fbpx

בג”צ קבע פה אחד: “זוגות להט”בים יכולים לאמץ ילדים”

בית המשפט העליון קיבל את העתירה נגד האפליה בחוק האימוץ וקבע כי יש לפרש את החוק כך שתבוטל האפלייה רבת השנים באימוץ כלפי זוגות להט"ב | "תא משפחתי יציב ואוהב, היכול להוות בסיס איתן לגידול ילד בריא, יכול להיות תא משפחתי של איש ואישה, של אישה ואישה, ושל איש ואיש – ובלבד שטובת הילד נשמרת"
בגצ
אולם בית המשפט | Anita Gould | CC BY-NC 2.0

שש שנים מאז התחייבה המדינה לשנות את חוק האימוץ כך שתבוטל האפלייה כלפי זוגות מאותו המין, שופטי בית המשפט העליון קבעו פה אחד בהחלטתם כי גם על פי החוק הקיים ניתן להתיר אימוץ ע”י זוגות להט”ב.

ההחלטה ניתנה במסגרת דיון בעתירתם של שני זוגות להט”ב שהוגשה בשנת 2021 יחד עם המרכז הרפורמי, האגודה למען הלהט”ב, הבית הפתוח לגאווה ולסובלנות בירושלים ועמותת אבות גאים.

העתירה עסקה בחוק האימוץ הקובע כי “אין אימוץ אלא על ידי איש ואשתו יחד”, ובכך מפלה זוגות להט”ב אשר יכולים לאמץ רק ילדים שזוגות הטרוסקסואליים אינם מעוניינים בהם. המדובר בד”כ בילדים גדולים או ילדים עם צרכים מיוחדים, ובה נדרש שהמונח “איש ואשתו” בחוק האימוץ יפורש כך שיכלול בני זוג מאותו המין.

“שישה עשורים חלפו מאז נכתבה התיבה “איש ואשתו יחד” בחוק האימוץ”” כתבו השופטים החלטתם, “מאז, למדנו לדעת כי תא משפחתי יציב ואוהב, היכול להוות בסיס איתן לגידול ילד בריא, יכול להיות תא משפחתי של איש ואישה, של אישה ואישה, ושל איש ואיש – ובלבד שטובת הילד נשמרת. תובנה זו היא העומדת במוקד הפרשנות שניתנת על-ידינו היום להוראת סעיף 3 לחוק. בקביעה פרשנית זו, המכניסה בני זוג מאותו המין בשערי “הדלת הראשית” של חוץ האימוץ, אנו פוסעים בתלם שכבר נחרש בפסקי דין בתחום דיני המשפחה ובתחומים נוספים, אשר הכירו במהלך השנים בקיומה של זוגיות חד-מינית, בהורותם של זוגות חד-מיניים, ובזכותם לשוויון. פסיקתנו אף ממשיכה ציר פרשני קיים המתייחס לחוק האימוץ, ציר המרחיב את קשת המאמצים הפוטנציאליים אל מעבר לגבולות הדגם המשפחתי המסורתי של “איש ואישה”, לשם הגשמת תכליתו של החוק. פרשנות זו מתחייבת אפוא משינויי העיתים, מעקרון טובת הילד, מכבוד האדם ומעקרון השוויון”.

מעל שבע שנים של מאבק

נושא האפליה בחוק האימוץ הועלה לראשונה אל מול בית המשפט העליון בעתירה ראשונה שהוגשה בשנת 2016, בעקבותיה התחייבה המדינה לתקן תוך שנה וחצי את חוק האימוץ כך שתבוטל האפליה כלפי זוגות להט”ב. ב- 2019 פורסם תזכיר חוק בנושא אך הוא לא קודם.

לאחר שבממשלה הקודמת נאמר שאין היתכנות פוליטית לתיקון חקיקה אך אין להם התנגדות לכך שהעתירה תיקבע לדיון בפני בג”ץ, נקבע דיון בעתירה בקיץ 2022 אך הוא בוטל לאור נפילת הממשלה והבחירות שהתקיימו בשלהי 2022.

דיון ראשון בעתירה התקיים באוגוסט 2023. על פי עמדת המדינה שהוגשה לקראת הדיון, דרך המלך היא להמתין לתיקון חקיקה אך משום ששר המשפטים סבור שאין היתכנות פוליטית לתיקון חקיקה ובשל התנגדות שר הרווחה (שטען כי הדבר ׳מוסיף מורכבויות וקשיים לילד׳ בניגוד לעמדות אנשי המקצוע במשרדו), קיים עוגן משפטי שיאפשר לקבל את הפרשנות המרחיבה שהעותרים מבקשים. המדינה, כמו גם העותרים במקרה זה, עומדת על כך שהדבר מתבקש גם מכח עקרון טובת הילד – להעניק בית לילד ללא קשר לנטייה המינית של הוריו.

עוד בנושא:  אהבה שווה - תערוכת צילומי זוגות להט"ב ביום חתונתם

“זוהי קרן אור בתקופה אפלה”, מסרו העותרים שחר גלוברמן ושי גורטלר, “מעל לשמונה שנים שאנחנו ממתינים בתור לאימוץ. בג”ץ כבר לא יחזיר לנו את השנים הללו או את ההשלכות של ההמתנה הממושכת אבל אנחנו שמחים שדלת האימוץ נפתחה עבור הזוגות הלהט”בים הבאים”.

“בתוך התקופה הקשה שאנחנו מצויים בה, אנחנו מברכים על רגעים קטנים של חסד שמעוררים תקווה שנקום מההריסות לעתיד טוב, צודק ומאוחד יותר”,  הוסיפו העותרים צפריר גדעון ועדו זיו, “אנחנו מודים לבית המשפט על פסיקתו ששמה קץ להבחנה המפלה שלנו כהורים, שאין בינה ובין טובת הילד דבר וחצי דבר. כמו שאין ילדים סוג ב׳ גם אין הורים סוג ב׳. אהבה היא אהבה היא אהבה”.

פסק דין שמוחק עוד ביטוי של אפליה ממסדית

“מעל שבע שנים שאנחנו נאבקות עבור זוגות להטבי”ם כדי שיוכלו לממש את חלומם להפוך למשפחה בדרך של אימוץ”, מסרה עו”ד ריקי שפירא רוזנברג, המרכז הרפורמי לדת ומדינה שייצגה את העותרים, “אנחנו מברכות על פסק הדין, אשר קיבל את עמדת העותרים לפיה אין להפלות בין בני זוג בני אותו המין לזוגות אחרים לעניין אימוץ. בית המשפט קבע כי יש לפרש את החוק הקובע כי “אין אימוץ אלא על ידי איש ואישה” כחל על בני זוג מאותו המין שכן מטרת חוק האימוץ היא להבטיח את טובת הילד, ולענין זה אין הבדל בין משפחות להט”ביות למשפחות הטרוסקסואליות. פעם נוספת הוכח כי מי שמגן על זכויות אדם בכלל ושל קהילת הלהטב בפרט הוא בית המשפט עליון”

רן שלהבי, מנכ”ל האגודה למען הלהט”ב: “זהו ניצחון היסטורי והישג פורץ דרך שנותן מעט אור ותקווה בימים הקשים האלו. כבר שנים שאנחנו נאבקים ונאבקות שיראו בנו שווים ושוות באימוץ ילדים ובהקמת משפחה בישראל, בזמן שממשלות ישראל לדורותיהן הפלו והסיתו נגדנו רק בגלל מי שאנחנו, שוב מוכיח ביהמ”ש העליון את חשיבותו בהגנה על הזכויות שלנו. היום הזה הוא התשובה להומופוביה, לשנאה, לחושך ולשרי רווחה שבמשך שנים שללו את ההורות שלנו, והשאירו אותנו אזרחים ואזרחיות סוג ב׳. המלחמה רק הדגישה כמה חוסר השוויון מנותק מהחיים עצמם. הגיע הזמן לשוויון זכויות בחקיקה ראשית בכנסת: בהורות, בביטחון, בנישואים, ללא הסתה ואפליה ואנחנו נמשיך לצעוד בגאווה עד שנגיע לשם”.

מהבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות נמסר: “אנחנו מברכות על פסק הדין שמוחק עוד ביטוי של אפליה ממסדית ארוכת שנים נגד הקהילה הגאה, ומברכות את שי ושחר ואת צפריר ועדו שאחרי שנים של מאבק משפטי יוכלו להרחיב את משפחותיהם. תודה גדולה לעו”ד ריקי שפירא, ולמרכז הרפורמי לדת ומדינה שהובילו את העתירה. אלו ימים מורכבים וקשים לחברה הישראלית. אנו דורשות שגם בעת הזו הדרג הפוליטי לא יחדול מקידום זכויות הקהילה הגאה. כשם ששדה הקרב אינו מבחין בינינו, אין הצדקה לכך שספר החוקים יבחין בינינו. כולנו תקווה שנדע ימים שקטים, אוהבים, ושוויוניים יותר”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן