fbpx

עשור לפרויקט גילה – “הקהילה היא זו שמקדמת את הקהילה”

כבר יותר מעשר שנים שהמתנדבות של פרויקט גילה מלוות את הקהילה הטרנסית. לרגל חגיגות העשור, מסכמת המנכ"לית הנכנסת של פרויקט גילה, בר אווסקר, את תחומי הפעילות העיקריים של העמותה ומספרת על התוכניות לעתיד
פרויקט גילה מנכלית

כבר יותר מעשר שנים שהמתנדבות של פרויקט גילה מלוות את הקהילה הטרנסית

העמותה, שהוקמה על ידי אקטיביסטיות מהקהילה הטרנסג’נדרית שביקשו ליצור גוף שיסייע לחברות וחברי הקהילה הטרנסית בכל תחומי החיים, הפכה לבית עבור חברות וחברי הקהילה הטרנסית, ולחוט המקשר בינן לבין הארגונים, המוסדות ומשרדי הממשלה השונים.

לפני מספר שבועות נבחרה בר אווסקר יצחק להוביל את העמותה בתפקיד מנכ”ל פרויקט גילה. בר, אקטיביסטית כבר יותר מעשור בקהילה הגאה באופן כללי ובקהילה הקווירית והטרנסית בפרט. בשנת 2013 יזמה בר יחד על אלישע אלכסנדר את קבוצת הנוער החברתית הראשונה לנוער טרנסי בגילאי 14—18. ובשנים האחרונות הפיקה את אירועי יום הזכרון לקהילה הטרנסית.

“תמיד הייתי בקשר עם פרויקט גילה”, מספרת בר ל-WDG, “עקבתי אחרי הפעילות שלהן ועזרתי במה שצריך לעזור, בדרך כזו או אחרת. הפעילות שלי בפרויקט גילה הפכה לרשמית לפני שנה כשנכנסתי לתפקיד רכזת המדיה של הפרויקט. בעיני פרויקט גילה הוא ארגון שעושה דברים נכון מאז הקמתו. זהו ארגון שמכיל בתוכו את כולם, כל מי שמרגישה שייכת לארגון מתקבלת בברכה והעזרה היא תמיד בגובה העיניים. כשהסתכלתי על הפרויקט מבחוץ היה נראה לי תמיד שהוא פועל בצורה לא מתנצלת. פרויקט גילה לא בהכרח משתפות פעולה עם פוליטיקה מכובדת. אנחנו כל הזמן חושבות על המטרה על הקהילה שלנו, ולא מתנחמדות”.

לרגל כניסתה לתפקיד מסכמת בר עשר שנות פעילות, מונה את תחומי הפעילות העיקריים של העמותה ומספרת על התוכניות לעתיד.

ליווי פרטני

“הליווי הוא הלב של פרויקט גילה”, מסבירה בר, “גם הצוות וגם המתנדבות נמצאות תמיד בשטח ושומרות על קשר מאד הדוק עם כל חברות הקהילה. כל מי שצריכה אותנו אנחנו שם בשבילה.

במקרים רבים חברות הקהילה שלנו זכאיות לסיוע בשכר דירה או בביטוח לאומי ואפילו לסבסוד לימודים, אבל כדי לקבל את הסיוע יש צורך בהמון בירוקרטיה. אנחנו עוזרות בכל הנושא הזה כדי לוודא שהן יקבלו את מלוא הזכויות שמגיעות להן ושלא יפספסו אף סיוע שמגיע להן רק בגלל הבירוקרטיה. הליווי הפרטני לא מסתכם רק בנושאים בירוקרטיים, אלא פועל בכל תחומי החיים היומיומיים. אנחנו מאד מאמינות בשטח ויודעות ליצור קשר ארוך טווח עם חברות הקהילה שלנו ולעזור להן במיצוי זכויות ובליווי פרטני. אם זה ללכת איתן לרופאה, לעזור בקניות או כל דבר אחר.

עם תחילת משבר הקורונה הבנו בפרויקט גילה כי הקהילה שלנו על סף משבר כלכלי חסר תקדים, שייפגע בין השאר בזכות לקורת גג. כבר בסגר הראשון גייסנו תרומות וחילקנו מלגות סיוע בשכר דירה. בסגר השני חברו אלינו ארגונים טרנסים נוספים (מעברים וטרנסיות ישראל), ובתמיכת קרן שוסטרמן הרמנו פרויקט חלוקת מלגות סיוע בהיקפים גדולים בהרבה. בשני הסגרים חילקנו ביחד קרוב למיליון ש”ח בכספי סיוע, זאת בנוסף לחלוקת סלי מזון ותווי קנייה. בתקופת הסגר השני גייסנו עובד סוציאלי טרנסג’נדר, אשר יצר קשר עם הפונות לסיוע בשכר דירה, העניק סיוע ראשוני במיצוי זכויות וחיבר את הזקוקות לכך עם מענים ארוכי טווח”.

עוד בנושא:  דנה אינטרנשיונל בשיתוף מלכי ומלכות הדראג בישראל קוראים להחזרת החטופים עכשיו

לוגו חדש לפרויקט גילה
מיתוג: אוריין וקנין איור: ליאור קדישב

שינוי מדיניות

“אנחנו מבינות בשנים האחרונות שאנחנו צריכות לחשוב בגדול, לעבוד מול הכנסת ומול משרדי הממשלה ולהעביר ביקורת על נהלים שיוצאים. זו הסיבה שאנחנו מתמקדות בפעילות לובינג ושינוי מדיניות חזקה מאד בשנים האחרונות.

אחד הנושאים העיקריים הזקוקים לשינוי מדיניות מהיר הוא נושא הועדה בתל השומר. זמני ההמתנה לוועדה הם ארוכים מאד, ומבחינתנו יש קשר ישיר בין ההמתנה לועדה להתאמה מגדרית לבין מעגל העוני והחולי שהקהילה בעל כורחה נמצאת בו.

יש רשימת המתנה של כ-100 מטופלות עם זמני המתנה של 4 ו5 שנים. זה דבר לא הגיוני לחיות בחוסר התאמה הזו במשך זמן כה רב. אני רואה באופן אישי קשר ישיר בין הדברים, אם הגוף שלי אינו תואם את המגדר שלי והועדה אומרת לי תמשיכי לחיות כך עוד 5 שנים, אני לא רוצה ללכת לעבוד ככה, ולפעמים אני לא רוצה לצאת ככה מהבית. כדי לצאת מהמעגל הזה אני צריכ.ה לעשות את הניתוח הזה בחו”ל וזקוקה להרבה כסף ומהר, ולא בפעם אנחנו נתקלות בכניסה למעגל הזנות והסמים.

אנחנו שואפות לשנות את הדבר זה לחלוטין, ולפעול לכך שיקצו רופא נוסף שיבצע ניתוחים, חדרי ניתוח נוספים על מנת שזמני ההמתנה יתקצרו משמעותית וגם שיאפשרו לרופאים פרטיים בארץ לעשות ניתוח תחתון, ולא רק הרופא שנמצא תחת הועדה.  צריך לפרק את המונופול הזה. יש מודל אחר. כרגע המודל הזה לא עובד”.

הכשרות צוותים רפואיים

“במהלך השנים נוצר חוסר אמון בין הקהילה לבין המערכת. פערי הידע של הצוותים הרפואיים לצד הבירוקרטיה הרבה שצריכה להיעשות, יוצרים מצב שחברות הקהילה הטרנסית מעדיפות לפעמים לוותר על טיפול רפואי ונמצאות בסיכון גבוה לא לקבל טיפול.

כחלק מהפעילות העבירה העמותה בשנה האחרונה מעל 200 הכשרות לצוותים רפואיים במסגרת פרויקט משותף עם חוש”ן, מרפאת לוינסקי ומשרד הבריאות, שנועד להעביר הכשרות לצוותים רפואיים. גם היום, לאחר סיום הפרויקט, אנחנו עדיין ממשיכות להעביר הכשרות במסגרת עצמאית, בין השאר לסטודנטים לרפואה, עבודה סוציאלית, פסיכיאטריה ואפילו רפואה משלימה.

מנחות ההכשרות נינה הלוי וליעוז לוי, שמות דגש על מתן טיפול הולם, על מתן כבוד למטופלות, כולל פניה בלשון פניה נכונה, לא לשאול שאלות חודרניות שלא קשורות לטיפול. החודש אנחנו מרחיבות את הפרויקט שלנו ויכנסו מנחות נוספות”.

נראות

הנראות התקשורתית של הקהילה הטרנסית מסתכמת לרוב בידיעות שליליות על הקשיים של חברי וחברת הקהילה. אחת המטרות שהצבנו לעצנו בפרויקט גילה היא לשנות את המצב הזה. לכבוד חגיגות העשור החלטנו ליצר סדרת סרטונים של נראות חיובית. בסרטונים אנחנו מראות אותנו עושות כיף, שמחות ומאושרות, עם המשפחות שלנו והחברות שלנו.


עוד בנושא:  "החתונה הזו היא גם התרסה וגם גאווה"

העתיד

חגיגות עשור הן זמן מצוין להסתכל קדימה לעבר העשור הבא. אנחנו בפרויקט גילה מתכוונות להקדיש את השנים הבאות לחיזוק מערך המתנדבות תלנו, שהן הלב של הארגון ושל העשייה.

לשמחתנו, יש המון א.נשים שרוצות לקחת חלק בפרויקט גילה. לפני שנה וחצי פתחנו קבוצת ווטסאפ שנקראת ‘הרויאל טים של גילה’ שקורים בה דברים מרגשים בטירוף. אם מישהי שצריכה ליווי לרופא ואנחנו לא מצליחות להגיע אליהן, יש שם את כל שותפות לדרך של פרויקט גילה שבד”כ נותנות עזרה חד פעמים לטווח קצר, או גיוס למקרי חירום ולעדכונים.

אנחנו שואפות להגדיל את מערך המתנדבות ואנחנו קוראות לא.נשים לבוא להתנדב. בנינו פרויקט מתנדבות חדש שמאפשר התנדבות מאד גמישה, אנחנו מאמינות שפעולת ההתנדבות היא לא מובנת מאליה, ושואפות להעצים מה שיותר את המתנדבות שלנו, לתת להם כלים ולקדם אותן בתוך הארגון ומחוצה לו.

אנחנו דואגות לטפח ולתגמל את הקשר שלנו עם המתנדבות כל הזמן. אנחנו פועלות על מנת שכל אחת תוכל להביא את מי שהיא, ואנחנו פה בשביל  לתת למתנדבות לבטא את עצמן, ליטול יוזמה בדרכים שהן רואות, שכל אחת תוכל לבטא את האופי והרצונות שלה, זה גילה, הכל בגובה העיניים. המטרה היא לקדם את הקהילה אבל אנחנו לא שוכחות שהקהילה היא זו שמקדמת את הקהילה”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. רק לא גילה הגב

    למה לקרוא לפרויקט הזה “פרויקט גילה”? גילה גולדשטיין ז”ל הייתה מאוד וולגארית, צעקנית, לא נעימה והייתה רחוקה מלהיות דמות מופת או מודל לחיקוי. ההערצה שלה מקוממת. אנו הטרנסיות לא כולנו עוסקות בזנות, לא כולנו המוניות וצווחניות, לא כולנו מדברות באופן גס ובשפה דלה. גילה היא בשום אופן לא המודל שלנו והגיע הזמן לומר את זה בקול רם. להרים.

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן