fbpx

בית המשפט בבוטסואנה קבע: יחסים בין בני אותו המין לא יוגדרו כפליליים

בית הדין לערעורים של בוטסואנה אישר פסיקה שקבעה כי יחסים מאותו המין אינם עבירה על החוק. החלטתו של בית הדין אינה ניתנת לערעור ולכן הופכת באופן אוטומטי לחוק מוסדר | "לסעיפים הללו אין שום תועלת. מטרתם היחידה היא לפלוש למרחב הפרטי של האזרחים"
ביתמשפט בוטסואנה

בית הדין לערעורים של בוטסואנה אישר אתמול (שני) פסיקה משנת 2019 של בית המשפט העליון של בוטסואנה, שקבעה כי יחסים מאותו המין אינם עבירה על החוק. החלטתו של בית הדין אינה ניתנת לערעור ולכן הופכת באופן אוטומטי לחוק מוסדר.

בהחלטה שהתקבלה פה אחד על ידי חמישה שופטים, קבע הרכב השופטים בראשותו של נשיא בית המשפט לערעורים, איאן קירבי, כי הגדרתן של פעילויות חד-מיניות בהסכמה כעבירה פלילית מפרה את הזכויות החוקתיות של לסביות, הומואים, ביסקסואלים וטרנסג’נדרים לכבוד, חירות, פרטיות ושוויון.

“לסעיפים הללו אין שום תועלת”, כתב נשיא בית המשפט לערעורים, איאן קירבי, “מטרתם היחידה היא לתמרץ את סוכני אכיפת החוק להפוך למציצי חורי מנעול הפולשים למרחב הפרטי של האזרחים”.

החלטתו של בית הדין לערעורים ביטלה למעשה שני סעיפים בחוק העונשין שהוציאו את ההומוסקסואליות מחוץ לחוק. מכיוון שהיא ניתנה על ידי הערכאה הגבוהה ביותר היא אינה ניתנת לערעור.

החוק שהיה קיים במדינה עד אתמול, הוכנס לספר החוקים כאשר בוטסואנה הייתה מושבה בריטית, ואסר על “ידיעה גשמית של כל אדם הנוגדת את סדר הטבע” וכן “נוהגים מגונים בין בני אדם”. העונש שנקבע בחוק על יחסים חד מיניים היה עונש מאסר של עד שבע שנים.

בוטסואנה הפכה לעצמאית ב-1966 אך החוק נשאר כחלק מחוק העונשין של המדינה, עד לפסק הדין שניתן על ידי בית הדין הגבוה לצדק בשנת 2019  וביטל את הסעיפים הללו. ממשלת בוטסואנה ערערה על פסק הדין בטענה שחוק העונשין קובע כי יחסים הומוסקסואלים הם מחוץ לחוק וכי אין ראיות לכך שיחסם של אנשים כלפי הומוסקסואליות השתנה. אך אתמול, בית המשפט לערעורים שהוא בעל המילה האחרונה בעניינים אלה, דחה את ערעור המדינה ושמר על פסק הדין הקודם.

עוד בנושא:  עשתה היסטוריה: שילה ויינברג היא חברת המועצה הטרנסית הראשונה בישראל

חברי הקהילה הגאה שנכחו בבית המשפט כשהם חובשים במסכות קורונה בצבעי הגאווה, הגיבו בתרועות רמות לפסק הדין, חלקם בכו משמחה.

“ההחלטה הזו תשנה לנצח את נוף הדמוקרטיה, זכויות האדם והשוויון בבוטסואנה”, אמרה סטוניה מוסימה, יו”ר הלסביות, ההומואים והביסקסואלים של בוטסואנה (LEGABIBO) בבניין בית המשפט, “בסופו של דבר למדינה לא אמור להיות עניין במה ששני מבוגרים עושים בהסכמה מלאה בחייהם הפרטיים. המקרה הזה בחן את הדמוקרטיה של בוטסואנה ואת עצמאותה של מערכת המשפט. עכשיו אנחנו יכולים לומר שבוטסואנה היא דמוקרטיה אמיתית”.

קיין יאנגמן, ראש תחום מדיניות והסברה משפטית של הקבוצה, הוסיף כי הפסיקה עשויה להוות תקדים שישמש מדינות אחרות באפריקה, שרבות מהן עדיין מגדירות יחסים הומוסקסואלים כעבירה. “זה יהיה מאוד שימושי עבור חברים אחרים ברחבי יבשת אפריקה”, אמר, “אני מקווה שזה יקל על הסבל שלנו כלהט”בים וכקהילה”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן