fbpx

ניצחון בבג”צ: תוך חצי שנה יוכלו בני זוג מאותו המין לבצע הליך פונדקאות בישראל

בהחלטה שפרסם מורה בג"צ כי החל מעוד חצי שנה יבוטלו הסעיפים בחוק המפלים בני זוג מאותו המין כך שגם זוגות מאותו המין וגברים יחידים עם זיקה גנטית לילוד יוכלו לבצע הליך פונדקאות בארץ | "12 שנים אחרי שיצאנו לדרך – בזכות פסק הדין הזה, יוכלו להיוולד אלפי ילדים, בחיק משפחותיהם האוהבות, כאן בישראל. כמה מתבקש, כמה טבעי"
צילום: גלית סבג
צילום: גלית סבג

בית המשפט קבע היום כי בתוך שישה חודשים תבוטלנה ההגדרות הקבועות בחוק, המדירות גברים יחידים ובני זוג מאותו מין מגישה להסדר הפונדקאות. זאת, בהמשך לפסק הדין החלקי שניתן לפני למעלה משנה שבו נקבע כי הסדר הפונדקאות פוגע באופן בלתי חוקתי בזכות לשוויון ובזכות להורות של קבוצות אלה. לאחר שבמשך למעלה משנה לא עשתה המדינה דבר לצורך קידום תיקון חקיקה מתאים, קבע בית המשפט כי לא ניתן להשלים עם המשך הפגיעה הקשה בזכויות אדם הנגרמת כתוצאה מהסדר הפונדקאות הקיים ויש ליתן סעד אופרטיבי לעותרים.

בפסק הדין החלקי שניתן ביום 27.2.2020 נקבע כי הסדר הפונדקאות המעוגן בחוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד), התשנ”ו-1996 ובהוראות הקשורות אליו בחוק תרומת ביציות, התש”ע-2010, אינו חוקתי. עם זאת, ונוכח מורכבות הסדר הפונדקאות ניתן למחוקק פרק זמן של 12 חודשים לצורך קידום תיקון חקיקה ש”יבטא מחויבות לזכותם לשוויון ולהורות של גברים יחידים ובני זוג מאותו מין”. בחלוף שנה ממועד מתן פסק הדין החלקי, ביקשה המדינה להאריך את פרק הזמן שנקצב למתן פסק דין סופי בהליך, במטרה לאפשר קידום פתרון חקיקתי שירפא את הפגמים החוקתיים שנפלו בהסדר הפונדקאות.

עתה עדכנה המדינה כי “בעת הנוכחית אין היתכנות פוליטית מעשית לקידום הליכי חקיקה בסוגיה הנדונה”. לפיכך, הוחלט פה אחד על ביטול ההגדרות אשר מדירות באופן גורף מהסדר הפונדקאות גברים יחידים ובני זוג מאותו מין – קרי, הגדרת “הורים מיועדים”, “הורים מיועדים שהם בני זוג” ו”אם מיועדת יחידה” שבסעיף 1 לחוק ההסכמים – תוך פירוש יתר הוראות ההסדר בהתאם לאמות המידה שהותוו בפסק הדין החלקי ולחזקה לפיה כל דבר חקיקה מבקש לקדם זכויות אדם ולא לפגוע בהן.

לנוכח העובדה שמחיקת ההגדרות בחוק ההסכמים מרחיבה את הגישה להסדר הפונדקאות, הוחלט ליתן שהות של שישה חודשים בטרם ייכנס הסעד המוצע לתוקפו, וזאת על מנת לאפשר גיבוש הנחיות מקצועיות מתאימות.

איתי ויואב פנקס ארד, העותרים מאז שנת 2010 נגד האפליה בפונדקאות, לצד עמותת “אבות גאים” בראשית עוז פרבין וסוכנות “תמוז”, בתגובה לפסק הדין הסופי בבג”ץ פנקס ארד המאפשר לראשונה פונדקאות בישראל גם לזוגות גברים ואבות יחידים:

עוד בנושא:  בג"ץ קבע פה אחד: על המדינה לרשום זוגות נשים כאמהות בתעודות הלידה של ילדיהן המשותפים

“ניצחנו! ועכשיו זה סופי. פסיקת בג”ץ היא צעד גדול לעבר שוויון לא רק ללהט״ב בישראל אלא שוויון בישראל בכלל. הפסיקה חשובה לכולנו כי כל אפליה שרירותית היא חרפה למדינה. היא אומרת את הדבר שאזרחי ישראל הבינו כבר מזמן: משפחה להט”בית, כמו גם משפחה חד הורית של אם או אב ועוד מודלים – כולן משפחות. לאף אחד אין זכות להפלות הורים ולמנוע מהם גישה למשהו, רק בגלל שהם לא ״איש ואישתו”. מקומם של חוקים פרימיטיביים כאלה בספרי ההיסטוריה ולא בספר החוקים של שנת 2021. בג”ץ נהג לאורך השנים באיפוק מפליג כלפי המדינה, שמאז שנת 2010 ועד היום סירבה לעשות את הדבר הפשוט, המוסרי והצודק: להכיר באפליה הבוטה בחוק ולתקן אותו. עוד ועוד הזדמנויות, ארכה אחרי ארכה שבג”ץ נתן למדינה, הובילו למריחות ולאינסוף מילים ריקות שנרצה כולנו לשכוח ושלא הוסיפו למדינה כבוד. 12 שנים אחרי שיצאנו לדרך – בזכות פסק הדין הזה, יוכלו להיוולד אלפי ילדים, בחיק משפחותיהם האוהבות, כאן בישראל. כמה מתבקש, כמה טבעי”.

עו”ד חגי קלעי, המייצג את העותרים מסר: “למעלה מעשור חלף מאז שפנינו לבית המשפט למגר את ההפליה הקשה שבחוק הפונדקאות, ועד לסעד הסופי שניתן היום. המסר החשוב והברור של בית המשפט העליון משנה שעברה, כי אפליה על בסיס נטייה מינית חמורה ואסורה, תורגם לפסים מעשיים, ולהפסקת ההפליה בפועל. מובן, כי ישנם אלפים, אשר עבורם פסק הדין ניתן באיחור, ואשר נדרשו להשקיע משאבים רבים בהליכי פונדקאות בחו”ל, או שנמנעה מהם היכולת להפוך להורים כלל ועיקר. טוב יהיה, אם ההליך הנוכחי יביא להפנמת נורמות של שיוויון, בכלל, ועל רקע נטיה מינית וזהות מגדר בפרט, גם בהקשרים רחבים יותר, של הכרה שיוויונית במשפחות להט”ביות על כל סוגיהן, הכרה לה המדינה כיום מתנגדת”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן