fbpx

הסודות של ג’ורג’ פלאט ליינס – ארכיון צילומי העירום על מסך ענק

הסרט "הסודות של ג'ורג' פלאט-ליינס" שיוקרן במסגרת פסטיבל אופוס פורס על המסך הגדול את סיפורו של ליינס ואת ארכיון יצירות העירום שלו, הכולל אלפי תמונות שהוסתרו במשך עשרות שנים
Herbert Bliss by George Platt Lynes

ג’ורג’ פלאט ליינס הוא לא  בהכרח השם הראשון שעולה לראש כשחושבים על צילומי הומוארוטיקה. אך הצלם האמריקאי, שהקדים את רוברט מייפלת’ורפ בכמעט יובל שנים, הוא חלוץ הצילום ההומו-אירוטי.

ג’ורג’ פלאט ליינס החל את הקריירה שלו בצילום סלבריטאים ואנשי החברה הגבוהה של שנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת, ובמשך שנים היה צלם מוכר ומצליח בתחום הפרסום והאופנה. אך התשוקה והכישרון הגדולים ביותר שלו כלל לא הגיעו מעולמות אלה: במקביל לעבודתו הגלויה כצלם פורטרטים, יצר ליינס במרץ ובמסירות אלפי עבודות צילום מחתרתיות, שבהן הגדיר מחדש את מושג הגוף הגברי במלוא הדרו, עבודות בזכותן הוא זכור היום כאחד מחלוצי הצילום ההומו-אירוטי.

פלאט ליינס נהג לצלם צילומי סטודיו של גברים בעירום, לפעמים בצילומי סולו ולפעמים בזוגות. למרות הצילומים הרבים שיצר, הוא לא יכול היה להציגם או לפרסמם, בשל האיסור שהיה קיים בחוק האמריקאי וכן בשל הנורמות החברתיות של אותה התקופה, שלא איפשרו הצגה של זוגיות הומוסקסואלית או זוגיות בין-גזעית בין שחורים ולבנים, שהופיעו בעבודותיו. במקום להציג את הצילומים האלה בגלריות, ליינס נהג לשלוח אותם בדואר למעגל של חברים ומאהבים, בלוויית מכתבים.


Photograph by George Platt Lynes

בסוף שנות ה-40, התוודע ליינס לד”ר אלפרד קינסי ולמכון שלו בבלומינגטון, אינדיאנה. קינסי התעניין בעבודה של ליינס, גם כחוקר הומוסקסואליות באמריקה באותה תקופה וגם כאספן אומנות.

במאי 1955, כשליינס אובחן כחולה בסרטן ריאות סופני, הוא סגר את הסטודיו שלו והרס חלק גדול מהארכיונים המודפסים שלו, במיוחד את ארכיוני העירום הגברי. עם זאת, רבות מיצירותיו הועברו למכון קינסי, ואלו נותרו עלומות למשך תקופה ארוכה עד שפורסמו מאוחר יותר. כיום אוסף קינסי מייצג את אחד האוספים הגדולים ביותר של יצירותיו של ליינס.


ג’ורג’ פלאט ליינס בסטודיו שלו

הסרט “הסודות של ג’ורג’ פלאט-ליינס” שיוקרן במסגרת פסטיבל אופוס פורס על המסך הגדול את סיפורו של ליינס ואת ארכיון יצירות העירום שלו, הכולל אלפי תמונות.

בסרט מציג הבמאי סאם שהיד את סיפור חייו הקצרים והפחות מוכרים של ליינס. הכישרון האדיר והעין המחודדת לגוף הגברי, החיים בניו יורק ובלוס אנג’לס, האהבות הגדולות ושברון הלב המוצגים בסרט הם עדות לעולם הלהט”בי התוסס של המחצית הראשונה של המאה הקודמת, שכלל יוצרים ויוצרות רבים ששיתפו פעולה יחד כקהילה, שאמנם מוצגת בתמונות בשחור-לבן, אך אין צבעונית כמותה.

עוד בנושא:  די כבר עם השקרים שלך – סרט יפה על אהבת נעורים סודית

בסיום הסרט תתקיים הרצאה של נועה רוזנברג, ראש המחלקה לאמנות מודרנית במוזיאון ת”א לאמנות.


עשרות סרטים מהארץ והעולם בהקרנות בכורה בישראל

אפוס הפסטיבל הבינ”ל לסרטי תרבות ואמנות יתקיים בפעם ה-15, בתאריכים 23-27 באפריל במוזיאון תל אביב לאמנות ובסינמטק תל אביב. בפסטיבל יוקרנו עשרות סרטים מהארץ והעולם בהקרנות בכורה בישראל. הפסטיבל יפתח ב-23 באפריל עם הסרט ‘הבמה שלהם’, שמביא למסך חבורה מדהימה של שחקני תיאטרון, כולם בעלי צרכים מיוחדים בהכנות להעלאת מחזה, שהוא אגדה צבעונית שנעה בין מציאות לבדיה. ב27 באפריל יינעל הפסטיבל עם חגיגה קולנועית וחושית ‘כרמן של סאורה’ בהקרנת עותק חדש של הסרט המצליח מ-1983 (בין השאר, הוא היה מועמד לאוסקר), תזכורת לכשרונו הגדול של קרלוס סוארה, הבמאי הספרדי, מהחשובים שבבמאי אירופה במאה שעברה, במלאת שנה למותו.

סרטים בולטים נוספים שיוקרנו במסגרת הפסטיבל הם ‘מונק’, המפרק את האוטוביוגרפיה של אחד הציירים המודרנים הגדולים ומביא פרוטרט שונה וייחודי שלו אל ההווה והעתיד, ‘ארצו של פוקנר’- האדפטציה לעולם הדמיוני שבנה פוקנר בספריו הופכת למציאות באמצעים של שירה קולנועית שמגלה פסיפס של מקומות ואנשים, דומים ושונים לגמרי מדמויותיו, ‘אגדת “קאובוי של חצות”- המציג קטעי ארכיון נדירים על התקופה שעשתה את הסרט, ו’רומיאו, יוליה, תומאס וכל השאר’ – הפקה יוקרתית ויצירתית למחזה האלמותי של שייקספיר, בבימויו של תומס ג’ולי, שנבחר לתפקיד המנהל האמנותי של המשחקים האולימפיים בפריז.

הסודות של ג’ורג’ פלאט-ליינס – יום שישי, 26.4.24 | בשעה 21:00 | אסיא מוזיאון תל אביב | לרכישת כרטיסים

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן