fbpx

עתירה נגד “ועדת הרבנים לענייני תקשורת”: להסיר חסימת קווי תמיכה לקהילת הלהט”ב בטלפונים הכשרים‎‎

התנועה הרפורמית, הבית הפתוח, האגודה למען הלהט"ב ועמותת "בת קול" עתרו לבג"צ בבקשה להורות למשרד התקשורת וחברות הסלולר לא לאפשר חסימה שרירותית ובלתי חוקית של שיחות בטלפונים הכשרים המונעת חיוג לקווי תמיכה לקהילת הלהט"ב
pexels-photo-3747139
pexels | cc0

מדי שנה מגיעות מטפלים קווי התמיכה של ארגוני הקהילה הגאה במאות פונים ופונות המצויים במצבים פיזיים ונפשיים מורכבים וקשים, הזקוקים למענה מקצועי מהיר. אך עבור רבים להט”בים דתיים רבים המחזיקים “טלפונים כשרים”, נמנעת האפשרות לחייג לקווי התמיכה של הקהילה הגאה באמצעות חסימה המסכנת את רווחתם, בריאותם ואף את חייהם.

התנועה הרפורמית, הבית הפתוח לגאווה וסובלנות בי”ם, האגודה למען הלהט”ב ועמותת “בת קול” עתרו לבג”צ (באמצעות עורכות הדין מיטל ארבל ואורלי ארז-לחובסקי) נגד משרד התקשורת, “ועדת הרבנים לענייני תקשורת” וחברות התקשורת בדרישה לאכוף את הוראות הדין החלות על חברות הסלולר ולאסדר את שוק הקווים הכשרים. העותרות דורשות לבטל את חסימת קווי הסיוע לקהילת הלהט”ב בטלפונים כשרים כמו גם קווים אחרים הנחסמים באופן שרירותי ובניגוד לחוק על ידי “ועדת הרבנים” • בנוסף, דורשות העותרות מהמדינה לאפשר לבעלי מכשירים כשרים לעבור לחברה אחרת או תכנית אחרת ללא צורך לשנות את מספרם.

העתירה פורסת את התנהלותן הבלתי חוקית של חברות הסלולר, אשר מאפשרות לגוף פרטי חסר כל סמכויות חוקיות, להחזיק ביכולת לחסום מאות אלפי קווי טלפון באופן שרירותי ומשיקולים עלומים, באופן שפוגע בזכויות לשוויון, כבוד ואוטונומיה, חופש מדת, חופש הביטוי וחופש העיסוק ואת חוסר הסבירות שבהעדר פעולה נחרצת של משרד התקשורת בעניין.

“המחשבה על גבר, אישה, נער או נערה הזקוקים לעזרה ואין ביכולתם להשתמש בכלי הבסיסי לתקשורת- הטלפון הסלולרי- מדירה שינה מעיניי”, אמרה הרבה נועה סתת, מנהלת המרכז הרפורמי לדת ומדינה, “אם למדנו משהו בחודשים האחרונים הוא כי הקיצוניות של רבנים חרדים, בגיבוי ועצימת עיניים של המדינה למעשיהם – גובה חיים. הניסיון לקיים אורח חיים דתי על ידי מניעת מידע ואפשרויות בחירה ממאות אלפי בני אדם הוא בריוני, לא צודק, ונידון לכישלון. זה לא יהודי, לא מוסרי ובמידה רבה גם לא אנושי”.

חסימת קווים ללא הודעה מוקדמת

“טלפון כשר” מתייחס לשלושה רכיבים – מכשיר שמאפשר רק ביצוע שיחות ולא שירותים אחרים כגון גלישה סלולרית או משלוח מסרונים, קו טלפון המשתייך ל”קומה כשרה” שמאפשרת לזהות את מחזיק הקו כאדם חרדי, וכרטיס סים שמבטיח שהמכשיר יפעל רק במסגרת הקומה הכשרה.

“ועדת הרבנים לענייני תקשורת” הוקמה לפני 15 שנה, ומאז חולשת על שוק הקווים הכשרים הכולל כחצי מיליון מנויים. העמותה הפרטית, הנעדרת כל סמכות בחוק, אחראית הן על מתן כשרות למכשירים הכשרים והן על זהות הקווים שיהיו חסומים לקבלת שיחות מקווי טלפון כשרים. בהחלטה של רגע ביכולתה להחליט על חסימות קווים ללא כל בקרה או שקיפות באשר לגורם המקבל את ההחלטה, לשאלה על פי אילו קריטריונים מתקבלת ההחלטה על חסימה, וללא כל תיעוד של הליך קבלת ההחלטה על החסימה. בנוסף, ההחלטה על חסימת קווים נעשית ללא הודעה מוקדמת – לצרכנים או לבעלי הקווים שנחסמו.

הועדה עושה שימוש לרעה בכוחה זה ומשתמשת בו כדי “לסגור חשבונות” עם יריבים פוליטיים ועסקיים, ופועלת משיקולים זרים. כך, מחליטה הועדה לא פעם על חסימתם של קווי סיוע נפשי או קווי חירום כגון הקוים שמפעילות העותרות, ואך לאחרונה בעת משבר הקורונה – חסמה קווים שיכלו לספק לציבור החרדי מידע קריטי אודות המגיפה והדרך להישמר מפניה. ועדת הרבנים גם הביאה לכך שקיים איסור על ניוד מספרים מקווים כשרים לקווים רגילים ולהיפך, על מנת למשטר את הציבור החרדי ולתייג מי שאינו מחזיק בקו כשר. כל זאת באופן הסותר את הוראות החוק ואת האמור ברשיונן של חברות הסלולר.

חברות הסלולר מאפשרות הלכה למעשה לועדת הרבנים שליטה מוחלטת על שוק הקווים הכשרים ולמעשה מפקידות בידי הועדה את המפתחות לפתיחה או סגירה של קווים, על פי שיקול דעתה הבלעדי, באופן הפוגע קשות בזכויות הצרכנים. התנהלות זו של ועדת הרבנים מעוררת תרעומת נרחבת בקרב הציבור החרדי העושה שימוש בקווים הכשרים, שיצא כנגד התנהלות שרירותית ופרועה זו.

זאת ועוד, גורמי ממשל שונים יצאו כנגד אופן פעולתה הדורסני של ועדת הרבנים ובהם רשות התחרות, שקיימה בדיקה אודות היותה של הועדה מונופול העושה שימוש לרעה בכוחו, וכן רשם התאגידים, אשר הגיש בקשה לפירוק העמותה, שהתקבלה לאחרונה על ידי בית המשפט. למרות ההחלטה על פירוק העמותה, בית המשפט קבע שהועדה תוכל להמשיך את פעילותה לאחר מינוי מוסדות חדשים. בינתיים ההתנהלות השערורייתית נמשכת.

שר התקשורת סרב במשך שנים להתערב בנושא, ובשלהי 2020 ניסה השר יועז הנדל ליזום מהלך מוגבל ומצומצם שיאסור על חסימת קווי חירום ומצוקה, מהלך שלא יצא לפועל, אך אינו נותן מענה לשלל הבעיות הכרוכות באופן התנהלותה של ועדת הרבנים.

עוד בנושא:  מנטע ועד כריסטינה - כל מה שמחכה לכם באירועי יורו פרייד במלטה

“בשנה האחרונה כמות הפניות לבית הפתוח שילשה את עצמה”, הסביר אלון שחר, מנכ”ל הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות,  “זהו נתון שממחיש ביתר שאת את הצורך שיש לחברי הקהילה בעזרה וסיוע נפשי. חברות וחברי הקהילה הגאה נמצאים בכל מקום ובכל חברה, ועליהם לקבל את האפשרות ליצור קשר עם הארגונים השונים ולקבל עזרה”.

“להט”ב קיימים וקיימות בכל חברה ובכל אוכלוסייה, לרבות בחברה החרדית והדתית” מסר מנכ”ל האגודה למען הלהט״ב רן שלהבי,  “אל קו הקשב של האגודה למען הלהט״ב פונים להט״ב בחברה החרדית והדתית שמספרים על נידוי מהקהילה וסופגים שנאה ולהט״בופוביה בשל זהותם. לא יתכן שינתקו את חברי וחברות הקהילה הגאה ממעגלי התמיכה הבסיסיים והנפשיים שמסייעים להם. מדובר בפיקוח נפש ואנחנו נמשיך להשמיע את זעקתם ולפעול בשם אלו שקולם לא נשמע”.

“בת קול ארגון נשים לטב”קיות דתיות אשר חרט על דגלו קהילתיות, תמיכה לעזרה לאחר והרבה פעמים גם מציל נפשות יילחם בכל הכוח בכוחות החושך אשר מאיימים לחסום עזרה לנשים דתיות וחרדיות בארון אשר זקוקות לכך”, הוסיפה מנכ”לית בת קול תהילה אטיאס, “העזרה לפעמים אקוטית ומצילה נפשות. אנו בבת קול נמשיך ונעשה ככל שביכולתנו לעזור לנשים אלו ולא ניתן לארגונים כאלו או אחרים לחסום אפשרות זו.”

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. יעקב הגב

    פגשתי לסבית פה ב אר”הב שאלתי האם נולדה ככה או בחרה להיות לסבית. היא ענתה. אין דבר כזה להיוולד לסבית זה בחירה והיא בחרה בדרך הזאת. אז בבקשה אל תטמטמו את המוח. בתורה כתוב. וזכר לא תשכב משכב אשה אף רפורמית לא תשנה את זה הרפורמים נאבדים מכלל ישראל רובם מתחתנים עם גויים ומתבוללים במזיד

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן