fbpx

שר הבריאות הורה להסיר את ההגבלה על תרומות דם מגברים המקיימים יחסי מין עם גברים -“אין הבדל בין דם לדם”

במסגרת השינוי, יבוטל הסעיף שאסר על קבלת תרומת דם מגבר שקיים יחסי מין עם גבר אחר ובמקומו, יופיע סעיף שיוויוני, שלא נוגע למגדרו או נטייתו המינית של התורם, אלא לפרקטיקה המינית עם שותף/ה חדש/ה או שותפים מרובים | "מהיום, כל תורם דם שמגיע במטרה להציל חיים, יקבל יחס שווה, לא משנה מה מגדרו או נטייתו המינית, אם הוא להט"ב או סטרייט"
Picture1

שר הבריאות ניצן הורוביץ הנחה הבוקר את משרדו להסיר משאלון תרומות הדם את הסעיף המפלה גברים המקיימים יחסי מין עם גברים.

במסגרת השינוי, שצפוי להיכנס לתוקף ב-1.10.21, יבוטל הסעיף שאסר על קבלת תרומת דם מגבר שקיים יחסי מין עם גבר אחר (גם כאשר מדובר ביחסי מין עם בן זוג קבוע). במקומו, יופיע בשאלון תרומת הדם סעיף שיוויוני בזה הנוסח: “לאחר קיום יחסי מין בסיכון גבוה עם שותף/ה חדש/ה או שותפים מרובים, יש להמתין 3 חודשים עד תרומת הדם הבאה”.

בהגדרה “יחסי מין בסיכון גבוה” כלולים יחסי מין אנאליים או קיום יחסי מין תחת השפעה סמים.

נוסח הסעיף החדש מבטא מספר שינויים חשובים: קודם כל הוא אינו מתייחס למגדרו או נטייתו המינית של התורם, אלא לפרקטיקה המינית הנהוגה ביחסי המין. שנית, הוא מחריג קיום יחסי מין עם פרטנרים קבועים ומתייחס לקיום הפרקטיקה המינית עם שותף/ה חדש/ה או שותפים מרובים, ושלישית הוא מקצר את תקופת ההמתנה במקרה של אדם הנכלל בהגבלה החדשה, משנה לשלושה חודשים.

שינוי הסעיף המפלה התאפשר בעקבות המלצה מקצועית של הוועדה המייעצת למשרד הבריאות לרפואת עירויים, התואמת שינויים במדיניות תרומות הדם שאומצו בשנה האחרונה במדינות נוספות בעולם. כעת, בהוראת השר הורוביץ ובזכות התייגסותם של שרותי הדם של מד”א ואנשי המקצוע במשרד הבריאות, יצא הדבר אל הפועל.

“אין הבדל בין דם לדם”, מסר שר הבריאות הורוביץ, “האיסור על הומואים לתרום דם היה שריד של סטריאוטיפ ששייך להיסטוריה. שנים מנסים בישראל לתקן את האפליה הזו ללא הצלחה, והיום סוף סוף, התקדמנו. כשנכנסתי למשרד הבריאות הנחתי לעצור מיד את האפליה נגד הומואים בעניין הזה, וכך עשינו. הסרנו את השאלות המשפילות והלא רלוונטיות בשאלון תרומות הדם. מהיום, כל תורם דם שמגיע במטרה להציל חיים, יקבל יחס שווה, לא משנה מה מגדרו או נטייתו המינית, אם הוא להט”ב או סטרייט. אחרי מהפכת הפונדקאות, תוכנית הסיוע לקהילה הטרנסית, והתקציב התקדימי לקהילה הגאה, עשינו עוד צעד הסטורי למען השיוויון ללהט”ב בישראל, וזו גאווה גדולה”.

נטייה מינית לבדה היא אינה גורם סיכון להדבקה ב-HIV

“מדובר ביום היסטורי במניעת אפליה על רקע נטייה מינית בישראל”, הסבירו בועד למלחמה באיידס, “בימים שבהם ישנן אסטרטגיות מתקדמות למניעת הדבקה כתוצאה מתרומת דם, מגבלות על תרומת דם על רקע נטייה מינית אינן לגיטימיות. נטייה מינית לבדה היא אינה גורם סיכון להדבקה ב-HIV. מין לא מוגן הוא גורם הסיכון להדבקה, ולא משנה לאיזו אוכלוסייה האדם משתייך. לכן, במעמד תרומת דם ראוי יותר לשאול לגבי התנהגות סיכונית, ולא לגבי נטייה מינית. אנו מברכים על החלטת שר הבריאות ניצן הורוביץ לבטל את המגבלות הספציפיות על גברים השוכבים עם גברים בעת תרומת דם וגאים שלאורך השנים זכינו לקחת חלק במאבק החשוב הזה, שכעת מגיע ככל הנראה לסיומו.

עוד בנושא:  #מישהו פעם תקף אותי ככה - קמפיין הגאווה הבועט של טיקטוק

במשך שנים ארוכות מדי, נמנע מגברים השוכבים עם גברים לתרום דם מבלי להסתיר את פעילותם המינית, בעיקר עקב שכיחות גבוהה יותר של HIV ביחס לשיעור ממוצע באוכלוסייה הכללית. במשך השנים, לצד ירידה בכמות ההדבקות בישראל, חלה התקדמות רפואית עצומה בתחום ה-HIV וביכולות הבדיקות של מנות הדם ל- HIV ומחלות זיהומיות אחרות והיה ברור שיש צורך בשינוי נהלים. ב- 2017 הוקלו המגבלות, אך עדיין נדרשה הצהרת התורם על אי קיום יחסי מין עם גבר במשך שנה לפחות. ב- 2018 הגיעה פריצת דרך של ממש ואושרו הגבלות מקלות יותר, שאפשרו תרומת מנות דם שמתוכן יוקפאו וישמרו מנות פלסמה, ובמידה והתורם יימצא שלילי בבדיקות למחלות זיהומיות גם בבדיקה חוזרת לאחר 4 חודשים ניתן יהיה לעשות שימוש במנות הפלסמה שהוקפאו.
כעת, בעקבות החלטת שר הבריאות הורוביץ, נדמה כי האפליה ארוכת השנים עומדת להסתיים. הוועד למלחמה באיידס גאה לקחת חלק במאבק, לצד השותפים במגן דוד אדום, האגודה למען הלהט”ב והשדולה הגאה”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן