צילום: ערן לוי
ערב, נמל תל אביב, מאות אנשים – צעירים, מבוגרים, קווירים, סטרייטים, נשים, גברים וכל מה שביניהם – גודשים את רידינג 3 כדי לחזות באחד מפלאי היקום שנחת בישראל: אלסקה ת’אנדרפאק 5000 מהכוכב גלאמטרון.
זהו סוף העשור השני של המאה ה-21, העולם מתאהב בדראג (בעיקר במירוץ הדראג של רופול, להלן דראג רייס), והזרם לא פסח גם על הישראלים שרבים מהם זכו להיחשף לתכנית ולתופעה בעיקר בשנה האחרונה בזכות נטפליקס ושירותי ה-VOD הישראלים. הצמא של הקהל הוביל במהלך 2018 להפקת שורה מכובדת של מופעי דראג בינלאומיים בכיכובן של מלכות דראג רייס, אבל אירוע בסדר גודל שהתקיים פה בסוף השבוע האחרון טרם ראינו.
תחת השם One Night Only החליטו דקל לזימי לב, גל זיגל ודניאל מריומה מרום לקחת סיכון שאפתני במיוחד – להרים מופע מלא עם מיטב הדראג הישראלי ובכיכובה של אחת המלכות הגדולות והפופולריות ביותר בעולם, אלסקה. אל החלום הצטרפו נותני החסות מלון NYX תל אביב מרשת מלונות פתאל, מותג הוודקה סטולי גולד מבית יבואנית המשקאות “הכרם”, ‘פיליפ מוריס’ והדיזייר קלאב.
עצם ההחלטה על קיום מופע מסוג זה מהווה קפיצת מדרגה גדולה במיוחד עבור קהל שהיה רגיל בעיקר למופעי פריצה במסגרת מסיבות במועדוני תל אביב, ופתאום מוצא את עצמו באולם ענק ומרווח שבדרך כלל מארח את מיטב המיינסטרים הישראלי. נראה שהסיכון השתלם, וההמונים הצביעו בכיסים ורכשו את כל הכרטיסים להופעה בתוך קצת יותר מ-24 שעות. מספר ימים אחר כך הוכרזה ההחלטה להוסיף הופעה שנייה (Two Nights Only?), וגם הכרטיסים אליה נחטפו במלואם במהרה.
יום אחרי יום האולם התל אביבי התמלא באחד הקהלים המגוונים והצבעוניים שככל הנראה התקבצו בו. דראג גברי ונשי, תחפושות, אקססוריז של נחשים ואינספור בגדים מנומרים נראו בכל פינה, מהתור הארוך למפגש מעריצים עם המלכה האורחת ועד לרחבת האולם שבעודה הולכת ומתמלאת הוצגו בה קטעי וידאו מרהיבים של מיטב המלכות האהובות מדראג רייס לשאגות הקהל.
צילום: ערן לוי
בואו נהיה כנים, רובו המוחץ של הקהל הגיע כדי לראות את אלסקה ולא את הדראג המקומי. או לפחות ככה הוא חשב. מי שציפה למופע חימום חובבני שנועד להעביר את הזמן עד שהכוכבת הגדולה תעלה על הבמה הופתע כשעל הבמה עלו בזו אחר זה מיטב המלכות והקינגים של ישראל, מוותיקות הסצינה לכוכבים העולים, בלוקים ונאמברים מרשימים ומושקעים שהשאירו טעם של עוד ומשאלה שהאמנים המוכשרים האלה יזכו להופיע לעתים קרובות יותר על במות גדולות מספיק להכיל את החזון שלהם.
שבחים למופיעות/ים: קימברלי סוואן, פלואיד סנואו, טלולה בונט, ג׳ואנה ראס, גלינה פור דה ברה, ציונה פטריוט, אנג׳לינה היירי פות, אף.קיי.איי אנטון, קיי לונג, סוזי בום, כריסטינה פוקס, ליזי לה בל, סירופ מייפלתורפ, סלין לה דיוויין, גיילורד רוטשילד ומשודראגות.
ואז הגיע תורה של הכוכבת הגדולה של הערב. אלסקה, מלכת הדראג שהופכת את הטרגדיה לקסם ואת הזבל לאוצרות (באנגלית זה נשמע יותר טוב). אלה לא סתם סיסמאות, אלא תיאור נאמן של הסיפור והמסר שהמלכה הזו נושאת על גבה. היא המעריצה האדוקה שניסתה להתקבל לכל עונה של דראג רייס ללא הצלחה, עד שהתקבלה והפסידה וחיה בצלה של זוגתה המנצחת, אך בעבודה קשה והרבה הומור ומודעות עצמית הצליחה להרים את עצמה לסטטוס אגדי ולבסוף גם לזכות בעונת האולסטארס היוקרתית ביותר ששודרה. היא המלכה שמיטב הבגדים שלה הוכנו משקיות זבל ומפות שולחן ועדיין הצליחו לשדר קוטור, והיום כשכבר יש לה כסף לקוטור אמיתי עדיין מתהדרת בקישוטי ראש מאולתרים מניירות צלופן וצמידים מגלילי נייר דבק. בשנים האחרונות אלסקה הוסיפה לרשימת האג’נדות שלה גם את המאבק הפמיניסטי והתנגדות לבינאריות מגדרית שמתבטאים במילות השירים שלה ובראיונות, כמו גם באימוץ פרפורמנס נזיל יותר בחיי היומיום מחוץ לדראג.
בהתאם למותג, אלסקה עולה על הבמה, מלכותית ומרשימה, לצלילי אחד הלהיטים הגדולים שלה – Your Makeup is Terrible – כשהיא מניפה בגאון מגב שמצאה מאחורי הקלעים. שתי ההופעות מלאות במיטב הלהיטים כיאה לביקור ראשון במדינה שטרם זכתה לראות אותה, כולל מחרוזת שכוללת את שיר האהבה הפאנסקסואלי Pussy והבדיחות מלאות האנרגיה של This Is My Hair ו-Nails – שירים שכבר לא מבוצעים לעתים קרובות במקומות אחרים.
צילום: ערן לוי
המלכה הזו ניחנה בכריזמה נדירה. למרות הגזרה הדקיקה, היא ישות ענקית פיזית וקונספטואלית עם יופי מהפנט, חדות מחשבה ושנינות לשון שביחד יוצרים דמות שאפשר להאמין שהיא על-אנושית. בזכות התכונות האלה המופע שלה הצליח לרגש, להצחיק ולרתק גם את רובו של הקהל שהגיע בלי היכרות מעמיקה במיוחד עם הדיסקוגרפיה שלה. הבידור אפקטיבי והמסרים מועברים גם בפעם הראשונה שנחשפים לכל שיר.
ההבדל המרכזי במבחר המוזיקלי בין שתי ההופעות היה בחלקה של ההופעה שהוקדש לשיתוף הפעולה בין אלסקה לשותפה המוזיקלי ג’רמי מיקוש, שעלה על הבמה ללוות אותה בפסנתר. אלסקה מספרת על התחביב שלהן לאלתר מחרוזות שירים אסוציאטיביות (כפי שאפשר באמת למצוא בסרטוני יוטיוב ישנים שלהן) ומזמינה את הקהל לזרוק שמות של שירים שבא לו שג’רמי ינגן והיא תשיר. כך בערב הראשון הקהל זכה לשמוע ביצועים אלסקאיים של שירי אריאנה גרנדה, שר וטיילור דיין ובערב השני נהנו בין היתר מ-Sweet Transvestite, הבית של רוקסי אנדרוז ממשימת הגמר באולסטארס 2 ומביצוע זוגי מרגש במיוחד של Shallow זוכה האוסקר מבית ליידי גאגא.
למרות שהיא שועלת הופעות ותיקה מאוד, ניכר שאלסקה באמת מתרגשת להופיע לראשונה במדינה חדשה מול קהל גדול פי שניים מהופעה ממוצעת בארה”ב או באירופה, וכזה שקיבל אותה בחום ואהבה עצומה. בין הנאמברים השונים היא לא מפסיקה לתקשר עם הקהל, להעביר למעריצים בשורות הראשונות את המיקרופון, לקחת מהם משקפיים לביצוע שיר אחד ואפילו להעלות לבמה אחת מהן במהלך ביצוע שיר אחר שמתקשר לדמות שאליה היא מחופשת. לקראת סוף ההופעה היא עוצרת להרים גם להפקה של האירוע ובמיוחד לשבח את המלכות הישראליות שהופיעו לפניה.
בשלב כלשהו בהופעה אלסקה עוצרת להגיד כמה מדהים ולא יאמן בעיניה שהיא זוכה לכזו הצלחה מהדבר הזה שהיא עושה, כשהיא לא בדיוק יודעת להגדיר מה היא בכלל עושה. לפי האנרגיה שבקעה שני לילות רצוף מהאולם בנמל תל אביב התשובה דווקא ברורה – היא סוללת את הדרך לעתיד עדין יותר, לעולם שבו אנשים לוקחים את עצמם פחות ברצינות ומקבלים את האנשים שסביבם יותר ברצינות. כעת נותר רק לקוות ששני הלילות הללו קבעו סטנדרט חדש בעולם הדראג הישראלי שנמשיך לראות בהופעות גדולות נוספות בעתיד הקרוב. לפי הרמיזות של ההפקה בסוף השבוע האחרון, נראה שהתכניות לקיץ הקרוב כבר בעיצומן.