fbpx

מחזיקי תיק הגאווה ברשויות המקומיות – דגל הגאווה כבר מונח על שולחן מועצת העיר

העיסוק בנושא הלהט"בי בבחירות המוניציפליות הוביל לבחירתם של 13 חברי וחברות מועצה להט"בים ברחבי הארץ, ולהקמת תיק הגאווה בערים ברחבי הארץ | מחזיקי תיק הגאווה בערים חיפה, רמת גן, מודיעין וראשון לציון מסבירים על חשיבות התיק ועל התכניות לקידום הנושא הלהט"בי לראש סדר העדיפויות
תיקיגאווה

לפני כחודשיים התקיימו הבחירות לרשויות המקומיות, בסיומן נבחרו 13 נבחרות ונבחרי ציבור להט”בים לכהונה במועצות הרשויות המקומיות ברחבי הארץ.

בתל אביב יכהנו ארבעה חברי מועצה להט”בים – מוטי רייפ מטעם סיעת תל אביב אחת של ראש העיר רון חולדאי, חן אריאלי ויניב ויצמן מסיעת “רוב העיר” ואיתי פנקס-ארד מסיעת מרצ. האחות הקטנה גבעתיים השוותה את הנציגות הלהט”בית לזו של ת”א יפו ותתהדר בקדנציה הקרובה בארבעה חברות וחברי מועצה מהקהילה – חברת המועצה היוצאת אור-לי ניב ואביעד מנשה מסיעתו של ראש העיר רן קוניק, ניר קורן מסיעת מרצ ואלעד רוזגוביץ’ שנבחר כראש רשימת יש עתיד.

בנוסף לכך, שלושה חברי מועצה מכהנים שבו ונבחרו לכהונתם: איתן גינזבורג חבר מועצת העיר רעננה, רונית ארנפרויד כהן חברת מועצת יבנה ועדי אביבי חבר מועצת היישוב בני עי”ש.

מישהו מקהילה שיראה את התמונה הגדולה

בנוסף לבחירתם של חברי וחברות מועצה להט”בים, בכמה יישובים הודיעו על איוש תפקיד חדש – תיק הגאווה. תפקיד מחזיק תיק הגאווה הוצג לראשונה במועצת העיר ת”א ואוייש על ידי יניב ויצמן מסיעת רוב העיר, שבשנה האחרונה חלק את התיק עם אפרת טולקובסקי. הקואליציה של חולדאי עדיין נבנית וחלוקת התיקים עדיין לא הסתיימה, וייתכן כי השנה יעבור התיק לידיים אחרות.

בזמן שבתל אביב עסוקים במשחקי קואליציה, בעיר חיפה נבחר תבור להט למחזיק תיק הגאווה.

“תפקיד ‘מחזיק תיק הגאווה’ נשמע כמו איזו המצאה מוזרה לחלק מהאנשים, אבל באמת יש מאחורי זה המון עבודה ועשייה”, מסביר להט, “לקהילה יש צרכים מיוחדים וכל העשייה שקשורה לקהילה לא פשוטה להוצאה לפועל ללא מישהו מקהילה שיראה את התמונה הגדולה של כל המוסדות והתרבות ששייכת ללהט”ב בעיר. בחיפה זה עוד יותר קריטי כי באמת ישנה קהילה קטנה יחסית לת”א, וצריך לדעת למנף אותה, לאחד ולחזק אותה ולתמוך בה כמה שאפשר. בנוסף, הקהילה הגאה, בעיקר בחיפה, מרכזת סוגים שונים של אנשים – יהודים, ערבים, דתיים ועוד. הטיפול צריך להיות כולל ולתת מענה גם לכל שכבות הגילאים – נוער, צעירים, מבוגרים וזקנים. אני באמת חושב שקשה לתכלל את כל זה ולתת מענה טוב ללא מישהו שיהיה אחראי על כך בעירייה”.

אילו ציפיות יש לך מהתפקיד?
“אני מצפה להצליח לגרום להומואים, לסביות, טרנסג׳נדרים/ות, ביסקסואלים/יות וקווירים להרגיש שחיפה זו העיר שלהם, שיש להם בית ושיש להם חיים שקורים פה. מהדברים הקטנים כמו מילוי טופס בבתי ספר רגיש למגדר או מגדר ההורים ועד קיום תרבות גאה תוססת בעיר ומסיבות ומקומות לצאת אליהם. צריך להפוך את חיפה לעיר שכיף לחיות בה גם ללהט”ב, עם כל הכבוד לתל אביב, יש לנו עיר מיוחדת במינה והקהילה הגאה בה בעלת אופי ייחודי. צריך לדעת ממש להוציא את זה מהארון, לשים את הקהילה הגאה בקידמת הבמה, לחזק את העשייה ולהגדיל כמה שניתן את התקציבים. אני רוצה שבסופו של דבר, גם התל אביבים הלהט”בים ירגישו שהם מפסידים כשהם לא בחיפה. עינת קליש אמרה בעבר ש”עיר בלי קהילה גאה היא עיר מתה”, אנחנו נדאג שחיפה לא לא תמות, אלא תהיה עיר תוססת”.

תבור להט

מה התכניות שלך לתפקיד?
“אנחנו רוצים ורוצות בעיקר לחזק קודם את הבסיס. יש לנו המון צורך במתן מענה בהסברה וברווחה. צריך לחזק את הסיוע ללהט”ב שמגיעים אלינו במצבים קשים. חיפה מתפקדת קצת כ”העיר הגדולה” ללהט”בים ערבים מהכפרים מסביב, נוער וצעירים שיוצאים מהארון, צעירים דתיים ועוד, חלקם מקרים קשים, ואנחנו צריכים לדעת לתת מענה. מערך הסיוע שלנו יגדל ואיתו גם ההרגשה של להט”ב שחיפה היא הבית שלהם. אני מקווה שנוכל להגדיל את היקף פעילות הנוער, להקים מועדון נוער גאה לצד בית הקהילות, להגדיל את היקף העבודה של בית הקהילות, להקים מערך הסברה אינטגרלי בבתי ספר, פתיחת מרפאה קבועה ועוד.

בנוסף הייתי רוצה לנסות ולעבוד עם כל הגורמים בעיר לחיזוק התרבות והבידור הגאה בעיר. בחיפה צומחות ייחודיות וחשוב לדעת לחזק אותם – פרוייקט ההיסטוריה הגאה שהופך בפברואר לפסטיבל ההיסטוריה הגאה, פסטיבל תיאטרון גאה, מצעד גאווה לאורך סוף שבוע שלם, וארועים לאורך כל השנה ולא רק יום אחד בשנה במצעד הגאווה. בנוסף הייתי רוצה לנסות ולהמריץ בידור גאה בעיר – מסיבות להומואים וללסביות, ברים ופאבים וכו’. דבר אחרון, בחיפה ישנם שכונות יחסית מנותקות וחשוב לבחון את הצורך בשכונות השונות ולתת מענה – אני מקווה שאצליח להגיע גם לזה. אבל זה לא יהיה פשוט, זה דורש תקציבים ובעיקר עבודה משותפת של כל הגורמים בעירייה ושל סגני ראש העיר”.

איך את.ה רואה את שיתוף הפעולה עם הארגונים הגאים בעיר?
“אין ספק שהשת”פ עם הארגונים הגאים הוא הכרחי כדי שנצליח לספק קודם כל את השירותים ההכרחיים מבחינתי לעיר – הפעלת והגדלת איגי, הרחבת פעילויות ההסברה ומודעות, הגדלת פעילות תרבותית ועוד. נצטרך את האיחוד והעבודה המשותפת של כל הארגונים כדי שחיפה תצליח להיות עיר עם קהילה גאה בריאה, תוססת וחזקה. אני מקווה לפגוש בעתיד את כל בעלי התפקידים בארגונים כדי לראות איך מחזקים את חיפה והפעילות בעיר”.

קיומו של תיק הקהילה הגאה מעיד בראש ובראשונה על סדר העדיפויות בעיר

ברמת גן נבחר לראשונה חבר מועצה מהקהילה הלהט”בית: ישראל זרי שעמד בראש רשימת רמתגני. זרי, בן 28, חבר מועצת והנהלת העיר רמת גן הגאה הראשון, קיבל לידיו את תיקי הבורסה, הנוער והקהילה הגאה.

עוד בנושא:  מצע לדיון - הרשימה השווה מזמינה אתכן לגבש את מצע המפלגה

“החשיבות הראשונה היא עצם הבחירה של הציבור בחבר מועצה להט”ב מוצהר בפעם הראשונה בעיר,, אומר זרי, “עצם הכניסה לתפקיד היא מסר מדהים לכל תושב ותושבת בעיר; לא משנה האם הם להט”בים. זו אמירה והתחלה של תהליך. עצם קיום התיק להעצמת הקהילה הגאה בעיר הוא דבר שמעיד בראש ובראשונה על סדר עדיפויות. תיק משמע תקצוב, ותקצוב זה כח וזו אמירה כי זה אומר שהכסף של כל אחד ואחת מהתושבים למעשה הולך כרגע למען העצמת הקהילה הגאה בעיר. עיר מרכזית כמו רמת גן היא עיר שקיום של תיק שכזה הוא בגדר חובה. אנחנו נתחיל בקרוב בסקר עומק מקצועי שעל ידו נאמוד ונבין למעשה את הקהילה בעיר. אני חושב שלערים יש יכולת לתקן במקומות שהכנסת לא מתקנת, והקהילה הגאה היא דוגמה מעולה לכך”.

אילו ציפיות יש לך מהתפקיד?
“הבסיס הוא העלאת מיקומה של הקהילה הגאה בסדר העדיפויות. עצם הבחירה של ראש העיר, כרמל שאמה הכהן, להחזיק עימי ביחד את תיק הקהילה הגאה זו יריית הפתיחה הטובה ביותר שיכלנו לבקש להעצמת החשיבות של הנושא בסדר היום. נראה כי קיים צוות מדהים לעשות דברים, ואני מצפה לעשות שינוי משמעותי.

רמת גם היא לא תל אביב ואין לנו רצון להיות תל אביב. מה שטוב באזור אחד לא בהכרח נכון לאחר. יש מענים שונים אותם נרצה לקדם שאותם אנחנו לומדים בימים אלה. לדוגמא; נראות להט”בית בעיר, קידום סובלנות במרחב הציבורי, העלאת מודעות במוסדות החינוך, קידום המשפחות הגאות, אירועי גאווה והכל בשיתוף עם הקהילה הגאה המקומית”.

ישראל זרי | צילום: גיא כהן

מה התכניות שלך לתפקיד?
“הדבר הראשון הוא להבין את דרישות הקהילה; להבין את הצרכים שלה בעיר. בנוסף יש המון דברים בסיסים שצריכים להיעשות, כמו הכשרות לכל צוותי החינוך והעירייה בנושא הקהילה הגאה. הנוער הגאה הוא נדבך באוכלוסייה שהכי צריך אותנו נבחרי הציבור הגאים. לפעמים מספיק דגל גאווה קטן על שולחן יועצת בית הספר כדי שאותו תלמיד ירגיש בנח לשתף אותה במה שהוא עובר כשהוא יושב מולה. התכניות עוד רבות וייקבעו בהתאם לסקרי העומק אך כמובן שהתאמה של שירותי העירייה לקהילה הגאה, יצירת מתחם גאה בעיר, נראות ציבורית של הקהילה ויצירת תכנית של 5 שנים לפי תוצאות המחקר הם חלק מהתכנית שנשאף לקדם”.

איך את.ה רואה את שיתוף הפעולה עם הארגונים הגאים בעיר?
“כאחד שמתנדב בארגוני הקהילה, מכיר אותם מבפנים וכדובר האגודה הארצית למען הלהט”ב לשעבר, אני רואה בכלל הארגונים שותפים מלאים לעשייה. אני מודע לכמות הידע והניסיון שיש לאותם ארגונים. אני רוצה שהם יהיו חלק, ייעצו ובחלק המקרים יתנו את המענה המקצועי ויובלו ביחד איתנו את הקהילה הגאה. רמת גן יכולה להיות עיר דוגמא בנושא הקהילה בעוד כמה שנים מהיום, וזה יקרה אם נעבוד כולם ביחד”.

בלי מסכות ובלי טובות

גם במודיעין הוקם מחזיק תיק הקהילה הגאה. שחר מי און, שנבחר למועצת מודיעין מטעם יש עתיד, דרש כחלק מההסכמים הקואליציונים להקים את התיק שיפעל כל כולו למען הקהילה ונענה בחיוב. שחר וסיעתו קיבלו את היכולת להרחיב את הפעילות צעד אחד קדימה, הכולל תקציב ורכז בשכר.

“התפקיד מאד חשוב גם לקהילה וגם ברמה הכללית, כנושא חוצה קהילות שהיה חייב מבחינתי לקבל יצוג והובלה במועצת העיר”, מסביר מי און, “היה ברור שחובתנו, כסיעה שמובילה את נושא השוויון בחברה הישראלית לכל אדם, ללא הבדל נטייה מינית – לפעול למען הקהילה. סיעת יש עתיד במודיעין, בראשותי – יזמה הקמת תיק חדש במועצת העיר – תיק הקהילה הגאה”.

אילו ציפיות יש לך מהתפקיד?
“התחלנו לעבוד ודגל הגאווה כבר מונח על השולחן במועצת העיר. נהיה שותפים מלאים לקהילה בפעילויות ובתכניות רבות להסברה יצאו בקרוב לדרך. נמשיך לגלות רגישות לכל המגזרים בעיר, ולהוביל את ערך השוויון, כדי שאיכות החיים של כולם – תהיה מכבדת וראויה”.

שחר מי-און | צילום: עמיעד טאוב

מה התכניות שלך לתפקיד?
“כבר דאגנו לתקציב לשני רכזים בשכר לטובת הקהילה הגאה בעיר. ונדאג גם לתקצב פעילויות ואירועי הסברה לבני הנוער ולקהילה הגאה בעיר. יש צפייה והתרגשות לקראת לעבודה משותפת עם ארגוני הקהילה. פעם ראשונה בגאווה גדולה, בלי מסכות ובלי טובות”.

למועצת העיר ראשון לציון לא נבחרו מועמדים להט”בים, אך למרות זאת הוחלט להקים את תיק הקהילה הגאה, אותו קיבלה חברת המועצה אילנית הרוש.

“חשיבות התפקיד היא ביכולת להפנים את צרכי הקהילה ולפעול למתן מענה ברמה העירונית לצרכי הקהילה”, מסבירה הרוש,  “אני מצפה ומאמינה שבתפקידי זה אוכל להשפיע על מדיניות העיריה לטובת קהילת הלהט”ב. אני מצפה שנצליח לרתום את העירייה על אגפיה השונים לטובת קידום הצרכים של קהילת הלהט”ב בהיבטים הרלוונטיים ברמה העירונית ומקווה לשת”פ פורה בין העיריה לארגונים הגאים בעיר”.

אילנית הרוש | צילום: פוטו גדי

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

5 תגובות

  1. אוריאל הגב

    אני שמח ומאושר שסוף סוף גם לעיר ר”ג שינה מפלגה של הקהילה גאה. ואם ישארל זרי או כל חבר/ ה ממועצת העיר ירצה שאתנדב במרכז הקהילטי אשמח להתנדב.

    • חיים שוורץ הגב

      אוריאל הוקמה וועדה מיוחדת בעיריית רמת גן שתעסוק בחיי היום היום של להט”בים
      בעיר ותעסוק בנושאים רבים שקשורים ללהט”בים 😊💖🧡💛💚💙💜
      אם תרצה אתה מוזמן ליצור איתי קשר באימייל:aur.jhho10@gmail.com

  2. יושי הגב

    לא כ”כ מובן בראשון לציון היה ויש חבר מועצה מקרה הלהט”ב וכיום יש גם חברת מועצת מר”צ מה הם בדיוק עשו למען אבות גאים תושבי העיר מבחינת הנחות מה הם עשו בנושאים סוציאלים ומה הם עשו למען החברים הקשישים של הקהילה לא מובן

    • חיים שוורץ הגב

      אני מאמין שאתה בתור תושב ראשון לציון הינך יכול לפנות למחזיק תיק הגאווה אצלך בעיר ולדון ולעזור לו במה לנסות לשפר בעיר שלכם
      לדוגמא קיום אירועים גאים או מצעד גאווה בשיתוף העירייה וכולי
      אם תרצה תמיד תוכל לפנות אלי באימייל:aur.jhho10@gmail.com
      ואני תמיד אשמח לעזור למרות שאני לא תושב ראשון לציון

      • יקי מור הגב

        נעשתה פנייה לרכז הקהילה בעיריה במתנ”ס שיכון המזרח גם בנושא אבות גאים גם בנושא קידום הקמת אנדרטה לזכר חברי הקהילה שנספו בשואה ובקשה שיונח זר באופן רשמי בטכסי יום השואה וביום הזיכרון לחללי צהל מטעם העמותה קיום אירועים זה יפה אך תכלס’ צריך לדאוג לצרכי הקהילה עם מדובר באבות גאים סדנאות בנושא גידול ילדים וכו’

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן