fbpx

רוסיה: פעילה להט”בית נרצחה לאחר ששמה הופיע ברשימה המעודדת “ציד” להט”בים

גופתה של ילנה גריגורייבה נמצאה סמוך לביתה ללא רוח חיים לאחר שנדקרה ונחנקה. חבריה טוענים כי מאז שהשמה הופיע ברשימת החיסול של אתר "המסור", היא קיבלה איומים על חייה | במשטרה טוענים: הרצח על רקע סכסוך אישי
ילנה
צילום: Dinar Idrisov / Facebook

בסוף השבוע שעבר נמצאה גופתה של גריגורייבה, פעילה להט”בית בולטת מסנט פטרסבורג, סמוך לדירתה, שעליה פצעי דקירה מרובים וכן סימני חניקה על צווארה. מותה של גריגורייבה זעזע את הקהילה הגאה ברוסיה ובעולם כולו, הן בשל האבדן שחווים חבריה והן בשל הקשר המצמרר של מותה לרשימת הלהט”בים שפרסם אתר “המסור” במטרה לעודד את הפגיעה בהם.

גריגורייבה הייתה פעילה בולטת במאבקי זכויות אדם רבים, כולל זכויות להט”ב וחופש לאסירים פוליטיים. היא אף הפגינה נגד סיפוח חצי האי כרים לרוסיה. על פי הדיווחים, פעולותיה הובילו לכך ששמה הופיע ב”רשימת חיסול” שפורסמה באתר אינטרנט רוסי בשם “המסור”, בהשראת סדרת סרטי האימה. הרשימה כללה שמות של פעילים להט”בים ועודדה את הגולשים “לצוד” את הלהטב”ים הנמצאים ברשימה ולפגוע בהם.

רשימת החיסול של “המסור” החלה להסתובב באתרים רוסיים ובמדיה החברתית מוקדם יותר השנה, וכללה עשרות שמות של להט”בים רוסים, פעילים חברתיים תומכי קהילת הלהט”ב ואפילו עיתונאים. עם הפרסום על מציאת גופתה של גריגורייבה הרשימה הוסרה מהרשת והאתר נחסם.

“איננו יודעים מי עומד מאחורי הרשימה”, אמרה אולגה סמירנובה, פעילה חברתית וחברתה של גריגורייבה, “אך הם אספו מידע אישי על פעילים להט”בים שכלל את שמותיהם, תמונותיהם וכתובותיהם, וקראו לאנשים לצוד או להרוג אותם. המצב מפחיד, במיוחד עבור פעילים להט”בים, שחשים מאויימים ומרגישים שהמשטרה לא מתכוונת לעזור”.

משטרת סנט פטרסבורג, החוקרת את הארוע, דיווחה כי המקרה של גריגורייבה מסווג כסכסוך ביתי ולא כפשע שנאה. במשטרה הודו כי אכן נבדקו בתקופה האחרונה תלונות מגריגורייבה, אך לטענתם, כולן נוגעות לסכסוכים ביתיים “ואף אחת מהן לא נוגעת לאיומים אפשריים על חיי הקורבן”. ביום חמישי הודיעו החוקרים כי עיכבו תושב בן 38 כחשוד המרכזי בהריגתה של גריגורייבה. החוקרים טוענים כי יש בידיהם ראיות המוכיחות כי גריגורייבה הכירה את החשוד וכי מותה היה תוצאה של סכסוך אישי.

אולם חברים ותומכים אומרים שהעובדות מציירות תמונה בולטת ומפחידה: היא אויימה שוב ושוב כתוצאה מהפעילות שלה, האיומים הללו דווחו למשטרה, ושום דבר לא נעשה. פעילים להט”בים סיפרו כי גריגורייבה קיבלה איומי מוות רבים לאחר ששמה נכלל ברשימת “המסור”.

עוד בנושא:  אז מה רואים ביום כיפור? המלצות צפייה לחגי תשפ"ד

“היא לא סתם התלוננה, היא עדכנה אותנו על כל האיומים שקיבלה”, אמרה אולגה סמירנובה, “היו איומים שקשורים לעמדתה הפוליטית והיו איומים שהתייחסו ספציפית לזהותה הלהט”בית”. סמירנובה אמרה כי לא כל האיומים נגד גריגורייבה היו אנונימיים, אך סירבה להעלות השערות לגבי מבצע העבירה. “זה ללא ספק פשע שנאה מראש,” אמרה, “אבל איני יכול לומר בוודאות האם מדובר רק באג’נדה להט”בית או האם המניע היה קשור לפעילותה הפוליטית”.

בשנת 2013 חוקקה רוסיה חקיקה האוסרת על הפצת “תעמולה הומוסקסואלית”. פעילי זכויות טוענים כי מאז אישור החוק גברו ההתקפות ההומופוביות והפכו תכופות ואלימות יותר.  בינואר אשתקד, פעיל האופוזיציה הרוסית קונסטנטין סיניצין, 53, נמצא ללא רוח חיים סמוך לביתו בסנט פטרסבורג לאחר שסבל מפגיעות ראש. מהמשטרה נמסר כי נראה כי מדובר בשוד. באוגוסט האחרון נעצרו עשרות פעילי זכויות להט”בים במהלך מחאה אסורה בסנט פטרסבורג לקידום זכויותיהם של להט”בים.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן