fbpx

יום זכויות הקהילה הגאה בכנסת – ההישגים והתקוות

הכנסת ה-24 קיימה את יום זכויות הלהט"ב במסגרתו התקיימו שמונה דיונים בועדות הכנסת השונות, הושקה השדולה הגאה והושמעו נאומים חגיגיים במליאה | סיכום ההצהרות, ההבטחות והתקוות שליוו את היום המיוחד
השדולה הגאה 2022
צילום: יובל וייצן

ביום שלישי השבוע נערך יום זכויות הקהילה הגאה בכנסת, במהלכו התקיימו דיונים מיוחדים בוועדות הכנסת שעסקו בכל תחומי החיים הנוגעים לקהילת הלהט”ב.

עוד במהלך היום הושקה השדולה הגאה בכנסת ה-24 בכנס מיוחד בסימן “הזדמנויות לקהילה הגאה בממשלת השינוי”, בהובלת יושבי ראש השדולה חברי הכנסת איתן גינזבורג, מיכל רוזין, רם שפע ויוראי להב הרצנו, ובהשתתפות יו”ר הכנסת, שר הבריאות, שרת התחבורה, שר הרווחה, השרה לשוויון חברתי, שר החוץ, חברי כנסת מכלל הקשת הפוליטית, ונציגים מכלל ארגוני הלהט״ב בישראל.

“התרגשתי היום לראות את הכנסת צבועה בצבעי דגל הגאווה, מלאה באנשים יפים ומיוחדים שבאו להיאבק על הזכויות שלהם”, אמר יו”ר סיעת כחול לבן, ח”כ איתן גינזבורג, מיוזמי היום המיוחד, “כשליח ציבור שמשתייך לקהילה הגאה, אני שואף להגיע ליום בו לא נצטרך מועד מיוחד בכנסת כדי להזכיר שגם לנו מגיעות זכויות כמו לכלל הציבור. אבל עד שלא נקבל את הזכויות שמגיעות לנו, עלינו להילחם עבורן ולהעלות את האפליות מהן סובלת הקהילה כבר שנים על סדר היום ולנסות לבטלן. חלק מהשינוי מתחיל בועדות הכנסת, ולכן דנו היום בשמונה ועדות שונות על הנושאים הכי בוערים לקהילה הגאה. קואליציית השינוי מחויבת לקהילה הגאה יותר מתמיד, וזה המסר של היום הזה. אני גאה על שיתוף הפעולה של הח”כים ושל אירגוני הלהט”ב, שאיפשרו לקיים יום בסימן גאווה במשכן הכנסת, ובטוח שביחד נביא לשינוי אמיתי”.

ח”כ יוראי להב הרצנו, מיכל רוזין ואיתן גינזבורג | צילום: יובל וייצן

במהלך היום התקיימו שמונה דיונים בוועדות הכנסת שעסקו בכל תחומי החיים הנוגעים לקהילת הלהט”ב בהשתתפות חברי כנסת מכלל הקשת הפוליטית.

ועדת ביטחון הפנים קיימה דיון בנושא הצעדים למיגור האלימות כלפי הקהילה הגאה – בעקבות דו”ח הלהט”בופוביה שפורסם בשבוע שעבר.

“יש לנו היום עם מי לדבר מבחינת הקהילה”, סיכמה יו”ר הוועדה ח”כ מירב בן ארי לאחר שהועדה סיימה לשמוע את עדויות חברי הקהילה, “בראיה רוחבית מוטמע שינוי במשטרה. מוכנות המפכ”ל לא לחשוש מארגונים קיצוניים, ולכתוב בתוכנית העבודה שלו שיפור השירות ללהט”ב לא פחות חשוב. ברור שיש עוד הרבה לתקן. אנו רוצים להגיע למצב שלהט”בים ירגישו נוח להתלונן. הוועדה תמשיך להתנהל מול הארגונים החברתיים כדי למנוע אלימות. נסייע ונאפשר לאותם שפגעו בהם לקבל את הסיוע שהם זכאים לו”.

מירב בן ארי  | צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

הוועדה לזכויות הילד, בראשות ח”כ מיכל שיר סגמן, קיימה דיון על צרכים ייחודיים של ילדים על הקשת הטרנסית בישראל מול מערכות הרווחה.

יו”ר הוועדה אמרה בפתח הדיון: “יש הבדל בין להיות להט”ב לבין להיות טרנס/ית. אוכלוסיית הילדים ובני הנוער מגווני המגדר וילדים על הקשת הטרנסית היא אוכלוסייה ייחודית, שנמצאת בקצה הקשת של קהילת הלהט”בים ולכן נדרשים להם מענים ייעודיים, נפרדים מהמענים לכלל האוכלוסייה הלהט”בית. החשש המרכזי של הורים לבני הקהילה כלל לא קשור לילדים עצמם אלא איך הסביבה תקבל ותתייחס אליהם. הסביבה היא הבעיה ועל כן יש צורך לתקן אותה ולא את הילדים. הוועדה קוראת למשרד הרווחה והביטחון החברתי לפעול בהקדם לפתיחת מסגרות חוץ ביתיות ייעודיות לנוער על הקשת הטרנסית. ובנוסף, לפעול להכשרת והתמקצעות עובדים סוציאליים בנושא, והגדלת היקפי המשרה של עו”ס להט”בים ברשויות המקומיות ולאפשר להם לטפל גם בילדים מתחת לגיל 13.

עוד קוראת הוועדה למשרד החינוך להוציא לאור מסמך עם קווים מנחים לטיפול בקהילה הטרנסית, שיכלול גם את הצעות הארגונים ואת הצעות מומחי האקדמיה. ובנוסף, הכנסת תכניות שמטרתן הכרה וסובלנות כלפי להט”בים וטרנסים במסגרות החינוך הממלכתי דתי והערבי”.

ועדת החוקה, חוק ומשפט קיימה דיון בנושא הזכות להורות ומאבק הקהילה הגאה לשוויון בחוק.

יו”ר הוועדה, ח”כ גלעד קריב ציין כי יש כוחות שונים, כולל בתוך הכנסת, שמנסים לומר באופן מובהק שהזכות לחיי משפחה, זוגיות והורות לא צריכה להיות נחלתם של חברי קהילת הלהט”ב והוסיף כי אמירה שכזו מלווה בשימוש מזויף ובזוי במושג של ערכי המשפחה. “מי שמאמין בערכי המשפחה צריך להבטיח את הנגישות לזכות לחיי משפחה לכל אדם. מי שפועל לצמצומה – הוא האויב המר של ערכי המשפחה”.

שר הבריאות, ניצן הורוביץ ציין כי הדברים הכי בסיסיים נמנעו מהקהילה במשך הרבה מאוד שנים. כך למשל, פונדקאות לא הייתה מוכרת עבור גברים או זוגות של גברים. עוד הדגיש כי אישור הליך פונדקאות בישראל לזוגות להט”בים, לאחר פסיקת בג”ץ, הוא מהלך היסטורי, אך הדגיש כי יש עוד תחומים שבהם נדרש שינוי, כדוגמת סוגיית האימוץ. “לכל החשוכים שבאים ומשמיצים אני אומר – תסתכלו על המשפחות, תפתחו את העיניים, החברה התקדמה. יש עשרות אלפי משפחות גאות, ואותם ילדים באותן משפחות מתקבלים בצורה שווה ומכבדת”, אמר. בנוסף, ציין כי הזכות להורות היא אחת הזכויות המשמעותיות ביותר. “צריך תעוזה, אומץ ונחישות, ואנו עושים את זה”, אמר השר הורוביץ.

עוד בנושא:  עשתה היסטוריה: שילה ויינברג היא חברת המועצה הטרנסית הראשונה בישראל

בסיום הדיון ציין היו”ר ח”כ קריב כי יש לגבש מפת דרכים שתיתן מענה לסוגיות הבוערות בתחום השוויון וזכויות הפרט של קהילת הלהט”ב. בנוסף, קרא לשר המשפטים ולשר הרווחה לקבל את ההחלטה הנדרשת וההכרחית מבחינה ערכית, מוסרית ודמוקרטית בכל הנוגע לתשובת המדינה שאמורה להימסר לבג”ץ בנושא האימוץ. בנוסף, ציין היו”ר כי הוועדה תבחן האם יש מקום להקמת ועדת משנה שתעסוק בקידום זכויות של חברי הקהילה הגאה. לבסוף, הדגיש כי כל אדם בישראל ייתרם ממצב שבו ערכי המשפחה המקובלים בישראל יהיו כאלו הכוללים גיוון וקבלה.

גלעד קריב | צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

הוועדה המיוחדת לעובדים זרים קיימה דיון בנושא אשרות עבודה לפלסטינים מהקהילת הלהט”ב שנרדפו בשטחי הרשות.

יו”ר הוועדה המיוחדת לעובדים זרים, ח”כ איבתסאם מראענה, אמרה בדיון כי תפעל “להרחבת היקף המענה שניתן לקהילה זו. על המינהל האזרחי ורשות האוכלוסין וההגירה להקל על אלה מביניהם המחזיקים באשרת שהייה בישראל, ולאפשר להם לעבוד ללא הסדרים כובלים הנסמכים על המעסיקים”.

“פלסטינים שרוצים לחיות מחוץ לארון חווים ניכור כפול – הסביבה המשפחה והחברים וגם מצד מדינת ישראל שלא מאפשרת להם לעבוד”, אמר ח”כ איתן גינזבורג במסגרת הדיון, “סגן שר הביטחון הבטיח לי כי תהיה בחינה פרטנית לכל פנייה. תהיו יותר עם חמלה, תקלו על מי שכבר קיבל אשרת שהייה, תסייעו להם לחיות את החיים, הם לא מבקשים שום דבר מעבר. מקווה שנציגי משרדי הממשלה יבינו שאנחנו לפני הכול בני אדם, ושכך צריך להתייחס לכל מי שמבקש אשרת עבודה אם יש לו אשרת שהייה בישראל”.

כמו כן, הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה דיון בנושא בחינת הצרכים והמענים הקיימים לקהילה הטרנסית, וועדת העבודה והרווחה קיימה דיון בנושא המענים ללהט”ב בגיל הזהב, ועדת החינוך קיימה דיון בנושא אתגרים וקשיים בחינוך לסובלנות, והוועדה המיוחדת לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים בישראל, קיימה דיון בנושא שימוש בסמים וחומרים ממכרים בקרב הקהילה הגאה.


היום המיוחד צויין גם במליאת הכנסת, ובמסגרתו עלו יו”ר הכנסת, מיקי לוי, וחברי כנסת רבים לנאום על דוכן המליאה בנושא זכויות להט”ב.

“ממשלת השינוי שעוד לא חגגה שנה, הצליחה לעשות שינויים דרמטיים שהם בגדר דיני נפשות לקהילת הלהט”ב בישראל”, אמרה יו״ר סיעת מרצ, ח״כ מיכל רוזין, “אנחנו נמשיך להוביל את השינוי הזה בכנסת ובממשלה”.

“מדינת היהודים הוקמה כדי שכל יהודי יוכל לממש את אורחות חייו בהתאם לצו מצפונו”, אמר ח”כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד), “אנחנו, הקהילה הגאה, חלק מהעם וזוהי ארצנו. אנחנו שווים ומגיע לנו מקום שווה ומלא בחברה, ויש לנו עוד כברת דרך ארוכה לעבור כדי להגיע לשם. המאבק עוד לא נגמר. לשמחתנו, כבר מרגישים את הרוח החדשה בממשלת השינוי ובקואליציה שאני חלק ממנה. יחד עם שותפיי מהכנסת ומארגוני החברה האזרחית, שמחתי לקיים את היום החשוב הזה”.

חברת הכנסת אמילי מואטי ניצלה את היום המיוחד על מנת להניח על שולחן הכנסת הצעת חוק להכרה באונס של גברים. מטרת הצעת החוק היא להחיל את הוראות העונשין ביחס לאינוס ועברות מין גם על עבריינים שנוהגים באלימות מינית כלפי גברים, בגירים וקטינים. זאת על ידי ביטול הקטגוריה של “מעשה סדום” והמושג “הבועל אישה” והגדרה מחודשת של עבירת האינוס כמעשה אלים של כפייה מינית, שאינו קשור למין או למגדר של הנפגע.

“אחרי שנים של טשטוש העוול הגיע הזמן לפעול”, אמרה ח”כ מואטי, “מעשה סדום הוא אונס גם כאשר הקרבן הוא גבר. צריך להכיר בזה ולתת לזה שם”.

בשורה נוספת לקהילה הגאה הגיעה משולחנה של ח”כ איבתסאם מרעאנה, שהודיעה כי הבית החם לקהילת הלהט”ב הערבית בישראל ייפתח כבר בתחילת השנה הבאה, 2023.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן