fbpx

הכנסת דחתה את התיקון לחוק האימוץ שיאפשר לזוגות להט”בים לאמץ ילדים

ברוב של 49 מתנגדים מול 43 תומכים, הפילה הכנסת את הצעת החוק של ח"כ מירב מיכאלי שביקשה לתקן את חוק האימוץ כך שיאפשר גם לזוגות להט"בים לאמץ | במקביל, אישר שר המשפטים טיוטה לתיקון החוק שתאפשר אימוץ של זוגות להט"בים והעביר אותה לדיון בועדת השרים לחקיקה | "טובת הילד והילדה אינה בהכרח זוג הורים הטרוסקסואלי נשוי בלבד"
מירבמיכאלי
מירב מיכאלי | צילום מסך ערוץ הכנסת

חוק האימוץ זכה היום לתשומת לב רבה במשכן הכנסת, לאחר שגם במשרד המשפטים והרווחה עסקו בתיקון החוק, ובמקביל הצעת חוק פרטית של ח”כ מירב מיכאלי עלתה להצבעה בכנסת.

במהלך שעות אחר הצהרים הצביעה הכנסת על הצעה לתיקון חוק האימוץ של חברת הכנסת מרב מיכאלי ממפלגת העבודה, המציעה לאפשר ל”כל אדם” לאמץ, ובעצם קורא לבטל את ההגדרה בחוק ולפיה “מאמצים כשירים” הם רק איש ואשתו.

יוזמת ההצעה, ח”כ מיכאלי, הסבירה כי החוק הקיים “פוגע בכל מי שאינם עונות ועונים להגדרת ‘איש ואשתו’, מכל סיבה שהיא. במקרה של יחידים המבקשים לאמץ, החוק מפנה את שיקול הדעת לבית המשפט. בשל המצב החוקי כיום נאלצים זוגות ויחידים, שכשירותם להיות הורים והורות מאמצים גבוהה אך אינם נופלים תחת ההגדרה, לפנות לאימוץ בחו”ל או לחילופין להמתין זמן ממושך ועל פי רוב להיענות בסירוב על ידי הרשויות הממונות”.

בתיקון שהגישה, הציעה ח”כ מיכאלי “לבטל את ההתייחסות המפלה בין אלו המבקשות והמבקשים לאמץ, מתוך הבנה שטובת הילד והילדה אינה בהכרח זוג הורים הטרוסקסואלי נשוי בלבד, אלא הורה או הורים בעלי יכולות הורות מיטביות”.

הצעת החוק נפלה ברוב של 49 מתנגדים מול 43 תומכים, זאת למרות תמיכתם של חברי הכנסת של כחול לבן, שהצביעו בניגוד לעמדת הקואליציה.

“כנסת ישראל קבעה היום שאלפי הורים להט״בים הם הורים סוג ב׳”, מסרה יו”ר האגודה למען הלהט”ב הילה פאר בתגובה, “כבר שנים שהמדינה מבטיחה לנו ולביהמ״ש לתקן את העוול בפונדקאות ואימוץ ילדים, אך לא נעשה דבר בפועל. כל מי שהצביע היום במליאה נגד הזכות הבסיסית שלנו להיות הורים, הצביע על תמיכה בחושך, אפליה והדרה. המאבק הלהט”בי לא יסתיים לעולם עד שניהיה אזרחים ואזרחיות שוות זכויות במדינה שלנו. הבושה הגדולה היום במליאת הכנסת לא תרפה את ידינו עד לשוויון מלא”.

שרי המשפטים והרווחה אישרו תיקון לחוק האימוץ

כמה שעות לפני ההצבעה על הצעת החוק הפרטית של ח”כ מיכאלי, אישרו שר המשפטים אבי ניסנקורן ושר העבודה והרווחה איציק שמולי, את טיוטת התיקון לחוק האימוץ, שמבטלת את תנאי הסף של “איש ואשתו יחד”, כך שגם זוגות חד-מיניים יוכלו לאמץ בישראל, זאת בניגוד לחוק הקיים, המאפשר ללהט”בים לאמץ רק כיחידנים, מה שמוביל לדחיקתם לתחתית רשימת ההמתנה.

עוד בנושא:  מנטע ועד כריסטינה - כל מה שמחכה לכם באירועי יורו פרייד במלטה

החוק המתוקן מציע  הליך בחינה מחודש עבור מי שמבקש לאמץ ילד, הכולל את ביטול תנאי הסף של “איש ואישה”, הקמת מאגר של כלל המבקשים לאמץ ילד ושל המבקשים לקבל רישיון אומנה, והגדרת תנאים שוויוניים לכניסה למאגר זה. נוסף על כך, ייקבע מנגנון התאמת מאמצים לילד, והשיקולים שיש להתחשב בהם במסגרת מנגנון ההתאמה, כך שעיקרון טובת הילד יהווה שיקול מכריע.

התיקון לחוק הגיע לאחר שבשנת 2017 התחייבה המדינה לבג”צ שעד מחצית 2018 תוגש הצעת חוק לתיקון חוק האימוץ בצורה שיוויונית, זאת בעקבות בג”צ של המרכז הרפורמי בנוגע לאפליה באימוץ. בשנת 2019 פורסם ע”י משרד המשפטים תזכיר חוק אימוץ שוויוני, אך אינו קודם. הצעת החוק הוגשה בתקופה בה איילת שקד הייתה שרת המשפטים, והיא לא קודמה גם לאחר שהשר אמיר אוחנה החליף אתה במשרד המשפטים. בדיון מיוחד שהתקיים בנושא בוועדה לביקורת המדינה לפני למעלה מחודש, התחייבו משרדי המשפטים והרווחה לקדם את התיקון ב”שבועיים-שלושה הקרובים”, וכעת קיבלה ההצעה את אישור השר ניסנקורן והיא תועלה לועדת השרים לחקיקה.

“אנחנו מתקדמים עוד צעד אל עבר השוויון”, אמר שר המשפטים ניסנקורן, “החוק החדש יעגן את העובדה הטבעית הפשוטה, לפיה טובת הילד איננה תלויה בסיווג הזוגיות, אלא בתנאי כשירות אובייקטיביים ושוויוניים”. שר הרווחה שמולי, שהוא איש הקהילה בעצמו, בירך: “זהו תיקון היסטורי של אפליה קשה שישראלים רבים וטובים מחכים לו כל כך הרבה שנים”.

“זהו תיקון היסטורי של אפליה קשה שישראלים רבים וטובים מחכים לו כל כך הרבה שנים”, אמר שר העבודה והרווחה איציק שמולי, “התחייבתי לשינוי והיום אנחנו מקיימים. כשר הרווחה אני יודע היטב כמה ילדים שחילצנו ממצבי סיכון והזנחה מחכים למשפחה חמה ואוהבת, ובזכות השינוי הזה יתאפשר המפגש עם זוגות להט״בים שכל כך כמהים להיות הורים ויש בהם כל כך הרבה אהבה לתת. אני מאחל לקהילתי ולעצמי שנזכה לאמץ ילדים רבים ככל האפשר אשר זקוקים לכך. רק דבר אחד צריך לקבוע ויקבע באימוץ: המסוגלות ההורית לספק את צרכי הילד, לא שום דבר אחר; ואני שמח שאנו עושים צעד נוסף בדרך לשוויון המלא ולהכרה בזכות להורות כזכות טבעית”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן