fbpx

הסרט הגאה שנאסר להקרנה בקניה – וכבש את העולם

במשך שלוש שנים נאבקת במאית הסרט "רפיקי" להסיר את האיסור שהוטל על הקרנת הסרט בקניה בשל "הכוונה הברורה לקדם לסביות בקניה בניגוד לחוק" | אחרי שפתח את פסטיבל קאן והצליח לרגש את עולם הקולנוע, הסרט מגיע לישראל במסגרת פסטיבל הקולנוע האפריקאי אטסיב
רפיקי
צילום:RafikiMovie.com

הסרט הקנייתי רפיקי, (שפירושו “חברה” בסוואהילי), עוקב אחר סיפור התאהבותן של שתי נערות מתבגרות מניירובי, קנה וזיקי, החוקרות אהבה ראשונה במדינה בה להיות לסבית אינו חוקי. הסרט מתפוצץ בסגנון הרחוב הצבעוני ובמוזיקה של תרבות הנוער התוססת של ניירובי והוא הסרט הקנייתי הראשון שהשתתף בפסטיבל קאן.

עם גוון בהיר ומלא תקווה, רפיקי הוא דבר נדיר בקולנוע הקווירי. שופטי פסטיבל קאן תיארו אותו “חזק ומרגש להפליא”, אך בקניה, מדינה שמרנית בה נעצרו 534 אנשים בגין יחסים חד מיניים בין השנים 2013 ל -2017, הסרט נאסר להקרנה.

הצרות של במאית הסרט, ונורי קהיו, החלו עוד בטרם יציאתו של הסרט באופן רשמי, כאשר הוועדה לסיווג הסרטים בקניה (KFCB) דרשה ממנה לערוך את הסרט.

“הם טענו שניתן להבין מהסרט שאהבה בין שתי נשים היא דבר מקובל בקניה”, סיפרה קהיו בראיון, “הם הציעו שאם אשנה את הסוף כך שיציג את הדמות הראשית מביעה חרטה, הם יסווגו את הסרט כמתאים לגילאי 18 ומעלה”.

קהיו סירבה, ובעקבות כך בחודש אפריל 2018 הודיעה המועצה לסיווג סרטים בקניה כי הסרט נאסר להקרנה בקניה בטענה שהוא “מקדם הומוסקסואליות במדינה בה הומוסקסואליות היא בלתי חוקית ברובה”.

במכתב האוסר על הקרנת הסרט, כתב דובר המועצה כי הסרט “חותר תחת רגישותם” של הקנייתים. “רפיקי מכיל סצינות הומוסקסואליות המנוגדות לחוק, לתרבות ולערכים המוסריים של העם הקנייתי”, כתב מוטואה, “הסרט מבקש לקדם באופן גלוי את הלסביות”.

עוד בנושא:  הייצוג הלהט"בי בבחירות ללשכת עורכי הדין

למרות איסור הקרנתו במדינת האם, רפיקי הוקרן בבכורה בפסטיבל קאן, היה מועמד לפרס הדקל הקווירי הניתן במסגרת הפסטיבל, וזכה לשבחים רחבים על הצגתו פורצת הדרך של רומנטיקה לסבית בין שתי נשים קנייתיות, בעודו חוגג את מורשת המדינה.

לאחר הפסטיבל, תבעה במאית הסרט את המועצה בטענה שאיסור ההקרנה מהווה פגיעה בזכויותיה החוקתיות, ובנוסף מונע מהסרט להפוך למועמד לאוסקר, שאחת מדרישותיו היא שהסרט יוקרן לפחות שבעה ימים במדינתו.

בית המשפט העליון בקניה הוציא צו זמני המאפשר להקרין את הסרט במשך שבעה ימים בחודש ספטמבר של אותה שנה, על מנת שיעמוד בקריטריונים למועמדות לאוסקר. דירקטוריון סיווג הסרטים התייחס לעצירה הזמנית של האיסור על ידי בית המשפט וכינה אותה “רגע עצוב ועלבון גדול”.

המחלוקת סביב הסרט הוכיחה את עצמה כיעלה במיוחד להפצתו של הסרט – רפיקי הפך לשיחת היום בפסטיבלי הסרטים 2018-2019, עם הקרנות בולטות בטורונטו ובפאלם ספרינגס.

קהיו אסירת תודה על כך שסרטה זוכה להצלחה ברחבי העולם, ומאיר באור בינלאומי את החוקים האנטי-להט”בים של קניה. יחד עם זאת, היא מודה שהיא לא יצרה את הסרט עבור ליברלים אמריקאים. “האנשים שצריכים לראות את עצמם מלאי תקווה ושמחה אינם מסוגלים לראות את הסרט”, אמרה, “בקניה, יחסי מין הומוסקסואליים הם עבירה פלילית ונישואים חד מיניים אסורים. בנוסף אין הגנות מפורשות מפני אפליה על רקע נטייה מינית וזהות מגדרית, מה שמעמיד קנייתים להט”בים רבים בסיכון גבוה לתקיפה ופגיעה”.

בשבוע הבא יוקרן הסרט רפיקי במסגרת פסטיבל אטסיב! לקולנוע אפריקאי, שיתקיים בין התאריכים ה-11-15/10/21 בדרום תל אביב (פלורנטין ונווה צדק) בקולנוע קנדה ומרכז ענבל.

פסטיבל אטסיב! (אל תדאג! באמהרית) מתקיים בנוכחות קהל בפעם השלישית ומביא אל המסך הגדול את מיטב העשייה הקולנועית העדכנית ביבשת. תכנית הפסטיבל כוללת מבחר איכותי של סרטים עלילתיים ותיעודיים המציגים שפה אומנותית וסגנון קולנועי מגוון ומבטאים את העושר התרבותי, החברתי והערכי של הקולנוע האפריקאי של יוצריו.

כ-20 סרטים שנוצרו ברחבי אפריקה או על ידי אפריקאים ואפריקאיות בתפוצות יוקרנו לאורך ימי הפסטיבל, ובהם סרטים מקונגו, גאנה, אתיופיה, אריתריאה, סודן, קניה, דרום אפריקה ועוד. מרבית הסרטים מוקרנים בבכורה ארצית.

רפיקי – פסטיבל אטסיב | 11-15/10 | לרכישת כרטיסים לפסטיבל באתר קולנוע ענבל ובאתר קולנוע קנדה.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן