fbpx

מאמא צו – כל המידע שנשים צריכות לטובת הגשת צו הורות פסיקתי באופן עצמאי

אתר "מאמא צו" הוא מדריך מפורט ויסודי שנועד להנגיש את הבירוקרטיה המשפטית שדרכה נדרשות לעבור אימהות במשפחות גאות בכדי להסדיר את רישום ילדיהן | "נקודת פתיחה שיכולה לסייע לנשים לחסוך גם במשאב הכספי וגם במשאב הנפשי"
מאמאצו
צילום: דיקלה סלייפצ’ביץ’

תהליך רישום ההורות של נשים לט”ביות על ילדיהן הוא הליך בירוקרטי מייגע, המפלה בין זוגות להט”בים לזוגות הטרוסקסואלים של גבר ואישה, ומאלץ אימהות לא-ביולוגיות במשפחות גאות להירשם כאימהות רק באמצעות אימוץ או בצו הורות פסיקתי.

עמדת המדינה מחייבת את האמהות לרוץ הישר מחדר הלידה לבית המשפט ולהוציא צו הורות, ולא, תאבד האם הלא ביולוגית את האפשרות להיות מוכרת כאימו של הילד, במועד שבו הוא נולד. בנוסף, מגדירה המדינה דרישות בירוקרטיות שונות אשר מתלמות מהמציאות הקיימת והופכות את ההורות הלהט”בית להורות חשודה.

בג”ץ וייסלברג-צור שטרם הגיע להכרעה מבקש לתקן אפליה זו ולהשוות את תנאי הרישום לאלו של זוגות הטרוסקסואליים אשר יכולים להסדיר את מעמד האב כבר בבית החולים על בסיס הצהרה בלבד.

עד שיתוקן העוול הזה, אתר חדש מבקש לסייע לנשים לקבל את כל המידע הדרוש כדי להגיש בקשה לצו הורות פסיקתי באופן עצמאי. יוזמה זו מאפשרת לנשים להגיש את הבקשה ללא סיוע של עורכ/ת דין ובכך לחסוך עלויות גבוהות.

אתר “מאמא צו” הוא מדריך מפורט ויסודי שתכליתו להנגיש את הבירוקרטיה המשפטית שדרכה נדרשות לעבור אימהות במשפחות גאות בכדי להסדיר את רישום ילדיהן.

את האתר הקימה לירי בלום, לאחר שחוותה בעצמה את התהליך הביורקטי המייגע של רישום הורות.

“האתר הזה נולד מחוויה שצרובה לי עמוק בנשמה”, מספרת לירי, “לפני כשנתיים וחצי הייתי צריכה לשכנע את בית המשפט ואת המדינה שאני אמא של העולל. הבירוקרטיה הזאת נשענת על התפישה ש”אמא יש רק אחת” או שהכי כדאי לגדל ילד/ה במשפחה עם אמא ואבא. כאמא טריה במשפחה לסבית, המסר הזה היה כואב מנשוא. זאת הייתה עמדה משפילה שאני לא אשכח, בתוך תקופה שכל מה שרציתי היה להסניף את העולל ולהנות מהסטטוס החדש.

כשהתחלתי לאסוף מידע על הגשת צו הורות הבנתי כמה הבעיה חמורה אף יותר. אין שום גוף שאפשר להעזר בו, אין הנחיות שיוצאות מטעם בתי המשפט ואין דרך יעילה לקבל מידע על ההליך. שתי אפשרויות עמדו בפניי ובפני נשים שרוצות להגיש: האחת, להסתייע בעו”ד, הליך שעולה בממוצע 5000 ש”ח. השניה, ללקט מידע. בחרתי באפשרות השניה משום שסברתי שאין סיבה לשלם כ”כ הרבה על זכות אלמנטרית כמו רישום הילד שלי. אבל המשימה לא הייתה פשוטה. השאלות היו רבות, המערכות הפורמליות לא ידידותיות והשפה משפטית ומסובכת. ליקטתי פירור אחר פירור ויצא שחסכתי במשאב הכספי אבל בעצם הוצאתי המון במשאב הנפשי”.

צילום: דיקלה סלייפצ’ביץ’

עוד בנושא:  אז מה רואים ביום כיפור? המלצות צפייה לחגי תשפ"ד

את המידע הרב שצברה, החליטה לירי להפוך למאגר מידע שיסייע לנשים נוספות ויחסוך להן זמן, כסף ולחץ.

“בשלושת החודשים האחרונים דיברתי עם עשרות נשים, התייעצתי עם רואת החשבון הנפלאה מהקהילה לירון בו ארי, עם עו”ד ועם כל מי שרק אפשר כדי לאסוף את כל המידע שצריך ולהנגיש את הכלי המשפטי שזר לרובנו.

היום, אחרי שלושה חודשים של עבודה מאומצת, אני גאה ומתרגשת להציג את האפשרות השלישית: “מאמא צו” – אתר שמנגיש את כל המידע שנשים צריכות לטובת הגשת צו הורות פסיקתי באופן עצמאי. בעזרת 25 נשים שתרמו מאה ש”ח כל אחת (ועוד בתקופה של עתיד כלכלי לוט בערפל בעת משבר הקורונה), יכולנו לגייס את אלכס, מעצבת אתרים מקצועית שהצליחה בסבלנות וברגישות לבנות אתר נגיש שקל להתמצא בו. אני גאה לומר שנשים היום יכולות לגשת לדבר הזה בנקודת פתיחה הרבה ️יותר טובה ממה שהייתה לי. האתר יכול לסייע לנשים לחסוך גם במשאב הכספי וגם במשאב הנפשי. פלוס להשקיע ממש מעט זמן בהגשה”.

האתר אינו מהווה ייעוץ משפטי אלא מבוסס על ניסיונן של נשים בקהילה. כמו כן רצוי להדגיש כי יש מקרים שבהם כדאי להסתייע בעורכי דין, כמו במקרה של יצירת תקדים משפטי/ כאשר אחת מבנות הזוג אינה תושבת הארץ/ כאשר אין הרבה “הוכחות” לזוגיות וכו’.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן