fbpx

דו”ח הלהט”בפוביה: שיא במספר מקרי האלימות והשנאה נגד להט”ב

דו"ח הלהט"בופוביה של האגודה למען הלהט"ב לשנת 2022 מציג שיא במספר מקרי האלימות והשנאה נגד להט"ב: בכל שלוש שעות מקרה להט"בופובי, 43% מהמקרים מתרחשים בתוך המשפחה, עלייה של 41% במספר הצעירים שסולקו מביתם בשל זהותם
דוח2022

שיא במספר מקרי האלימות והשנאה נגד להט”ב -2971 מקרי שנאה ואלימות כלפי הקהילה הגאה דווחו בשנה החולפת, 43% מהם אירעו בתוך המשפחה, כך עולה מדו”ח הלהט”בופוביה של האגודה למען הלהט”ב שהוגש היום (רביעי) לשר לביטחון פנים, עמר בר לב.

מנתוני הדו”ח, המתייחסים לדיווחים שהתקבלו במרכז הדיווח ללהט”בופוביה של האגודה ע״ש ניר כץ ובארגוני הקהילה הגאה במהלך שנת 2021, עולה כי בכל שלוש שעות מדווח מקרה להט”בופובי ובשנה החולפת נרשמה עלייה של 10% בכמות מקרי השנאה (לעומת שנה שעברה בה נרשמו 2696 מקרים) שדווחו למרכז הדיווח של האגודה ע”ש ניר כץ ז”ל, שנרצח בפשע השנאה בברנוער.

עלייה של כ-41% במספר הצעירים שסולקו מביתם

הדו”ח מצביע על עלייה משמעותית בכמות מקרי הלהט”בופוביה שאירעו בתוך המשפחה (כ-43%), לעומת שנת 2020 (28%). השנה נרשמה עלייה של כ-41% במספר הצעירים שסולקו מביתם בשל זהותם הלהט”בית לעומת שנת 2020, כאשר כ-444 צעירים וצעירות להט”ב סולקו מביתם ועברו להוסטלים בשל נטייתם המינית או זהותם המגדרית.

אחד המקרים המוצגים בדו”ח הוא של י’, צעיר ממשפחה חרדית ממרכז הארץ שיצא מהארון בפני הוריו ואחיו. בתגובה אחיו הכו אותו, נעלו אותו בחדרו ואילצו אותו לעבור טיפולי המרה. הוא פנה אל מרכז הדיווח בבקשה ונמצא עבורו מענה שניתן בידי איש מקצוע, וכן הופנה באופן ישיר למסגרת חירום.

מהנתונים ניתן לראות כי אחוז הפגיעה הגבוה ביותר בלהט”בפוביה במשפחה הוא בגברים הומואים סיסג’נדרים (27%). נוסף על כך, ניתן לראות בצורה מובהקת את פגיעותה של הקהילה הטרנסית כולה (14% נשים, 9% גברים ו15% א-בינארים או כאלו שאינם מגדירים עצמם) המונה כ-45% מתוך סך הפניות בזירה זו.

זירות הפגיעה | מתוך דו”ח הלהט”בפוביה 2021

50.5% מהפגיעות באנשים על הקשת הטרנסית התרחשו באזור תל אביב

למעלה מ-שליש מכלל הפניות שהגיעו למרכז הדיווח של האגודה בשנת 2021 (כ-34% מכלל הפניות למרכז הדיווח) מתייחסות לאירועי להט”בופוביה המופנים כלפי אנשים מהקהילה הטרנסית. שיעור זה של דיווחים מהווה עלייה של 50% בשיעור הפניות בהשוואה לשנה שעברה.

ניתן לראות כי ההשערה הרווחת לפיה אזור גוש דן מהווה מרחב בטוח לכלל הקהילה, בו חברי הקהילה הטרנסית יעדיפו לגור עקב היקף מצומצם יחסית של טרנספוביה, מתבררת כלא מדויקת, כאשר כ- 50.5% מהפגיעות באנשים על הקשת הטרנסית התרחשו באזור תל אביב.

מערכת הבריאות מהווה את המרחב הגדול ביותר שבו הקהילה חווה טרנספוביה (29%) ואילו המשפחה מהווה את מרחב הפגיעה השני בגודלו (12%). כ-9% מהפגיעות בקרב הקהילה הטרנסית התרחשו במערכת החינוך ובמוסדות ההשכלה. באגודה מציינים כי חברי וחברות הקהילה הצעירים שטרם הגיעו לגיל בגרות, נאלצים להתמודד מול מערכות רבות שבהן עולים קשיים ייחודיים. אלה כוללים קושי מול חוסר השלמה של ההורים עם הזהות המגדרית, וסוגיות שונות של התמודדות עם מערכת חינוך שאינה יודעת לתת את המענה הנדרש כיום ולהתאים עצמה לצרכי תלמידים ותלמידות בקהילה הטרנסית.

זירות הפגיעה בקהילה הטרנסית | מתוך דו”ח הלהט”בפוביה 2021

להט”בופוביה במערכת הבריאות

השנה נרשמה עלייה חדה בדיווחים על להט”בופוביה במערכת הבריאות כאשר כ-7% מכלל הדיווחים שהגיעו למרכז הדיווח של האגודה בשנה החולפת התייחסו למקרים שאירעו במפגש עם מערכת הבריאות, בהשוואה לפחות מ-2% בשנה הקודמת. כ-70% מבין המדווחים והמדווחות על להט”בופוביה במערכת הבריאות הינם מהקהילה הטרנסית.

באגודה מציינים כי האפליה ממערכת הבריאות אשר חוו המדווחים הגיעה במגוון צורות בניהן: מניעה של קבלת טיפולים עקב הליך להתאמת מגדר, רופאים אשר מייעצים שלא לקיים יחסי מין בין גברים וכן מטפלי גוף ונפש אשר מבצעים טיפולי המרה.

במקרה שהגיע לפתחה של אגודה סיפר ב’ מאזור השפלה: ״לפני כחודש הלכתי לרופא המשפחה שלי עבור הפנייה לביצוע בדיקה למחלות מין. הרופא התחיל לשאול אותי לגבי הנטייה המינית שלי והתחיל לשאול מה אני עושה ביחסים שלי, לאחר שסיים לשאול את השאלות אמר לי שהוא ועולם הרפואה ממליצים שלא לקיים יחסי מין בין גברים״.

ירידה משמעותית באחוז הפונים מגוש דן

באשר לפילוח הגאוגרפי של מקרי השנאה והאלימות, הדו”ח מציג ירידה משמעותית באחוז הפונים מגוש דן, נתון העומד בקנה אחד עם צמיחתן של למעלה מ-70 קהילות גאות ברחבי הארץ. כ-35.5% מהמקרים שדווחו אירעו בסביבת ת”א והסביבה (בעוד בשנה הקודמת הדיווחים על להט”בופוביה מאזור זה היוו כ-43% מסך הפניות). כ-15% ממקרי השנאה והאלימות התרחשו בחיפה והסביבה, כ-10% באזור באר שבע והדרום, כ-9% באזור ירושלים ו-4% באזור השרון.

עוד בנושא:  בג"צ קבע פה אחד: "זוגות להט"בים יכולים לאמץ ילדים"

בנוסף, כמות הדיווחים שהתקבלה בחודש יוני הנסוב סביב אירועי הגאווה ברחבי הארץ, הייתה גבוהה ב-67% מסך הפניות הממוצע הכללי למרכז הדיווח אשר התקבל לאורך חודשי שנת 2021.

בין המקרים שדווחו וטופלו בחודשי הגאווה: השחתות של דגלי גאווה שנתלו מטעם העירייה; אפליה בהשכרת דירה, ריסוס כתובות המסיתות לרצח; זריקת אבנים לעבר מרפסות מקושטות בדגלי גאווה; יצירת קבוצות וואטסאפ הקוראות לפגיעה בתושבים.ות להט״ב; ניפוץ שמשת רכבו של ראש עיר לאחר שהצהיר שבכוונתו לתמוך בקיום אירועי גאווה בעירו.

מפילוח הדיווחים על פי נטייה מינית, יותר מרבע מכלל המדווחים (27%) מגדירים עצמם כהומואים, כ-10% כלסביות וכ-10% כבי/פאן/פולי. מפילוח על פי חלוקה מגדרית, כ-15% מכלל המדווחים הינן נשים טרנסג’נדריות, 10% הינם גברים טרנסג’נדרים וכ-9% א-בינארים. כ-41% מכלל הנפגעים מלהט”בופוביה הינם בגילאי 19-30, כ-25% בגילאי 31-40, כ-20% בגילאי 41-55, 10% מתחת לגיל 18 וכ-4% מעל גיל 56.

פילוח הדיווחים ע”פ נטיה מינית וגילאים | מתוך דו”ח הלהט”בפוביה 2021

יו”ר האגודה למען הלהט”ב, הילה פאר, התייחסה לפרסום הדו”ח ואמרה כי מדובר בנורת אזהרה מהדהדת למדינה ולממשלה.

“הדוח מציג תמונת מצב עגומה”, אמרה פאר, “כזו שבה בכל שלוש שעות בממוצע מדווח מקרה להט”בופובי ובה האפליה והלהט”בופוביה נמצאות בכל מקום – במקומות העבודה, במערכות הבריאות, במוסדות השלטון, במרחב הציבורי וגם במרחב הביתי הפרטי. בשנים האחרונות, למדנו והתחזקנו כקהילה ואנו יודעים ויודעות באופן ברור שככל שמאבקנו לביטחון ולשוויון יתקדם, כך גם תנועות הנגד יגבירו את ביטויי ההסתה והאלימות כנגדנו. אנחנו כאן כדי לחתור לשינוי מציאות החיים הקשה של חברי קהילתנו – בכל מקום ובכל זירה. לא ניתן שימחקו אותנו מן המרחב הציבורי, לא ניתן שיאיימו על הביטחון שלנו במרחב הציבורי, ונעמוד על הזכות הבסיסית של כל אחד ואחת מאיתנו לביטחון אישי עד תהיה כאן מציאות מכילה, מקבלת וסובלנית”.

“אני רוצה להודות לאגודה למען הלהט״ב על הכנת הדו״ח החשוב ועל כך שבחרו להציגו בפניי”, מסר השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, לאחר שקיבל לידיו את הדו”ח, “אני מחוייב, ולא מהיום, למאבק לשוויון וביטחון של חברי וחברות הקהילה הגאה בישראל. לקהילה הגאה יש כתובת ובית במשרד לביטחון הפנים. בשנים האחרונות נעשים מהלכים במשטרת ישראל ליצור שינוי ביחס ובעבודה אל מול קהילת הלהט״ב ושמחתי לשמוע מחמאות לחטיבת הקהילות שהוקמה במשטרת ישראל עם כניסתי לתפקיד, בפיקודה של תנ״צ סיגל טולדו – אולם התהליך עדיין בעיצומו ולא הושלם. מאחורי פשעי השנאה כלפי חברי הקהילה הגאה עומדים כוחות מסיתים וחשוכים. אנחנו במשרד לביטחון הפנים מתכוונים להוביל שולחן עגול בין-משרדי לבדיקת מקרי האלימות, לעקור מהיסוד את שורשי השנאה והלהט”בופוביה ולמצות את הדין עם מי שחושב לאיים על החופש של כל אחת ואחד לחיות לפי נטייתם המינית”.

“אין שום הצדקה שבשנת 2022 אנשים במדינת ישראל יפחדו לאהוב ולחיות על פי רצונם”, מסרה השרה לשוויון חברתי מירב כהן על פרסום דוח הלהט״בופוביה, “התבשרנו כעת כי השנה שוב חלה עליה במקרי השנאה והאלימות כלפי הקהילה הגאה. 2971 אירועי אלימות כלפי חברי הקהילה הגאה דווחו השנה למרכז הדיווח של האגודה למען הלהט”ב. לעיתים אני נשאלת מדוע אנו משקיעים כל כך הרבה תקציבים, משאבים וקשב לטובת הקהילה הגאה, והדו”ח הזה מעניק תשובה ברורה”.


לדיווח על כל מקרה להט”בופובי ניתן לפנות למרכז הדיווח ע”ש ניר כץ של האגודה למען הלהט”ב באתר האגודה. קו הקשב של האגודה למען הלהט”ב פועל בימים א’-ה’ בשעות 19:30-22:30 בטלפון 2982* או דרך אפליקציית וואטסאפ (whatsapp) במספר: 058-6205591

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן