fbpx

להכיר את העבר – פסטיבל חיפה להיסטוריה קווירית יפתח השבוע

פסטיבל חיפה החמישי להיסטוריה קווירית יכלול מגוון ארועים ברחבי העיר, כולל הקרנות סרטים, הרצאות, מסיבות, תערוכה, סיורים ומופעי דראג | "הזדמנות לשוחח על המציאות בישראל 2024, מזווית קווירית ובכלל"
פתיחתביתהקהילות
בית הקהילות חיפה | צילום: עדי סדקה

בכל שנה, כאשר במקומות רבים בעולם מציינים את חודש ההיסטוריה הלהט”בית בארועים שונים, מצטרפת חיפה למסורת העולמית עם פסטיבל חיפה להיסטוריה קווירית שחושף את הציבור לסיפורים גאים בלתי מוכרים מהעבר.

גם השנה המסורת תמשך עם הפסטיבל החמישי במספר, שיתקיים במטרופולין הצפוני בתאריכים 1.6.24-16.5.24 ויוקדש כולו לחגיגת עברהּ של הקהילה הגאה – בארץ ובעולם.

הפסטיבל יפתח בהקרנה פעילה של הסרט המיתולוגי “הרפתקאותיה של פריסילה, מלכת המדבר”, החוגג 30 שנה ליציאתו לאקרנים. את ההקרנה ילוו נאמברים חיים על הבמה בהשתתפות מיטב מלכות הדראג של ישראל – מיס לילה קרי, זוהרה פלטינום וקריסטינה פוקס.

הפסטיבל יכלול השנה שני ארועים ספרותיים: ארוע לציון 30 שנה למותו של חזי לסקלי, אחד המשוררים החשובים ביותר במורשת הקווירית של הספרות העברית ובכלל; ושיחה בין־דורית על שירה לסבית בין המשוררות שז ואורית פוטשניק. לצד ארועי הספרות, תפתח גם התערוכה “ראי ערך” בגלריה בית הגפן, שבה אמנים ואמניות הגיבו לחומרי ארכיון ולפרקים מההיסטוריה הקווירית.

עוד יתקיימו בפסטיבל ארוע המוקדש לתולדות ההומוסקסואליות בתרבות הערבית (בשיתוף “בית אל־מִים, מרכז לקידום זכויות הקהילה הגאה הערבית), הקלטת פרק לייב של ההסכת “תולדות המיניות”, פאנל בין־לאומי על ארכיונים קוויריים תחת פופוליזם ימני (בשיתוף ארכיונים מהונגריה ומפולין), ארוע לציון יום הולדתו ה־70 של עמוס גוטמן – עם הקרנת הסרט “נגוע” וקטעים מסרט דוקומנטרי שנעשה עליו ויוקרן בקרוב בפסטיבלים בארץ ובעולם, שתי מסיבות, פאנל סביב חיי הלילה הגאים בחיפה בעבר ובהווה, סיור מודרך בעקבות תולדות הקהילה הגאה בחיפה ויום העיון השנתי בהיסטוריה קווירית, שיביא הרצאות מחזית המחקר המתקיים בארץ בתחום.


“פסטיבל חיפה להיסטוריה קווירית” הוא יוזמה של חבורת צעירים חיפאים, הפועלת זו השנה התשיעית, לתיעוד ולחקר תולדותיה של הקהילה הלהט”בית בעירם, תחת השם “פרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית”.

“הפרויקט נולד מתוך רצון לתת לקהילה שלנו שורשים”, מסביר דותן ברום, חבר צוות הפרויקט ומיוזמי הפסטיבל, “מאז הקמתו ערכנו מעל עשרים ראיונות עם ותיקי וּותיקות הקהילה החיפאית, הקמנו ארכיון מרשים, ערכנו ארועים פתוחים לקהל, הרצינו בארץ ובחו”ל והצגנו במוזיאון העיר חיפה את התערוכה המוזיאלית הראשונה בארץ שעסקה בהיסטוריה של הקהילה הגאה. את פסטיבל חיפה להיסטוריה קווירית התחלנו בשנת 2018, מתוך רצון לתת במה להיסטוריה מהסוג הזה – לא רק בחיפה, אלא גם בישראל ובעולם. השנה הוא מתקיים בפעם החמישית, בשנה קשה מאוד לכל תושבי הארץ, ובתוכם גם לקהילה הגאה, שממשיכה לחוות הקצנה באלימות ובהדרה המופנות כלפיה. אנחנו מקוות שהפסטיבל יכול לתת קצת אוויר למי שזקוקים לכך, ובחלק מהארועים – גם הזדמנות לשוחח על המציאות בישראל 2024, מזווית קווירית ובכלל”.

עוד בנושא:  קולי שובר.ת הדממה - הכנס הלהטב"קי המזרחי האקדמי הראשון יתקיים בנגב

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן