fbpx

מעלות הילוך – איך להפוך את בחירת נושא המצעד לתוכן?

בהמשך לבחירת נושא המצעד, מודיעים הגופים הקהילתיים על הערכותם ליצירת תוכן לארועי הגאווה התואם את הבחירה. במקביל יתקיים הערב מפגש פתוח להעלאת הצעות ורעיונות לארועים השונים
nashim2

לאחר בחירת “נשים בקהילה” כנושא שיעמוד במרכז אירועי הגאווה לשנת 2016, שהתקיימה בשבוע שעבר, ולאחר ההתרגשות הראשונית, החששות והביקורת, עוברות ההכנות למצעד לשלב הבא, בו הופך הנושא הנבחר לתוכן קונקרטי שימלא את האירועים השונים.

לאחר התקדים שבו האגודה לראשונה ניהלה את בחירת הנושא בשיתוף הציבור הרחב (בעבר נבחרו הנושאים ע”י העירייה), ממשיכה התארגנות הנשים באותו הקו, ומקיימת מפגש פתוח לקהל הרחב בשיתוף עם האגודה, העירייה והמרכז הגאה, הפעם על מנת לשמוע הצעות ורעיונות לתוכן לאירועים השונים, חשיבה על מסרים ופרויקטים וחלוקה לקבוצות עבודה.

“כל שנה ישנה התרגשות גדולה שמלווה את תחילת ההכנות לאירועי הגאווה, השנה ההתרגשות הזו מלווה בהתרחשות היסטורית”, אמר יניב ויצמן, חבר מועצת העיר ומחזיק תיק הקהילה הגאה, “מעבר למהלך המשותף של עיריית תל אביב יפו והאגודה, לבחירת נושא אירועי הגאווה 2016 ע״י ראשי/ות אירגוני הקהילה תוך שיתוף מקסימלי של הציבור בסיוע מאקו גאווה. התקבלה החלטה היסטורית, לבחור את נושא ״הנשים בקהילה״ כנושא המרכזי של אירועי הגאווה, באופן אישי וגם כמי שמחזיק את תיק הקהילה הגאה בעיריית תל אביב יפו, אני שמח וגאה גם על התהליך אך מעל לכל על הנושא שנבחר, הגיע הזמן. הגיע הזמן להציב את הנשים, את המאבק לשוויון בחזית הקהילה. כמו בשנים עברו גם השנה כל אירועי הגאווה יהיו תחת הנושא שנבחר, פסטיבל התרבות במרכז הגאה, הכנסים השונים, וכמובן  מצעד הגאווה ובימת הגאווה בסופו. הכול בסימן הנשים בקהילה. התכנים יגובשו בשיתוף ובהובלת נשות הקהילה יחד עם שאר הגוונים השונים בקהילה”.

efrat
אפרת טולקובסקי | צילום: יחצ

“השנה תוקם מינהלת שתורכב מ-10 נציגות הפועלות בתחומים שונים ומביאות עימן קולות מגוונים”, הוסיפה אפרת טולקובסקי, חברת מועצת העיר ת”א, “מינהלת זו תעבוד באופן שוטף ורציף עם נציגי העירייה על מנת להביא לידי ביטוי את הנושא שבחרנו השנה”.

חברי המועצה התייחסו גם לביקורת שהושמעה כלפי הנושא, ולטענות כי הנושא מדיר את הגברים ואינו משותף לכלל הקהילה.

“הערך הכי חשוב בעיני הוא שקיפות ושיתוף הפעולה הקהילתי”, אמרה טולקובסקי, “ליוויתי את התהליך מקרוב ואני שמחה לראות שנשות הקהילה נרתמו לקידום הנושא ולמען מטרה משותפת. הגיע הזמן. התהליך היה מאד דמוקרטי, כל מי שרצה יכל לקחת חלק ולהיות מעורב ואני שמחה שדווקא בשנה הזאת שהבחירה עברה לאגודה וממנה לקהילה, נבחר הנושא החשוב והראוי הזה, שגם ראש העיר הביע את שמחתו ותמיכתו בו”.

“כמו בשנה שעברה, עם בחירת נושא חיזוק הקהילה הטרנסג׳נדרית, אני מקווה שנהיה חלוצים בשינוי היחס לנשים בקידום והבאת השוויון”, הוסיף ויצמן, “יש לנו כחברה וכקהילה דרך ארוכה לעבור כדי להגיע לשוויון המיוחל, אני מאמין שבעזרת אירועי הגאווה 2016, נצליח להתקדם לשם”.

מתאמת פעילות נשים במרכז הגאה

למרות שבחירת הנושא אינה מחייבת אף ארגון או התארגנות באופן רשמי, מרבית הארגונים משתפים פעולה עם הבחירה. עמותת הקשת החיפאית, הבית הפתוח בירושלים ובית גאה בבאר שבע פרסמו לאחר הבחירה כי הנושא הנבחר יעמוד גם במרכז האירועים שיתקיימו בתחומם.

פסטיבל הסרטים הגאה TLVfest מיהר להכריז על ׳שבוע קולנוע נשים׳ שיתקיים בחודש מרץ בסינמטק תל-אביב (12-19) ועל פוקוס קולנוע לסבי (29.5-7.6) במהלך ימי הפסטיבל.

המרכז הגאה גן-מאיר, האחראי על מרבית הפעילויות הקהילתיות המתקיימות במהלך חודש הגאווה, הודיע על מינוי רכזת ומתאמת פעילות נשים לקהילה הגאה.

עוד בנושא:  סופ"ש הגאווה של ת"א - כ-200 אלף במצעד ובמסיבת הגאווה המרכזית

“בימים הקרובים נכריז על רכזת ומתאמת פעילות נשים לקהילה הגאה”, מסר ל-WDG מנהל המרכז הגאה יובל אגרט, “תפקידה של הרכזת, שתהיה חלק מהצוות הרשמי של המרכז, יהיה לתאם בין כל גורמי הנשים בקהילה ולתרגם את הצרכים שלהן לפעילויות במרכז. אני מאמין שתפקיד חשוב זה יתרום לכך שבמהלך הקיץ הקרוב נזכה לראות פעילויות רבות בהם הנושא נשים יהיה הנושא המרכזי”.

יובל אגרט | צילום: לוי שנהב
יובל אגרט | צילום: לוי שנהב

בנוסף מתכננים במרכז הגאה להתאים את כל אירועי התרבות לנושא הנבחר. וביניהן כנס כלכלי תעסוקתי לנשים, כנס בריאות, הצגות פסטיבל התאטרון הגאה שזו השנה השביעית שלו יעסוק ברובו הנושאים הקשורים לנשים ונשיות.  בנוסף יתקיימו שני אירועים לנשים טרנסיות – מיס טרנס הבינלאומית בה הנבחרת תייצג את ישראל בתחרות בברצלונה, והוויגסטוק שיחזור לגן מאיר.

“בהרגשה שלי ההפקה והארגון של המצעד השנה נמצאים אצלנו אנשי המקצוע, ואילו התכנים והאג’נדות חזרו להיות בקולם של הקהילה”, אמר אגרט, “השכלנו לנצל את המדיה שכל אחד מכל מקום ובכל גיל יכול לקחת חלק בהחלטה. הייתה השתתפות נדירה ומבורכת, וגם בעירייה לא זכורים מקרים בהם העירייה משתפת את הציבור במימדים כאלה. התפקיד שלנו הוא להקשיב לנושא הנבחר ולהציף את הקהילה במגוון אירועים לפי הנושא שהציבור בחר”.

המטרה העומדת בפני המרכז הגאה, ליצור ולהנגיש פעילויות בנושא נשים ועבור נשים מאתגרת במיוחד לנוכח המציאות הקיימת, בה נשים ממעטות להשתמש בפעילויות והשירותים שמציע המרכז הגאה. בסקר פנימי שנערך על ידי מכון אדווה עבור עיריית תל אביב, בו נבחנה הפעילות במרכז הגאה, נמצא כי כמגמה נשים נוטות להשתמש פחות במתקנים ולהשתתף בפעילויות מעורבות.

על פי ממצאי הסקר, כמחצית מתקציב הפעילויות במרכז הגאה מופנה לפעילויות מעורבות הפתוחות באופן רשמי לכל קבוצות המגדר. בנוסף, הסכום המוקצה לפעילויות ייעודיות לנשים גבוה כמעט פי 2 מהתקציב לפעילויות המיועדות לגברים. למרות זאת, מספירת המשתתפים בחלק מהפעילויות המעורבות וכן מראיונות שנערכו על ידי עורכי הסקר, עולה כי גברים נהנים מתקציבי המרכז הגאה הרבה יותר משנהנות מאותו תקציב נשים, שממעטות להשתתף בפעילויות שמציע המרכז.

“הפעילות בקהילה ידעו שזה מה שהסקר יראה אולם אני יזמתי את הסקר כדי להזיז את העירייה למעשה”, הסבירה חברת המועצה טולקובסקי, “בתקופה זו אני פועלת לקידום סקר צרכים נרחב בקרב נשות הקהילה. אני חייבת לציין שכבר עם היבחרי למועצת העיר הסכים איתי ראש העיר שלנשות הקהילה אין ייצוג ושיש קשיים בהנגשת השירותים לנשים. לכן אני פועלת בדרך שאני פועלת ומאמינה שאנחנו מתקדמות. מתאמת פעילות נשים במרכז הגאה הוא התקדמות גדולה ואני מודה על כך ליובל אגרט ולכל מי שעזר לאפשר את התפקיד החדש הזה”.

“לפני שנה מכון אדווה יצא בסקר שירד לרזולוציות מאד גבוהות לגבי תקציב המרכז ואופי הפעילות שלו”, מסביר מנהל המרכז יובל אגרט, “הסקר מצא שרוב הפעילות המתקיימות במרכז הינן פעילויות מעורבות, אחריהן פעילויות המיועדות לקהילה הטרנסית, אחר כך פעילויות לנשים והכמות הקטנה ביותר, למרות הדימוי של המרכז, היא של פעילויות המיועדות לגברים בלבד. הסקר שיקף את הדרך בה אנחנו מעצימים את הפעילות לנשים, ולימד אותנו כי כשמדובר בפעילויות מסוג זה, נשים פחות מעוניינות בפעילויות מעורבות, אלא יותר בפעילויות אינטימיות שעונות על הצרכים שלהן”

מפגש פתוח לקראת מצעד הגאווה | ראשון 14.2.16 בשעה 19:00 | המרכז הגאה גן מאיר

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן