fbpx

האתר של אביתר ההומו – כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

אחרי עשרות שיחות יציאה מהארון, הקים אביתר אשר אתר שנועד לשרת אותו בתהליך היציאה מהארון מול בני משפחתו, אך הפך לפרויקט אישי-קולקטיבי שמעניק מידע בלתי אמצעי ליוצאים מהארון, בני משפחותיהם ולקהל הרחב | "היה לי חשוב להכניס גם את השאלות שהיה להם לא נעים לשאול פנים מול פנים, אבל סקרנותם עדין רצתה לקבל את התשובה"
אביתר-אשר
אביתר אשר | צילם: באדיבות המצולם

כל להטב”ק יודע שיציאה מהארון היא לא תהליך חד פעמי. גם אחרי שיצאנו מהארון מול בני המשפחה, הקרובים והחברים, תמיד יגיעו סיטואציות נוספות ואינסופיות בהן נצטרך לצאת שוב מהארון ולענות שוב ושוב על אותן השאלות – מול החברים לכיתה באוניברסיטה, מול העמיתים בעבודה החדשה ובעתיד הרחוק מול הדייטים של הילדים שלנו.

אביתר אשר בן ה-33 הגיע למסקנה שנמאס לו לנהל שיחות יציאה מהארון עם כל אחד מבני משפחתו המורחבת, שכוללת יותר מ-100 בני משפחה, והחליט להקים את Gayvyatar – אתר המרכז במקם אחד את כל השאלות שאי פעם נשאל כשיצא מהארון, וכמובן גם את כל התשובות.

“המשפחה מהצד של אבא עצומה בגודלה. משהו כמו 100 בני משפחה, בלי עין רעה”, מסביר אביתר בשיחה ל-WDG, “ב-15 השנים האחרונות אני מספר גם להם שאני הומו. אינספור תגובות, טובות יותר וטובות פחות. הבעיה היא שזה לא נגמר. פעם חישבתי ומצאתי שניהלתי רק עם בני המשפחה מהצד של אבא שלי 50 שיחות יציאה מהארון, וזה עוד לפני שלוקחים בחשבון את בני משפחה מהצד השני, את החברים והקולגות. ולא סיימתי אפילו חצי! אורך שיחה ממוצעת עומד על משהו כמו שעה וחצי. הם היו סקרנים, התעניינו, היו להם המון שאלות. אצל רובם הייתי ההומו הראשון שהם פוגשים ומכירים מקרוב ובאמת.

הבנתי שאני צריך לחשוב אחרת. לקח קצת זמן לחפש, למצוא ולבנות קונספט קולקטיבי-פומבי אך אישי באופן הכי נכון, לא רק בשבילי אלא גם בשבילם, כזה שידבר בגובה העיניים, שיהיה נעים ונטול מבוכה (שלהם בעיקר)

15 שנה חלפו, ועדין, כמובן שלא הספקתי לנהל שיחות אישיות עם כולם. פתאום היו בני משפחה ששמעו שאני הומו מבן משפחה אחר ונעלבו שזה לא הגיע ממני, או כאלה ששמעו את סיפור היציאה של בצורה קצת מעוותת או מהולה בדברים בכלל לא אמרתי. היו גם פדיחות: בני משפחה שאני מספר להם כבדרך אגב על דייט שהיה לי, והם בכלל לא מודעים לזה שאני גיי. לך תזכור למי אמרת מה.

הבנתי שאני צריך לחשוב אחרת. לקח קצת זמן לחפש, למצוא ולבנות קונספט קולקטיבי-פומבי אך אישי באופן הכי נכון, לא רק בשבילי אלא גם בשבילם, כזה שידבר בגובה העיניים, שיהיה נעים ונטול מבוכה (שלהם בעיקר). היה לי חשוב ש-Gayvyatar לא יהיה חד צדדי, כלומר שיהיה בו גם מקום לנהל שיחה משותפת ודיאלוג”.

עוד בנושא:  על רקע גל הטרנספוביה: התחדשות בהנהגה של הארגונים הטרנסיים

לתווך את המציאות המעודכנת לדור הבא

האתר של אביתר מכיל בתוכו עשרות שאלות המרוכזות תחת שש קטגוריות עיקריות – שאלות אישיות שנשאלו עליו, שאלות על המשפחה ושאלות בנושאי דת, אהבה ואמונה, שאלות בנושא הורות ומשפחה, שאלות כלליות על הקהילה הגאה ושאלות מביכות שלא תמיד נעים לשאול.

משאלות כמו “האם אתה חושב שאבא שלך לידע”, ועד ל”איך זה עובד במיטה?”, אביתר עונה על כל השאלות באתר בצורה ברורה ומפורטת, מתובלת לפעמים במעט הומור, ובדרך שמתאימה גם לאלו שמכירים את הנושא וגם לאלו שנתקלים בנושאים הללו בפעם הראשונה. בנוסף מפנה אביתר את הקוראים להמשיך ולהתעמק בנושאים השונים באתרי ארגוני הקהילה השונים, וכמובן גם מציע להם להמשיך ולשאול אותו שאלות נוספות.

“כל השאלות שמופיעות ב-Gayvyatar הן שאלות אמיתיות שנשאלתי בשיחות יציאה מהארון, במשפחה ובכלל, ונאלצתי להתמודד איתן בזמן אמת”, מסביר אביתר, “היה לי חשוב להכניס גם את השאלות הפחות נוחות, או את השאלות שהיה להם לא נעים לשאול פנים מול פנים, אבל סקרנותם עדין רצתה לקבל את התשובה. הקושי בהקמת הפרויקט לא היה בהקמה הטכנית אלא ביציקת תשובות לשאלות כך, לזקק את האמת שלך”.

“יש שם תשובות שלמות שלא רק נותנות כלים למשפחות לקבל את בני משפחתם שיוצאים מהארון אלא גם איך לתווך את המציאות המעודכנת לדור הבא, הקטן יותר, מה כן נכון להגיד ומה לא”

כאתר שעוסק בנושא היציאה מהארון, שלרוב מתבצעת מול אנשים שאינם להט”בים, אביתר מכוון חלק מהתשובות שלו לקהילה ההטרוסקסואלית שהרבה פעמים מעלה את השאלות האלו, אך לא תמיד מבינה את מה שעומד מאחוריהן.

“לאורך השנים קיבלתי תגובות נוסח “אני אוהב אותך והכל, ומקבל אותך, אבל” – תמיד מגיע האבל הזה – “אתה לא יכול לבוא אלינו עם בן הזוג שלך” או “אני לא רוצה שהילדים שלי יראו” וגם “זה יבלבל אותם” וכיוצא בזה. אני קורא לזה הפער בין הידיעה וההבנה שאני הומו לבין הקבלה ברגעי האמת.

לכן, כמעט בכל קטגוריה ב-Gayvyatar הכנסתי לא מעט שאלות שהרבה סטרייטים יגידו לעצמם בתמימות: “וואלה, באמת אמרתי את זה פעם להומו”, אבל לא מבינים עד הסוף איך מה שהם אומרים עלול להתפרש כסלידה או דחייה אצל הצד הגאה. יש שם תשובות שלמות שלא רק נותנות כלים למשפחות לקבל את בני משפחתם שיוצאים מהארון אלא גם איך לתווך את המציאות המעודכנת לדור הבא, הקטן יותר, מה כן נכון להגיד ומה לא”.

ואיך אתה יוצא מהארון עכשיו? פשוט שולח לינק? 
“חחחחח הלוואי. כל להטב”ק יודע שאנחנו לא מפסיקים לצאת מהארון אף פעם. תמיד יהיה מישהו שעדין לא מעודכן. בית ספר, תיכון, צבא, אוניברסיטה, מקום עבודה חדש, פה פגישת מחזור, שם היתקלות מקרית במרכז המסחרי הישן של השכונה עם מכר מן העבר – להטב”קים יצטרכו לקחת נשימה ולספר על עצמם כשתבוא השאלה מה עם הזוגיות, ולהתמודד עם מחשבותיו ודעותיו וגם הבעותיו של הצד השני.

אני נפעם ונדהם מהתגובות שאני מקבל מהבוקר מאנשים זרים לחלוטין: ארוניסטים שמשתפים אותי כי האתר עזר להם לסדר את המחשבות והם הולכים להשתמש בתשובות האלה כשהם יצאו מהארון, או כאלה שמבינים יותר את בן המשפחה הגאה שלהם. לא חשבתי שמשהו אישי כזה ייגע ויהיה רלוונטי לכל כך הרבה אנשים. זה משמח אותי מאוד שהצלחתי לעזור לכמה נפשות בישראל.

כששלחתי את האתר לבני המשפחה הדגשתי בפניהם שאם הם מרגישים צורך בשיחה אישית הם תמיד מוזמנים לפנות אלי ונשוחח על הכל בשמחה, כך שבמובן מסוים Gayvyatar עזר לי לעשות יישור קו משפחתי, אבל להגיד לך שחסכתי לעצמי שיחות יציאה אישיות – בזה אני לא בטוח…”

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן