fbpx

הצעת חוק הפונדקאות חוזרת

בשבוע הבא תעלה להצבעה בכנסת הצעת חוק הפונדקאות שעברה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת. האם גם הפעם יתמוך נתניהו בהצעת החוק? ומדוע גם דחיית ההצעה עשויה להחשב כחדשות טובות לקהילה?
Surrogacy_clip

בשבוע הבא תועלה להצבעה בכנסת הצעת חוק הפונדקאות של ח”כ יעל גרמן (יש עתיד), המבקשת לתקן את החוק הקיים המגדיר כי רק זוג של גבר ואישה יוכלו להשתמש בשירותי פונדקאות בארץ, ולאפשר לנשים וגברים לא נשואים או לאלו החיים בזוגיות חד מינית לעבור תהליך פונדקאות בישראל באופן שווה, מבלי להתייחס לזהות המינית של מבקשי הפונדקאות.

במסגרת קמפיין לקראת ההצבעה בכנסת הופק סרטון המציג את הכמיהה של זוגות חד מיניים לילד. מטרת הסרטון לייצר לחץ ציבורי על חברי הכנסת לתמוך בהצעת החוק.

“הזכות להיות הורה היא זכות אוניברסלית, היא זכות של כל אחד”, אמרה ח”כ גרמן, “גם של גבר בודד, גם של אישה בודדת, גם של זוגות של שני גברים או שתי נשים”.

שתפו.******הזכות להורות היא זכות יסוד, המגיעה לכולם.המטה הגאה – יש עתיד | עמותת אבות גאים | האגודה למען הלהטב בישראל

Posted by ‎יעל גרמן‎ on Tuesday, 1 March 2016

 

עוד לפני הכנסת, תועלה הצעת החוק ביום ראשון בפני וועדת השרים לחקיקה, שתצטרך לקבוע את עמדת הממשלה בנושא. רוב הסיכויים שוועדת השרים תצביע כהרגלה נגד החוק, מכיוון שמדובר בהצעה של האופוזיציה, מה שיגרום להפלה של החוק בגלל משחקים פוליטיים. זאת למרות שבוועדת השרים יושבים רבים שהצביעו בעד החוק בגלגולו הקודם.

הצעת החוק הועלתה להצבעה בכנסת הקודמת באוקטובר 2014 ועברה בקריאה ראשונה ברוב של 45 תומכים מול 15 מתנגדים, כאשר אפילו ראש הממשלה בנימין נתניהו הצביע בעדה. לאחר פיזור הכנסת וכינון הממשלה החדשה, נמנע שר הבריאות הנוכחי יעקב ליצמן (יהדות התורה) להגיש רציפות לחוק, וכך נעצר התהליך.

“הצעת חוק הפונדקאות שעולה ביום ראשון לוועדת שרים היא בנוסח הצעת החוק שאושרה בדיוק לפני שנתיים על ידי ועדת השרים ולבסוף עברה בכנסת ברוב קולות בקריאה ראשונה”, הוסיפה ח”כ גרמן, “אין שום הצדקה שלא לאשר את הצעת החוק ולסיים את האפליה הקשה כלפי זוגות מאותו מין ונשים רווקות. אני מקווה שהממשלה תעמיד את אינטרס הציבור ואת ערך השוויון לנגד עיניה ולא תתקפל בפני נימוקים הומופובים”

דחיית הצעת החוק תקדם את העתירה בבג”צ

במידה והצעת החוק תעבור, יהיה זה נצחון גדול לקהילת הלהט”ב, לאחר שכל הצעות החוק הנוגעות לנושאים להט”בים שעלו בשבועות האחרונים נפלו או נדחו. מצד שני, ייתכן שגם דחייה של הצעת החוק תסייע לקידום הפונדקאות בישראל, זאת בעקבות ההליך המשפטי בו נמצאת עתירה שהוגשה הנוגעת לאפליה שמייצר החוק הנוכחי. העלאת ההצעה להצבעה בדיוק בזמן בו התבקשה המדינה על ידי בג”צ להסביר את עמדתה בנוגע לחוק, עשויה לסייע לקידום אישור פונדקאות גם ליחידנים וזוגות חד מיניים, גם אם לא תעבור.

עוד בנושא:  עשתה היסטוריה: שילה ויינברג היא חברת המועצה הטרנסית הראשונה בישראל
udi_ledergor
אודי לדרגור | צילום: פייסבוק

במסגרת דיון שנערך ביום שלישי בבג”צ, התבקשה המדינה להסביר את עמדתה בנוגע לתיקון החוק. במידה והכנסת לא תעביר את הצעת החוק, לא תוכל המדינה להמשיך ולדחות את הדיונים בטענה כי היא פועלת להסדרת הנושא בחקיקה, מה שיקל על בג”צ להתעלם מההבטחות החוזרות ונשנות של המדינה לתקן את החוק ולפסוק בעד העותרים.

“אני מקווה שהצעת החוק תעבור, כי קבלת הזכויות באמצעות חקיקה היא דרך המלך עבורנו”, מסביר אודי לדרגור, יו”ר עמותת אבות גאים ואחד מהעותרים לבג”צ נגד האפליה שיוצר החוק, “ההצעה הנוכחית טובה מאד לקהילה. אך במידה והכנסת תפיל את הצעת החוק, זו בעצם תהיה ההוכחה לכך שהמחוקק חושב שבישראל 2016, האפליה שיוצר החוק הקיים היא צודקת ומידתית ויש להשאיר אותה. מנגד, למדינה לא תהיה סיבה לדרוש ארכה נוספת מבג”צ, ואנחנו נוכל לטעון שכל מאמצי החקיקה מוצו”.

האם להפלת הצעת החוק תהיה השפעה על העתירה?

“קיימות שתי אופציות אפשריות לגבי ההשפעה של דחיית הצעת החוק על בג”צ. האפשרות הראשונה היא שבג”צ יבוא ויאמר שהמחוקק אמר את דברו, ומכיוון שהוא לא המחוקק הוא לא מתערב. האפשרות השנייה היא שהפלת הצעת החוק תגרום לבג”צ לתגובה הפוכה לגמרי, והוא יגיע למסקנה הבלתי נמנעת, ולדעתנו גם הצודקת, שלאחר שניתנו למחוקק 20 שנה לתקן את החוק, ולאחר שהוא לא עשה זאת, לא תהיה לו ברירה אלא להתערב”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן