fbpx

המדינה מתנגדת לאימוץ ילדים על ידי משפחות להט”ביות: משפחות “חריגות” העלולות “להעמיס מטען נוסף על הילד”

לקראת הדיון בבג"צ בנושא אפליה של זוגות ידועים בציבור ושל זוגות בני אותו המין בהליכי אימוץ, פרסמו משרדי הרווחה והמשפטים את עמדת המדינה והסכימו להחיל את החוק על זוגות ידועים בציבור אך לא על זוגות מאותו המין. "רצוי ככל הניתן להימנע מהעמסת 'מטען' נוסף על הילד, בדמות השמתו בתא משפחתי שנתפס בחברה הישראלית היום עדיין כתופעה חדשה ושונה"
סטיקראימוץ
צילום: גלית סבג

ביום חמישי הקרוב, (20.7.17) ידון בג”צ בעתירה שהגישו המרכז הרפורמי לדת ומדינה ועמותת אבות גאים נגד משרד הרווחה והשירותים החברתיים והיועץ המשפטי לממשלה, בגין אפליה של זוגות ידועים בציבור ושל זוגות בני אותו המין בהליך אימוץ.

לטענת העותרים, משרד הרווחה אינו מכיר בזוגיות של ידועים בציבור ושל בני אותו המין, לעניין חוק האימוץ, ומאפשר להם לאמץ כיחידים בלבד. עוד קובע המשרד כי זוגות שאינם רשומים כנשואים, אינם נחשבים “זוגות” לצורך חוק האימוץ, וזאת על אף שזוגות אלה מוכרים כזוגות ידועים בציבור לעניין זכויות אחרות.

לקראת הדיון, התבקשה המדינה לספק את עמדתה בנושא. לאחר דחייה של מספר חודשים, שניתנה לבקשת השרים על מנת שיוכלו לגבש את עמדתם בנושא, פרסמה השבוע המדינה את עמדתה, בה נקבע כי היא מקבלת את עמדת העותרים באשר לזוגות ידועים בציבור אולם עומדת על המשך האפליה של זוגות בני אותו המין.

על פי הפרסום באתר ‘הארץ’, המדינה נימקה את עמדתה בכך שמשפחות חד מיניות הן “חריגות” ועלולות “להעמיס מטען נוסף על הילד”, זאת בסתירה למחקרים שהוצגו לצוות מקצועי שבחן את הנושא.

“ילד הנמסר לאימוץ נושא תחושה של חריגות”, הסבירו בשירות למען הילד את עמדת המדינה, “רצוי ככל הניתן להימנע מהעמסת ‘מטען’ נוסף על הילד, בדמות השמתו בתא משפחתי שנתפס בחברה הישראלית היום עדיין כתופעה חדשה ושונה”.

“בעוד אנו מברכים על כך שבעקבות העתירה שהגשנו, המדינה חזרה בה מעמדתה ביחס לזוגות ידועים בציבור והיא תאפשר להם לאמץ ילדים כשם שהיא מאפשרת לזוגות נשואים, אנו מצרים צער רב על כך שהמדינה דבקה בפרשנות לפיה חוק האימוץ אינו מאפשר לזוגות בני אותו המין זכות לאימוץ כמו כל זוג של איש ואישה”, אמרה עו”ד ריקי שפירא רוזנברג, המייצגת את העותרים מטעם המרכז הרפורמי לדת ומדינה, “זוהי פרשנות בלתי חוקתית של חוק האימוץ, העומדת בניגוד לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ועיקרון השוויון. המשמעות של החלטה זו היא שלעניין אימוץ המדינה רואה זוגות בני אותו המין כזוגות סוג ב’.”

אודי לדרגור, יו”ר עמותת אבות גאים, האשים את מדינת ישראל בכך שהיא פועלת במכוון נגד המשפחות הלהט,ביות. “ממשלת ישראל הכריזה מלחמה על משפחות להט”ביות, לא פחות. שוב ושוב אנחנו נתקלים באטימות הלב והשכל של נציגי הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה, המתנגדים לכל בקשה ולכל עתירה של משפחות להט”ביות בדרישותינו לשיוויון באימוץ, בפונדקאות, ברישום הורות ובניהול חיי המשפחה שלנו ללא דריסת הרגל הגסה של מדינת ישראל. מדהים בעיניי, שמדינת ישראל מוכנה להשקיע משאבים עצומים בהליכים משפטיים, שכל מטרתם היא התנכלות והתעללות במשפחות להט”ביות, במקום להפנות משאבים אלו להטבת חיי האזרחים, שכל מבוקשם הוא שיוויון בפני החוק והמדינה. לשרת המשפטים ולשר הרווחה, שהודיעו השבוע לבג”צ על דרישתם להמשך האפליה של זוגות להט”בים, שמור פרק חשוך במיוחד בספר ההיסטוריה של קהילת הלהט”ב בישראל. עמותת אבות גאים תמשיך להילחם עד שנעביר מעלינו את החושך והאפליה, אותה מובילה הממשלה הנוכחית ולא נשקוט עד שנשיג שיוויון מלא לאלפי המשפחות הלהט”ביות בישראל”.

עוד בנושא:  ברוח התקופה - מצעד הגאווה 2024 יצעד במתכונת מיוחדת

יו”ריות השדולה הגאה בכנסת, ח”כ מיכל רוזין (מרצ), ח”כ יעל גרמן (יש עתיד), ח”כ מרב מיכאלי (מחנ”צ) וח”כ מירב בן-ארי (כולנו), הגיבו אף הן לפרסום: ‏”החלטה נואלת ומפלה שמלווה בלהט”ביפוביה חסרת תקדים. ממשלת ישראל שוב זונחת את הקהילה הגאה וזו הוכחה לשימוש הציני של הממשלה בקהילה: באנגלית מתפארים בה ובעברית מתעללים בה על ידי שלילת זכויות בסיסיות. נכון לעכשיו, ללהט”בים במדינת ישראל אינה עומדת אפשרות ראויה לממש את זכותם היסודית להורות באמצעות אימוץ. זאת למרות שבשנת 2008 השופט מזוז, דאז היועץ המשפטי לממשלה, קבע כי בני-זוג חד-מיניים רשאים לאמץ ילדים כמו כלל הזוגות בישראל, והנחה את משרד הרווחה לפעול בהתאם. זו פשיטת רגל ערכית ומוסרית והממשלה מסרבת לספק תשובות. כלל המשרדים המעורבים בחרו להיעדר, למרות הזמנות חוזרות ונישנות, מדיון מיוחד שערכנו בנושא משפחות גאות, לפני כחודש, בכנסת מטעם השדולה הגאה”.

אין אימוץ אלא על ידי איש ואשתו יחד

החוק המסדיר את נושא האימוץ הוא חוק אימוץ ילדים, הקובע כי “אין אימוץ אלא על ידי איש ואשתו יחד” ומעניק עדיפות באימוץ לזוגות הטרוסקסואלים נשואים.

בשנת 2008 קבע היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, כי גם בני זוג מאותו המין יוכלו לאמץ ילד כ”מאמצים יחידים”, והשירות למען הילד במשרד הרווחה החיל את המדיניות הזו גם על ידועים בציבור. למרות הקביעה הזו, החוק עדיין נותן עדיפות לאימוץ של “איש ואשה יחד”, על פני “מאמץ יחיד”, ומאז ההחלטה התקדימית המדינה  אפשרה רק לשלושה זוגות חד־מיניים לאמץ, לעומת כ-1,700 זוגות הטרוסקסואליים שאימצו ילדים באותה תקופת זמן.

ההחלטה אינה מתייחסת ללהט”בים המאמצים את ילדיהם הביולוגים של בני הזוג שלהם, פעולה האפשרית לאחר הוצאת צו מבית משפט.

מדיניות האימוץ בישראל מגדירה שתי קבוצות ילדים לאימוץ – תינוקות בני פחות משנתיים וילדים גדולים יותר, שמצב בריאותם אינו תקין, שהוריהם הביולוגים סבלו ממחלות נפש, או שהם מתמודדים עם קשיים אחרים. המאמצים המקבלים עדיפות הם זוגות חשוכי ילדים או הורים לילד מאומץ אחד. וכך, לרוב זוגות חד־מיניים יכולים לאמץ רק ילדים שלא נמצא עבורם זוג מאמץ הטרוסקסואלי, ופעמים רבות מדובר בילדים מבוגרים יחסית או בכאלה המגיעים ממשפחות בסיכון.

תהליך אימוץ ילדים בישראל אינו פשוט כלל ועיקר. מספר התינוקות המועמדים לאימוץ הוא קטן והתור ארוך ועשוי להימשך תקופה העולה על חמש שנים. מדיניות שירותי הרווחה אשר אינה רואה בזוגות ידועים בציבור וזוגות בני אותו המין “זוגות”, מפלה זוגות אלה על פני זוגות הטרוסקסואלים נשואים ולא מאפשרת להם כלל להיות חלק מתור הזוגות הרשומים לאימוץ תינוקות.

העותרים טוענים כי האופן שבו מפרשים שירותי הרווחה את חוק האימוץ, פוגע אנושות בזכות לשוויון ובזכות לכבוד על פי חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. פרשנות זו אינה משרתת כלל את תכלית חוק אימוץ ילדים, אשר שם דגש על טובת הילד.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן