fbpx

בדיוק כמו שיש סקס בלי אהבה, יש אהבה בלי סקס

מהי א-מיניות, האם א-מיניים חווים גירוי מיני, האם הם מקיימים מערכות יחסים ולמה הם אוכלים כל כך הרבה עוגות? שבוע המודעות לא-מיניות מספק את כל התשובות
asexuality-ace-asexual
צילום: AVEN 

בעולם בו סקס נמצא בכל מקום, ומהווה נקודת פתיחה לרוב מערכות היחסים, החיים עבור אלו שאינם חשים משיכה מינית יכולים להיות מאד בודדים. העדר הרצונות האלו אצל אנשים א-מיניים גורם להם לתחושה של תסכול, רבים מהם נרדפים על ידי רגשות של טרדה ובושה ומנהלים חיים אומללים בעודם מנסים להיות “נורמליים”.

שבוע המודעות לא-מיניות שצוין השבוע, נועד להעלות את המודעות לנושא בקרב האוכלוסייה הכללית ולאפשר לאנשים א-מיניים להכיר א-מיניים אחרים ולבנות קהילה תומכת ומכילה.

עבורנו, שבוע המודעות הוא הזדמנות מצוינת ללמוד מעט על א-מיניות, לשאול את כל השאלות ולקבל את כל התשובות. אנחנו מזמינים אתכם לחתוך לכם פרוסת עוגה (הסבר בהמשך) ולהצטרף.

מהי א-מיניות?
א-מיניות, הנקראת גם א-סקסואליות, מוגדרת כחוסר משיכה מינית או מי שלא חווה משיכה מינית כלפי אחרים. אדם א-מיני הוא אדם שאינו חווה משיכה מינית. לכל אדם בעולם (גם לך) יש אנשים שהוא לא נמשך אליהם מינית. אצל א-מיניים, רשימת האנשים הזו כוללת את כולם!

אז א-מיניים הם בעצם מתנזרים?
בניגוד להתנזרות, שהיא בחירה של אורח חיים, א –מיניות היא נטייה, בדיוק כמו הומוסקסואליות, ביסקסואליות והטרוסקסואליות. התנזרות היא החלטה מודעת שלא לקיים יחסי מין, בלי קשר לקיומה של תשוקה מינית.  רוב הא-מיניים לא מחשיבים את עצמם כמתנזרים, מכיוון שהם לא מוותרים או נמנעים מסקס עם אחרים, בדיוק כמו שגבר הומו לא נמנע מסקס עם נשים, או גבר סטרייט לא נמנע מסקס עם גברים.

מה אנשים א-מיניים מרגישים לגבי סקס? האם הם נגעלים מסקס?
חלק מהא-מיניים מרגישים דחייה מהרעיון של קיום יחסי מין, וחלק מהא-מיניים פשוט מרגישים אדישות לנושא, ומוכנים לקיים יחסי מין למרות שם לא מרגישים משיכה מינית. בדיוק כמו אצל אנשים שאינם א-מיניים – חלקם מוכנים לקיים יחסי מין עם אדם שהם לא נמשכים אליו, ויש כאלו שהמחשבה הזו דוחה אותם.

עוד בנושא:  לראשונה בישראל - מצעד גאווה בי פאן פולי

אז למה שא-מיניים יבחרו לקיים יחסי מין?
מכל מיני סיבות. יש א-מיניים שנמצאים במערכת יחסים עם אנשים שאינם א-מינים, ויחסי המין הם חלק מהמשא ומתן על מערכת היחסים. יש כלאו המקיימים יחסי מין כי הם נהנים מהמגע ומהחיבור הרגשי שסקס יכול לספק, ויש כאלו שפשוט נהנים

האם א-מיניים יכולים להרגיש דחף מיני?
ישנם א-מיניים שחווים חשק מיני, אך בעוד שרוב האנשים היו מספקים את הליבידו שלהם באמצעות פעילות מינית עם שותפים, עבור א-מיניים זה בדרך כלל לא המקרה, מכיוון שהם לא נמשכים מינית לאף אחד.

האם א-מיניים יכולים להיות מגורים מינית?
ישנם א-מיניים שחוים גירוי מיני וישנם כאלו שלא. ישנו רק מחקר אחד שנעשה על א-מיניות וגירוי מיני, והוא נעשה על נשים. החוקרים מצאו כי נשים א-מיניות מסוגלות להיות מגורות פיזית בדיוק כמו נשים שאינן א-מיניות. למרות שאנשים רבים יכולים להיות מגורים מינית מכיוון שהם נמשכים מינית לאדם מסוים, ישנם גורמים רבים נוספים היכולים לעורר גירוי מיני אצל אנשים, כמו למשל מגע או חשיפה לגירויים מיניים כמו ארוטיקה.

4dac45b45ef012ed7018c9afdf1585ca

האם א-מיניים מקיימים מערכות יחסים?
בדיוק כמו כל אדם אחר, חלק מהא-מיניים חושקים במערכת יחסים וחלק לא. אדם א-מיני יכול להמשך לאדם אחר מבחינה ויז’ואלית (משיכה אסתטית – כמו למשל גבר הומו שיודע להעריך את יופיה של אישה יפה), להיות מעוניין במישהי מבחינה רומנטית (משיכה רומנטית) ואפילו להתאהב. אבל לכל הרגשות הללו לא מתלווה מימד של משיכה מינית.

אם מערכת יחסים היא נטולת סקס, זו לא בעצם סתם חברות?
עבור רוב האנשים לאהבה ולמין יש קשר הדוק, וסקס נחשב הכרחי להגדרת מערכת יחסים רומנטית. אנשים א-מיניים אינם מחברים בין אהבה ומין, שכן הם אינם חווים משיכה מינית. סקס הוא רק דרך אחת להביע אהבה רומנטית. סקס הוא לא בהכרח מה שמפריד אהבה וידידות: ישנם זוגות שבוחרים להתנזר ועדיין מקיימים קשר רומנטי, ויש אנשים המקיימים יחסי מין מבלי שהם חווים שום קשר רומנטי. כשם שמין יכול להתקיים בלי אהבה, אהבה יכולה להתקיים בלי מין. אהבה רומנטית היא תחושה שאי אפשר לתאר והיא באה לידי ביטוי בצורות שונות על ידי אנשים שונים. אין דרך אחת נכונה או אמיתית יותר מהאחרת.

האם לא-מיניים יש העדפה לגבי מגדר של בן/בת הזוג שלהם?
למרות שא-מיניים לא חווים משיכה מינית, רבים מהם חווים משיכה רומנטית, שגם היא יכולה להיות קיימת למגדר מסוים. ישנם א-מיניים המגדירים את עצמם כהטרורומנטים (נמשכים רומנטית למגדר השונה מהם), הומורומנטים (נמשכים רומנטית לאותו המגדר) או בירומנטים (נמשכים רומנטית באותה המידה לגברים ולנשים).

עוד בנושא:  גוונים של אי נראות

למה א-מיניים לא מקיימים מערכות יחסים רק עם א-מיניים אחרים?
בדיוק כמו כל בני האדם, גם א-מיניים לא יכולים לבחור במי להתאהב. בשל הערפול הקיים בנושא א-מיניות והקהילה הקטנה והמפוזרת הקיימת, קשה מאד עבור א-מינים למצוא אחד את השני, שלא לדבר על שותפ.ה תואם לזוגיות, מה שמביא למצב של הרבה א-מיניים הנמצאים בזוגיות עם אנשים שאינם א-מיניים. זוגיות מעורבת עשויה להיות קשה לשני הצדדים, אך היא יכולה לעבוד, בתנאי שהיא מבוססת על תקשורת טובה, כבוד הדדי והבנה.

ואחרון חביב, מה הקטע עם העוגה?
הרעיון להשתמש בעוגה החל באחד הפורומים הוותיקים של קהילת הא-מיניים, בהם דיונים רבים עסקו בשאלה כמה אכילת עוגה טובה ומספקת יותר מפעילות מינית. עם הזמן שליחת תמונת עוגה לחברים חדשים בפורום הפכה לברכה מקובלת, והמנהג השתרש ויצא מגבולות הפורום ותמונת העוגה המשיכה והופיעה בפרסומים שונים על א-מיניות.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

5 תגובות

  1. k500 הגב

    שלום,

    קראתי את הטור ובאמת כל הכבוד על ההתגייסות למען שבוע המודעות לא-מיניות, זה צעד בונה וחשוב לא-מיניים/ות באשר הם/ן, בעיקר בארץ. מאחר וישנה חשיבות רבה לדברים הנכתבים כאן, הייתי שמח אם היתה ניתנת תשומת לב גדולה יותר לפרטים ובייחוד לפיסקה הראשונה שהיא מעוותת את כל הנושא הא-מיני, לצערי.
    חוץ מזה, יש בטור אי דיוקים ובלבול בכל מיני הגדרות ותיאורים, דבר שכנראה נובע מחוסר ידע או חוסר עדכון בפרטים. הייתי מצפה ממגזין שאמור לייצג קהילה גאה, להיות רגיש יותר, קשוב, לבדוק דברים לפני פרסומם ובעיקר לדעת על מה כותבים כי לצערי כמו שזה נראה, זה לא הכי קרוב לשם.
    ושוב, שלא יהיה ספק, בהחלט כל הכבוד על היוזמה והפתיחות לנושא. מקווה שהנושא יגיע בעתיד לכתיבה נוספת ברוח המציאות. תודה.

  2. T הגב

    האמת, שעם כל הסימפטיה לא-מיניים, למה הם משייכים את עצמם לקהילה הלהטבית?!
    אם לא נמשכים מינית ….. אז הם לא נמשכים לבני/ות מינם או לבני/ות המין השני…..
    למה הם לא משייכים את עצמם לסטרייטים?!

    • אייס הגב

      כי אסקסואלים לא נמשכים לבני המין/מגדר השני, הם לא סטרייטים כמו שהומוסקסואלים לא ביסקסואלים. במובן הרחב, סטרייט הוא הטרוסקסואל סיסג׳נדר בעל מין שהוא זכר או נקבה-אדם ״נורמטיבי״, האסקסואלים לא לגברים ולנשים כאחד.

    • k500 הגב

      בלבלת קצת במושגים.

      ראשית, לא כל הא-מיניים/ות משייכים עצמם לקהילה הלהט”בית, יש כאלה שכן ויש כאלה שלא וזה בסדר, אנחנו לא מכריחים אף אחד/ת להשתייך למשהו.

      שנית, חוסר משיכה מינית היא לא חוסר משיכה לאחרים. רוב הא-מיניים/ות מחפשים ורוצים זוגיות עם אחרים, בעיקר על בסיס רומנטי. יש כאלה שעל בסיס פחות רומנטי או סוג של שותפות חיים כלשהי, אבל הרוב כן מחפש זוגיות, כלומר יש משיכה לאחרים/ות. זה יכול להיות לבני מינם וזה יכול להיות למין השני או כל מגדר.

      בנוסף, כקהילה להט”בית, הייתי מצפה לקצת יותר סובלנות ופתיחות כלפי א-מיניים מאחר וגם הם/ן סובלים כעת מהרבה רעות חולות שעברו בעשורים הקודמים על הקהילה הגאה כמו למשל הרמת הגבה מהסביבה ואמירות שיפוטיות כמו: “אולי לא הכרתם את האחד/ת שיעשה לכם את זה” או “אין דבר כזה, זה הכל המצאה שלכם” ועוד רבים אחרים שלא תורמים ולא מעודדים א-מיניים/ות שחושבים שמשהו אצלם לא בסדר, חלילה. זה לא סתם, זה קורה כאן ועכשיו, במציאות שאנחנו חיים בה.
      שבוע המודעות בא בין היתר, בשביל לצמצם את הפערים הללו.

      תודה על ההבנה.

  3. TT הגב

    K500,
    תודה לך!!

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן