fbpx

המשורר והסופר יותם ראובני נפטר בגיל 71

הסופר והמשורר יותם ראובני היה אחד מהסופרים הישראליים הראשונים שכתבו על חיי ההומוסקסואלים בארץ | "היה משורר פורץ דרך ובין הראשונים לתת ביטוי חופשי ופואטי מיוחד לקול ההומוסקסואלי בארץ"
יותםראובני
צילום ויקיפדיה | CC BY-SA 3.0

הסופר והמשורר יותם ראובני, אחד מהסופרים הישראליים הראשונים שכתבו על חיי ההומוסקסואלים בארץ, הלך לעולמו בגיל 71 לאחר מאבק במחלה קשה.

ש.ר.ב וראובני פרצו דרך לסופרים ומשוררים כמו אילן שיינפלד, שפרסם את ספר השירה ההומוסקסואלי המוצהר הראשון “טורים לרע בפרידה”, שז וחזי לסקלי, שעסקו ביצירותיהם בהומוסקסואליות ולסביות, תוך שהם מזדהים כלהט”בים.

ראובני נולד ב-2 בדצמבר 1949 ביאשי, רומניה, בשם ז’אן ריבן. בגיל שבע התייתם מאמו. בשנת 1964 עלה עם אביו ושלושת אחיו לישראל, גר באשדוד ובהמשך בקיבוץ משגב עם.

בשנת 1978 הוציא את ספרו הראשון, “בעד ההזיה”, שעסק בהומוסקסואליות באופן חריג לאותה תקופה, והיה הסופר הישראלי הראשון שהוציא ספר שעסק בהומוסקסואליות. ב-1979 פרסם ראובני את ספר השירים “דיווח מתוך התרחשות”, וכן באותה שנה פרסם המשך ל”בעד ההזיה” – קובץ הסיפורים “התפכחות”.

ראובני שימש כעורך בעיתונים “הארץ” ו”ידיעות אחרונות”. ובשנת 2000 הקים את הוצאת נמרוד. בנוסף, ייסד תיאטרון חברתי בשם “נמרוד – תיאטרון כיס”.

ביוני 2015, במלאת 40 שנה לאגודת הלהט”ב, נכלל ראובני ברשימת 40 האישים והאירועים ששינו את יחס החברה הישראלית לקהילה הגאה.

באוגוסט 2017 יצא האלבום “השעה הכי יפה”, ובו מעל ל-30 אמנים ביצעו משירי ראובני, שהפיק דויד פרל. בשנת 2019 התראיין לסרט התיעודי “הדווקאים” בבימויה של הדס איילון, שתיאר את חייהם המחתרתיים של ההומוסקסואלים בישראל בשנות ה-60 וה-70.

ראובני פרץ את הדרך לסופרים ומשוררים כמו אילן שיינפלד, שפרסם את ספר השירה ההומוסקסואלי המוצהר הראשון “טורים לרע בפרידה”, שז וחזי לסקלי, שעסקו ביצירותיהם בהומוסקסואליות ולסביות, תוך שהם מזדהים כלהט”בים.


הומו זקן הולך על הטיילת

הוֹמוֹ זָקֵן הוֹלֵךְ עַל הַטַּיֶּלֶת
בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת,
לְיַד הַבָּרִים הַקְּטַנִּים,
לְיַד הַגַּלִּים הַקְּטַנִּים,
לְיַד הַסַּרְסוּרִים,
לְיַד הַחַיִּים הַקְּטַנִּים שֶׁלֹּא הָיָה אֶפְשָׁר
לָצוּד אוֹתָם, אוֹ לְעַכֵּב אוֹתָם,
אוֹ לֶאֱהֹב אוֹתָם, אוֹ לְקַלֵּל אוֹתָם,
אוֹ לָמוּת אוֹתָם, אוֹ לִמְכֹּר אוֹתָם,
אוֹ לִשְׁכַּב אִתָּם, אוֹ לַהֲרֹג אוֹתָם,
אוֹ לָתֵת אוֹתָם לְמִישֶׁהוּ, חִנָּם,
בִּתְנַאי שֶׁהוּא יֹאהַב אוֹתָם.


עוד בנושא:  לראשונה בת"א - רשימה גאה עצמאית בבחירות למועצת העיר

“קהילת המשוררים העברים איבדה אמש שוב את אחד ממשורריה הבולטים והמיוחדים”, ספד לו יו”ר אגודת הסופרים צביקה ניר, “יותם ראובני היה משורר פורץ דרך ובין הראשונים לתת ביטוי חופשי ופואטי מיוחד לקול ההומוסקסואלי בארץ. היה גם מבקר שירה מחונן ומאמרי הסקירה שלו על ספרי שירה חדשים שהתפרסמו בשנים האחרונות בעיתון “הארץ” היוו ציון דרך בניתוחי שירה והנגשתה לקוראים”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. לא היה כישרוני הגב

    חלאס, הוא היה גרפומן שלא ידע לכתוב

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן