fbpx

עובדים למען גיוון והכלה

יותר ויותר תאגידים פועלים למען העובדים הלהט"בים שלהם בפרט ולמען הקהילה בכלל. כמה מהם סיפרו לנו על הצעדים שהם עושים – ממתן מענק פונדקאות לעובדים להט"בים, דרך תרומות לארגוני הקהילה וכלה בהשתתפות במצעד הגאווה. אחריות תאגידית, הלכה למעשה | נירה מיכאל
דהמרקרשירההרמן

שירי גיא, מנהלת People Team, HARMAN ישראל


מה הניע את החברה לפעול למען העובדים הגאים שלה?
“גיוון, הכלה והעסקה של עובדים ממגוון קהילות, מין, דתות, לאומים, צבע או כל סוג אחר של אנשים הם נר לרגליה של HARMAN. זהו חלק מה-DNA הארגוני שלנו. מעבר לעקרונות והערכים של HARMAN בכל הקשור לשיוויון הזדמנויות והעסקה במקומות עבודה ובכלל, אנו מאמינים שהשונות מתבטאת גם בצורת חשיבה, תפיסות ודפוסים, כישורים ויכולות. כל אלה חיוניים מאוד כדי להניע תהליכים בעבודה בכל האספקטים, החל משלב הרעיון ועד היישום. אנו מסוגלים לראות את התמונה המלאה בזכות מגוון הדעות והנטיות שלנו, וכך אנו מאמינים שאנו מסוגלים  להיות טובים יותר במה שאנו עושים. HARMAN היא חברה גלובלית המספקת מוצרים ושירותים לרוב יצרניות הרכב בעולם, הבאות מתרבויות שונות, כך שגיוון העובדים שלנו מסייע לנו להתנהל מולם נכון יותר. מעבר להכל – עובדים שמרגישים בנוח בעבודה, וזה נבדק, הם עובדים יעילים ונאמנים יותר לארגון. חשוב לנו שיהיה לנו נעים ונוח עם מי שאנחנו”.

באיזה אופן הדבר בא לידי ביטוי?
“הדבר מתחיל במפגש הראשון עם צוות הגיוס ונמצא בכל אספקט בהתנהלות במקום העבודה – בין אם זה בתקשורת הפנים ארגונית, בצורת הפנייה לעובדים והעברת מסרים אליהם, בשיתוף בתהליך קבלת ההחלטות. אנחנו בקשר עם העובדים הגאים שלנו וחושבים על כל מיני דרכים יצירתיות לחשוף עובדים שאינם מהקהילה לשונות וגיוון. למשל, פעילות משותפת עם ארגון חושן; למשל, הצורה בה אנו מתייחסים למשפחה, שכבר איננה המשפחה המסורתית, כאשר אנחנו חוגגים אירועי משפחה בחברה; ועוד.

כיצד הדבר משפיע על פועלם של העובדים ועל פעילות החברה? ”
העובדים מסייעים להניע תהליכים בכל הקשור להטמעת הגיוון בחברה ולהגברת המודעות. למשל, יצירת קשרים עם אותם ארגונים שמזוהים עם הקהילה וקידום פעילויות ופעולות בנושא. סביב המחאה הגדולה בקיץ 2018 התקבלה פניה מעובדת הפעילה בקהילה לתמיכה בשביתה. משם, התוודענו לפעילות של ארגון LGBTech ישראל, וקידמנו יחד עם העובדת את ההצטרפות לאמנת IDS, שהמשמעות שלה היא למעשה שאנו מחוייבים להטמעת הגיוון וההכלה ב- HARMAN בכל האספקטים”.

האם היו קשיים במימוש תפיסה זו?
“נהפוך הוא, מההתחלה זה היה ברוח של עשייה חיובית. היו אנשים שלא מזוהים עם הקהילות השונות שדחפו מהצד שלהם לקידום הגיוון אצלנו, כולל מנהלים מגייסים בקבוצות הפיתוח. המנכ”ל שלנו בישראל, אורן בצלאלי, קרוב גם הוא לקהילה הגאה ותומך בה, כך שגם זה תרם להצלחה. יש מודעות גדולה לנושא, בין אם היא מבוססת על ניסיון ובין אם לאו, שהגיוון, מעבר לערכו המוסרי, מביא עמו ערך לתפוקה העבודה ויש לו יתרונות רבים מבחינה מקצועית. אנחנו אנשים מוסריים, זה נכון, אבל, ההצלחה של יישום המדיניות קלה וטבעית לנו הרבה בזכות התפיסה שלנו שאותם אנשים מביאים איתם ידע ויצירתיות ותועלת עסקית”.

נטע פלר, סמנכ”לית משאבי אנוש, Natural Inteligence


מה הניע את החברה לפעול למען העובדים הגאים שלה?
“מתחילת דרכנו היינו חברה פתוחה, מקבלת ומאוד מגוונת. בכל שנה חגגנו את שבוע הגאווה, כל פעם בדרך אחרת, ודיברנו על תפיסת השוויון לכולם. נוסד פורום שנקרא “גלאנץ'”- פורום עובדים בחברה מקהילת הלהט”ב, שמתכנסים אחת לתקופה לארוחת צהריים, במסגרתה משתפים בחוויות אישיות במגוון תחומים ודנים בנושאים שונים.

למרות היותנו חברה פתוחה ומקבלת, מקרה יחיד בו שמעתי שאחד העובדים חשש שיציאה מהארון תפגע בסיכוייו להתקדם בחברה, גרם לי להבין שכנראה מה שמובן לי אינו בהכרח מובן לכלל העובדים. הבנתי שאם זו התחושה, זו ודאי לא אשמת העובד, וכנראה שיש משהו שאנחנו לא עושים נכון; שאנחנו צריכים לשים על זה יותר דגש ולהפוך את האג’נדה שלנו לברורה יותר. לא רציתי שיהיה בחברה מישהו שירגיש שהוא צריך להישאר בארון כדי להתפתח. בעקבות המקרה כינסתי פגישה מיוחדת בה דנו מהי הדרך הנכונה ביותר להעביר את מסר השוויון עד אחרון העובדים. בין השאר עלה הרעיון של מענק תמיכה בסך 50,000 ש”ח בהליך הפונדקאות, בו כולם תמכו ללא יוצא מן הכלל”.

באיזה אופן הדבר בא לידי ביטוי?
“לפני כשלוש שנים היינו הראשונים להעניק את מענק הפונדקאות לכל עובד שהחוק במדינת ישראל לא מאפשר לו לעבור תהליך פונדקאות. אנחנו מאמינים שכל אחד צריך להיות זכאי לאותן אפשרויות שיש לכולם – להינשא, להיות הורה ולקבל זכויות שוות בכל.

היינו בין הארגונים הראשונים שחתמו על הסכם לתמיכה בעובדים להט”בים ושוויון זכויות במגזר ההיי-טק עם LGBTech. גם יצרנו איתם סרט הפונה לארגונים במטרה שיחתמו על הסכם העקרונות לתמיכה בעובדים להט”בים.

בכניסה לחברה ישנם דגלי גאווה ובעוד מספר נקודות ברחבי החברה. בחוברת שמקבלים העובדים החדשים יש חלק המדבר גם על הפעילות בקהילה ועל שוויון מגדרי, וכן שיחה על הנושא ביום אוריינטציה לעובדים חדשים. היינו החברה הראשונה שהצהירה על תמיכה במאבק הפונדקאות ביולי 2018, ונתנו לעובדים את האפשרות לשבות ולמחות מבלי לנכות יום חופש. הייתי שותפה באחת ממטות המאבק וסייעתי בגיוס עשרה ארגונים נוספים שאפשרו לעובדים למחות. כמו כן, תרמנו אלפי שקלים בכדי לתמוך במאבק.

אנחנו דואגים לתקשר את האג’נדות וההצהרות שלנו ליצירת סביבת עבודה שווה, הוגנת ומכלילה בנושא להט”ב ושוויון מגדרי. זאת, דרך הקהילות שלנו ברשתות החברתיות ובשיתופי פעולה ותמיכה כלכלית שאנחנו עושים עם עמותות להט”ביות. אנחנו תורמים עשרות אלפי שקלים בשנה לארגוני הקהילה.

בנוסף, אנחנו מארחים פעמיים בשנה בראש השנה ופסח לשבועיים את מוקד ההתרמות של האגודה למען הלהט”ב ותורמים כסף לארוחות החג.

לפני כשנה יצרתי קבוצה של אקטיביסטים מהקהילה הלהט”בית, איתם התחלנו לפתח סדנאות למחפשי עבודה טרנסג’נדרים והסברה למעסיקים, בנוסף, אנחנו מלווים את מרכז התעסוקה ששייך לעמותת מעברים והמרכז הגאה. כמו כן, אנחנו מארחים לאורך השנה את קו העזר של עמותת מעברים למען טרנסנג’נדרים בישראל, ולאחרונה החלטנו לתרום שטח במשרדים שלנו, שממנו יעבדו חברי העמותה והם יעברו לכאן בקרוב.

בהמשך השנה נייצר סרטון שפונה למעסיקים כדי לסייע לטרנסג’נדרים להשתלב בשוק העבודה מתוך מטרה לעורר מודעות והנעה לפעולה בנושא זה”.

כיצד הדבר משפיע על פועלם של העובדים ועל פעילות החברה?
“העובדים מאושרים להיות חלק מהחברה. לא עשינו את זה למטרות גיוס אבל בפועל המון עובדים מהקהילה הלהט”בית רוצים לעבוד אצלנו ופונים אלינו כל הזמן. העובדים מרגישים מאוד נוח להיות הם עצמם ולהגיע למקום עבודה שמתייחס אל כולם בצורה שווה ומכבדת. היום יש לנו עובדים שיצאו מהארון כאן בעבודה והמשפחה שלהם עדיין לא יודעת”.

האם היו קשיים במימוש תפיסה זו?
“מתחילת הדרך היה שיתוף פעולה מלא של הנהלת הארגון בכל נושא קידום האג’נדה הלהט”בית בחברה. מעולם לא נשמעה התנגדות להצהרות ולאג’נדות של החברה בנושא, לא מעובדים ולא ממנהלים. העובדים, גם הלהט”בים וגם הסטרייטים מאוד גאים שאנחנו חלוצים בתחום ומשפיעים על ארגונים אחרים בישראל”.

סיפורים נוספים שכדאי להכיר

אוטודסק
התאגיד, המפעיל מרכז פיתוח בתל אביב, הקים גוף פנימי בארגון המסייר בין המשרדים ברחבי העולם כדי לשמוע את העובדים בשטח, ולוודא שיש קבלה והכללה של אוכלוסיות שונות העובדות בארגון. במקביל, התאגיד עובד עם מוקד פניות חיצוני, המאפשר לעובדים להתייעץ או להעביר דיווח לידיעת ההנהלה במידה והם מרגישים נוח יותר לפנות לערוץ חיצוני. תכנים להט”בים מקבלים ביטוי בפעילויות העשרה של החברה. לדוגמה, העובדים השתתפו בהרצאה של יזמית בינלאומית שעברה שינוי מין, שהציגה פיתוחים טכנולוגים שנועדו לעזור לאנשים להיות טובים וסבלניים יותר. בנוסף, אוטודסק אישרה יום חופש בתשלום על חשבון החברה לכלל העובדים, שרצו לקחת חלק בהפגנות שהיו בקיץ 2018.

סייבריזן
בתאגיד הסייבר מתגאים בייצוג משמעותי של הקהילה הלהט”בית בקרב העובדים. החברה החלה את דרכה בתל אביב כחברת סטארט-אפ, וכיום היא מחזיקה במשרדים מסביב לעולם, בהם עובדים קרוב ל-500 איש – ו-12% מהם מגדירים עצמם כמשתייכים לקהילה.

סייבריזן משתתפת מדי שנה באירועי שבוע הגאווה על ידי מתן סבסוד לאירועים, ציון שבוע הגאווה בחברה והפקת חולצות ממותגות לעובדים. סייבריזן חתמה על ה-IDS של ארגון LGBTech.

אחד מתוך חמשת הערכים של החברה הוא מושג ה-UbU, שטבע המנכ”ל, המאפשר ומבקש מעובדי החברה להיות נאמנים לעצמם בכל מה שהם עושים (You Be You). בחברה מאמינים כי רק כאשר העובדים מרגישים ומתנהגים בחופשיות, תחושת הסיפוק שלהם עולה והדברים הכי טובים ויצירתיים קורים. גם סייבריזן אישרו יום חופש בתשלום לעובדים שלקחו חלק בהפגנות לפני שנה.

Payoneer
בחברה הכריזו לאחרונה על תפקיד חדש – קצין להט”ב, האחראי על צורכי העובדים הלהט”בים במשרדי החברה ברחבי העולם. לתפקיד מונה אדם מוס, בן 34, המשמש כמנהל בכיר במחלקת שירות לקוחות. עוד טרם המינוי הוביל מוס את חגיגות אירועי הגאווה במשרדי החברה, כך שבמשך שבוע שלם מתמלאים המשרדים בדגלי הקשת ובעוגות צבעוניות. בנוסף ייסד מוס את גאייוניר, קבוצת עובדים של פיוניר העוזרת לעובדים גאים מחו”ל המגיעים לישראל, לגלות חברים חדשים מהקהילה המקומית. התפקיד החדש מאפשר לתקצב ארועים, ונותן למוס סמכות לקיום יוזמות נוספות במשרדים ברחבי העולם. גם פיוניר אישרו יום חופש בתשלום לעובדים שלקחו חלק בהפגנות לפני שנה.

קלטורה
אחד מעובדי החברה, שהיה נוסע לניו יורק כדי להיפגש עם בו זוגו, קיבל רילוקיישן מהחברה כדי שהשניים יוכלו לחיות ביחד. עם פרוץ המחאה בקיץ 2018 קלטורה תמכה כלכלית ותרמה למארגני המחאות. זאת, בנוסף למתן חופש בתשלום לכל העובדים שרצו לקחת חלק בהפגנות.

מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח
כאשר מגיע עובד חדש למיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, הוא עובר הדרכה על כל השירותים שהוא מקבל בחברה. כחלק מהדרכה זו הוא מקבל הסבר על הקבוצה המאגדת את העובדים הלהט”בים (GLEAM) וניתנת לו אפשרות להצטרף לקבוצה ולהיות שותף בהובלת מהלכים בנושא הלהט”ב בחברה. הקבוצה מקיימת פעילות שוטפת במהלך השנה סביב אירועים מרכזיים של הקהילה – התנדבות, גיוס תרומות וכד’.

עובדי החברה הלהט”בים משתתפים באירועי הקהילה כקבוצה מאורגנת. לדוגמא, באירוע התרמה לאיגי תרמו חברי הקבוצה כסף לאיגי, ומיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח הכפילה את סכום התרומה. החברה רכשה כרטיסים לעובדים לאירוע התרמה לוועד למלחמה באיידס, ובכך תרמה לארגון.

במצעד הגאווה האחרון בתל אביב החברה שיתפה פעולה עם המרכז הגאה, ושכרה משאית לעובדיה שרצו להשתתף במצעד. החברה מעניקה תמיכה למצעד הגאווה בירושלים, והשנה תארח החברה פעילות של פסטיבל הקולנוע הגאה במשרדי החברה החדשים בתל אביב.

החברה הודיעה כי תעניק לכל עובד להט”ב מענק של 60 אלף שקלים לסיוע בתהליך פונדקאות. בנוסף, החברה מפעילה פרויקט משותף עם ארגון מעברים, המעניק זו השנה השלישית מלגות מלאות לטרנסג’נדרים צעירים עבורי לימודי השכלה גבוהה.


פורסם במוסף הכלכלה הגאה של The Marker ואתר WDG. לצפיה במגזין המלא

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן