fbpx

היועמ”ש הורה: שינוי סעיף המין בתעודת זהות על בסיס מסמכים בלבד

היועץ המשפטי לממשלה הציג מסלול מקוצר להנפקת אישור לשינוי המין בתעודת הזהות לטרנסג'נדרים שעברו הליכים רפואיים באופן פרטי. "מקווים שההנחיה תיושם במלואה ושהחלטות בנושא שינוי סעיף המין יתקבלו במהירות ועל בסיס מסמכים בלבד"
id

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הוציא אתמול הנחייה המחייבת את המדינה למצוא פתרון לשינוי סעיף המין בתעודת הזהות עבור אנשים שעברו הליכים רפואיים באופן פרטי, ושלא דרך הועדה לניתוחים לשינוי מין בתל השומר.

ההנחייה של היועץ המשפטי ניתנה בעקבות פנייתו של ארגון מעברים ודיונים שנערכו בנושא, והיא מציגה מסלול מקוצר, במסגרתו נציגה של הועדה לשינוי מין בתל השומר תנפיק עבור טרנסג’נדרים שעברו הליכים רפואיים באופן פרטי ולא דרך הועדה, תעודה ציבורית המעידה על שינוי מין, וזאת על סמך מסמכים בלבד. יחד עם תעודה זו ניתן יהיה לגשת למשרד הפנים ולשנות את הסעיף.

הנחייה זו פותרת את הקושי עימו התמודדו טרנסג’נדרים שעבור הליך רפואי באופן פרטי בשינוי סעיף המין בתעודת הזהות, זאת מכיוון שהמדינה לא הכירה במכתב מרופא פרטי, מכיוון שהוא אינו נחשב לתעודה ציבורית, הנדרשת על פי החוק.

הנחיית היועץ חלה באופן מיידי, ומחייבת את רשות האוכלוסין לתקן את נהליה ולפעול במהירות האפשרית להשלמת הטיפול בפניות שמחכות לטיפול. יחד עם זאת, היא אינה חלה על  אנשים טרנסים שאין להם מסמכי זיהוי שתואמים את הזהות שלהם.

“ההנחיה היא פעם ראשונה שהיועץ המשפטי לממשלה מוציא הנחייה מחייבת בנוגע לזכויות טרנסים”, מסביר עו”ד עידו קטרי מפרויקט גילה, “זה דבר עצום, ועל כך אנחנו אסירי תודה לדינה זילבר ממשרד המשפטים והצוות שלה. אני מקווה שההנחיה תיושם במלואה, כלומר שהחלטות בנושא שינוי סעיף המין יתקבלו במהירות ועל בסיס מסמכים בלבד. אבל אני גם מאוכזב כי ההנחיה מתייחסת לפלח קטן מאוד בקהילה ולא מתקנת את הפגיעה המתמשכת באנשים טרנסים שאין להם מסמכי זיהוי  שתואמים את הזהות שלהם, מה שגורם לחשיפה מתמדת לאפליה ואלימות. אני חושב שבשנת 2018 הגיע הזמן לסיים עם הליכים מסורבלים, חודרניים, בכל הנוגע לשינוי סעיף המין ולעבור למודל של הגדרה עצמית”.

בארגון מעברים ברכו על ההחלטה והבטיחו לעקוב וללחוץ שההנחייה תיושם במהירות, כדי שמי שעשו הליכים רפואיים שלא דרך הועדה יוכלו לקבל אישור במהירות האפשרית, ובמקביל להמשיך לפעול שגם אנשים שלא עשו הליכים רפואיים כלל לא יצטרכו להסחב בועדה במשך שנתיים.

עוד בנושא:  בג"צ קבע פה אחד: "זוגות להט"בים יכולים לאמץ ילדים"

“מעברים מברכת על ההחלטה הראויה של היועץ המשפטי לממשלה ליצור הליך מהיר ופשוט לקבלת אישור על שינוי הסעיף, שאינו כולל פגישות והערכות, אלא מבוסס על בדיקת המסמכים הרלוונטיים בלבד – דבר זה יקל משמעותית על חייהם של אנשים טרנסג’נדרים שגם ככה מלאים בהתמודדויות לא פשוטות”, מסר ל-WDG אלישע אלכסנדר מנכ”ל מעברים, “וזו הזדמנות לומר תודה לדינה זילבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ולמי שעובדות יחד איתה, ולשותפים שלנו למהלך באגודה הלהט”ב ופרויקט גילה, כמו גם לחברות הועדה לשינוי מין.

לצערנו בשל אפלייה, אלימות, ניכור ודחייה, אחוז גבוה יחסית של חברות וחברי הקהילה נדחקים לעוני ולזנות, והתוצאה היא ש-41% מחברות וחברי הקהילה ניסו להתאבד. בעוד חלק מגורמי הסיכון לאובדנות כמו אי קבלה, אפלייה ואלימות – נדרש זמן רב לשנות את כל החברה, על פי מחקרים הסיכון לאובדנות ירד אצל אנשים אשר הצליחו לשנות את סעיף המין. מדובר בפיקוח נפש וזו פעולה יחסית “פשוטה” שהמדינה יכולה לבצע. אנו עדיין מאמינים שאין צורך בועדה שתחליט מי גבר ומי אשה, זהות טרנסית אינה פתולוגיה, ואינה מחלה – ולא ברור מדוע כל הנושא הזה נבחן בועדה במשרד הבריאות. כמו כן, אין קשר בין ההליכים הרפואיים שאדם עבר לבין הצורה שבו הוא חי ומזדהה. אנו מאמינים שאנשי המקצוע היושבים בועדה, ומכירים את הקהילה שנים רבות, ימנעו מלהקשות על הפונים שלא לצורך”.

הערב בשעה 20:00 יערוך ארגון מעברים לייב וידאו בדף הפייסבוק של הארגון כדי לענות על שאלות העולות בעקבות ההחלטה.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. אורנה הגב

    היושש שמי אורנה נולדתי כאורן אני טרנסית גאה נוטלת חלק בפעילויות מעברים בקהילה הטרנסית מעוניינת לדעת יותר את הזכויות שלי כאזרחית שווה ולדעת האם אוכל גם לשנות את המין בתעודת הזהות השלי בעתיד לאורנה גם במידה ולא אוכל לעבור שינוי מין פיזיולוגי היות וגופי מוגבל פיזית אני רוצה להיות יותג פעילה בקהילה הטרנסית ולהחשב כטרנסית גם בתעודת הזהות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן