא.בינאריים. אני בעצמי אישה שרירית, אפשר לאמר גם ‘בוץ’, ומקבלת מבטים במלתחות חדרי הכושר בהם אני מתאמנת. אישית, נוח לי מאד עם הגוף שלי, אני גם משקיעה בו הרבה, אז דווקא מתהלכת כטווס, אבל זה כלל לא המצב עבור כולן.ם בקהילה, וודאי לא עבור בנות נוער או א.נשים שמתחילות לגלות את המשיכה לבנות מינן. מעבר לכך ספורט מעלה תחושת ערך עצמי, ביטחון עצמי וחשוב שיהיה כמה שיותר נגיש לכלל האוכלוסייה. קבוצות המועדון שלנו יוצרות תנאים אופטימליים לחברות הקהילה הגאה”.

כיצד ניתן להצטרף לאימונים? האם הם כרוכים בתשלום?
“האימונים עולים כסף. חשוב לנו לשלם למאמנות ומאמנים מקצועיים ולמתקנים. עם זאת, כיוון שאנו עמותה – המחירים נוחים בהרבה בהשוואה למגזר הפרטי. כמו כן, ישנן פעילויות חברתיות רבות שאינן בתשלום או בסבסוד משמעותי, ביניהן – יוגה שבועית, הקרנות מיוחדות של סרטים גאים בשיתוף הסנימטק, לא מזמן היתה פעילות של המירוץ למיליון ברחבי תל אביב, הרמות כוסית, הרצאות, ערבי הוקרה, תמיכה בספורטאי נבחרות ועוד. ההצטרפות היא דרך עמוד הפייסבוק, האינסטגרם ובקרוב האתר החדש”.


משגיא קריספין, יו”ר עמותת ‘מועדון ספורט גאה’ נמסר בתגובה: “בשנים האחרונות עשה מועדון ספורט גאה ישראל קפיצת מדרגה מבחינות רבות. הצטרפותה של אלמוג כמנכלית תאפשר לנו להשיג את היעדים שהציב המועדון ובינהם הרחבת פעילותו לערים רבות בישראל, הגדלת מספר המשתתפים והמשתתפות וכן את מספר הענפים הפעילים בו. בנוסף יוביל המועדון קמפיין ופעילות חינוכית למאבק בלהט”בפוביה בספורט. אנחנו מאחלים ומאחלות לאלמוג הצלחה רבה בתפקידה”.


אימון קרוב – Panthers– קבוצת ריצה גאה | אימוני ספורט גאה נוספים בלוזית – כל האירועים הגאים

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן