fbpx

הקהילה חולמת – כיצד יראה יום הנראות הטרנסית 2030?

לכבוד יום הנראות הטרנסית יצאה קבוצת 'הסיבה שזה טרנספובי' בקמפיין רשת שהזמין את המשתתפים.ות לחלום כיצד יראה יום הנראות 2030? | "ביום הנראות הטרנסית 2030 לא יפקפקו בזהויות טרנסיות ובזכות שלהן להתקיים ולהיות"
יוםהנראותהטרנסית2030

לכבוד יום הנראות הטרנסית המצוין היום, 31.3, ברחבי העולם, יצאה קבוצת הפייסבוק “הסיבה שזה טרנספובי” בקמפיין רשת במטרה להעלות את המודעות לקשיים שחוות א.נשים טרנס* כיום, ולייצר מודעות לשינויים להם אנו מייחלותים.

הקמפיין, שנקרא “יום הנראות הטרנסי 2030” מזמין א.נשים טרנס* ובנות ובני ברית לכתוב סיטואציה היפותטית על איך יראה היום הזה בשנת 2030 (בעוד 8 שנים מהיום): מה ישתנה מעכשיו עד 2030? לאילו הישגים במאבק נגיע עד אז? אילו מסרים נרצה להעביר ביום הנראות הטרנסי ב2030 ואיך הם שונים מהמסרים כיום?

“השנה היא 2030. התאריך: 31 במרץ”, כתבה האקטיביסטית רשף ברוק פורת, “בכל רחבי הארץ אנשיםות מתכנסותים לחגוג את יום הנראות הטרנסי. ויש מה לחגוג: את היופי בלהיות טרנס, את האותנטיות והביטוי העצמי הלא מתפשרים, את הקהילה ששומרת עלינו ומצמיחה אותנו, את התרומה החיובית שלנו להיסטוריה, את כל אחת ואחד מאיתנו”.

יש לי חלום”, כתבה עמית פל, “ובחלומי לא מזמינימות אותי יותר לדיונים בכנסת על הקהילה. פשוט כי לא צריכות להקדיש דיונים בוועדה לשוויון מגדרי, בוועדה לזכויות הילד, בועדת הבריאות ועוד כדי לייחד זמן לקהילה הטרנסית. פשוט כי אין לנו יותר פערים בצורך ואין יותר קשיים בקבלת מענים רפואיים או אחרים. ובחלומי אני יכולה להסתובב ברחובות ירושלים בלי להיות בחשש שיקראו לי בשמות, יתקפו אותי או אפילו יגעו לי בשיער על מנת לבדוק אם הוא אמיתי. בחלומי אנחנו במוקדים המרכזיים של קבלת ההחלטות מתוך הבנה לא שאנחנו על הקשת הטרנסית אלא מתוך ההבנה שיש לנו המון מה לתרום בגלל גמישות מחשבתית, יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא”.

בתי הספר יהיו שונים לחלוטין מהיום

בין החולמות גם הקהילות המקומיות, כמו דונה – הקהילה הגאה של טבריה והסביבה, שדמיינה את יום הראות 2030 כ”יום חג ששם במרכז את פועלם.ן של חברי.ות הקהילה ואת ההישגים הנפלאים אליהם הגיעו. זה כבר לא עוד יום של הצגת נתונים עגומים על מצב הקהילה שלאחריו חוזרים לשגרה מבלי לשנות דבר. לחברי.ות הקהילה יש תחושת ביטחון במרחב הציבורי. א.נשים מכבדים את לשון הפנייה, לא נועצים מבטים ולא נכנסים לאף אחד.ת לתחתונים! אין אפליה בקבלה לעבודה ויש יותר סטודנטים.ות מהקהילה במוסדות הלימוד השונים. בנוסף, חברי.ות הקהילה נמצאים.ות בתפקידי מפתח ועמדות כוח שונות”.

בכנרת גאה – הקהילה הגאה בעמק הירדן צינו כי לפי הדמיון שלהן, “בעמק הירדן בשנת 2030 באקדמית כנרת יהיה מסלול לימודים לקהילה הטרנסית ומקומות שילוב בעבודה בשיתוף כל מי שירצה, למה ? כי אי שם בשנת 2022 לא היו מספיק טרנסיםות שלומדותים באקדמיה תארים מתקדמים”.

במרכז הצעירים חדרה בחרו להביא את סיפורה של מורה בבית ספר מקומי, שחוותה את החלום שלה מתגשם כבר היום:
“אני מורה בהכשרתי, אך שנים שאני לא מלמדת בעקבות יחס מצער וכואב מאוד שקיבלתי בבית הספר הקודם בו לימדתי. עברו כבר שמונה שנים מאז, והמצב בשטח נהיה הרבה יותר מכיל ותומך, אז החלטתי לנסות ולחזור להוראה. היום היה לי ראיון עבודה בבית הספר יסודי בחדרה. כשהגעתי המנהל שאל אותי ללשון הפנייה שלי, ועל הקיר מאחוריו הייתה מדבקת “מרחב בטוח” שהבהירה לי שכאן מכבדים ומקבלים כל אדם באשר היא. בראיון נשאלתי על הכשרתי, ניסיוני ההוראתי וחזוני הפדגוגי. אף לא שאלה אחת על ניתוחים או כל שאלה אחרת לא נאותה. הרגשתי שכאן אני יכולה להיות פתוחה, ושיתפתי לגבי זהותי ועל מה שעברתי לפני שנים בבית הספר הקודם. המנהל הקשיב והבהיר לי שהמצב לא יחזור על עצמו. שהיום להיות טרנסית זה ערך מוסף, ולא מגרעה. להפתעתי אפילו גיליתי ממנו שמי שעומדת בראש ועד ההורים היום היא אישה טרנסית בעצמה. יצאתי מהראיון בתחושה של התרוממות נפשית. של קבלה. בידיעה שהיום אני כבר לא צריכה להסתיר את מי שאני. ניצחון”.

הועדה הגאה של ראשון לציון בחרו להעלות את סיפורו של מיכאל, פעיל טרנס מהעיר, שסיפר איך הוא רואה את מערכת החינוך ביום הנראות בשנת 2030: “ביום הנראות 2030 להיות טרנס* בתי הספר יהיו שונים לחלוטין מהיום, כל המורים.ות יעברו הכשרה על מגדר, טרנס*, ולהט”ב בכללי. בתי הספר ישאלו את התלמידים מה השם ולשון הפנייה שלהם בתחילת השנה ויכבדו את הרצונות של התלמידים.ות בלי צורך באישורי הורים. שיעורים כמו חינוך מיני לא יחולקו לבנים/בנות כי בעצם כולנו צריכים ללמוד ולהכיר את כל סוגי הגופים והמגע המיני. במקום להניח שכולנו סיסג’נדרים.ות וסטרייטים.ות יתנו לנו את כל המידע וזה יעזור לכל התלמידים.ות לקבל החלטות חכמות בהמשך החיים. בתוך בתי הספר יהיו דמויות שתפקידן לייעץ ולעזור לנו – להרבה ילדים.ות טרנס* אין תמיכה בבית ויש חשש גדול מהיציאה מהארון או הרבה שאלות לשאול והיום התשובה היחידה היא באינטרנט שזה לא תמיד מקום בטוח. אם בבתי ספר יהיו מדריכים.ות לחשוב איתם ולהתייעץ נוכל להרגיש יותר בטוחים.ות לצאת מהארון/לקחת הורמונים/לשנות לשון פנייה או כל דבר שאנחנו צריכים.ות כדי לשפר את המצב הנפשי שלנו. אחת לשנה גם כל ההורים יגיעו לשיחה על זה וילמדו שלתת לילדים שלהם לעשות התאמה מגדרית רק יאריך וישפר את החיים של הילדים ושזה לא מפחיד כמו שהרבה מהם חושבים”.

שנאפשר לכל ילד.ה לגדול להיות מי שהםן

עמוד הפייסבוק עברית רב-מגדרית התייחס בחלומו לשינוי שתעבור השפה העברית: “בעוד 8 שנים מהיום, כולנו נדע לדקלם את ההבדל בין מין ומגדר ולהסביר איך המין שבו סומנתי בלידה הוא לא מה שקובע את הזהות המגדרית שלי או את מי שאני, ב-8 השנים הקרובות יותר ויותר א.נשים מאיתנו יצאו מיד נגד כל מעשה של טרנספוביה, וכולנו נעשה יותר לקידום שוויון זכויות והזדמנויות לקהילה הטרנסית. בשנת 2030, שוויון מגדרי בשפה יהיה דבר כל כך בסיסי ואלמנטרי, שבכל טקסט שנכתוב כולןם ירגישו כלולות ושייכים. ב-8 השנים הבאות יהיו לכולנו עוד ועוד כלים לכתוב בשפה שוויונית, וכשניתקל במקרה בטקסט שלא כולל את כולןם, מיד נצביע עליו ונעבוד בשיתוף פעולה כדי לתקן אותו”.

גם ארגוני הנשים הצטרפו לקמפיין וכתבו כיצד הם רואים את יום הנראות 2030:

“ביום הנראות הטרנסית 2030, דמויות טרנסיות יהיו ביותר עמדות מפתח והשפעה, ביותר צמתים של קבלת החלטות וכחלק מתרבות המיינסטרים שלנו מבלי להילחם על המקום הזה”, כתבו בעמוד אשה לאשה – מרכז פמיניסטי חיפה, “ביום הנראות הטרנסית 2030, לא יפקפקו בזהויות טרנסיות, בזכות שלהן להתקיים ולהיות, לא יהיה שיח שנאה אלא קבלה, הכלה וחגיגה קווירית. יום הנראות הטרנסית 2030, יום שהוא חגיגה, יהפוך לחודש של גאווה טרנסית! במהלך החודש יתקיימו הכשרות, דוכני הסברה ופעילויות כיפיות במסגרות חינוכיות, ציבוריות וחברתיות עם מידע על הקהילה שחוגגות את המגוון הרחב של הזהויות והמגדרים”.

“ליום הנראות הטרנסי.ת 2030 אנחנו מאחלות לחיסול התנועה הטרפית”, כתבו לכבוד בעמוד פוליטיקלי קוראת, “שנדע להכיל כל אישה באשר היא ללא הבדל מין, נטייה מינית, מוצא אתני או דת. שנהיה קשובות תמיד למי שהמצוקות והחולשות שלהן לא מקבלות קול ונשכיל לשמוע את התוכן של דבריהם ולא לשפוט את העטיפה החיצונית שמתוכן הן נאמרים. שנאפשר לכל ילד.ה לגדול להיות מי שהםן, נשים, גברים, א-בינאריים וכל מגדר אחר שיייבחרו לעצמןם. ושנצליח לתת לעולמנו להתפתח עבורןם בשפה, בשוק העבודה, בסוגי המשפחה, בחקיקה ובקבלה החברתית”.

עוד בנושא:  אז מה רואים ב-TLVFest 2023?

קבוצת הפייסבוק ‘הסיבה שזה טרנספובי’ הוקמה ב-17 ביוני 2020, לפני פחות משנתיים ומונה כיום כ-1.5K חברותים, חלקם מהקהילה הטרנסג’נדרית וחלקם לא. הקבוצה איננה שייכת לארגון כלשהו ואינה למטרות רווח וניהול הקבוצה מתבצע על ידי א.נשים פרטיים בהתנדבות.

“הקבוצה הוקמה לאחר גל של פוסטים עם גילויי טרנספוביה ומתוך התחושה שהייתה לנו שקול לא נשמע במדיה הציבורית, והחלטנו לעשות מעשה”, מסביר אנדי, אחת ממנהלותים הקבוצה, “מטרת הקבוצה היא להוות מרחב הסברתי על הקהילה ועל דרכי הנגשה. אנחנו רוצותים להאמין שא.נשים שייחשפו לקמפיין ילמדו דבר חדש או שניים על הקשיים שהקהילה הטרנסג’נדרית חווה על בסיס יומיומי, ובתקווה, בעתיד, יגלו מעט יותר הבנה”.

אז איך נראה יום הנראות הטרנסי.ת 2030 מבעד לעיניים שלכם.ן?

כדי להשתתף בקמפיין כל מה שצריך לעשות הוא לכתוב פוסט איך לדעתכןם תראה 2030 לחבר’ה טרנס. רצוי לצרף את לוגו הקמפיין המצורף (אפשר לשים תמונה אחרת ולערוך אותה כך שלוגו הקמפיין יופיע בקטן בצד), ולצרף את ההאשטג #יוםהנראותהטרנסי2030

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן