fbpx

לתת קול לעבר מושתק: פסטיבל להיסטוריה קווירית בחיפה

פסטיבל חיפה השני להיסטוריה קווירית יתקיים לכל אורך חודש פברואר ויכלול מגוון אירועים ברחבי העיר, כולל תערוכה, סיורים, הקרנות סרטים, הרצאות, מופעים ואורחים מחו"ל | "בדרך כלל ההיסטוריה הזאת נשארת במחשכים. אנחנו רוצים לתת קול לעבר המושתק של הקהילה"
פתיחתביתהקהילות
צילום: עדי סדקה

את תולדות הקהילה הגאה לא מלמדים בבתי הספר וקשה ללמוד על אודותיה גם מספרי ההיסטוריה. לכן, במקומות רבים בעולם נהוג לציין את חודש ההיסטוריה הלהט”בית בארועים שונים שחושפים את הציבור לסיפורים גאים בלתי-מוכרים מהעבר. בישראל המסורת הזאת חדשה למדי ומצוינת רק בחיפה. לכל אורך פברואר יערך במטרופולין הצפוני, זו השנה השנייה, “פסטיבל חיפה להיסטוריה קווירית” פסטיבל המוקדש כולו לחגיגת עברהּ של הקהילה הגאה.

הפסטיבל הוא יוזמה של חבורת צעירים חיפאים, הפועלת כבר שלוש שנים לתיעוד ולחקר תולדותיה של הקהילה הלהט”בית בעירם, תחת השם “פרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית“.

“הפרויקט נולד מתוך רצון לתת לקהילה שלנו שורשים”, מסביר דותן ברום, חבר צוות הפרויקט ומיוזמי הפסטיבל, “בשלוש השנים האחרונות ערכנו 15 ראיונות עם ותיקי וּותיקות הקהילה החיפאית, הקמנו ארכיון מרשים, ערכנו ארועים פתוחים לקהל, הדרכנו סיורים, הרצינו ובימים אלה, נוסף על הפסטיבל, אנחנו עמלים על השקת אתר ועל יצירת דוקו שיספר את סיפורה של הקהילה החיפאית. את פסטיבל חיפה להיסטוריה קווירית התחלנו בשנה שעברה, מתוך רצון לתת במה להיסטוריה קווירית – לא רק בחיפה, אלא גם בישראל ובעולם. בשנה שעברה ארגנו את הפסטיבל בחודש וחצי, אבל הוא היה הצלחה מסחררת. היו בו המון ארועים והשתתפו בו מאות אנשים. זה משמח, כי בדרך כלל ההיסטוריה הזאת נשארת במחשכים ומגיע לציבור להכיר אותה. אנחנו רוצים לתת קול לעבר המושתק של הקהילה”.

עוד בנושא:  הפרקים הוורודים בהיסטוריה של חיפה הם חלק אינטגרלי מהסיפור שלה

בארוע פתיחת הפסטיבל, שיתקיים ב 31.1.2019 בבית הקהילות לגאווה ולסובלנות, המרכז הקהילתי החדש של הקהילה הגאה החיפאית, תושק גם התערוכה “פגישה, חצי פגישה: היסטוריה של תקשורת ומרחבי מפגש להט”ביים בחיפה” שתוצג במקום לאורך כל החודש. התערוכה תציג עבודות אמנות וחומרי ארכיון המספרים את סיפורה של הקהילה הגאה בעיר מתרבות הגנים של שנות החמישים ועד לעידן האינטרנט.

נוסף על כך הפסטיבל יכלול מגוון ארועים ברחבי העיר, בשיתוף עם גופים שונים מהעיר ומחוצה לה. למשל, יוקרנו במהלך הפסטיבל סרטים שונים, העוסקים בהיסטוריה גאה ישראלית, פלסטינית או עולמית, כולל בכורה ארצית של סרטיו של יוצר הקולנוע הבריטי, רוב איגל, שגם יגיע ארצה להשתתף בפסטיבל. כמו-כן, הפסטיבל יכלול סיורים בעברית ובאנגלית בעקבות ההיסטוריה של הקהילה הגאה בחיפה, ארוע דראג שבו מלכי ומלכות דראג יחיו ויפרשו את ההיסטוריה על הבמה וכן יום עיון שבו יוצג מיטב המחקר העדכני בתחום, כולל הרצאת אורח של ד”ר ג’סטין בנגרי, ראש התכנית להיסטוריה קווירית באוניברסיטת לונדון. כל הארועים פתוחים לקהל הרחב בחינם או בעלות סמלית לכיסוי העלויות.

“אין עוד פסטיבל כזה בארץ, והשנה הוא גדול ומעניין אפילו יותר”, מסכם ברום, “אנחנו מאד מתרגשים לקראתו. הציבור מוזמן!”

לא כולם מתלהבים מקיומו של פסטיבל חיפה השני להיסטוריה קווירית שייפתח בקרוב. חבר מועצת העיר ויו”ר סיעת הבית היהודי יואב רמתי, התבטא נגד קיומו של הפסטיבל ואמר: “לפי תורת ישראל, הדבר הזה הוא אסור באיסור חמור. חרב לנו הבית הראשון בגלל מעשים מהסוג הזה. אני לא תומך בזה באופן חד משמעי. הפסטיבל הזה הוא פסול ואין לו מקום”.

מארגני הפסטיבל אינם מתרגשים מהביקורת. “אנחנו מבקשות להזכיר למר רמתי שהפסטיבל הוא יוזמה של פעילים ופעילות תושבי/ות חיפה ושאנחנו לא נדרשים לאישור שלו כדי לחיות איך שנרצה וליצור מה שנרצה בעיר הזאת. חשוב לנו גם שידע שהפסטיבל הזה חוגג את פועלםן וחייהםן של להט”ביות חיפאיות לאורך ההיסטוריה, שגם בזכותםן חיפה היא העיר הרבגונית, הנהדרת והאהובה שהיא, ושאנחנו מבקשים לתת לא.נשים המופלאים/ות האלה מקום של כבוד בסיפור ההיסטורי המקומי שלנו. סיפור שהוא לא יכול למחוק גם אם מאוד ירצה. אנחנו מזמינים/ות את כל מי שרוצה לחגוג יחד איתנו את העושר הזה לבוא לאירועי הפסטיבל בפברואר הקרוב”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן