fbpx

עם פתיחת מושב החורף – האם יש סיכוי לתיקון חוק הפונדקאות?

למרות קיץ של מחאות והבטחות, הקואליציה עדיין לא מוכנה לקידום תיקון חוק הפונדקאות, הצעות החוק של האופוזיציה צפויות להתקל בהתנגדותם של חברי הרשימה המשותפת, וראש הממשלה עדיין בודק במה מדובר | בתחילת חודש ינואר ידון בג"צ בפעם האחרונה בעתירה לתיקון החוק
פונדקאות מושב חורף

מושב החורף נפתח היום ועימו הציפייה לגלות האם מחאת השוויון של הקהילה הגאה תשיג תוצאות, כפי שהבטיחו לנו הפוליטיקאים.

המבחן הראשון לבחינת ההשפעה של הלחץ הציבורי על מקבלי ההחלטות בכנסת הוא חוק הפונדקאות, שהצית את המחאה. כזכור, עוד בסוף המושב הקודם, בעקבות אישור החוק המאפשר פונדקאות לאימהות יחידניות אך מותיר את הגברים בחוץ, ובעקבות המחאה שבאה בעקבותיו, הודיעו הח”כים אמיר אחנה (הליכוד) ומירב בן ארי (כולנו) כי מיד עם פתיחת המושב הבא הם יעלו להצבעה הצעה שתתקן את האפליה ותאפשר הליך דומה גם לאבות יחידנים. ראש הממשלה נתניהו פרסם סרטון בו הסביר כי הוא תומך בתיקון כזה ויפעל לקדמו עם תחילת המושב הבא.

אך למרות ההבטחות, עוד לפני פתיחת מושב החורף התבשרנו כי התיקון לחוק הפונדקאות, הכולל גם גברים יחידים וזוגות גברים, לא יעלה לדיון בקרוב. יוזמי החוק הסבירו כי הסיבה לשינוי נעוצה בכך שאין עדיין הסכמות בתוך הקואליציה סביב הצעת החוק, וראש הממשלה שנשאל על החוק במסיבת עיתונאים אמר כי הוא אינו מעודכן בסיבת העיכוב וכי עליו ללמוד קודם כל במה מדובר.

גם חברי הכנסת מהאופוזיציה לא מיהרו להצטרף ולתמוך בהצעת החוק של אוחנה ובן ארי. במקום זאת הודיעו באופוזיציה כי יגישו חוקים משלהם וקראו לראש הממשלה לעמוד בהבטחתו ולתמוך בחוקים שיועלו להצבעה. ח”כ יעל גרמן (יש עתיד) הודיעה כי בשבוע הראשון של מושב החורף תגיש לועדת השרים לחקיקה את הצעת חוק הפונדקאות שלה (שכבר זכתה לתמיכתו של ראש הממשלה בכנסת ההקודמת), וכך גם ח”כ איציק שמולי (המחנה הציוני), שהגיש הצעת חוק דומה.

הסיכוי של הצעות החוק הללו לעבור אינו ברור, שכן בניגוד להצעות חוק רבות של האופוזיציה, שזוכות להתנגדות גורפת של הקואליציה, במקרה הזה ישנם ח”כים רבים מהקואליציה, בעיקר ממפלגות הליכוד וכולנו, שיתקשו להתנגד לשינוי זהה לזה שהם עצמם הבטיחו שיקדמו.

מי שעשוי לסייע לקואליציה להפיל את הצעות החוק האלו הם חברי הרשימה המשותפת, שצפויים להצביע נגד הצעות החוק או להיעדר מההצבעה עליהן ובכך למנוע את הרוב הדרוש לאישורן. על פי הערכות בכנסת אחת הסיבות למהלך היא התנגדות מסורתית של חברי הכנסת הערבים להכרה או לסיוע לקהילה הגאה, וסיבה נוספת קשורה ליחסים שבין חברי הכנסת מהסיעות הערביות וחברי הסיעות החרדיות ולהסכם הלא כתוב ביניהם לפיו הצדדים אינם מתערבים בנושאים הלכתיים החשובים לצד השני.

עוד בנושא:  אהבה שווה - תערוכת צילומי זוגות להט"ב ביום חתונתם

דיון אחרון בבג”צ בעתירה לתיקון החוק

זירה נוספת בה ממשיכה הקהילה הגאה להלחם על התיקון לחוק הפונדקאות היא בג”צ. בתחילת השבוע הגישו העותרים בבג”צ הפונדקאות, איתי ויואב ארד-פנקס יחד עם עמותת אבות גאים וסוכנות הפונדקאות תמוז, את תגובתם לקראת הדיון האחרון שיתקיים בבית המשפט העליון ב-1.1.2019.

בתגובה, שהוגשה באמצעות עו”ד חגי קלעי, מבקשים העותרים מבית המשפט לתת פסק דין המקבל את העתירה, לבטל את אפלייתם של גברים יחידים ובני זוג בני אותו המין באפשרות להתקשר בהסכמי פונדקאות, ולקבל תרומת ביצית לצורך כך, הסבירו העותרים כי תכלית החוק הקיים היא להבטיח כי הליך הפונדקאות יעשה באופן אתי, תוך הגנה על האם הנושאת מפני ניצול, ומתוך רגישות למורכבות האישית והרפואית שבהליך הפונדקאות. לדבריהם, דרישה לשוויון אינה פוגעת בתכלית החוק. עוד הסבירו העותרים כי החוק הקיים פוגע בזכויות החוקתיות לשוויון, לחיי משפחה ולהורות ולחופש חוזים.

העותרים ציטטו בתגובה את דבריו של ראש הממשלה נתניהו על החוק, בהם אמר כי “לאמהות יחידניות יש זכות לתהליך פונדקאות, אבל לאבות יחידנים אין זכות כזו. זה פשוט לא הוגן וצריך לתקן את זה”, וכן את דבריו של יו”ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, חה”כ אלי אלאלוף, שאמר: “אני הולך להצביע נגד, זאת אומרת בעד החוק, ללא תיקון. אבל אני יודע שיש תהליך חברתי, שיום אחד נצטרך להכיר בכל זוג, גם מאותו מין”. העותרים גם הזכירו את המחאה ואת תמיכת הציבור בתיקון החוק כפי שאה לידי ביטוי במחאה.

“האפשרות להפוך להורים באמצעות התקשרות עם פונדקאית היא האפשרות היחידה הפתוחה בפני גברים יחידים ובני זוג בני אותו המין להקים תא משפחתי בו הם מעוניינים, ולהביא לעולם ילד שהוא שלהם ושלהם בלבד”, נכתב בתגובה, “רצונו של גבר, או של בני זוג מאותו המין, להפוך להורה, אינו פחות מרצונה של אשה, או של בני זוג הטרוסקסואלים, להפוך להורים”.

וגם ההפגנות המחאה עדיין בשטח – ביום שני יתקימו שתי הפגנות מחאה – בשעות הצהרים תערך הפגנה מול הכנסת, ובשעות הערב הפגנה נוספת בתל אביב, בניסיון לשחזר את הנוכחות הגדולה של חודש יולי ולחדש את הלחץ הציבורי על חברי הכנת והשרים עם פתיחת מושב החורף.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן