fbpx

נחנך המרכז למאבק בהמרה – “במאבק הזה אין לנו אפשרות שלא לנצח”

ארגון חברותא והמרכז הגאה של עיריית תל אביב-יפו הקימו מערך משותף כנגד "טיפולי" המרה לסיוע והגנה על הנפגעות והנפגעים הלהט"בים מפרקטיקות פוגעניות אלה | "יחד, יש לנו את היכולת להוביל שינוי חברתי כפי שאף זרוע של המדינה או רשות מקומית לא עשתה לפנינו"
מרכזמאבקבהמרה
צילום: יובל וייצן

כבר שנים שהקהילה הגאה עוסקת בנושא הכאוב של “טיפולי” ההמרה. למרות האזהרות של גורמי המקצוע, בכל שנה עוד ועוד נערים ונערות נופלים קרבן למטפלים ואנשי רוח, ועוברים עינויים ושטיפות מוח במטרה להמיר את נטייתם המינית.

הפרקטיקות המכונות “טיפולי” המרה הן ניסיונות של גורמים אנטי להט”ביים להילחם בקהילה הגאה במסווה טיפולי, ובמחיר של גרימת נזק משמעותי לצעירים, לעיתים גם נוער, המגיעים בעיקר מרקע דתי. ה”טיפולים” מהווים סבל מתמשך, כאשר מטרת ה”טיפול” היא להביא את הצעירים להשתכנע כי אין להם תקווה לאושר בתור להט”בים, ואורח החיים הדתי שלהם לא יכול להתיישב עם נטייתם המינית. זאת, בנוסף לשיטות התנהגותיות הגורמות לאובדנות, שנאה עצמית ודיכאון, כך על פי מחקרים רבים בנושא. לא בכדי, הכריזו הגופים המקצועיים הרלוונטיים בישראל ובעולם המערבי (בתחומי הרפואה, הפסיכולוגיה, העבודה הסוציאלית והפסיכיאטריה) ש”טיפולי” המרה מזיקים, אינם יעילים (לא משנים בפועל דבר) ומתבצעים בשיטות לא אתיות וארכאיות.

בישראל עוסקים כיום חמישה ארגונים בהמרה, ופרט להם סוכני המרה רבים אחרים עושים זאת באופן פרטי. מדינות רבות כבר אסרו על “טיפולי” המרה בחוק, אולם בישראל התחום נותר פרוץ לחלוטין.

כחלק מהמאבק הבלתי פוסק בתופעה, הקימו חברותא בשיתוף המרכז הגאה של עיריית תל אביב-יפו מערך משותף כנגד “טיפולי” המרה לסיוע והגנה על הנפגעות והנפגעים הלהט”בים מפרקטיקות פוגעניות אלה.

המרכז הגאה של עיריית תל אביב-יפו וחברותא יפעילו יחד שירות ראשון מסוגו בארץ למאבק בתופעת “טיפולי” ההמרה. השירות יאגד את כלל האמצעים המקצועיים, הטיפוליים, המשפטיים, הקהילתיים והציבוריים הקיימים היום בתחום, יחד עם משאבים בשיתוף ארגוני הקהילה הלהט”בית בדגש על הארגונים הדתיים בת-קול ושב״ל וכל גורם אחר.

המרכז, שכבר תוקצב על ידי העירייה בכ-25 אלף ₪ לשנת 2021 ביוזמת חבר מועצת העיר איתי פנקס ארד, מחזיק תיק הלהט”ב של עיריית תל אביב-יפו, יעניק אלטרנטיבה מקצועית רצינית ל”טיפולי” ההמרה, לתיאום צוות טיפולי בשיתוף המרכז הגאה וארגונים נוספים, שיתמחה בתחום וייתן מענה קשוב לפונים. כמו כן, יסייע רבות למניעת סבל מצעירות וצעירים, בעיקר דתיים, השוקלים ללכת ל”טיפול” המרה כמו גם יעלה את המודעות בנושא. בנוסף, בימים אלה נבנה אתר מתקדם ונגיש עם מידע מקצועי וברור על פרקטיקות ההמרה, כולל אפשרות לדווח על מקרים.

המרכז למאבק בהמרה הוא חלק בלתי נפרד מהפרויקטים הרבים של חברותא העוסקים שנים במאבק ב”טיפולי” ההמרה באמצעות העלאת המודעות לנושא בשיח הציבורי, הבאת עדויות של ניצולי הפרקטיקה וקידום מעורבות חברי כנסת ואישי ציבור, במטרה לקדם חקיקה האוסרת על ההמרה להתרחש ולמגר סופית את הפרקטיקה.

להנכיח סיפורי המרה ולהזהיר להט”בים מסיכוניהם

לרגל חנוכת המרכז למאבק בהמרה נערך כנס חגיגי במעון השגריר הבריטי. במסגרת הכנס, נערכה סקירה של המרכז החדש המאגד ידע מקצועי על ‘טיפולי’ המרה, מדורים שונים ובהם – ‘כיצד מזהים טיפול שאת.ה במרכזו וכיצד מזהים ‘טיפול’ שהאג’נדה של ה’מטפל’ במרכזו’, ‘כיצד ההורים יכולים לזהות אצל ילדיהם אותות של מצוקה’, פורום שאלות ותשובות, רשימת מטפלים שיעזרו ללהט”בים בתהליך הקבלה וההשלמה, פתיחת קריאה של שיחת סיוע ויעוץ עם אנשי מקצוע, קורבנות ‘טיפולי’ המרה ואנשי דת, ועוד מגוון שירותים חשובים שישנו סדרי עולם אצל להט”בים רבים.

כמו כן, במהלך הכנס המרכז חשף בפרומו קצר את פרויקט העדויות הייחודי והגדול ביותר בקהילה הגאה המציג את סיפוריהם של קורבנות ההמרה. לאחר סיום הכנס שלוש מהעדויות הראשונות כבר עלו לאתר המרכז במטרה להנכיח סיפורי המרה שונים ולהזהיר להט”בים מסיכוניהם.

אחד מאורחי הכבוד (בזום בגלל הנסיבות) היה אמאר סינג, אמן ופעיל זכויות אדם בריטי שהוא גם בן אצולה הודי (צאצא של הראג’ה של קפורטאלה, הנסיכות של פנג’אב), שגדל והתחנך בלונדון. סינג הקים בלונדון גלריה פמיניסטית שמעמידה במרכזה יצירות אמנות של נשים שלא זכו לכבוד המגיע להן בגלל שהן נשים (זה כיאה לבן למשפחה של נשים אקטיביסטיות לחינוך נשים בהודו), והוא מקדם ללא הפסקה דיון חברתי בהודו לטובת שינויי חקיקה לטובת להט”בים. אחד מנושאי הדגל שלו, גם בהודו, הוא קריאה לאיסור על טיפולי המרה, שאותם הוא רואה כעינויים מרושעים וגורמי התאבדות. הוא נפגש עם גורמי ממשל, וגם נמצא בקשר קרוב עם הנסיך ההומו ההודי, מאנוונדרה סינג גוהיל. סינג התחייב ממש לאחרונה לתרום יצירות אמנות בשווי 5 מיליון דולר של נשים, להטב”קים וקבוצות מיעוט אחרות למוזיאונים בעולם עד שנת 2025.

אמאר סינג | צילום: פרטי

עוד בנושא:  "החתונה הזו היא גם התרסה וגם גאווה"

בכנס נכחו אנשי ציבור, שגרירים, מובילי דעת קהל, סלבים ומשפיענים רבים.

“פה זה מאבק על החיים, ובמאבק הזה אין לנו אפשרות שלא לנצח. ואנחנו ננצח”, אמר שר הבריאות ניצן הורוביץ במסגרת סרטון שהכין לכנס. השרה לשעבר, יעל גרמן, שנכחה אף היא בכנס הוסיפה ואמרה: “אם היה חוק אחד שהייתי צריכה לקדם ולהעביר במסגרת היותי שרה וחברת כנסת זה הוא חוק איסור טיפולי המרה”.

אלימות והתעללות ב’טיפולים’ עם שם מכובס

הכנס נערך בביתו של שגרירי בריטניה בישראל, לאחר שב-11 במאי אישרה שרת הנשים והשוויון הבריטית, ליז טראס, כי ממשלת בריטניה תנקוט צעדים חקיקתיים לאיסור טיפול המרה. “החוק הנוכחי כבר אוסר צורות רבות של הנוהג, אך האיסור החדש הזה יבטיח כי הוא יוסר אחת ולתמיד”, נכתב בהודעת הממשלה. כמו כן, יוגש לראשונה מימון חדש להגדלת התמיכה הזמינה לנפגעי טיפול המרה.

סגן שגריר בריטניה בישראל, מארק פאוור, אמר לנוכחים בכנס: “בחודש מאי האחרון הודיעה ממשלת בריטניה על צעדים לאיסור טיפולי ההמרה ומיגור הפרקטיקה המתועבת הזו. אני גאה שבריטניה נוקטת בפעולה קונקרטית בנושא חשוב זה כדי להגן על זכויות האדם הבסיסיות ולהלחם במקרים בהם כופים על להט”בים טיפולי המרה. אנו שמחים לתמוך במאמצי ישראל להגן על קהילת הלהט”ב, כולל השקת מרכז המוקדש למאבק ב”טיפול” המבקש לשנות את הנטייה המינית או הזהות המגדרית של בני אדם”.

נתנאל שנלר, שי ברמסון, אהד פינת’בסקי ואיתי פנקס |
צילום: יובל וייצן

עוד בנושא:  מצע לדיון - הרשימה השווה מזמינה אתכן לגבש את מצע המפלגה

חבר מועצת העיר איתי פנקס ארד, מחזיק תיק הלהט”ב של עיריית תל אביב- יפו: “אי אפשר לעמוד בצד בזמן שלהט”בים, ביניהם נערים ונערות רבים, נפגעים מאלימות והתעללות ב’טיפולים’ עם שם מכובס. החוק של השר ניצן הורוביץ שעבר בכנסת בקריאה טרומית לפני שנה ביולי 2020 היה צעד בדרך הנכונה, ויש לקוות שהחקיקה תתחדש ותושלם, אבל ודאי שלא ניתן להמתין. מדובר בדיני נפשות מפני שעם אלימות פיזית או בלעדיה, עם הכשרה פסיכולוגית או בלעדיה, כל מכבש לחצים על אדם צעיר לשנות את מי שהוא יכול לשבור את רוחו ואותו. בתל אביב-יפו ומחוץ לה חיים היום צעירים וצעירות רבים שהצליחו להוציא את עצמם מהזוועה הזאת ולספר את סיפורם, וארגון חברותא מכיר ומלווה באופן צמוד רבים מתוכם. ביחד, יש לנו את היכולת להוביל שינוי חברתי כפי שאף זרוע של המדינה או רשות מקומית לא עשתה לפנינו. לספק מידע מקצועי ונגיש, להיות הכתובת הראשונה לנפגעות ונפגעים, לרכז עדויות, לדווח על ‘מטפלים’ מסוכנים. לפעילות המרכז ב-2021 כבר אושר תקציב עירוני בגובה 25 אלף שקלים”.

יו”ר חברותא, שי ברמסון, ניצול “טיפולי” המרה בעצמו, אמר: “מרגש לראות שעיריית תל אביב-יפו הרימה את הכפפה בהקמת המרכז, שבראש ובראשונה יסייע לרבים וימנע נזק מלהט”בים דתיים בעיקר, אולם לא רק. בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר קבלה של להט”בים בציבוריות הישראלית, אך יחד עם זאת החל גל שנאה והסתה נגדנו ונגד המשפחות שלנו. כחלק מהגל הזה גם סוכנויות ההמרה הרימו ראש. תל אביב-יפו הפכה בשנים האחרונות, בנוסף לירושלים, למוקד עבור להט”בים דתיים, בין אם כאלה שגרים בגוש דן בכלל ועיקר פעילותם החברתית בתל אביב, ובין אם כאלה ש”נמלטו” אליה מרחבי הארץ. הפעילות של “חברותא” בעיר גדלה מאוד, ואני שמח שהעירייה תומכת במיזם החשוב הזה. לצערנו קל מאוד ליפול על “מטפלים” מסוכנים בחיפוש פשוט בגוגל, שכל מטרתם היא לשנות את הנטיה המינית של המטופל, גם במחיר פגיעה בו. אנו מקווים שפעילות המרכז תסייע רבות ותוריד באופן דרסטי את אלפי הלהט”בים שנופלים לתרמית ההמרה בכל שנה”.

עוד בנושא

תגובות

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הלהט"ב הפאן-פולי

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן