fbpx

הבית הגאה בב”ש: הקהילה בבאר שבע תצעד רק על פי חוק

בעקבות פרסומים על קיום מצעד מחאה ללא אישור המשטרה מבהירים בבית הגאה: "הקהילה בבאר שבע אמנם מוחה כנגד השלטון אך בכל מחאה עליה לשמור על חוק". המלחמה על תקצוב הקהילה הגאה בעיר נמשכת
בית גאה באר שבע | צילום: טל מגן
בית גאה באר שבע | צילום: טל מגן

אחרי שנים של יחסים ברוח טובה עם העירייה אך ללא עשייה בפועל, שהובילו להפקרת הקהילה הבאר שבעית לשמרנות ולהומופוביה, הקהילה הגאה בבאר שבע מורידה את הכפפות ויוצאת למחאה. לאחר שנים בהן הסתפקו תושבי מטרופולין באר שבע באירוע גאווה תחום, החליטה ההנהלה החדשה של עמותת “בית גאה ב”ש” להתעקש לצאת מהארון העירוני ולקיים מצעד בעיר.

התאריך כבר נקבע (14.7), האנשים כבר הוזמנו, אך העירייה והמשטרה ממשיכות להערים קשיים.

לדברי דוברת הבית הגאה בב”ש, עו”ד סמדר בונן, בעיר באר שבע מתקיימים אירועי גאווה במתכונת של אירוע תחום ולא מצעד, בשל סירובן של המשטרה והעירייה לאשר מצעד גאווה בעיר, שלדבריהם, בניגוד לת”א וירושלים, היא “לא עיר של תהלוכות ומצעדים”.

“עיריית באר שבע סירבה לקיים מצעד גאווה מהסיבה כי לעיר באר שבע יש אופי מיוחד”, היא מסבירה, “אותו אופי מיוחד של שמרנות וחוסר מודעות שמוביל למעשים הומופובים אלימים. בבאר שבע לא התקיים מצעד מאז הקמתה בשנת 1900. הקהילה הגאה בבאר שבע אינה מתוקצבת על ידי העירייה. באר שבע הינה עיר שמרנית ועל כן גם גיוס משאבים בתוך הקהילה כמעט בלתי אפשרי. אנו זוקפים ראש ונלחמים בהומופוביה במסווה של העדר תקצוב”.

גם השנה פנתה עמותת “בית גאה ב”ש” לעירייה ולמשטרה בבקשה לקיים מצעד גאווה בעיר. בעקבות הפנייה נערך מפגש בין ההנהלה החדשה של הבית הגאה לבין חברי מועצת העיר.

לגבי קיום המצעד, הבהירו בעירייה כי הנושא אינו תלוי להחלטתם בלבד.

“עד היום אכן לא התקיימו מצעדי גאווה מתוך החלטה משותפת של מנהיגי הקהילה והעירייה”, נמסר מהעירייה, “אולם בכל בנוגע לקבלת אישור למצעד, הפגנה, הכנסת ספר תורה או כל מחאה אחרת, הנושא באחריות משטרת ישראל וטעון את אישורה. ראש העיר שוחח עם מפקד תחנת באר-שבע של משטרת ישראל נצ”מ אפי שיימן וביקש ממנו לאפשר לקהילה לצעוד ולהביע את מחאתה. מפקד התחנה עדכן את ראש העיר כי בכוונתו להיענות בחיוב לבקשה. חשוב לציין כי במקביל קיימה העירייה בשנים האחרונות פעילות יחד עם נציגי הקהילה, פעילות משותפת יחד עם גורמי חינוך ורווחה, מתקציבי הרשות. עוד ערכה העירייה אירועי גאווה מידי שנה בתאום ובשיתוף פעולה מלא עם מנהיגי הקהילה בעיר, אירועים שזכו לפרגון מצד אותם גורמים בקהילה. ראש העיר, חברי מועצה, נציגי עירייה, חברי כנסת ושרים אף השתתפו וברכו”.

שני הצדדים מודים כי המפגש נערך באווירה חיובית, אך בניגוד לעירייה, שהסתפקה באווירה הטובה ובהבטחות, בבית הגאה בב”ש דורשים יותר מהבטחות מתוקות.

“למעט פעילות איגי בעיר ויוזמות פרטיות לא נערכת כל פעילות משותפת עם עיריית באר שבע”, הסבירו בעמותת בית גאה בתגובה לדברי העירייה, “המשא ומתן נעשה אמנם באווירה נעימה, יחד עם זאת אווירה נעימה הייתה תמיד ואף פעם לא הובילה למעשים אופרטיביים ולפעילות נחושה לביעור ההומופוביה בעיר. מזה חודש ימים המשטרה נוהגת בנו בהלוך ושוב ונאלצנו בשל כך לדחות את תאריך ההפגנה פעמיים. ההיסטוריה של הבית הגאה עם עיריית באר שבע מראה כי דיבורים לא הופכים למעשים. אנו כאן בבאר שבע יחד עם כל הקהילה הגאה בארץ אומרים עד כאן להומופוביה במסווה של תת תקצוב”.

עוד בנושא:  רשימה קווירית למועצת העיר ת"א

לא הפעם הראשונה בה העירייה לא עומדת בהבטחותיה

נושא נוסף שעלה בפגישה הוא תקצוב פעילות העמותה בעיר. לדברי העיריה, בפגישה סוכם על הרחבת שיתוף הפעולה בין העירייה לעמותה ולקהילה, ועל המשך הידברות עם כלל הגורמים העירוניים וגיבוש תוכנית עבודה משותפת לעירייה ולקהילה.
“עד היום עמותת “הבית הגאה” לא פנתה לקבלת תמיכה באמצעות ועדת התמיכות העירונית, מסבירים בעירייה, “הנושא עלה בפגישה, במסגרתה ביקשו נציגי העירייה מנציגי העמותה להיערך להגשת בקשה לתמיכה לשנה הקרובה. לאחר שהעמותה תגיש בקשה מסודרת תבחן העירייה בחיוב, ובכפוף לחוק, את בקשתה זו. יתרה מכך העמותה התבקשה אף להעלות צרכיה במפגשים הבאים על מנת לפעול בשיתוף פעולה, מתוך הכרה כי חבריה תושבי העיר, ככל התושבים וכי יש לנהוג בשוויון. בכוונת העירייה להרחיב את שיתוף הפעולה והפעילות לקהילה הגאה לעיר ואנו מקווים כי הנכונות לשיתוף פעולה תהא הדדית. חשוב לציין כי כל עמותה הנתמכת על ידי העירייה מגייסת כספים נוספים מגופים וקרנות, משרדי ממשלה, תורמים, חברות וחסויות, יוצרות שותפויות נוספות ולא מסתמכות רק על כספי הרשות”.

לדברי העמותה, הבטחות העירייה רחוקות מהאמת, ואינן מתיישבות עם המציאות. “לצערנו עיריית באר שבע בוחרת בספין במקום באמת עצמה”, הגיבו בעמותה, “עירית באר שבע לא פעלה בשיתוף פעולה עם הקהילה . לפני שנתיים הבטיחה העירייה כי תתקצב את פעילות העמותה וחזרה בה. עיריית באר שבע מודעת לכך כי לא ניתן לפנות לועדת התמיכות וכי עליה לסייע באמצעים אחרים העומדים לרשותה. עיריית באר שבע לא עמדה בהבטחותיה משך השנים ולא קיימה אף לא אחת מהבטחותיה. העובדה כי עיריית באר שבע מנסה לצייר בתקשורת כאילו היא מתקצבת ופועלת למיגור ההומופוביה הוא ניסיון נואש להוריד את העניין מסדר היום. העירייה מנסה להשתיק את הקהילה פעם אחר פעם וגם טענותיה הם טענות מיתממות חסרות שחר.

נכון להיום באר שבע היא מדבר צחיח בתמיכה לקהילה הגאה. פעילות של איגי או סרט שנעשה באופן עצמאי על ידי תלמיד בית ספר היא פעילות מבורכת אך היא אינה יכולה להיות עלה תאנה של עיר מטרופולין שלמה.

העיר באר שבע שקוראת לעצמה עיר ההזדמנויות היא עיר של מדבר צחיח עבור הקהילה הגאה. עיר שמבקשת להיות המובילה בסייבר נשארה 50 שנים אחורה מבחינת התפיסה והעשייה. עובדה היא בחודש הגאווה לא טרחה עיריית באר שבע לתלות דגל או לציין בדרך כלשהי את חודש הגאווה בניגוד לערים אחרות כמו ערד וכד’. בחודש הגאווה עצמו נותרה הקהילה בבאר שבע חשופה לקללות נאצות ואלימות. אי תקצוב הקהילה על ידי הממשלה ועל ידי הרשות המקומית היא הפקרת הקהילה הגאה”.

“אי תקצוב הקהילה הגאה אי מתן שוויון והעדר פעולות להעלאת המודעות כמוהם כהפקרת הקהילה הגאה לרוחות הומופוביות שוחרות רע”, מסכמת בונן, “נבחרי עם מקומיים או ארציים משתלחים בקהילה בעוד אנו אלה המשלמים את משכורתם והם אינם נותנים את הדין”. מלחמתנו היא מלחמה כנגד הממשלה וכנגד כל אותם רשויות שאינן מתקצבות את הקהילות הגאות בתוכן. אנו מקוות כי המהפכה הגאה לשוויון תקצוב וסובלנות יתחיל כאן ויודעים שהקהילה הגאה כולה תומכת בצעדינו”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן