fbpx

גדולה מהחיים – יצירת ענק של דנה אינטרנשיונל על חזית המרכז הגאה

דמותה של דנה אינטרנשיונל הונצחה על חזית בניין המרכז הגאה לרגל פסטיבל האמנות "תת תרבות" שיתקיים בחללי הבניין טרם הריסתו | "היא מלמדת על כוחה של התרבות היוצרת לחולל שינוי חברתי בקנה מידה רחב ועם זאת מעמיק"
דנהאינטרנשיונל-ועדתקישוט
צילום: המרכז הגאה גן מאיר ת”א

בשבועות האחרונים עסוקים במרכז הגאה ת”א בפינוי המבנה, שאמור להיהרס לטובת הקמתו של בניין חדש לפעילות הקהילה הגאה בעיר. רגע לפני שהמבנה ייהרס, חלליו הריקים ימולאו ביצירות אמנות במסגרת אירוע אמנות בינתחומי של 4 ימים, אשר מתקיים באוצרותם של עוז זלוף וליאב מזרחי.

לרגל האירוע הונצחה דמותה של דנה אינטרנשיונל על חזית הבניין, כשהיא לובשת את השמלה האייקונית אותה לבשה בערב בו ניצחה בתחרות האירוויזיון.

עבודת האמנות נוצרה על ידי אמני הקולקטיב “ועדת קישוט” – מתן מזרחי, דויד ביבי, יעל פינק ואתי ביבי, והיא חלק מתערוכת הענק המתוכננת במבנה, בה עשרות אמניות ואומנים מובילים בתולדות היצירה הגאה בישראל לאורך השנים משתפים כוחות עם אמנים צעירים ומבטיחים בתערוכה העוסקת ביצירה הקווירית ותרומתה לתרבות הישראלית.

“יש לנו הזכות לתת מעמד של הוקרה וכבוד לדמויות מופת אשר פעולתם התרבותית לאורך השנים סללה את דרכה של הקהילה אל ליבה של התרבות הישראלית ועיצבה את הקהילה פנימה”, הסבירו אוצרי התערוכה עוז זלוף וליאב מזרחי, “דנה היא גיבורת תרבות אמיתית בקנה מידה לאומי ולא רק קהילתית, וככזו בחרו האמנים של “ועדת קישוט” בה כדמות מרכזית במרחב. דנה מופיעה עם השמלה הבלתי נשכחת , שהינה בלתי נשכחת לא רק לנו אנשי הקהילה אלא גם למשפחות שלנו, לשכנים שלנו ולמכרינו כולם, והיא מלמדת על כוחה של התרבות היוצרת לחולל שינוי חברתי בקנה מידה רחב ועם זאת מעמיק”.

עוד בנושא:  מנטע ועד כריסטינה - כל מה שמחכה לכם באירועי יורו פרייד במלטה

נוכחות קווירית של הקהילה הגאה בחברה

תערוכת תת-תרבות תמשך שלושה ימים, במהלכם יוסבו חללי המרכז הגאה, הפנימיים והחיצוניים (כולל אזורים בגן מאיר), לאולמות תצוגה של אמנות עכשווית. בתערוכה ישתתפו אמנים וותיקים וידועים ואמנים בראשית דרכם. כל חללי המתחם יוקדשו לעשייה אמנותית מתחומים ומדיומים מגוונים ככל הניתן, לרבות פרפורמנס, וידאו ארט, אמנות פלסטית וכו’.

הפסטיבל כולל מופעי מחול, פרפורמנס, תיאטרון, מוזיקה קולנוע ודראג, וכן תערוכת הענק כוללת תתי תצוגות, לאמנים יחידים, תערוכות קבוצתיות , פעולות של קולקטיבים ומיצבים שנוצרו במיוחד עבור הפסטיבל ונוגעים בתרבות הגאה עצמה ובהשפעה של התרבות הגאה על התרבות הכללית- המקומית, הלאומית, החברתית, הפוליטית והמגדרית.

באירוע יתקיימו מסביב לשעון מיצגים פרפורמטיביים ויבוצעו פעולות פרפורמנס ומחול בעמידה על גוף יחיד גוף רבים, תנועת היחיד ותנועה האנושית חברתית.

“התערוכה והפסטיבל בכללו מציגים ביטויים רבים לנוכחות הקווירית של הקהילה הגאה בחברה ולאיכות שהקהילה זו מביאה לתרבות האנושית”, מסבירים אוצרי התערוכה, “שפע המציגים והמציגות באירועים ובתערוכה משקף את השפע התרבותי של הקהילה הגאה ואת העושר שנוצר במרחב הפעולה הקווירי בו מרכז ושוליים מזינים זה את זה. מוצגים רבים מציגים הכלאות חדשות וחיבורים חדשים המערערים על התחומיות שבאמנות ובתרבות ועל מדדים של גבוה-נמוך, במאמץ לכנס את כוחות היצירה בקהילה ולשקף איך התחומים כמו האנשים תומכים זה בזה וממנפים זה את זה כשהם באים ביחד.

שמנו דגש במופעי התיאטרון, המוזיקה, השירה ובעבודה עם אמני התערוכה על גישה פתוחה המזמינה את הקהל להשתתפות ולדיאלוג גם בעצם התכנים המוצגים ובאופני הצגתם (אל מול גישות של התרסה והתבדלות) מתוך אמונה שהיצירה הקווירית מהווה תקווה חברתית לחברה בכללה, ושאירוע ענק ורב תחומי כמו זה הוא הזמנה לחיבור, להשתתפות ולהזדהות עבור כל מבקרת שתקח בו חלק.

חשוב גם לציין שעשינו מאמצים לכנס כוחות יוצרים מרחבי הארץ וליצור הזדמנויות תצוגה שוות ליוצרות וליוצרים המרוחקים מהמרכז, הן החברתי והן הגיאוגרפי. בכלל, בהרבה עבודות יחסי זיקה בין מרכז ושוליים הם תוכן מרכזי, גם כשיקוף פוליטי אל גם כאידיאה תרבותית, וניכר כי מרחב של שוליים הוא מעיין רוחני, רעיוני ויצירתי והבחירה לפעול בשוליים, לבחור לפעול מתוך שליחות תרבותית, יכולה להוות מקור עוצמה ליצירה הגאה וליצירה התרבותית בכלל”.

בין האמנים המשתתפים: ג׳ייסון דנינו הולט, רינת שניידובר, אילנה זפרן , טליה ישראלי, אורי הולבן, אביב גרינברג, רקפת וינר עומר, אורי שפיר, סתיו פורגס, דותן מורנו, גל וולניץ, ישראל חמד, שקד מוכיח, אפרת מישורי, מאמא דה לה סמאללה, יוחאי אברהמי, דיג’ייות רבות ועוד ועוד

פסטיבל תת תרבות – פרידה מהמרכז הגאה – 16-19.6.2021 | המרכז הגאה גן מאיר

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן