fbpx

פרוייקט חדשני במכבי: סדנה לשינוי אורחות חיים ואכילה בריאה לנשים לט”ביות

איך אפשר לאכול בריא גם ביום עבודה עמוס? כמה מומלץ לשתות במהלך היום? כמה כוסות קפה זה יותר מידי? מה הפעילות הגופנית המומלצת לך? מכבי מציעה סדנה לשינוי אורחות חיים והרגלי אכילה לנשים לסביות, ביסיות וטרנסיות
rawpixel-1140671-unsplash
Photo by rawpixel on Unsplash

בחודש הבא תיפתח לראשונה בארץ סדנה לשינוי אורחות חיים והרגלי אכילה לנשים לסביות, ביסקסואליות וטרנסג’נדריות. זהו פרוייקט ראשון מסוגו בארץ, שמטרתו לאפשר לנשים בקהילה להשתתף בסדנה בתוך מרחב מוגן שבו נשים כמותן. הוא נערך במסגרת מכבי שירותי בריאות ביוזמת כותבת מאמר זה.

במחקר* שפורסם בשנת 2016 בארה”ב, נמצא כי נשים לסביות וביסקסואליות סובלות מהשמנה (BMI מעל 30) בשכיחות גבוהה יותר מהטרוסקסואליות. מחקר זה עולה בקנה אחד עם מה שהיה ידוע לנו ממחקרים קודמים. הקשר בין נטייה מינית להשמנה אינו לגמרי ברור וככל הנראה תורמים לכך מספר גורמים: סטרס ניכר לאורך החיים, אכילה רגשית, שכיחות יתר של דיכאון וצריכת אלכוהול מוגברת. בנוסף, נשים לסביסיות פחות מקבלות על עצמן את תכתיבי החברה ההטרוסקסואליות, לפיהן אישה מושכת חייבת להיות רזה, דבר אשר כשלעצמו הוא חיובי ביותר.

מה בעצם אומר המחקר הזה? לאורך חיינו אנחנו חשופות יותר לסטרס מכל מיני צורות: לסבופוביה, ביפוביה וטרנס פוביה, דחייה חברתית, אפליה בשוק העבודה, אנו נדרשות לעבוד שעות ארוכות מאוד כדי לפרנס את עצמנו, סובלות יותר מדיכאון ועוד. כל אלה מקשים עלינו לשמור על בריאותנו: אין זמן לאכול ארוחות מסודרות ומאוזנות ואין פנאי לפעילות גופנית סדירה.

להשמנה הניכרת (BMI מעל 30) אצל הנשים בקהילה עלולות להיות השלכות בריאותיות: יותר סוכרת, יותר מחלות לב וכלי דם, יותר לחץ דם גבוה ואפילו עליה בשכיחות של סוגים מסויימים של גידולים.

אז מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב?
יש לכן כעת הזדמנות חד פעמית להצטרף לסדנה הראשונה בארץ לשינוי אורחות חיים ואכילה בריאה לנשים לט”ביות. זהו פרוייקט חדשני וייחודי שיערך במסגרת מכבי שירותי בריאות, אך נשים מכל קופות החולים מוזמנות להשתתף.

בסקר קטן שערכתי לפני כחודש בפייסבוק הרוב המכריע של המשתתפות סברו שהרעיון לערוך את הסדנה הוא מוצלח.

“בעיניי מדובר ברעיון טוב, כי זה מרחב בטוח”, כתבה אחת הנשים, “בשונה מקבוצות אחרות לירידה במשקל שנשים לט”ביות עלולות להרגיש בהן לא שייכות או לא בנוח עם השיח”. ואחרת הוסיפה: “כל שיח הירידה במשקל קשור בצורה כל כך עמוקה ליחס שלנו לגוף, למגדר, לפטריארכיה, לפמיניזם, לבחירה באורח חיים כזה או אחר. זה שיח נורא אינטימי שלי היה קל יותר לייצר עם נשים לט”ב. החוויה שלי בתור אישה פמיניסטית שרצתה (פעמים רבות בחייה) לרדת במשקל, היא חוויה של אשמה. שאני נכנעת לתכתיבים, שאני מתעסקת בשטחי, שלרצות להיות רזה יותר מרדד את עולם הערכים שלי. אני חושבת שהיום, דרך טובה לגרום לי להרגיש שהבחירה שלי לרדת במשקל היא בחירה לגיטימית, הייתה קבוצה כזו בדיוק, שמסוגלת לתת פרשנות אחרת לצורך שלי לרדת במשקל”.

עוד בנושא:  תיקון היסטורי: הכנסת תכיר בבני זוג של נופלים להט"בים כאלמני צה"ל

השתתפו בסקר גם נשים שחשבו שקיום הסדנה איננו רעיון מוצלח, ושאלו: “למה צריך לתייג כל דבר? בטענה ש”ההפרדה הזאת רק הופכת את הקהילה להיות חריגה ואנחנו לא!”. וכאלו שראו בעייתיות במטרת הסדנא עצמה, כפי שכתבה אחת הנשים: “לא רואה ירידה במשקל כמטרה ראויה או ערך בפני עצמו (למעט כדי להסתדר עם דימוי הגוף המערבי המקובל). טיפול בהפרעות אכילה זה סופר חשוב (אבל זה לא קשור להשמנה בהכרח), פעילות גופנית זה חשוב (כנ”ל), לחץ דם/סוכר/ווטאבר כנ”ל. הפואנטה ברורה נראה לי. זה מסמן שומן כדבר רע, והוא פשוט אינו”.

בעקבות הסקר החלטנו לצאת לדרך! רק כך נוכל להבין האם קיום הסדנה אכן מצדיק את עצמו. אני סבורה שהסדנה יכולה להיות מסגרת טובה מאוד לנשים שיבחרו להשתתף בה. יתקיים בה מרחב מוגן לנשים מהקהילה שיאפשר דיבור פתוח וכן, בלי חשש מלט”בופוביה ומפגש עם קבוצה של נשים דומות.

במה תעסוק הסדנה?
הסדנא עוסקת באורח חיים ואכילה בריאה. במסגרת הסדנא נדון במגוון נושאים, בהם פיתוח מיומנות להרגלי אכילה בריאים, קביעת מטרות ויעדים, תכנון ארוחות, התאמת פעילות גופנית, אכילה רגשית, קבוצות המזון השונות, מאזן קלורי, קריאת תוויות מזון ועוד. מי שתרצה תוכל לערוך באופן אישי ובפרטיות שקילה אישית בעשר הדקות הראשונות של כל מיפגש. את הסדנה תנחה דקלה דוד, דיאטנית קלינית ומנחת קבוצות לשינוי הרגלי אכילה, מומלצת ובעלת נסיון הכרות עם נשים מהקהילה הגאה.

מתי מתקיימת הסדנה?
הסדנה תפתח ביום חמישי, ה- 14 למרץ, בסניף מכבי ברחוב בלפור 10 (קומה 3), בתל אביב. היא תתקיים לאורך עשרה שבועות, בימי חמישי בין השעות 19:30-21:00. יכולות להצטרף משתתפות מכל קופות החולים.

כמה זה עולה?
המחיר מסובסד: לחברות מכבי – 20 שקלים לפגישה (200 ₪ לכל הסדנה) ולמי שאינה חברה במכבי – 50 ₪ לפגישה (500 ₪ לכל הסדנה)

כיצד נרשמות?
פרטים והרשמה ממש כאן


הכותבת היא ד”ר רותי גופן, רופאה במרפאת כיכר הבימה ויו”ר החברה לרפואת להט”ב

* Sexual orientation identity disparities in health behaviors, outcomes, and services use among men and women in the United States: a cross-sectional study. Jackson CL, Agénor M, Johnson DA, Austin SB, Kawachi I BMC Public Health. 2016;16(1):807. Epub 2016 8 17.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. ליהי הגב

    הסדנא לא רשומה ברשימת הפעילות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן