fbpx

“בבתי החולים בארץ לא ידעו מה לעשות איתי חוץ מלדחוף לי קטטר”

בשבועות הקרובים ישהה בישראל ד"ר קריין, שהגיע על מנת לבצע ניתוחי שינוי מין לגברים טרנסים, אחרי קרוב ל-5 שנים שלא בוצעו בישראל. דניאל ברוש, שיזם את הגעתו של ד"ר קריין לארץ, מספר על מסכת הסבל שעבר ועל החשיבות של מנתח קבוע בישראל
picture1

מצוקת המנתחים המבצעים ניתוחי שינוי מין FTM (מנקבה לזכר) בישראל היא קשה במיוחד, או במילים אחרות – מנתחים כאלו פשוט לא קיימים.

המצב של העדר רופאים המבצעים את הניתוח הנ”ל הוא מציאות מאז 2012, אז הפסיק ד”ר חיים קפלן, אחרון המנתחים שניתח טרנסים בארץ, לבצע את הניתוח. וכך, בעוד לנשים טרנסיות יש את האפשרות לבצע את הניתוח בישראל (על ידי ד”ר אלון לירן המבצע בישראל ניתוחי שינוי מין לטרנסיות), הטרנסים נותרו ללא מענה.

מצב זה מחייב טרנסג’נדרים המעוניינים בניתוח תחתון למצוא רופא מתאים ולטוס לבצע את הניתוח בחו”ל, ואת קופות החולים השונות לממן את הניתוחים הללו, כולל טיסות ושהייה של המנותח ומלווה, על מנת לספק למטופליהם את השירות שאינו קיים בארץ.

המצב הבלתי נסבל הביא את דניאל ברוש, שעבר את הניתוח בחו”ל אצל ד”ר קריין, לפעול להבאת ד”ר קריין לארץ, על מנת לאפשר לטרנסג’נדרים ישראלים לעבור את הניתוח בארץ.

“לפני כשנה עברתי אצל ד”ר קריין את הניתוח האחרון שלי בסדרת ניתוחים ארוכה שהחלה בגרמניה והסתיימה בסן פרנסיסקו”, הוא מספר ל-WDG, “בגלל שהייתי מנוסה עם הבירוקרטיות של הניתוח בחו”ל, לאחר הניתוח פתחתי קבוצה לבנים טרנסים (FTM) ושאלתי מי עבר את הועדה ומחכה לניתוח. פנו אליי שלושה ופתחנו קבוצת וואטצאפ. פניתי לקופות החולים ויצרתי קשר עם סוכן הביטוח של הקופות, עם בי”ח תל השומר ועם המשרד הראשי של ד”ר קריין בגרינבריי שליד סן פרנסיסקו. אחרי הרבה התכתבויות במייל והרבה טלפונים הצלחתי בסוף לשכנע אותו להגיע לישראל”.

ד”ר קריין, שנחת אתמול בישראל, ישהה פה כשבועיים, במהלכם ינתח 6 טרנסים ניתוח מלא ויבצע 3 תיקונים של ניתוחים קודמים.

“עד 2012 ביצע ד”ר קפלן את הניתוחים בגברים טרנסים, אך גם אז היה מדובר בניתוחים איומים, שכמעט כל מי שעבר אותם בעבר דורש היום תיקון”, מסביר ברוש את הצורך בתיקונים, “הוא השאיר עשרות טרנסים עם איבר מין מעוות שדורש ניתוח פולשני על מנת לתקנו, מעבר לאיכות חיים הירודה בה הוא השאיר אותם, כי אפילו פיפי היה קשה לעשות”.

מסכת ארוכה של ניתוחים וסיבוכים

את הצורך והחשיבות במנתח מקצועי ומיומן למד ברוש על בשרו, מאז החל בהליכי שינוי המין. “עוד לפני שהתחלתי את הניתוחים שמעתי על רמת הניתוחים בתל השומר”, הוא מסביר, “העדפתי לא לעבור שם את הניתוח אז חקרתי דרך פורומים בינלאומיים של טרנסים ובחרתי את המנתח לפי תמונה”.

כך הגיע ברוש אל ד”ר שאף במינכן, גרמניה. “הוא הסביר לי שיש לבצע 3 ניתוחים ושעלי להגיע פיסית למרפאה בגרמניה על מנת שהוא יבדוק אותי. אחרי ששמעתי את המחיר המופקע קצת נסוגתי לאחור אבל באותה תקופה לא ראיתי בעיניים וידעתי שאני אעשה הכל בשביל לעבור את זה וכמה שיותר מהר ורק אצל המנתח הזה”.

עוד בנושא:  על רקע גל הטרנספוביה: התחדשות בהנהגה של הארגונים הטרנסיים

באיזה סכומים מדובר?
“בשביל הניתוח הראשון הוא דרש 4000 יורו, עבור השני 10000 יורו, ועבור השלישי 5000 יורו. בנוסף, על כל יום אשפוז יש לשלם 660 יורו”.

לאחר הבדיקות המקיפות החל ברוש את סדרת הניתוחים בגרמניה. אך סיבוכים וכשלים בניתוח ובטיפול שלאחריו הובילו את ברוש לחודשים של סבל. “הניתוח הראשון כלל הוצאת רחם ושחלות, השתלת עור ברגל (משם היו צריכים לקחת את תרומת האיבר) על מנת ליצור צינורית שתן – עור שיחלים תוך חצי שנה”.

“אחרי חצי שנה, בניתוח השני הייתי אמור להתאשפז כשלושה שבועות. לבסוף, בגלל סיבוכים בניתוח השני, נשארתי למעלה מחודש והיו תשלומים נלווים של טיפול נמרץ, אמבולנס ועוד… הניתוח נכשל והיו צריכים לקחת תרומה נוספת של עור ממקום אחר. כל הרגל שלי הייתה מצולקת וגם סביב האיבר מין היו הרבה צלקות מיותרות. בהמשך נאלצתי לטוס 4 פעמים נוספות לגרמניה בשביל לטפל בצינורית השתן”.

למה לא המשכת את הטיפולים בארץ?
“ניסיתי, אבל בבתי החולים בארץ לא ידעו מה לעשות איתי חוץ מלדחוף לי קטטר. פיפי לא יכלתי לעשות. המצב הרפואי שלי היה קטסטרופה”.

13 ניתוחים עבר ברוש עד שהבין שהוא צריך להחליף מנתח. “אחרי שפתחו לי לחלוטין את קצה האיבר בשביל שאוכל לעשות פיפי כמו בן אדם, החלטתי שאליו אני לא חוזר. יצרתי קשר עם ד”ר קריין ועברתי מקופת חולים מאוחדת למכבי, שהסכימו לשלם הכל כולל מלווה ושהייה וטיסות ופשוט היה תענוג להיות מבוטח אצלם. התקשורת עם מחלקת ניתוחי חו”ל הייתה מדהימה. תוך שני ניתוחים ד”ר קריין סידר וסיים את הכל ולא היה מאושר ממני. סגר לי את צינורית השתן, עיצב לי עטרה, יצר שק אשכים וביצע השתלת אשכי סיליקון והשתלת תותב זקפה שאוכל לבצע יחסי מין. זה שלב למשל שד”ר קפלן מעולם לא הגיע אליו. לאף טרנס בישראל שביצע את הניתוחים תחתיו אין תותב זקפה”.

בעוד מספר ימים יעבור ברוש תיקון של עור עודף ועיצוב העטרה בתל השומר על ידי ד”ר קריין. “הניתוח הזה הוא סדרה ארוכה מייגעת ואף טראומתית של ניתוחים, המלווים בהמון סיבוכים”, מסכם ברוש, “כמעט תמיד יש איזשהו סיבוך וחייבים שיהיה מישהו מנוסה בתחום שיידע לטפל”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. לגו הגב

    דניאל ברוש, לוקח קרדיטים לעצמו כרגיל. לא היה אחראי להבאת קריין לישראל ומחפש במה כהרגלו.

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן