fbpx

המשלחת הישראלית הגדולה בהיסטוריה למשחקים הגאים – “להנכיח את קיומם של להט”ב בכל מקום, גם בזירה הספורטיבית”

ספורטאי המשלחת הישראלית ל-Gay Games בפריז מסבירים על חשיבות המשחקים הגאים, על יכולתו של הספורט לקדם את הקהילה הגאה בישראל ועל התחושות של השתתפות בנבחרת ישראלית גאה בימים של מחאה
gaygames2018
צילום: מועדון ספורט גאה

בסוף השבוע עלו על הדשא באיצטדיון ז’אן בוין בפריז, 45 ספורטאים גאים מישראל, שהגיעו להשתתף ב- Gay Games Paris 2018.

המשלחת הישראלית למשחקים כוללת 45 חברות וחברים, בהם 22 שחיינים, והיא משלחת הספורטאים הגאים הגדולה ביותר שיצאה אי פעם מישראל אל המשחקים הגאים, המתקיימים אחת לארבע שנים.

לכבוד פתיחת המשחקים, בדקנו עם ספורטאים מובילים במשלחת על חשיבות המשחקים הגאים, על יכולתו של הספורט לקדם את הקהילה הגאה בישראל ועל התחושות של השתתפות בנבחרת ישראלית גאה בימים של מחאה.

שגיא קריספין

יו”ר שותף של מועדון ספורט גאה ת”א וחבר נבחרת השחייה TLV Nemos

באיזה תחרויות השתתפת בעבר?
טורניר הספורט הלהט”בי הראשון בו השתתפתי היה Gay Games 9 שהתקיים ב 2014 בקליוולנד, ארה”ב. החוויה היתה כל כך חזקה ומעצימה שכבר במהלכה היה לי ברור שאני חייב לאפשר לעוד להט”בים ישראלים לחוות אותה. כשחזרתי לארץ הקמתי את קבוצת השחייה הגאה והצטרפתי לצוות המוביל של מועדון ספורט גאה ת”א. מאז השתתפתי בתחרויות גאות בשטוקהולם, הלסינקי, ברלין, פרנקפורט ואדמונטון וכמובן במשחקי תל אביב TAG2017

למה לדעתך חשוב לקיים את המשחקים הגאים?
לתחרויות ספורט להט”ביות יש דרך מיוחדת להרחיב את נראות הקהילה ולהנכיח את קיומם של להט”ב בכל מקום, גם בזירה הספורטיבית. בנוסף, תחרויות כאלו מהוות מרחב בטוח לכל חברי הקהילה ליטול חלק בפעילות הספורטיבית. וגם, בסוף של דבר, מדובר באירוע חברתי במהלכו פוגשים חברי קהילה מכל העולם בעלי תחומי עניין דומים.

כיצד הספורט יכול לקדם את הקהילה הגאה בישראל?
ספורט הוא כלי חברתי, הוא דבק שמחבר בין אנשים, בין אם מדובר באלו המשתתפים ובין אם באלו הצופים. לצערי, הספורט אינו מהווה כיום מרחב פתוח ומזמין לקהילה הלהט”בית. קריאות על רקע להט”בופי עדיין שכיחות במגרשים והתנגדותה של הממשלה לתקן את החוק לאיסור אלימות בספורט בנושא זה, מהווה עוד נדבך בהתעלמותה של המדינה מצרכי הקהילה.

איך זה מרגיש לייצג את ישראל כספורטאי גאה בימים של מחאה גאה?
אנחנו מייצגים, בראש ובראשונה, את הקהילה בישראל. לא נשלחנו לאירוע מטעם מדינת ישראל (שמביעה סימפטיה למשלחת אך אינה תומכת בה). כמו הקהילה בארץ, גם בקרב חברי המשלחת תמצאי מגוון דעות והשקפות על כל נושא.

איזה יעדים אתה מציב לעצמך ולמשלחת לקראת התחרות?
המוטו של הפדרציה של ה Gay Games הוא השתתפות, קבלה ומצוינות אישית ולכן ההישג המרכזי הוא בעצם יציאת המשלחת הגדולה ביותר של ישראל אי פעם (המשלחת ה-20 בגודלה מתוך 91 משלחות!). ב- Gay Games 9 חזרנו לארץ עטורי מדליות והישגים. אמנם המדליות הן דבר מישני, אבל זה תמיד נחמד לחזור לארץ עם משקל עודף כזה. ברמה האישית, הייתי שמח לחזור על ההישג מהמשחקים הקודמים ולזכות במדליה אישית.

פרנק נובמבר

אתלטיקה, 100 מטר ו -200 מטר ספרינטים

השתתף במשחקים אמסטרדם 1998, שיקגו 2006 וקליבלנד 2014

למה לדעתך חשוב לקיים את המשחקים הגאים?
זה נהדר שיש תחרות ספורט בינלאומית שבה כולם יכולים להשתתף. התחרות תורמת למאמץ העולמי לעצור את השנאה, לשים קץ לאפליה ולהבטיח שוויון לכל אחד בכל מקום.

כיצד הספורט יכול לקדם את הקהילה הגאה בישראל?
תחרויות כאלו מסייעות לספורטאים ידועים לשחק ולהתחרות בגלוי. ילדים ובני נוער צריכים לדעת שהם יכולים להצליח בחיים, לא משנה מי הם או את מי הם אוהבים.

איך זה מרגיש לייצג את ישראל כספורטאי גאה בימים של מחאה גאה?
ראשית, כעולה חדש וכהומו, אני גאה במיוחד להיות בין הספורטאים שייצגו את ישראל בפריז. דוד ברגר (שעלה מעיר הולדתי- קליבלנד בארה”ב, והיה בנו של רופא המשפחה שלי), ייצג את ישראל במשחקים האולימפיים במינכן, שם נהרג יחד עם עוד 10 ישראלים. אני זוכר שצפיתי בטרגדיה הזאת בשידור חי עם המשפחה שלי. סיפורו היה בין הדברים הרבים שהניעו אותי לעלות לארץ. אחת הדרכים לבנות את ההשפעה הפוליטית הדרושה כדי לחוקק חוקים אשר יסייעו בהפסקת האפליה ויבטיחו שוויון בחוק לאנשים מקהילת הלהט”ב, היא דרך צורות שונות של נראות ושיח בכל תחומי חיינו. יש לנו חברים רבים שאינם להט”ב אבל הם תומכים במאמצינו. הם יודעים שהשוויון שלנו הוא השוויון שלהם. וביחד, עם עבודה קשה ולהמשיך להגביר את מאמצינו, נעזור להגשים את הבטחת ישראל, שנקבעה במגילת העצמאות. עבור אוהדי הספורט והספורטאים הרבים בישראל, שאינם להט”ב, זוהי הזדמנות להזדהות ולהצטרף אלינו.

איזה יעדים אתה מציב לעצמך ולמשלחת לקראת התחרות?
העמדתי לעצמי כמה מטרות אישיות: להתמקד בהגדלת רמת הכושר האישי שלי, להכיר ולבנות חברויות מתמשכות עם יותר אנשים שנולדו בישראל, להכיר חברים מרחבי העולם וליהנות מחופשה אחרי עבודה ללא הפסקה במשך יותר מ -6 חודשים.

עוד בנושא:  רשימה קווירית למועצת העיר ת"א

איתי איתמר

חבר נבחרת השחייה TLV Nemos

אלוף הנוער לשעבר ב-200 ו400 מעורב, גביע הים התיכון (Comen 2006). זוהי התחרות הגאה הראשונה עבורו

למה לדעתך חשוב לקיים את המשחקים הגאים?
נוצרה בחברה סטיגמה שכל מה שמעניין גייז זה סקס ומסיבות, ושכל מה שמגדיר אותך כגיי זה היחס שלך למין והעדפות שלך במיטה. בימינו נער גיי יכול להיות”כמו כולם”, חוץ מזה שבטלפון שלו תמצאו אפליקציות של היכרויות.

אני מרגיש שלאורך השנים קיבלתי על עצמי את התפקיד הזה של “גיי”, ומימשתי את הציפייה של החברה ממני להיות כזה ש”משיג סטוצים בערימות”. איני מקבל את זה שלהיות גיי פירושו נטייה מינית בלבד. אני לא רק הומו במיטה. זו תפיסה מיושנת. הלהט”ביות שלי זו תרבות שלמה, שבאה לידי ביטוי לא רק ביום אחד בשנה שבו “רוקדים על משאיות”, אלא בהרבה מובנים חברתיים במהלך היומיום – גם בספורט שאני עושה, וחשוב שהחברה תתחיל לראות את זה.

אגב, יש גייז שלא אוהבים מסיבות או סטוצים (ויש כאלה שכבר בזוגיות 😉) – האם זה אומר שהם סיימו את תפקידם החברתי כגייז? התשובה היא לא, והמשחקים הגאים מהווים אלטרנטיבה אחרת למפגשים להיכרויות ולאופן ביטוי נוסף של היותנו קהילה.

כיצד הספורט יכול לקדם את הקהילה הגאה בישראל?
הספורט, על שלל ענפיו השונים, טומן בחובו ערכים כמו כבוד, הוגנות, הכלה, ביחד ושוויון. הספורט בארץ הסיר מעליו מחיצות של צבע או דת, והוא נוגע בכולם. אין בארץ שלנו מישהו כיום שלא מתעניין בספורט באיזשהו אופן. דווקא קבוצות שזוכות לפחות חשיפה ביומיום (מיעוטים, עולים חדשים, נשים) מוצאות את עצמן פורחות דרך הספורט וזוכות להערכה רבה על הישגיהם. Tני מאמין שהספורט הוא הכלי שלנו להוביל ללכידת חברתית, חינוך לשוויון וגאווה בפרטים בחברה שלנו.

איך זה מרגיש לייצג את ישראל כספורטאי גאה בימים של מחאה גאה?
ביום השביתה כמה חברים זרקו לי שאולי כחלק מהמחאה עלינו לשבות ולהודיע שלא נייצג את ישראל בתחרות.. אבל לא נראה לי שזה יזיז למישהו. אולי דווקא אם נביא כמה מדליות, נוכיח שאנחנו מסוגלים להיות הורים ראויים 😉

איזה יעדים אתה מציב לעצמך ולמשלחת לקראת התחרות?
נראה לי ש מדליה זו לא מילה גסה 😉

גלי עופר

חבר בוועד המנהל של מועדון ספורט גאה ת”א וחבר בנבחרת הריצה הפנתרים הוורודים

השתתף בתחרויות בישראל וב- Eurogames Helsinki 2016.

למה לדעתך חשוב לקיים את המשחקים הגאים?
כנער חיפשתי דמויות דומות לי בניסיון להבין מי אני ולהגדיר את עצמי. לאירוע הזה אני מגיע כהומו מוגדר, מחוץ לארון, ספורטאי וחלק מקהילה ישראלית ובינלאומית של אנשים דומים לי.

מצד שני, הנראות חשובה כדי להמשיך להוסיף גוונים לקשת ולבטל את הסטיגמות על הומו/לסבית גבריות/נשיות והשילוב בספורט. בנוסף, יש באירוע קידום של הספורט כשלעצמו.

כיצד הספורט יכול לקדם את הקהילה הגאה בישראל?

הספורט הוא כלי מדהים לחיבור. ב-Gay Games נפגשים אנשים מכל העולם ומדברים את אותה השפה בספורט. גם כשאנו מתחרים בישראל על קו הזינוק אנחנו מתחרים לגיטימיים ודרך הספורט אנחנו יוצרים חיבור, נראות וקבלה.

איך זה מרגיש לייצג את ישראל כספורטאי גאה בימים של מחאה גאה?

מצד אחד אנחנו המשלחת הישראלית, ואנחנו גאים לענוד את הדגל הלאומי על החזה שלנו (או על הישבן אם אתה שחיין). ומצד שני מימנו את ההשתתפות ואת השהות בעצמנו וגם ערכנו את האימונים שלנו לקראת הנסיעה במימון עצמי כך שאנחנו לא מייצגים רשמית מישהו. אנחנו מקווים שדרך ההישגים שלנו במשחקים נצליח לייצר זיקפה לאומית שתעודד הגברה של הערכה ושיוויון לקהילה.

טל מעוז

יו”ר שותף של מועדון ספורט גאה ת”א וחבר בקבוצות הכדורעף הגאה ווליבויז וקבוצת הכדורסל הגאה סווינגמן

השתתף במשחקים Berlin vorspiel tourname, Paris E2B tournament, Dallas showcase classic, G Madrid tournament

למה לדעתך חשוב לקיים את המשחקים הגאים?
ספורט זה גשר ליצירת חיבורים ומשחקים כמו ה-Gay Games שמביאים אנשים מכל העולם הם פוטנציאל לחוויות להרפתקאות.

כיצד הספורט יכול לקדם את הקהילה הגאה בישראל?

המשחקים יכולים לתת חיבור לקהילה הגאה הבינלאומית והם נקודת השוואה ממקור ראשון לאנשים עם חוויות דומות ממקומות שונים בעולם.

איך זה מרגיש לייצג את ישראל כספורטאי גאה בימים של מחאה גאה?

בית יש רק אחד. נתקדם בשינוי החברה, חינוך להשתתפות, הכלה ומצויינות אישית בספורט ובכל תחום אחר ובחוץ נייצג את הבית הכי טוב שאפשר.

איזה יעדים אתה מציב לעצמך ולמשלחת לקראת התחרות?

אני מחכה לאירוע הזה כבר 4 שנים ומה שהכי חשוב לי זה להנות על המגרש ומחוץ למגרש. אני הכי נהנה כשאני מנצח ועדיין הערך החברתי מהפוטנציאל להכיר אנשים חדשים הוא הכי חשוב. בנוסף, #TAG2019 יתקיים בעוד פחות משנה ומשחקים הגאים הם הזדמנות לספר לעולם על תל אביב ועל הקהילה ועל אירוע רב ענפי שהולך לקרות כאן.

צילום: איתי ג’משי
עוד בנושא:  מצעד הגאווה בירושלים פתח את חודש הגאווה בישראל

ליאור סבג

חבר בקבוצת הכדורעף Volleyboyz TLV

השתתף בתחרות של pan games בקופנהגן לפני 4 שנים בענף כדורגל

למה לדעתך חשוב לקיים את המשחקים הגאים?
כדי לשבור סטיגמות שלהט”בים לא מתעסקים בספורט, בכלל כיף לעסוק בספורט תחרותי כאשר הוא פתוח לכולם וכולן ומה שבניהם ללא שום הבדל.

כיצד הספורט יכול לקדם את הקהילה הגאה בישראל?

הספורט יכול לקדם בהרבה בחינות, קודם כל קבלת האחר על בסיס חשיפה לספורט ויצירת חברויות שהן עם בסיס של מכנה משותף שהוא אהבה לספורט מסויים.

איך זה מרגיש לייצג את ישראל כספורטאי גאה בימים של מחאה גאה?

אני לא מייצג את ישראל, אלא מייצג את מועדון ספורט גאה שעוזר להרבה אנשים לעסוק בספורט ודואג להיות מטרייה גדולה ומכילה.
אומנם יש לנו דגל ישראל בחולצת המשחק, אך אנו קודם כל שגרירים של עצמנו.

איזה יעדים אתה מציב לעצמך ולמשלחת לקראת התחרות?

משחק משותף שיהיה בפן הכי ספורטיבי שיש עם כמה שיותר מקצועיות שרכשנו ב 9 חודשים שהקבוצה קיימת ורוצה להאמין שנחזור עם הישגים טובים.

צילום: איתי ג’משי

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן