fbpx

יום הנראות הטרנסג’נדרית בצל הבידוד – נראות ברחבי הרשת

השימוש באינטרנט וברשתות החברתיות הינו אחת הסיבות העיקריות להתחזקות הנראות של הקשת הטרנסית בעולם בעשור האחרון. יום הנראות הטרנסג'נדרי 2020 המתקיים כאשר העולם כולו נמצא בבידוד ומתקשר דרך מסכים, הוא הזדמנות מצוינת להזכר איך הכל התחיל
יום הנראות הטרנסגנדית 2020
piqsels | cc0

יום הנראות מצוין כל שנה ב31 במרץ ונועד לחגוג את המגוון של הקשת הטרנסית, ולהעלות מודעות לאפליה והאלימות שהקשת הטרנסית מתמודדת איתן, אך גם לתרומה המשמעותית שלה לחברה האנושית.

רבים.ות לא מודעים לכך, אך השימוש באינטרנט וברשתות החברתיות הינו אחת הסיבות העיקריות להתחזקות הנראות של הקשת הטרנסית בעולם בעשור האחרון, בחברה שניסתה עד כה למחוק את קיומנו. גם יום הנראות הצליח מעל ומעבר למשוער, דווקא בזכות הרשתות החברתיות.

היום נקבע לראשונה בשנת 2009 ע”י רייצ’ל קרנדל, אקטיביסטית טרנסית ממישגן ארה”ב, יו”ר הארגון טרנסג’נדר-מישיגן, ופסיכותרפיסטית המתמחה במגדר.

רייצ’ל הייתה אחת מרבים.ות בקהילה שביקרו את העובדה שהיום היחיד שהוקדש לקשת הטרנסית עוסק בהנצחת הזיכרון של קורבנות השנאה הטרנספובית, ולא הייתה שום התייחסות לא.נשים חיים על הקשת הטרנסית. אמנם היו אקטיביסטים שניסו להפוך את יום הזיכרון הטרנסי הבינלאומי לאירוע יותר שמח, אך הם נתקלו בהתנגדות מצד המארגנים.ות. התנגדות שגם רייצ’ל הייתה שותפה לה.

“הייתי בפייסבוק, וחשבתי לעצמי, תמיד כשאני שומעת משהו על הקהילה שלנו, זה רק בהקשר של יום הזיכרון הטרנסי, שמציין את חברות הקהילה שאינן עימנו”, הסבירה רייצ’ל, “לא הצלחתי לישון ושאלתי את עצמי – למה אין אף אחד שירים אירוע שחוגג את מי שאנחנו? ואז חשבתי – למה בעצם שאני לא ארים אירוע כזה?”.

החזון של רייצ’ל עבור היום הזה, שהפך ליום הנראות הטרנסי הראשון, היה להתמקד בכל הדברים הטובים בקהילה הטרנסית, וליצור יום שחוגג ומתמקד בחיים של א.נשים על הקשת הטרנסית. בעוד האירוע שהיא ארגנה היה מיועד לקהילה הטרנסית במישיגן, תודות לדף הפייסבוק שלה הרעיון הפך ויראלי, הגיע לכל רחבי העולם, ועוד קהילות החלו לארגן אירועים כאלו. רייצ’ל מודה שהיא מכורה לפייסבוק, אבל הפעם זה הוביל למשהו חיובי. מאז 2013 ,הארגון Resources Educational Student Trans מוביל הרבה מהסושיאל-מדיה של יום הנראות בארה”ב.

גם בקהילה המקומית בארץ התמודדו עם אותה דילמה – לפני קביעת יום הנראות, לא היה אף יום חג טרנסי. יחד עם זאת, ביפן נחגג יום הטרנסג’נדר – חג יפני לאומי שנחגג בכל שנה ב-4.4, תאריך הנקבע בין פסטיבל הבובות לבנות (אשר מצוין בתאריך 3.3) לבין יום הבנים (המצוין בתאריך 5.5). למרות שלא היה ברור אם מדובר בבדיחה טרנספובית, או ביום אמיתי, יום הטרנסג’נדר היפני אומץ גם על ידי הקהילה הטרנסית בישראל, שחיפשה יום חג משלה. בשנת 2008 נערכה סדנת גלגול סושי ל-50 משתתפות.ים מהקהילה. מטרת האירוע הייתה ליצור גאווה טרנסית, כאירוע פנים קהילתי. מאז קביעת יום הנראות הטרנסי, נערכו מגוון אירועים ע”י ארגוני קהילה והתארגנויות טרנסיות שונות: תערוכות אמנות ופורטרטים, הפנינג יוצרים.ות על הקשת הטרנסית בגן מאיר, קמפיינים שונים, הענקת אותות הוקרה לחברי כנסת תומכים, הרצאות של א.נשים על הקשת הטרנסית בכל הארץ, יריד עסקים קטנים בדיזנגוף סנטר, מכירת ספר ילדים שנכתב ע”י חניכים על הקשת הטרנסית, כנס תקשורת ועוד.

הקהילה הטרנסג’נדרית בזמן הבידוד החברתי

התקופה הנוכחית, בה בידוד חברתי הוא חלק משגרת חיינו, מעמידה בסכנה ממשית את חברי וחברות הקהילה טרנסג’נדרית.

ההערכה היא שישנם 50,000 – 150,000 א.נשים על הקשת הטרנסית בישראל, רבים מהם.ן בארון. כתת קהילה, הקהילה הטרנסג’נדרית היא אחת הקהילות המוחלשות בישראל – 55% מהנשים הטרנסיות ו-48% מהאנשים הטרנסים דיווחו כי נפלו קורבן לאלימות פיזית על רקע זהות מגדר ו- 68% מהקשת הטרנסית חוו אפליה בתעסוקה. נתונים אלו מביאים לנתוני אבדנות גבוהים, כאשר 41% מהאנשים הטרנסג’נדרים ניסו להתאבד לפחות פעם אחת בחייהם.

א.נשים על הקשת הטרנסית עלולים להיות בסיכון גבוה לסיבוכים בשל רמות עישון גבוהות יותר מבכלל האוכלוסייה. רבים עלולים להיות מדוכאי חיסון בשל מחלת HIV לא מטופלת, וגם בשל אחוזים גבוהים יותר של תחלואה בסרטן מאשר באוכלוסיה הכללית. למרות זאת, 44% מהאנשים על הקשת הטרנסית נמנעו מטיפול רפואי מחשש לטרנספוביה ויחס לא הולם. 28% נמנעו מטיפול רפואי מסיבה זו בשנה האחרונה.

ללהט”ב, עם דגש על זקני הקהילה, ולקשת הטרנסית בכל הגילאים, שכיחות גבוהה של בדידות, והעדר תמיכה משפחתית, שהיא קריטית בתנאי בידוד ביתי. בשל מעמד סוציו-אקונומי נמוך, רבים עלולים.ות להיות מפוטרים.ות בלי יכולת לשאת בהוצאות בידוד.

אנו עדות לכך שהמצב בקרב גורמי רפואה בישראל השתפר מאד בשנים האחרונות, וכפעילים.ות בקהילות מקומיות חשוב שתעודדו א.נשים על הקשת הטרנסית לפנות לטיפול במידה והם.ן זקוקים.ות לו, ולהציע ללוות אותם.ן במידת הצורך.

עוד בנושא:  אז מה רואים ביום כיפור? המלצות צפייה לחגי תשפ"ד

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן