fbpx

אל תקראו לי אבא – הכנסייה השבדית מנחה את הכמרים להתייחס לאלוהים במגדר נייטרלי

הכנסיה הראשית בשבדיה הנחתה את הכמרים השבדים להשתמש בכינויי מגדר נייטרלים כשהם מתייחסים לאלוהים. "אלוהים הוא מעבר לקטגוריות המגדר האנושיות ואנחנו זקוקים לעזרה כדי להזכיר לנו את זה"
swedish_church

בסיומו של דיון ארוך ומורכב, החליטו ראשי הכנסיה של שבדיה להמליץ לכמרים שלא לפנות יותר לאלוהים בלשון זכר, ולהמנע מלהשתמש בשמות תואר זכריים כגון: Father או Lord.

עוד ממליצה הכנסיה על נוסחים נייטרליים לשימוש בדרשות, כך למשל במקום להשתמש בביטוי “האב, הבן ורוח הקודש” במהלך הדרשות, אנשי הדת יוכלו להשתמש בביטוי “בשם האל והשילוש הקדוש”.

הכנסיה הודיעה כי היא לא תחייב את הכמרים לדבוק בלשון החדשה, אבל תעודד אותם לאמץ את השינוי.

“התודעה לגבי שאלות מגדריות חזקה יותר בזמננו מאשר בעבר. וכמובן, שהיא משפיעה על התיאולוגיה ועל חיי הכנסייה ואנחנו צריכים להתייחס להשפעה הזו”, הסבירה לנה סוסטרנד מכנסיית הקתדרלה, “אני לא חושבת שלהפסקת השימוש במילה “אב” מהווה פגיעה בשם האל. כי אני לא חושבת שאלוהים הוא אם גדולה או אב שיושב בשמים. אלוהים הוא משהו הרבה יותר גדול מזה”.

ההחלטה להשתמש בשפה נייטרלית מגדרית כאשר מתייחסים לאלוהים היא חלק מתהליך מודרניזציה שעוברת הכנסיה הלותרנית אוונגליסטית, המשמשת ככנסיה הלאומית של שבדיה.

הארכיבישוף של הכנסיה השוודית, אנטה ג’קלין, הסבירה כי מאז ומתמיד התייחסה הכנסייה אל אלוהים בלשון מעורבת. “אלוהים הוא מעבר לקטגוריות המגדר האנושיות”, הסבירה הארכיבישוף , “ואנחנו זקוקים לעזרה כדי להזכיר לנו את זה, כי בשל מגבלות של המוח שלנו, אנחנו נוטים לחשוב על אלוהים בקטגוריות אנושיות מאוד”.

הארכיבישוף התעקשה להסביר כי השינוי הוא אינו שינוי של המסורת על מנת להתאים את הכנסיה לחברה המשתנה ולתקינות הפוליטית, אלא רק יישום של משהו קיים. “אנחנו לא סוגדים לתקינות הפוליטית”, היא הסבירה, “אנחנו סוגדים לאלוהים, בורא היקום. אנחנו לא הולכים לוותר על המסורת שלנו. אבל במסורת, כל האלמנטים האלה כבר קיימים. כבר במאה ה-14 אמר חוליאן מנוריץ’, כי ‘כמו שאלוהים הוא אבא שלנו, אלוהים הוא אמא שלנו’. זאת אומרת, זה לא משהו שהומצא זה עתה. זה חלק מהמסורת שלנו”.

למרות נימוקיה של הארכיבישוף, המהלך גרם לתרעומת גדולה מצד השמרנים במדינה, שהאשימו את הכנסיה בעיוות ומחיקת המסורת.

“שם האלוהים הוא לפי מה שאלוהים ציווה עלינו”, אמר הכומר מיקאל לוגרן במהלך הדיון על ההחלטה, “זה האב, והבן ורוח הקודש. אתה לא משחק בקלילות עם הדברים האלה. אתה לא משחק בקלילות עם האמונה. להיות חלק ממסורת פירושו שאתה בא מאיזשהו מקום.יש לך היסטוריה, וזה יוצר אותך ועושה אותך מה שאתה. ואם אתה מאבד קשר עם השורשים שלך, אתה מסתכן לאבד את הזהות שלך”.

עוד בנושא:  "הוריקן" בדרך לאירופה - צפו בשיר הישראלי לאירויזיון 2024

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן