fbpx

הרגעים הגאים והמיותרים של האוסקר

טקס האוסקר ה-88 הוכיח סופית - הסרטים הגאים הם מיינסטרים ואף אחד כבר לא עושה עניין ממועמדויות להט"ביות, חוץ מהמועמדים עצמם
sam smith
Sam SmithDisney | ABC Television | CC BY-ND 2.0

טקס האוסקר ה-88 שהתקיים הלילה סיפק לצופים כמה רגעים מפתיעים, החל מזכייתו של סם סמית’ שגבר על ליידי גאגא בקטגורית השיר המקורי ועד זכייתו של הסרט ‘ספוטלייט’ בפרס הסרט הטוב ביותר.

בין כל הזוכים (שהיו השנה כולם לבנים) והנאומים (שהיו די משעממים), היו גם כמה רגעים גאים. אך בניגוד לשנים קודמות, בהן כל אזכור של קהילת הלהט”ב הפך לרגע היסטורי, השנה הרגעים האלו היו דווקא המיותרים יותר בטקס.

סם סמית’ שוכח את העבר

הראשון והמרכזי מביניהם הוא נאום הזכייה של הזמר סם סמית’, שזכה באוסקר על השיר ‘הכתובת על הקיר’, שיר הנושא מתוך סרט ג’יימס בונד האחרון ‘ספקטר’. סמית’ התייחס בנאומו למאמר שקרא בו נכתב כי אף הומו מחוץ לארון מעולם לא זכה באוסקר ואמר: “אם זה אכן נכון, אני רוצה להקדיש את הפרס הזה לקהילת הלהט”ב ברחבי העולם. אני עומד כאן הערב כהומו גאה ומקווה שיבוא היום בו כולנו נוכל לעמוד כשווים”.

אך הרגע הגאה הפך מהר מאד למביך, בעיקר בעיני אלו שעוקבים אחר הטקס ומכירים את הזוכים, שהזכירו לסמית’ את העובדה שלהט”בים רבים וטובים זכו באוסקר לפניו, ביניהם אלטון ג’ון (מלך האריות), השחקן ג’ון גילגוד (ארתור) והתסריטאי דסטין לאנס בלאק (מילק).

בלאק, שבנוסף להיותו זוכה אוסקר הוא גם ארוסו של הקופץ האולימפי טום דיילי, העלה לטוויטר את נאום הזכייה שלו משנת 2009, כדי להזכיר לסמית’ כי היו הומואים גאים שקיבלו את הפרס לפניו. בלאק גם ניצל את הציוץ על מנת לבקש מסמית’ להפסיק ולשלוח הודעות לארוסו דיילי.

אנוני שוכחת להגיע

רגע גאה נוסף שנעדר מהטקס הוא המועמדות של הזמרת הטרנסג’נדרית אנוני, שהייתה מועמדת אף היא לקטגורית השיר המקורי עם השיר ‘מנטה ריי’. אנוני בחרה להחרים את הטקס לאחר שלא התבקשה על ידי המארגנים להופיע במהלך הטקס עם השיר המועמד, ומנעה מהצופים, מהעולם ומעצמה רגע נוסף של נראות טרנסית חשובה.

יכול להיות שהגיע היום, בו לפחות בתעשיית הקולנוע מתייחסים לקהילת הלהט”ב כשווים בין שווים? ואם כן, האם לא הגיע הזמן שגם חברי הקהילה המשתתפים בטקס יתחילו לעשות זאת?

עוד בנושא:  האם אותם גברים סטרייטים או לא?

גאגא זוכרת את הקרבנות

אבל היו גם כמה רגעים חיוביים. האחד של המועמדת שכן הגיעה, הופיעה וכבשה את הקהל (למרות שלא את הפסלון) היא האחת והיחידה ליידי גאגא, שהופיעה עם השיר המועמד ‘עד שזה יקרה לך’, העוסק בנפגעות תקיפה מינית, יחד עם עשרות נפגעי ונפגעות תקיפה מינית שהצטרפו אליה אל הבמה, כשעל זרועותיהן כתובה המילה “ניצולים”.

אדי רדמין זוכר להודות

מתוך המועמדויות שהיו לסרטים הגאים השנה לאוסקר, רק סרט אחד סיים את הערב עם הפסלון המוזהב – השחקנית אליסיה ויקנדר זכתה בפרס שחקנית המשנה על משחקה בסרט “הנערה הדנית“, בו היא משחקת את דמותה של הציירת גרטה ווגנר, בת זוגה של לילי אלבה, שהייתה הטרנסג’נדרית הראשונה שעברה תהליך שינוי מין מלא.

השחקן אדי רדמיין, ששיחק את דמותה של לילי אלבה, פנה לקהילה הטרנסג’נדרית כבר על השטיח האדום, והודה לה על הסיוע שהעניקה לו במהלך העבודה על התפקיד. “עיקר ההכנה לתפקיד היו המפגשים עם נשים וגברים טרנסג’נדרים על מנת לשמוע את הסיפורים שלהם”, אמר רדמיין, “פגשתי נשים וגברים בני דורות שונים ושמעתי על החוויות שלהן. כולן היו מאד נדיבים והעשירו אותי רבות”.

אדי רדמיין ואליסיה ויקנדר | הנערה הדנית
אדי רדמיין ואליסיה ויקנדר | הנערה הדנית

 

ואיך אפשר בלי רגע גאה ישראלי – הפעם בדמות זכייתו של סרט הדרמה ההונגרי “בנו של שאול” בקטגורית הסרט הזר הטוב ביותר. הסרט הוא אינו סרט גאה, וגם לא סרט ישראלי, אך הוא כולל ברשימת השחקנים שלו גם את השחקן הישראלי אמיתי קידר, שהפך בערב אחד לנציג הגאה שלנו ברשימת זוכי פרס האוסקר.

אמיתי קידר והפסלון
אמיתי קידר והפסלון

 

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן