fbpx

התיקון לחוק הפונדקאות אושר: נשים יחידניות כן, זוגות חד מיניים לא

שלושה ח"כים בלבד עמדו היום לצד הקהילה הגאה והתנגדו לתיקון לחוק הפונדקאות שמנציח את האפליה ומונע מזוגות חד מיניים להשתמש בשירותי פונדקאות בישראל | "חוק שנועד לחסום את הזכות של הקהילה הגאה להורות ולמשפחה"
ועדת הבריאות
צילום: הפורום למדיניות ציבורית | האגודה למען הלהט”ב

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אישרה היום ברוב של 7 מול 3, את הצעת החוק הממשלתית, לפיה יורחב מעגל הנשים הזכאיות לבצע פונדקאות בישראל גם לנשים בלא בן זוג, אשר סובלות מבעיה רפואית שלא מאפשרת להן לשאת היריון.

מי שלא נכללים בתיקון המרחיב את הזכאות לפונדקאות גם לנשים יחידניות, אלו הם הגברים יחידים וזוגות הגברים המעוניינים בזכות השוויונית להורות ביולוגית.

מתוך חברי הועדה, שלושה חברי כנסת בלבד עמדו לצד הקהילה הגאה והתנגדו לחוק המפלה – ח”כ יעל גרמן (יש עתיד), ח”כ איציק שמולי (המחנה הציוני) וח”כ מיכל בירן (המחנה הציוני).

בעד התיקון המפלה הצביעו שבעה חברי ועדה – ח”כ אלי אלאלוף, יו”ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות (כולנו), ח”כ מרב בן ארי (כולנו) המשמשת גם כחברת השדולה הגאה, ח”כ טלי פלוסקוב (כולנו), ח”כ אברהם נגוסה (הליכוד), ח”כ מוטי יוגב (הבית היהודי), ח”כ מיכאל מלכיאלי (ש”ס) וח”כ ישראל אייכלר (יהדות התורה).

במהלך הדיון שקדם להצבעה על התיקון לחוק, הועלו הסתייגויות של חברי הכנסת מהמחנה הציוני ויש עתיד, לפיהן בני זוג מאותו מין ייכללו גם הם בהצעת החוק – אך הן נפלו. חברת הכנסת יעל גרמן, שחוק הפונדקאות שהציעה בממשלה הקודמת כשרת הבריאות ביקש לבטל אפליה זו, נזפה בחברי הועדה ובעומד בראשה על כך שהם מנציחים את האפליה.

“החוק הזה סוגר את הדלת בפני אוכלוסייה שלמה שממלאת את כל חובותיה האזרחיים ומונעת ממנה את הזכות להביא ילדים”, טענה גרמן, ובתגובה ענה לה ח”כ מוטי יוגב (הבית היהודי): “זוהי מדינה יהודית”.

לחסום את הזכות של הקהילה הגאה להורות ולמשפחה

התיקון לחוק הפונדקאות מרחיב את מעגל הנשים הזכאיות להוליד ילד באמצעות פונדקאית, גם לנשים יחידניות (שאינן בזוגיות) אשר מתמודדות עם בעיה רפואית שאינה מאפשרת להן לשאת הריון. התנאים בחוק יחייבו את האם הפונדקאית והאם הביולוגית להיות בנות אותו דת. כמו כן החוק יתיר פונדקאות רק לנשים או לזוגות גבר ואשה עד גיל 54, כשהאם הפונדקאית תהיה בת 22-38, וילדה לפחות פעם אחת בעבר אך לא יותר מארבע פעמים.

עוד בנושא:  לראשונה בת"א - רשימה גאה עצמאית בבחירות למועצת העיר

אישור התיקון לחוק ללא התייחסות לזוגות חד מיניים נעשה למרות הביקורת שהעביר בית המשפט על המדינה בנוגע ליצירת חוק מפלה מסוג זה, והוא מעכב את המאבק שמנהלת הקהילה הגאה עבור הזכות להורות כבר 20 שנה.

“כל מהלך החקיקה הזה לא נועד לסייע לנשים יחידניות אלא לחסום את הזכות של הקהילה הגאה להורות ולמשפחה”, אמר איתי פנקס, יוזם העתירה לבג”צ, “הממשלה מתעלמת מקריאת ביהמ״ש העליון וגם של רוב העם לאפשר לנו להיות הורים כאן בישראל, ושולחת אותנו למדינות רחוקות כדי להגשים את אחת הזכויות הבסיסיות שלנו. שמח על כך שהעתירה של יואב ושלי ביחד עם אבות גאים ותמוז הביאה לפתרון לנשים יחידניות אבל כשכל השינוי נועד לקבור את התקוות של רבבות הומואים להורות, זו לא סיבה למסיבה אלא אות קלון נוסף על מצחה של הממשלה שמרבה לנפנף בזכויות הקהילה כשהיא מנסחת הודעות וקמפיינים באנגלית המיועדים למאבק בחרם נגד מדינת ישראל”.

“למרות ההחלטה המבורכת של הועדה להרחיב את מעגל הנשים הזכאיות לפונדקאות, שוב אנו עדים לרמיסה בוטה של זכויות האבות הגאים להקים פה בארץ משפחה ככל אזרח אחר ולהתעלם באופן מופגן ובוטה מאמירות בית המשפט בעניין”, אמר עוז פרבין יו”ר עמותת אבות גאים, “הזלזול הזה לא יימשך – אנו בעמותה נמשיך לפעול בכל המרץ ובכל האמצעים על מנת שהפארסה הזו תסתיים. בית המשפט העליון אמר את דברו ואת דברינו בעניין וכנראה יצטרך להשמיע קול רם יותר על מנת שנקבל את הזכויות שלנו – לא נשקוט”.

הצביעות של הקואליציה הנוכחית שוברת שיאים”, אמרה חן אריאלי, יו”ר האגודה למען הלהט”ב, “באנגלית נתניהו מתגאה ביחס המדינה כלפי הקהילה הלהט”בית. בעברית הוא מונע מאיתנו להיות הורים ולהקים משפחה בכל תרגיל פוליטי שפל שעומד לרשותו ולרשות חברי הקואליציה שלו, גם אלה מהם שמצהירים שהם בעד שוויון זכויות לקהילה הלהט”בית אבל מצביעים נגדה. אנחנו מקוות ומקווים שבג”צ ישים סוף לאפליה”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. לביאה הגב

    את הממשלה הזו חייבים להעיף ורק בכוחנו לעשות זאת. אם נרתם כולנו יחד , נצליח!!!!!!

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן