fbpx

מכתב הרופאים והאחיות לראש הממשלה: “יחס מפלה כלפי קבוצה מסוימת בחברה גורר עמו גם פגיעה אפשרית בבריאותה כולה”

למעלה מ-600 מטפלות ומטפלים במערכת הבריאות, ובהם גם רופאות ורופאים מנהלי מחלקות, אחיות ופסיכולוגים בכירים, פנו אל ראש הממשלה במכתב חריף נגד סגנו במשרד הבריאות, הרב ליצמן | "עמדות משרד הבריאות בנושאים שונים שבאחריותו, כגון טיפולי המרה בקטינים, הקלת הקשיים הבירוקרטיים של אנשים טרנסג'נדרים/יות בתהליך ההתאמה המיגדרית, פונדקאות ועוד אינן עולות בקנה אחד עם החובה להעניק טיפול שוויוני"
Pixabay | cc0
Pixabay | cc0

במכתב חסר תקדים עליו חתמו למעלה מ-600 מטפלים/ות במערכת הבריאות, ובהם גם רופאות ורופאים מנהלי מחלקות, אחיות ופסיכולוגים בכירים, וכן יור”י איגודים בהסתדרות הרפואית, נקרא ראש הממשלה ושר הבריאות לשנות את מדיניות משרדו ולחדול מקידום חקיקה פוגענית בקהילת הלהט”ב.

במכתב ששיגרו מאות מטפלים ומטפלות הערב (23.7) לראש הממשלה, מופנים חיצים חדים נגד סגנו במשרד הבריאות, הרב יעקב ליצמן, בטענה כי המדיניות אותה מקדם פוגעת בבריאות הקהילה הגאה כולה.

בין החותמים רופאים/ות בכירים/ות המנהלים מחלקות בבתי חולים, יו”רי איגודים בהסתדרות הרפואית, אחים ואחיות בכירים בבתי חולים ובמשרד הבריאות, וכן א.נשי טיפול מכל רחבי מערכת הבריאות בישראל.

“אנו החתומים והחתומות מטה, מטפלות ומטפלים במערכת הבריאות, מבקשים למחות בפניך על יחסה המדיר והמפלה של הממשלה בראשותך כלפי הקהילה הלהט”בית, ובכלל זאת על הקשיים שמערים סגן שר הבריאות על הקהילה בתחומי בריאות שונים.
אתגרי הבריאות של הקהילה הגאה חייבים לקבל מענה מיטבי מאיתנו. לצערנו, עמדות משרד הבריאות בנושאים שונים שבאחריותו, כגון טיפולי המרה בקטינים, להקל את הקשיים הבירוקרטיים של אנשים טרנסג’נדרים/יות בתהליך ההתאמה המיגדרית, פונדקאות ועוד אינן עולות בקנה אחד עם החובה להעניק טיפול שוויוני. המסר השלילי שסגנך מעביר באופן מתמשך חותר תחת עקרון “ואהבת לרעך כמוך” ונוגד את ערכי הצדק, השוויון והעזרה ההדדית הכה חשובים לקיום מערכת הבריאות בישראל.

בשנים האחרונות, לאור מקרי אלימות קשה נגד הקהילה הגאה, ובפרט נגד אנשים מהקהילה הטרנסג’נדרית, נפער פצע מדמם בלב הקהילה הגאה ובלב החברה הישראלית כולה. התחושות הקשות אינן פוסחות גם עלינו, מטפלים ומטפלות אשר רואים במערכת הבריאות מקום שבו מקדשים את בטחונו ובריאותו של כל אדם ומחויבים ליחס שוויוני.

כיצד הומוסקסואל, ביסקסואל/ית, לסבית או טרנס ירגישו בנוח לפנות לרופא המטפל ולחשוף את נטייתם המינית או את זהותם המגדרית לאור פעולות סגנך ליצמן, האחראי על מערכת הבריאות כולה, נגד הקהילה?

ראש הממשלה, אנו מודאגות ומודאגים כעת מכך שהכנסת חוקקה חוק המדיר זוגות בני אותו מין וחוסם את דרכם להורות. ברור לנו כי יחס מפלה כלפי קבוצה מסוימת בחברה גורר עמו גם פגיעה אפשרית בבריאותה כולה. לאור זאת, אנו קוראים לך ולממשלתך להוביל מדיניות שוויונית ומכילה שאינה פוגעת בבריאות הציבור על כל חלקיו.

“על קובעי המדיניות בממשלה, בדגש על ראשי משרד הבריאות, להפנים שחוקים מפלים גוררים אחריהם פגיעה בבריאות אנשי קהילת הלהט”ב ובעקרון השוויון במתן טיפול רפואי”, הסבירו ד”ר רותי גופן וד”ר גל וגנר-קולסקו, יו”רים משותפים של החברה לרפואת להט”ב, מיוזמי המכתב, “אנשים טרנסג׳נדרים שנתקלים במחסומים בירוקרטים בקבלת טיפול רפואי, נשים שלא יכולות להירשם כאימהות לילדיהן וגברים שמופלים באופן בוטה בדרכם להורות, הן דוגמאות לפגיעה כזו. אנו קוראים לקובעי המדיניות לקדם חקיקה שיוונית ולהסיר מחסומים בקבלת טיפול רפואי כך שכל אזרחי המדינה יקבלו שירותי רפואה ללא אפליה על סמך נטייה מינית או זהות מגדרית”.

עוד בנושא:  על רקע גל הטרנספוביה: התחדשות בהנהגה של הארגונים הטרנסיים

קו מקשר בין החקיקה המפלה לאווירה המאפשרת אלימות מילולית ופיזית

בשבוע שעבר פרסמה החברה לרפואת להט”ב את עמדתה בנושא אפליה כנגד קהילת הלהט”ב.

“בעשרות השנים האחרונות הצטברו מחקרים מדעיים רבים המראים באופן חד משמעי כי ילדים הגדלים במשפחות להט”ב הם ילדים בריאים, מאושרים ומוצלחים בדיוק כמו ילדים הגדלים במשפחות הטרוסקסואליות. לנטייה המינית ולזהות המגדרית של ההורים אין כל השפעה על יכולתם לתפקד כהורים. איגודי רופאים ברחבי העולם יצאו בשנים האחרונות בהכרזות חוזרות ונשנות באשר לכשירותם של אנשים מקהילת הלהט”ב להביא ילדים לעולם, לאמץ ולגדל ילדים. עשרות אלפי הילדים הגדלים בעולם – ואלפי הילדים הגדלים בישראל – למשפחות בהרכבים אלה מוכיחים כי אנשי קהילת הלהט”ב הם הורים טובים לילדים שאינם שונים מילדים במשפחות הטרוסקסואליות.

כרופאים האמונים על בריאות הפרט, אנו רואים בזכות לחיים בריאים ומלאים – כיחידים, בזוגיות, כמשפחה וכהורים לילדים – זכות בסיסית של כל אדם באשר הוא. קיימים מחקרים רבים המתארים את הקשר הישיר בין חיים ללא הסתרת הזהות המינית ובמסגרת זוגיות ומשפחה לבוחרים בכך, לבין בריאות טובה ואריכות ימים. עוד הוכח כי ישנו שיפור של ממש בבריאות של להט”ב במדינות שמכירות בנישואים ובהורות להט”בית. לאור זאת שלילת הזכות הבסיסית להקמת משפחה מאזרחים על סמך נטייתם המינית וזהותם המגדרית, ועיגון מצב זה על פי חוק, פוגע בזכותם הבסיסית של אזרחי ישראל הלהט”בים לבריאות.

החברה לרפואת הלהט”ב בהסתדרות הרפואית לישראל רואה בחומרה רבה אירועים חוזרים ונשנים של הערמת קשיים על בניית תא משפחתי של להט”ב: פגיעה ברישום של לסביות כאימהות, תיקון חוק הפונדקאות המפלה, פגיעה בהורות של אנשים טרנסג’נדרים ועוד. בד בבד, אנו עדים מזה זמן רב להתבטאויות אלימות של נבחרי ציבור כנגד קהילת הלהט”ב בכלל ומשפחות והורים מקהילת הלהט”ב בפרט. על רקע זה אנו עדים לעליה באלימות מילולית וגופנית כלפי הקהילה ובעיקר באנשים טרנסג’נדרים.

קיים קו מקשר ברור בין ההתבטאויות הפומביות האלימות והמדירות כלפי אוכלוסיית הלהט”ב, לחקיקה המפלה, ולאווירה המאפשרת אירועי אלימות מילולית ופיזית כלפי אנשים מקהילת הלהט”ב. אנו קוראים לממשלה ולכנסת לקדם חקיקה לשוויון זכויות מלא ללהט”ב כצעד קריטי לקידום בריאות הקהילה ורווחתה”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן