fbpx

ועדת הבריאות אישרה את תיקון חוק הפונדקאות – ללא אפשרות הליכי פונדקאות לזוגות חד מיניים

בתום דיון סוער בועדה, שגלש לפסים אישיים, אישרה הועדה ברוב של 8 קולות מול 4 את התיקון לחוק הפונדקאות ודחתה את ההסתייגות להחיל בחוק החדש גם זוגות חד מיניים | השלב הבא: קריאה שניה ושלישית בכנסת
ועדת הבריאות
צילום: הפורום למדיניות ציבורית | האגודה למען הלהט”ב

ועדת הבריאות של הכנסת דנה היום פעם נוספת בתיקון לחוק הפונדקאות לקראת העלאתו להצבעה במליאה. במסגרת הדיון בסעיפי החוק החליטו חברי הועדה לדחות את הסתייגותו של ח”כ אמיר אוחנה (הליכוד), ולא לאפשר הליכי פונדקאות גם לזוגות חד מיניים.

בעד הצעת החוק המפלה, שאינה כוללת זוגות מאותו המין, הצביעו שמונה חברי ועדה – ח”כ אלי אלאלוף (כולנו), נאוה בוקר (ליכוד), אברהם נגוסה (ליכוד), מיכאל מלכיאלי (ש”ס), ישראל אייכלר (יהדות התורה), מוטי יוגב (הבית היהודי), טלי פלוסקוב (כולנו), אכרם חסון (כולנו).

נגד התיקון לחוק הפונדקאות הצביעו יעל גרמן (יש עתיד), אילן גילאון (מרצ), מיכל בירן ואיציק שמולי (המחנה הציוני).

התיקון לחוק יועבר להצבעה בקריאה שניה ושלישית ככל הנראה בשבוע הבא.

זה עלבון שאני לא יכול לתאר אותו

הדיון נערך בנוכחות שיא של ח”כים בהם: מאיר כהן, מיקי רוזנטל, טלי פולוסקוב, אמיר אוחנה, מיכל רוזין, יעל גרמן, אילן גילאון, יוליה מלינובסקי, מיכל בירן, אכרם חסון, מוטי יוגב, ישראל אייכלר.

ח”כ אמיר אוחנה, שאינו חבר ועדה, הגיע אל הדיון על מנת לשאת דברים. “הגעתי למרות שאני לא חבר בוועדה”, אמר אוחנה בפתח הדיון, “החוק הרע שחוקק ב -1996 צריך להשתנות אבל זה לא השינוי שהתפללו לו. כשאני ובן זוגי רצינו להקים משפחה, נאלצנו להרחיק אלפי קילומטרים למדינה אחרת. התאומים נולדו לפני הזמן המתוכנן ולא היינו שם לצידם. הפכתי עולמות כדי למצוא יהודי שלא הכיר אותי, אשר גר בקרבת מקום, על מנת שיהיה לצידם. אני לא מתריס נגד הרבנות ונגד הדת, רק מבקש קצת אנושיות”.

ח”כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר: “אני רוצה להיות אבא ואני לא יכול להיות אבא. כדי לעשות זאת, עליי לפנות למדינה זרה מעבר לים, לשלם 140 אלף דולר ולקוות שיהיה בסדר. חיי מלאים וגדושים, אבל תמיד ישנו המרכיב החסר, שמלווה אותי לכל מקום. אנחנו מספיק טובים כדי לשרת את המדינה, אבל לא כדי להיות הורים. זה עלבון שאני לא יכול לתאר אותו. זה מצב שהוא פשוט מפלה וכואב ומלא בעלבון ולא הגון. זה לא בסדר”.

ח”כ יעל גרמן (יש עתיד) שהעבירה בממשלה הקודמת תיקון לחוק הכולל גם זוגות מאותו המין אמרה לועדה: “החוק הזה יורק בפניה של הקהילה הגאה. הוא אומר: אתם טובים לשרת את המדינה אבל כשזה מגיע לזכויות – אין. זמן הוא עכשיו. כבר ב 2014 החוק עבר בקריאה ראשונה עם שוויון גמור. והיועצים המשפטיים של משרד הבריאות והמשפטים תמכו. החברה בשלה, מבקשת. אילולא היתה כאן כפייה דתית חרדית זה היה אחרת. רה”מ עצמו הצביע בעד החוק בעבר”.

עוד בנושא:  המחזמר שיקגו מגיע למרכז ענב ואתם יכולים לזכות בכרטיס זוגי

למה אתה פחדן?

במהלך הדיון התנהל עימות חריף בין יו”ר הועדה ח”כ אלי אלאלוף (כולנו) לבין ח”כ מיכל בירן (מרצ), לאחר שכבר בפתח הדיון הודיע ח”כ אלאלוף כי יצביע בעד החוק המפלה. “זו דילמה אנושית אבל החוק הזה עוזר לאימהות”, אמר אלאלוף, “הקריאה שלך אמיר לא מקובלת עליי. היו לי שיחות נפש עם יעל גרמן אבל צריך זמן.  אני יודע שיום אחד עוד נכיר בכל זוג, כפי שצריך”.

בירן הגיבה לדבריו ואמרה: “אני לא מבינה למה אתה נוהג בכזו פחדנות. הרי הודעת שזו הקדנציה האחרונה שלך. למה שלא תסיים בטוב? איך אפשר לתת יד לכל ההומופובים? אנשים שונאים ומסיתים נגד הומואים, ואתה בחוסר המעשים שלך נותן לזה יד. זה לא בסדר שהמדינה תנהג באפליה כזו. אתה פחדן”. אלאלוף ענה לה: “תתביישי לך. לא בטוח שאת תהיי בכנסת הבאה, אבל אם אני ארצה – אני אהיה. מגיע לך רק דבר אחד – זלזול מוחלט”.

השינויים שאושרו בהצעת חוק הפונדקאות הם הרחבת מעגל הנשים הזכאיות לבצע פונדקאות בישראל גם לנשים ללא בן זוג, אשר סובלות מבעיה רפואית שלא מאפשרת להן לשאת היריון, הגבלת טיפולי פונדקאות ל-5 ילדים במשפחה, עדכון גיל נושאת ההיריון בת ל-39 שנה, ולא 38 כפי שקיים כיום. עוד נקבע כי פונדקאית תוכל לבצע עד 5 לידות, כולל ילדיה הפרטיים, אך תוכל להיות מעורבת ב-2 תהליכי פונדקאות לכל היותר.

עו”ד אירית רוזנבלום, מומחית לפילוסופיה משפטית ומייסדת ‘משפחה חדשה’, התייחסה לתיקון שעבר בועדה ואמרה: “הנוסח המתוקן של חוק הפונדקאות, לא רק שאיננו מתקן הוא לגמרי מקלקל. מקלקל משום שהוא מפלה לרעה גברים רווקים וגברים להט”בים. הצעת החוק מדברת בשני קולות, כאשר מצד אחד היא מאשרת את הצורך והחשיבות שבמעשה הפונדקאות ומצד שני הופכת את המעשה לאסור ובלתי אפשרי עבור קבוצת אנשים, שהחוק נועד בעיקר עבורה. זהו חוק בלתי מוסרי בעליל, המעניק כוח מופרז לקבוצת אנשים אלה שיכולים ומעניקים רישיון על פני קבוצה אחרת שאיננה יכולה ולכרות בכך את עתידה, לא לאפשר לה להקים משפחה ולחיות חיי בדידות ונידוי. החקיקה לא רק מפלה, אלא אכזרית ביותר במובן האנושי”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן