fbpx

צעקו “מה אתה מסתכל, יא מתרומם” וזרקו תפוז שפגע ישר בין העיניים

נאור סיבוני ובן זוגו בוראק ילוגלו הותקפו במוצאי שבת האחרון בשדרות רוטשילד שבמרכז תל אביב, כאשר חבורת צעירים קראה לעברם כינויי גנאי הומופוביים וזרקה לעברם תפוז שפגע בראשו של בוראק | "החבר שלי אמר שפה זה לא יכול לקרות אבל זה קרה, כנראה שאנשים רעים כאלה נמצאים בכל מקום"
burak1
נאור ובוראק | צילום ביתי באדיבות המצולמים

נאור סיבוני ובן זוגו בוראק ילוגלו חיים יחד בשנה האחרונה בתל אביב. את הדרך מדרום תל אביב, שם נמצא ביתם, לשדרות רוטשילד הם עושים כמעט כל יום, ולדבריהם אף פעם לא הרגישו לא בטוחים.

במוצאי שבת יצאו השניים לבלות במסיבה של ליין הפאג יחד עם עוד כמה חברים. בסביבות השעה אחת וחצי יצאו מהמועדון וישבו על הספסלים בשדרות רוטשילד פינת אלנבי.

לאחר כמה דקות הבחינו בשיירה רועשת של כמה רכבים ואופנועים שמגיעה לכיוונם. השיירה התקרבה אליהם בנסיעה איטית, וכשהיתה לידם הוציא אחד מהאנשים שברכב את גופו מחוץ לחלון וצעק לעברם: “מה אתה מסתכל יא מתרומם”, וזרק תפוז שפגע בעצמה בראשו של בוראק.

“שמעתי את הרעש החזק של המכה וחשבתי שמדובר באבן שפגעה בשולחן או במדרכה” סיפר נאור, “רק אחר כך הבנתי שמדובר בפרי רקוב שפגע בראש של בוראק”.

“ישבנו שם בחושך ובכלל לא חשבתי שהצעירים שהתקרבו אלינו ראו אותי”, משחזר בוראק, “אבל אז אחד מהם הצביע עלי וזרק את התפוז ישירות אלי. אני לא מבין עברית וחשבתי שהם סתם זרקו תפוז בלי לכוון, אבל אחרי שהחברים הסבירו לי מה הם צעקו הבנתי שזו התקפה הומופובית שכוונה אלי”.

בגלל שלא הייתי לבד, לא הרגשתי לא בטוח”, הוא מוסיף, “אבל הייתה לי תחושה מאד מאד רעה בכל הזמן שהיינו בחוץ.  בשעות שלאחר מכן הרגשתי שאני לא יכול ליצור קשר עין עם אנשים ברחוב מרוב פחד”.

השיירה המשיכה לנסוע על שדרות רוטשילד, ונאור החליט לעקוב אחריהם ולנסות לקלוט את מספר הרכב על מנת להגיש תלונה למשטרה. כשהשיירה עשתה פרסה וחזרה לנסוע על שדרות רוטשילד, הצליח נאור לקלוט את מספר הרכב והתקשר למשטרה. במוקד נמסר לו כי הם אינם יכולים לשלוח ניידת לתוקף שנמצא בתנועה, והמליצו לו להגיע לתחנת המשטרה להגיש תלונה.

ביום ראשון ניגשו נאור ובוראק להגיש תלונה במשטרה, שם התגלה להם כי הם לא הקרבנות היחידים של אותם צעירים, וכי תלונה דומה נוספת התקבלה באותו היום לגבי אותה שיירה. בהמשך התברר להם כי מקרה דומה נוסף ארע לפני כמה חודשים מחוץ למועדון “לימה לימה” שבקרבת מקום, כך שייתכן ומדובר בפעילות קבועה של קבוצת הצעירים באזורי בילוי של הקהילה הגאה.

נאור ובוראק בערב התקיפה | צילום ביתי באדיבות המצולמים

נאור ובוראק משוכנעים שהתקיפה הייתה מכוונת אליהם ואינה מקרית. “התוקף פנה ישירות לבוראק, שלבוש בצורה שהרבה פעמים מכעיסה אנשים כמו התוקף”, מסביר נאור, “וצעק לעברו יא מתרומם. כך שנראה לי שאין פה מקום לספק לגבי למה תקפו אותנו”.

ממשטרת ישראל נמסר, כי מיד עם קבלת התלונה נפתחה חקירה, שבשל שלביה הראשונים לא ניתן לפרט אודותיה בשלב זה. “משטרת ישראל רואה בחומרה כל התנהגות אלימה באשר היא”, נמסר מדוברות המשטרה, “ולכן תמשיך לחקור את המקרה ביסודיות במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם החשודים בהתאם”.

כנראה שאנשים רעים נמצאים בכל מקום

בוראק, תושב טורקיה, הגיע לישראל בעקבות נאור לאחר שהשניים הכירו בפראג. כעת הם נמצאים בעיצומו של הליך רישום חיים משותפים שיאפשר לבוראק להתגורר בארץ יחד עם נאור.

בוראק, שחווה בעבר תקיפה על רקע להט”בפובי בטורקיה, עדיין מצליח להתנחם בעובדה שכנראה מדובר במקרה יוצא דופן.

“זה היה מאד מפתיע, לא ציפיתי לסוג כזה של התקפה ברוטשילד, זה היה מאד מפחיד”, אומר בוראק, “בן הזוג שלי תמיד אומר שפה זה לא יכול לקרות, אבל זה קרה. כנראה שאנשים רעים כאלה נמצאים בכל מקום”.

“השוטרים בתחנת המשטרה היו מאד היו מאד נחמדים, שאלו שאלות ראויות בלי שום הטרדה או שאלות שלא במקום”, הוא מספר, “הם הקשיבו לנו וביקשו את כל המידע ונראה היה שהם באמת מתכוונים לטפל בנושא. כשדבר דומה קרה לי בטורקיה, השוטרים האשימו אותי ושאלו אותי למה אני מתלבש בצורה שמעוררת כעס אצל אנשים אחרים. מההתנהגות של השוטרים בטורקיה הבנתי שבכלל אין טעם להגיש תלונה, ואני מקווה שפה בישראל זה יהיה אחרת והתלונה תטופל”.

עוד בנושא:  סופ"ש הגאווה של ת"א - כ-200 אלף במצעד ובמסיבת הגאווה המרכזית

“אמשיך להיות מי שאני, רק זהיר יותר” | צילום ביתי באדיבות המצולם

גם לאחר המקרה, בוראק בטוח שהוא לא מתכוון לשנות את ההתנהגות שלו בגלל האלימות שחווה, וכך גם האהבה שלו לתל אביב לא תשתנה.

“בטורקיה הייתה יותר אלימות ושם לא שיניתי את מי שאני אלא את הגישה שלי כלפי אנשים”, הוא מסביר, “אני חי פה שנה ומאד אוהב ישראלים. פה יותר טוב מאשר בטורקיה אבל עדיין מפחיד שדבר כזה קורה, ועדיין העובדה שמשהו רע קרה לא תגרום לי לשנות את דעתי לגבי העיר והאנשים. בטורקיה נמנעתי מליצור קשר עין עם אנשים ברחוב שעלולים להיות רעים או הומופובים. פה לא הרגשתי את זה אבל עכשיו אני אהיה זהיר יותר ואתרחק מאנשים כאלה. אני אמשיך להתלבש בדרך שבה אני מתלבש ולהתנהג בדרך שאני מתנהג ולהרגיש חופשי עם עצמי, כי זה מי שאני, אני פשוט אהיה זהיר יותר”.

הלימה מדאיגה בין הלך הרוח הפוליטי להלך הרוח ברחוב

במקביל להגשת תלונה במשטרה, דווחו הזוג על המקרה למרכז הדיווח ע”ש ניר כץ של האגודה למען הלהט”ב, אשר פנה אל משטרת ישראל והסביר לה את חומרת המקרה.

“אנחנו עדות ועדים לעלייה בכמות הדיווחים למרכז הדיווח”, מסביר משה חג’ג’, מנהל מרכז הדיווח ע”ש ניר כץ של האגודה למען הלהט”ב, “א/נשים היום יותר ערים לכך שהמרחב הציבורי לא יכול להיות מנוכס ע”י קהילה כזו או אחרת, והשאיפה היא שכולנו נחייה האחת עם השני בכבוד – לא מתוך מקום של פוליטקלי קורקט, אלא מתוך הבנה שכולנו נולדנו בצלם. מקרים של תקיפה מילולית או פיסית אינם זרים לנו, ולצערי גם איומים ברצח הם לא כ”כ נדירים.

מקרה מסוג זה, של תקיפה בלב תל-אביב מוכיח לנו שעם כל ההכלה ההולכת וגדלה והמודעות לנושאים להט”בים בחברה הכללית, אנו עדיין רחוקות מאוד משיוויון. אני לא מדבר על שוויון חוקתי, שזה תהליך מורכב בפני עצמו – אלא שוויון ברחוב. זכות להיות. במובן הפשוט של המילה – להיות אני עצמי עם ריבוד הזהויות שלי במרחב הציבורי. זו לא שאיפה גדולה מדיי ובעולם אחר זה לא היה צריך לעלות לסדר היום הלהט”בי, אבל אנחנו ממושטרות חדשות לבקרים.

יש הלימה מדאיגה בין הלך הרוח הפוליטי להלך הרוח ברחוב כי הם קשורים בקשר ישיר. התקיפה הספציפית הזו והתוקפנות ברחוב, בבתי הספר, במקומות עבודה ועוד הם הסמן שלנו. אנחנו לא שותקות יותר, מרכז הדיווח של האגודה למען הלהט”ב עובד בצמידות עם ארגוני הקהילה השונים ואינו רק מקבל דיווח אלא באופן ממשי מלווה כל פנייה לפי רצונו או רצונה של הפונה. אני רואה ומרגיש שהקהילה עושה צעדים ענקיים בבניית קהילתיות במלוא מובן המילה. השאיפה היא שיגיעו יותר דיווחים מהקשת הטרנסית, מהקשת הבי-פאן-פולית ומהקהילה הלסבית שחוות מחיקה, תקיפה ואלימות גלויה וסמויה כי רק ככה נוכל לייצר תכניות עבודה המחוברות לשטח ולמציאות היום יומית של כולנו. אני מזמין כל מי שנפגע/ת לדווח לנו ולכתוב לנו אם היו רוצים ליווי או התייעצות”.


מרכז הדיווח של האגודה, ע”ש ניר כץ, מציע סיוע לכל מי שנפגע/ה מאפליה, שנאה או פגיעה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית. לחצו כאן לדיווח על מקרה להט”בפובי

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן