fbpx

החל מעוד שבוע: זוגות גברים וגברים יחידנים יוכלו להביא ילדים בפונדקאות

שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש הציגו הבוקר חוזר המעדכן את נוסח חוק הפונדקאות בהתאם להחלטת בג"צ | הנוהל החדש יכנס לתוקף החל מיום 11.1.22 ויאפשר גישה שווה להליך גם לגברים יחידים, לזוגות גברים ולכל אדם בישראל
הורביץואש מסיבתעיתונאים
צילום: ענבה. לעמ.

במסיבת עיתונאים שערכו הבוקר שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ”ל המשרד פרופ’ נחמן אש, הציגו השניים את החוזר המעדכן את נוסח חוק הפונדקאות כך שתתאפשר גישה שווה להליך גם לגברים יחידים, בהם גם גברים טרסג’נדרים, לזוגות גברים ולכל אדם בישראל החל מיום 11.1.22.

עדכון הנוהל בוצע בעקבות החלטתו של בג”צ בחודש יולי 2021, בה נקבע כי ההגדרות בחוק המדירות גברים יבוטלו בתוך חצי שנה, וכי על המדינה להשוות את תנאיהם לאלו של נשים.

השינויים באים לידי ביטוי בפרקים א’ ו– ב’ בחוק הסכמים לנשיאת עוברים. על פי החוזר החדש, תבוטלנה ההגדרות “הורים מיועדים” ו”אם מיועדת יחידה” שבסעיף 1 לחוק ההסכמים כך שהחוק יפורש באופן שאינו מדיר מהסדר הפונדקאות גברים יחידים ובני זוג מאותו מין. שאר הוראות חוק ההסכמים וכן הוראות רלבנטיות בחוק תרומת ביציות, תש”ע – 2010, יפורשו בהתאם לעיקרון השוויון תוך המנעות מפרשנות העומדת בסתירה לזכות לשוויון ולזכות להורות, אשר תחסום את גישתם של בני זוג מאותו מין וגברים יחידים להתקשר בהסדר. הנחיות הועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים והטפסים המשמשים לפניה לועדה, תוקנו ועודכנו בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון והשינויים.

על פי נתוני משרד הבריאות, בישראל ישנן כ-100 נשים בשנה שמוכנות לשמש כאימהות פונדקאיות. זוגות שמעוניינים בהליך הפונדקאות הם אלו שמאתרים את הנשים וחותמים עמן על ההסכם, שמוגש לאישור של הועדה לנשיאת עוברים. עם עדכון הנהלים החדשים, הועדה לא תוכל יותר להמנע מאישור הסכם בשל העובדה שאחד הצדדים בהסכם הוא גבר יחידני או זוג גברים.

“זה יום היסטורי למאבק הלהט״בי בישראל ולחברה הישראלית כולה”, אמר שר הבריאות הורוביץ במהלך מסיבת העיתונאים, “אנחנו שמים סוף לעוול ולאפליה של שנים – מהפכת השוויון בפונדקאות יוצאת לדרך. שכפי שהתחייבנו, החל מה-11 בינואר נאפשר גם לגברים יחידנים וגם לזוגות להטב”ים, ובעצם לכל אדם גישה שווה לפונדקאות בישראל. חוזר המנכ”ל החדש מעגן את פסיקת בג”ץ וקובע בפשטות את מה שהיה אמור להיות לגמרי מובן מאליו – שוויון. זה הכל, פשוט שוויון. מעתה נתייחס לכל הורה ולכל משפחה באופן שווה. לכל אחד הזכות להורות. סטרייטים ולהט”בים יחידים וזוגות. הרחבנו את הפרשנות ואני שמח לעדכן שגם טרנסג’נדרים יוכלו לגשת להליך פונדקאות בישראל. המאבק לשוויון, של הקהילה הגאה ושל כל אדם, הוא המאבק שלי. כשר הומו שמכיר היטב את ההדרה והאפליה, הצבתי לעצמי כמטרה להפוך את משרד הבריאות לספינת הדגל של זכויות האדם והשיוויון. מערכת הבריאות הישראלית נהיית לאחת המתקדמות ביותר בעולם ביחסה ללהט”ב ולכל אדם. זו גאווה גדולה. יש עוד הרבה עבודה לפנינו במאבק לשוויון מלא אבל רגעים כאלה הם בדיוק מה שנותן לי, ולכולנו, כוח להמשיך. היום אפשר להיות גאים בישראל”.

עוד בנושא:  נערה בת 18 נורתה למוות בגליל על רקע נטייתה המינית

“ערך השוויון מרכזי עבור משרד הבריאות לכלל האוכלוסייה בכל רחבי הארץ וכן גם ביחס לאוכלוסיות שונות”, הוסיף פרופ’ נחמן אש, מנכ”ל משרד הבריאות, “החוזר הזה הוא נדבך חשוב בעשייה הזו. אנו רואים חשיבות רבה בהנגשת שירות רפואי חשוב לאוכלוסייה רחבה ככל הניתן ולכל הקהילות. מהחלטת בג”ץ פעלנו וישבנו על הפרטים ואני רוצה להודות לגברת אתי דקל ושאר גורמי המקצוע שביצעו את ההתאמות לכלל האוכלוסיות בחוזר. אך באופן כללי, פרט להתאמות לא בוצעו שינויים בשירות הזה”.

העותרים לבג״ץ בנושא יואב ואיתי ארד-פנקס, עוז פרבין, יו״ר עמותת “אבות גאים”, וסוכנות “תמוז” בירכו על הצעד: “מדובר בניצחון ויום היסטורי שבא בעקבות פסיקת בג”ץ שקבעה באופן חד-משמעי כי זוגות בני אותו המין יוכלו להביא ילדים בארץ בהליך פונדקאות וכי ‘לא ניתן להשלים עם המשך הפגיעה הקשה בזכויות אדם הנגרמת כתוצאה מההסדר הקיים’ – השר ניצן הורוביץ הבטיח וקיים.

זהו יום חג לחברה הישראלית בכלל ולקהילה הגאה בפרט – זאת בין היתר בשל הכנסת הקהילה הטרנסית לתיקון לחוק. עם זאת, המסע עוד לא תם: יש לדאוג בדחיפות למהלך המשלים של נושא תרומת הביציות – ולהשוות את זכויותיהם של גברים יחידנים, הומואים, טרנסים וטרנסיות לאלו של שאר האוכולוסיות בחברה הישראלית – בעיקר מבחינת ההיבט של מתן החזרי הוצאות שוויוניים במסגרת סל הבריאות והביטוחים המשלימים, שכן אין כל סיבה שהאוכלוסיות המדוברות ישלמו מחיר יקר יותר ומפלה”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן