fbpx

תיקון היסטורי: הכנסת תכיר בבני זוג של נופלים להט”בים כאלמני צה”ל

התיקון לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה, שזכה לכינוי 'חוק שגיא גולן' עבר בכנסת, ומעגן בחוק את ההכרה גם בבן או בת זוג של נופלים להט״בים כאלמני צה"ל | "עכשיו נמשיך לדרוש שוויון גם בחיים"
שגיאגולן ועומראוחנה
רב סרן (מיל׳) שגיא גולן ז”ל (משמאל) ובן זוגו עומר

הכנסת אישרה פה אחד הערב (שני) בקריאה שניה ושלישית את חוק משפחות הנעדרים והחטופים. כחלק מהחוק אושר גם התיקון שיכיר גם בבן או בת זוג של נופלים להט”בים כאלמן או אלמנת צה”ל. זאת, ברקע נפילתו של חבר הקהילה הגאה, קצין הלוט”ר סרן במיל׳ שגיא גולן ז״ל.

במסגרת הצעת חוק תגמולים לבני משפחות של נעדרים או חטופים מפעולות איבה או מלחמה, וביוזמת חבר הכנסת יוראי להב הרצנו (יש עתיד) והאגודה למען הלהט”ב, הוכנס גם תיקון לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה.

החוק שחוקק בשנת 1950 והיה קיים עד היום, התייחס לבני זוג של נופלים במילים “בעלה” או “אישתו” בלבד. בעקבות בג”ץ שטיינר נגד שר הביטחון ב-1996 הודיע שר הביטחון דאז יצחק מרדכי כי יכיר גם בבני זוג וידועים בציבור חד-מיניים, וכך ייתר את העתירה. אדיר שטיינר הוכר כאלמו צה”ל אך החוק לא שונה.

בעקבות נפילתו של רב סרן שגיא גולן, הצהיר שר הבטחון גלנט הצהרה דומה, אך הפעם החליטו באגודה למען הלהט”ב, יחד עם ח”כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד), שלא להסתפק בהצהרות ולפעול לטובת שינוי החוק.


עומר אוחנה בכנסת בזמן הדיון על החוק | צילום: מתוך פייסבוק

עומר אוחנה, בן זוגו של שגיא גולן ז”ל, נכח בדיון בכנסת ולאחר מכן כתב בפייסבוק:

“אהוב שלי! מהיום אני אלמן צה”ל. תיאור שהייתי נותן כל דבר בעולם כדי לוותר עליו, תואר שבחיים לא חשבתי שאקבל. שישה ימים לפני שהיינו אמורים להתחתן יצאת להציל חיים ולחלץ משפחות שבויות בבארי. נפלת בקרב מול מחבלים אכזריים. היום בזכותך, קיבלנו בכנסת שוויון במוות. עכשיו נמשיך לדרוש שוויון גם בחיים. שגיא, אהבת את ישראל ויצאת להלחם בלי להסס עבור מדינה שלא נתנה לנו להתחתן ולא להביא ילדים. אני נשבע שאמשיך את דרכך ואלחם לשוויון מלא. כך רצית וכך אעשה. מה שהיה לא יהיה”.

“היום אנחנו מתקנים עוול היסטורי ביחס של המדינה לחברות וחברי הקהילה הגאה”, אמר יו”ר השדולה הגאה בכנסת, חה”כ יוראי להב הרצנו, “חוק משפחות חללי צה”ל תוקן כך שהגדרת “בן זוג” תחול על כולם – גם על זוגות להט”בים וידועים בציבור. יחד עם האגודה למען הלהט״ב, עמדנו על כך שהתיקון יבוצע בחקיקה ראשית ולא יתבסס על פרשנות. הגדרה זו תהיה תקפה גם בחוק תגמולים למשפחות חטופים ונעדרים. כי בשעת מלחמה אף אדם בישראל לא צריך לעמוד נבוך ובודד, להרגיש לא נחשב.

עוד בנושא:  "הוריקן" בדרך לאירופה - צפו בשיר הישראלי לאירויזיון 2024

רב סרן שגיא גולן ז”ל, קצין ולוחם בלוט”ר שנפל בקרב על בארי, עמד להינשא לבן זוגו, עומר, וחלם להקים איתו משפחה בישראל. כשמדינתו הייתה זקוקה לו, שגיא לא היסס והיה הראשון להתייצב ולהגן על המדינה. זה הזמן של המדינה להתייצב לצד שגיא ז”ל, בן זוגו ומשפחתו. החוק הזה הוא למענו ובשמו של שגיא ובשם כל מי שמאמין בשוויון. וזאת רק ההתחלה. כי מה שהיה הוא לא שיהיה”.

“המציאות בה הפלו אותנו בחוק לא תימשך עוד”, אמר רן שלהבי, מנכ״ל האגודה למען הלהט”ב, “אנחנו שווים מספיק כדי להילחם למען המדינה וכעת נדרש שיכירו בנו כשווים לא רק במותנו אך גם בחיים. תיקון החוק מוקדש לזכרו של סרן שגיא גולן ז״ל, לבן זוגו עומר ולכל המשפחה. הוא חשוב במיוחד לכל הלהט”בים שנמצאים עכשיו בחזית הלחימה ומסמן צעד ראשון בדרך לחקיקה שיוונית רחבה שתבטל את האפליה נגדנו בכל תחומי החיים. זו רק ההתחלה”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן