fbpx

יום זכויות הלהט”ב בכנסת – הרבה להט”ב, מעט זכויות

יום זכויות הלהט"ב שצויין היום בכנסת הצליח ליצור נוכחות להט"בית חסרת תקדים בכנסת, אך האם תוצאות היום הזה יובילו לחקיקה להט"בית או יסתיימו בתמונות חברי הקהילה בודדים ביציע?
shdula8

יום זכויות הלהט”ב הראשון היה חגיגי במיוחד –  מאות אורחים חברי וחברות הקהילה, עשרות דוברים בתשע וועדות, שיא של נאומים בני דקה מפי חברי הכנסת בנושאים להט”בים ואפילו משפט אחד קטן מראש הממשלה. ללא ספק הישג מרשים של השדולה הגאה ושל המארגנים.

אך יום הזכויות לא נועד לחגוג את זכויות הלהט”ב, אלא ליצור אווירה שתגרום לזכויות האלו להתממש –  לייצר נראות ונוכחות בלתי נשכחת שתאפשר למקבלי ההחלטות לראות את הפנים של חברי הקהילה הדורשים את הזכויות המגיעות להם, ותבהיר לחברי הכנסת ולממשלה את המחויבות שלהם לקידום הזכויות שלנו.

החלק הראשון התממש במלואו – ליום אחד התמלאו המסדרונות בחברי וחברות הקהילה, בני נוער, פעילים, מתנדבים, משפחות וילדים, שהגיעו לקחת חלק ביום ההיסטורי. לנאום בוועדות, להשתתף בדיונים או סתם לשבת ולהקשיב.

האגודה למען הלהט”ב ניצלה את כמות האורחים המרשימה וארגנה תמונה קבוצתית של חניכי ארגון הנוער הגאה יחד עם מתנדבים ופעילים בקהילה, שהצטלמו באולם המליאה כשהם לובשים חולצות בצבעי הגאווה, תמונה שוודאי תהפוך לפריט היסטורי בעוד כמה עשרות שנים.shdula4


בין לבין נהנו האורחים וחברי הכנסת משלוש תערוכות שהתקיימו ברחבי המשכן – תערוכת ציורי הילדים של ארגון חוש”ן, שכללה גם דפי צביעה ענקיים שחברי הכנסת התבקשו לצבוע. תערוכת “הפנים שלנו” של להט”בית דתיים של ארגון בת קול וחברותא, ותערוכת היסטוריה להט”בית שיזמה האגודה למען הלהט”ב.

בניגוד לנוכחות הגבוהה של נציגי הקהילה, מי שבלטו בהעדרם היו חברי הכנסת. חברי הכנסת שנכחו בוועדות, ובהמשך גם בדיוני המליאה, היו ברובם אותם חברי כנסת אותם אנו רואים תמיד באירועים של הקהילה – אלו שידענו שיהיו שם. אלו שאנו יודעים שעומדים לצידנו גם בימים הלא מיוחדים בכנסת, ורובם המכריע משורות האופוזיציה. לעומתם, חברי כנסת רבים מהקואליציה לא הגיעו לדיון במליאה, וחלקם אף ויתרו על השתתפות בדיוני הוועדות מסיבות כאלו ואחרות.

ייתכן מאד שגם זו תוצאה של הנוכחות שהופגנה, שהפעם, בניגוד לשנים קודמות,  הצליחה להרחיק  את אלו שבעבר שמחו לנצל הזדמנויות כאלו על מנת לפגוע ולהתנגח בקהילה, וגם את אלו שהיו שמחים לתמונה משותפת עם האורחים הצבעוניים, תמורתה היו מבטיחים הבטחות שאין להן כיסוי.

צובעים: יו”ר חוש”ן יגאל אברהמי ואילן גילאון | אסף ווייס | צילום: בת-אל סגל, חוש”ן

הצהרות לקראת צעדים אופרטיביים

גם הנוכחות בוועדות הכנסת נשאה פרי, כאשר חלק מהדיונים הסתיימו בהצהרות לקראת צעדים אופרטיביים.

בוועדת השקיפות דנו בתקצוב הארגונים הגאים. בין היתר נכחו בוועדה נציגי האגודה למען הלהט”ב, ארגון הנוער הגאה ונציגי האחווה הסטודנטיאלית הגאה שדיברו על הצרכים של האחווה בתקציבים ממשרד החינוך. דיון נוסף בוועדת השקיפות תמקד בדרישה לפרסם נוהל לפונדקאות חו”ל, דרישה שנענתה בחיוב על ידי יו”ר הוועדה ח”כ סתיו שפיר.

בוועדת החינוך התרבות והספורט דנו בהכשרת גננים/ות, מורים/ות ויועצים/ות לטיפול בתלמידים להטב”ים. ח”כ הכנסת מירב בן-ארי (כולנו) סיפרה כי הופתעה לשמוע על תכנית הכשרת הגננות של ארגון חוש”ן, במסגרתו הועברה הכשרה ל-130 גננות, והסבירה כי תמליץ להרחיב אותו ולתקצב אותו בהתאם.

shdula5

ח”כ מיקי לוי וזהורית סורק, יו”ר התא הגאה יש עתיד בתערוכת הלהט”בים הדתיים

וועדת הבריאות והרווחה דנה בנושא טיפול תרופתי מונע ל-HIV. עם סיום הדיון הודיעו נציגי משרד הבריאות לוועדת הבריאות של הכנסת כי בקרוב יתחילו בפיילוט, בו תינתן תרופת PREP כטיפול מונע לאנשים הנמצאים בסיכון גבוה להידבקות בנגיף ה-HIV. בכך תהפוך ישראל למדינה הרביעית בעולם (בנוסף לצרפת, ארצות הברית והולנד) בה ניתן טיפול כזה מטעם המדינה.

בשורה נוספת יצאה מוועדת חוץ ובטחון, שדנה בשירותם של להט”בים בצה”ל ובמנגנוני הבטחון, כאשר בפתח הדיון הודיעה יועצת הרמטכ”ל לענייני נשים כי שם האגף ישונה ל”יועצת הרמטכ”ל לענייני מגדר” ובכך יכלול תחת טיפולו להט”בים בכלל וטרנג’נדרים בפרט. כמו כן עלה נושא הטיפול בחיילים הנמצאים בישיבות ההסדר.

והיו גם רגעים מרגשים – ישיבת הוועדה לביקורת המדינה, שדנה בטיפול הרשויות בקהילה הטרנסג’נדרית, נפתחה בדקת דומיה לזכר הטרנסג’נדרים שהתאבדו בשנה החולפת.

בוועדת הקליטה שדנה בקליטת יחידים ומשפחות להט”ביות, סיפר מיקי זאידל, דובר ארגון חוש”ן, לנוכחים את סיפורו האישי ושיתף אותם בהתמודדות שלו עם שני הארונות בחייו.

עוד בנושא:  ארגוני הסברה קוראים ללהט"ב אמריקאים לגנות את התקפת חמאס נגד ישראל

ועדת ביקורת המדינה בדקת דומיה לזכר טרנסג׳נדרים שהתאבדו בשנה האחרונה | צילום: אסף ווייס

ועדת ביקורת המדינה בדקת דומיה לזכר טרנסג׳נדרים שהתאבדו בשנה האחרונה | צילום: אסף ווייס

עם סיום דיוני הוועדות התקיים הכנס המרכזי של השדולה הגאה, שעסק בנשים לט”ביות במרחב הציבורי. בכנס נשמעו עדויות של חברות הקהילה הלט”בית שסיפרו על ארועים אלימים שחוו על רקע נטייתן המינית או זהותן המגדרית. עוד הועלה בכנס נחיצותו של המרכז לדיווח ע”ש ניר כץ בתיעוד המקרים ובסיוע למותקפות. בכנס נכחו כ-15 חברי וחברות כנסת, ששמעו את הסיפורים והביעו תמיכה בהמשך פעילות השדולה לחיזוק נשות הקהילה.

shdula

כנס השדולה הגאה

כוחה של הנראות והנוכחות בא לידי ביטוי גם בדיון החגיגי במליאה, אליו הגיע ראש הממשלה על מנת לברך את חברי הקהילה. “ביקשתי לבוא הנה באמצע סדר יום עמוס כדי להגיד משפט אחד לבני ובנות הקהילה הלהט”בים – כל אדם נברא בצלם אלוהים”, אמר ראש הממשלה, “זה רעיון שהובא לאנושות לפני אלפי שנים על ידי עמנו וזה גם העיקרון שחייב גם לכוון את חיינו הלאומיים היום”.

“להגיד אצלנו אין כאלה דברים זו בדיוק הלהט”בופיה”

החלק השני – קידום הזכויות – הוא מורכב יותר. למרות הנכונות האדירה של ראשות השדולה הגאה ושל הח”כים שהשתתפו והביעו תמיכה ביום הזה ובקהילה, שינוי מגמה בעקבות יום אחד כזה הוא בלתי אפשרי. חלקו האחרון של יום זכויות הלהט”ב – הדיון במליאה – הבהיר זאת בצורה ברורה.

כמעט כל חברי הכנסת שהקדישו את נאום הדקה שלהם לקהילה הגאה, הודו במילים כאלו ואחרות כי למרות היום המקסים, גם ביום הזה בו הקהילה הגאה היא אורחת הכבוד של המשכן, היא עדיין אינה שוות זכויות. ועם כל הכבוד לנאומים ולהצהרות, בסופו של יום המבחן האמיתי הוא בהצבעות, ברגע הקצר הזה בו מתבקשים חברי הכנסת ללחוץ על הכפתור בעד הקהילה הגאה.

“אני לא שוכחת לרגע את הקשיים שמוכרים לנו שאיתם הקהילה מתמודדת יום יום”, אמר ח”כ מיכל רוזין (מרצ), “אני רוצה להזכיר לכל חברי הכנסת מכל סיעות הבית, שחברי הקהילה נמצאים בכל אחת מקבוצות האוכלוסייה בכל המגזרים ולכן הם גם האלקטורט שלכם, הם גם המצביעים שלכם ויש לכם אחריות כלפיהם. התפקיד שלנו הוא לראות את אותם חברי וחברות הקהילה ולא להתעלם ולהפנות מבט ולהגיד אצלנו אין כאלה דברים כי זו בדיוק הלהט”בופיה”.

“בלי שיתוף פעולה של הקואליציה לא נוכל להבטיח שוויון זכויות מלא”, אמרה ח”כ יעל גרמן (יש עתיד), וח”כ מיכאלי הוסיפה: “זהו יום חשוב, אך כל עוד ההצעות לא מתקבלות – הוא נותר טקסי בלבד. זה אכן יום חגיגי ומרגש אבל הוא רק חגיגי. אני קיוויתי שאני אוכל לעמוד כאן היום ולהגיש הצעת חוק שתעבור בהסכמה, שמדברת על שינוי החוק בנושא האימוץ. הכנסת הגוף המחוקק שקובעת את הנורמות של החיים שלנו ומי אנחנו ומה אנחנו, הבית הזה עדיין מתעקש לסובב את הגב לקהילה הגאה”.

“יושבים איתנו במדינה 10% מהאוכלוסייה שמרגישים מופלים בפני החוק”, אמר ח”כ אמיר אוחנה (ליכוד), “הם אינם יכולים להינשא בארצם, להביא ילדים בארצם, לרשת את בני או בנות זוגם במקרה של פטירה. ולא משום שהם עוינים את המדינה, אינם משרתים בצבא או אינם משלמים מיסים אלא מפני שהם הומואים או לסביות. איזה רע הם עשו למישהו שהם מושאים לשנאה שהיא לעתים עזה עד מוות, שהם מושאים להשפלה, שהזהות שלהם מושלכת לחלל האוויר כקללה שמטרתה להשפיל? מדינה יהודית איננה מדינת הלכה, היא יודעת שגם אנחנו היינו שנואים על לא עוול בכפינו, שגם אנחנו נרדפנו, הופלינו וגם אותנו ניסו להמיר מפני שלא היינו כמו כולם”.

נאומי חברי הכנסת במהלך הדיון במליאה סיכמו את הנושא בצורה חדה וברורה – כנסת ישראל מצטיינת במיוחד בארגון ימים ואירועים מיוחדים. היום, גם יום זכויות הלהט”ב הצטרף לרשימת עשרות הימים המיוחדים שמציינת הכנסת במהלך השנה. האם בעקבותיו יגיעו גם החוקים והזכויות? כנראה שנצטרך לעבור עוד כמה ימים כאלו עד שזה יקרה.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן