fbpx

תקדים: צו הורות פסיקתי רטרואקטיבי עבור זוג אמהות לילדה בת 6

בית משפט לענייני משפחה העניק צו הורות פסיקתי רטרואקטיבי למן מועד הלידה לזוג נשים שביתן בת שש. ובכך דחה את דרישת המדינה לאפשר צוי הורות רק אם הוגשו 90 יום ממועד הלידה. "החלטה תקדימית המחזקת את התפיסה כי צו הורות הוא צו שמצהיר על מצב קיים"
בגצ
אולם בית המשפט | Anita Gould | CC BY-NC 2.0

החלטה תקדימית של בית המשפט לענייני משפחה בפתח תקוה, שניתנה שלשום על ידי כבוד השופטת עידית בן ג’וליאן, מורה על תיקון פסק דין שעניינו בצו הורות פסיקתי, והחלתו רטרואקטיבית למן מועד הלידה, זאת על אף שהבקשה למתן צו הורות הוגשה על ידי בנות הזוג כאשר ביתן היתה בת 6 כמעט.

ההחלטה להעניק צו הורות פסיקתי לגבי ילדה בת 6 (הגיל הגבוה ביותר עד היום לגביו ניתן צו הורות פסיקתי), דוחה למעשה את אחת הדרישות של המדינה, שהבקשה תוגש בתוך 90 יום ממועד הלידה, וקובעת כי הזמן שחלף בין הולדת הקטינה לבין הגשת הבקשה, אינו מספיק כדי למנוע קביעת תחולתו של צו הורות פסיקתי ממועד הלידה, כאשר כל יתר התנאים מתקיימים.

המשמעות הפרקטית הינה שגם אמהות שחיכו שנים רבות ולא הגישו בקשות לצווי הורות פסיקתיים, כל אחת מסיבותיה היא, תוכלנה, על אף חלוף השנים, לבקש מבית המשפט להורות על צו הורות פסיקתי ובלבד שהן תוכחנה זוגיות וכוונה להורות משותפת.

השופטת בן ג’וליאן מסתמכת בפסק הדין על ההלכה המנחה שנקבעה על ידי בית המשפט המחוזי בפסק דין בעניין סול (בעמ”ש 60269-01-17 ב”כ היועץ המשפטי לממשלה נ’ סול), שניתנה בערעור על פסק דין קודם שלה.

בסעיף 7 לפסק הדין, כבוד השופטת עידית בן ג’וליאן מנמקת את החלטתה להעניק צו הורות פסיקתי ממועד הלידה ביחס לילדה, על אף עיתוי הגשת הבקשה לצו הורות:

“אינני מתעלמת מכך, כי במקרה הנדון הוגשה הבקשה למתן צו הורות פסיקתי ביום 30.10.16 כחמש וחצי שנים לאחר הולדת הקטינה… לצד זאת, לא ניתן להתעלם מכך שלמבקשות נולד בן נוסף מאותו תורם זרע, אח לקטינה, כחמש שנים לאחר הולדתה. סמוך לאחר הולדתו הוגשו שתי הבקשות למתן צו הורות פסיקתי, הן כלפי הקטין והן כלפי הקטינה, כל אחת בנפרד.

הנסיבות שלפני מוכיחות, כי זוגיותן של המבקשות אמיתית ומבוססת, והסכמתן להורות משותפת על כל המשתמע מכך קדמה להורותם של שני הקטינים.

בעניינו של הקטין ניתנה היום החלטה בדבר תחולת צו ההורות הפסיקתי לגבי ממועד לידתו. אני סבורה כי בנסיבות האמורות הספציפיות של בנות הזוג שלפני, אין במועד הגשת הבקשה ביחס להולדת הקטינה לבדו, כדי לאיין את הרציונל העומד מאחורי פסיקתו של ביהמ”ש המחוזי בדבר קביעת תחולתו של צו הורות פסיקתי ממועד הלידה, כאשר כל יתר התנאים מתקיימים”.

עוד בנושא:  אהבה שווה - תערוכת צילומי זוגות להט"ב ביום חתונתם

“מדובר בהחלטה תקדימית חשובה מאד אשר מחזקת את התפיסה כי צו הורות הוא צו דקלרטיבי, שמצהיר על מצב קיים”, הסבירה עו”ד דניאלה יעקובי, שיצגה את הזוג, “ההחלטה מחדדת את החשיבות הרבה בהכרה בהורות של האם הלא ביולוגית כבר מיום הלידה. אני תקווה כי בעתיד, הלא רחוק, רישום ההורות של האם הלא ביולוגית יעשה על סמך הצהרה בלבד, ללא צורך בפניה לערכאות משפטיות, ממש כפי שנעשה עת מדובר בהורים הטרוסקסואלים”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן