fbpx

פונדקאות לזוגות גאים וגברים יחידים: המדריך המלא

מדינת ישראל לא מאפשרת להומואים להיות הורים בישראל באמצעות פונדקאות, אבל בעשור האחרון נולדו אלפי תינוקות באמצעות פונדקאות בחו"ל. מהן האפשרויות הקיימות בעולם עבור מי שחולם להקים משפחה? מהם השלבים השונים בדרך ומהי העלות המשוערת? רועי יולדוס-רייס, סמנכ"ל משפחת תמוז פונדקאות, עושה לנו סדר
מדריךפונדקאות
צילום: תמוז פונדקאות

בשבוע האחרון סערה הקהילה הגאה. 22 שנה אחרי שחוקק חוק הפונדקאות (“חוק הסכמים לנשיאת עוברים”) שהדיר זוגות גאים וגברים יחידים מביצוע ההליך בישראל, ולאחר אינספור דיונים בבג”צ ובוועדות שונות, החליטה מדינת ישראל לפתוח את שערי הפונדקאות גם בפני נשים יחידניות שיוכלו לממש את זכותן להקמת משפחה. גברים יחידים וזוגות גאים? שוב בחוץ.

עם התעוררות המאבק הלהט”בי, צפה שוב הכמיהה הטבעית של רבים כל כך להקים משפחה והתסכול נוכח חוסר היכולת לממש זכותם זו בישראל. אז איך עושים את זה בכל זאת? מהן האפשרויות לפונדקאות בחו”ל עבור זוגות הומואים וגברים ויחידנים? החל משנת 2009 נולדו אלפי תינוקות לגברים ישראלים, יחידים וזוגות, במדינות שונות מסביב לעולם. יחד עם זאת, מפת הפונדקאות העולמית השתנתה באופן משמעותי בעשור זה, לאחר שהמסלולים בהודו, תאילנד, נפאל ומקסיקו נסגרו. כיום עיקר הליכי הפונדקאות של זוגות הומואים ויחידים מתבצע בארה”ב. כמו כן, מספר מצומצם של הליכים מתבצע באלבניה ובקנדה, אך אלה מהווים אחוז קטן מכלל המקרים. באלבניה מדובר במסלול חדש למדי שטרם נרכש בו ניסיון רב, ובקנדה מותרת פונדקאית אלטרואיסטית בלבד, מה שמקשה מאד על איתור פונדקאיות ותורמות, ומוביל לתהליכים ארוכים מאד שפעמים רבות מסתיימים במעבר לתהליך בארה”ב.

צעד 1: לבד או עם סוכנות?

החלטתם שאתם רוצים לצאת למסע? נהדר! ראשית, עליכם להחליט האם תרצו לצאת למסע זה באופן עצמאי או בעזרת ליווי של חברה או סוכנות. חלק מההורים בוחר לנסות ולעבור את ההליך בחו”ל לבד, ופונה באופן ישיר לקלינית פריון, סוכנות פונדקאיות, עורך דין ושאר נותני השירותים השונים. ניהול התהליך באופן עצמאי בארה”ב אפשרי, אך מייקר אותו באופן משמעותי ובעיקר דורש מההורים המיועדים יכולת להתמודד עם גורמים ומשתנים רבים. כמו כן, לעתים קרובות זמני ההמתנה לפונדקאיות ארוכים באופן משמעותי. זו הסיבה שמרבית ההורים המיועדים פונים לחברה המלווה בתהליך, המסייעת לאורך הדרך ומייעצת בהיבטים השונים של המסע. ליווי של סוכנות וריכוז ההליכים תחת קורת גג אחת עוזרים לייעל את התהליך, להוזיל את העלויות, ובעיקר מעניקים שליטה מרבית להורים המיועדים.

צעד 2: הכנות כלכליות

עלות הליך הפונדקאות בחו”ל יקרה, וטרם יציאתכם למסע ודאו שיש לכם את הכסף הדרוש (כולל הוצאות בלתי צפויות, הוצאות שהיה, הוצאות משפטיות ועוד). רבים חוסכים שנים רבות בדיוק עבור המטרה הזו ומוותרים על דירה או מותרות, אחרים נעזרים בהורים ובני משפחה על מנת לממן את ההליך. בנוסף, ניתן לפנות לבנקים ולגופי מימון שונים המעניקים בשנים האחרונות הלוואות בתנאים מיוחדים להליך הפונדקאות. כמו כן, בתקופה האחרונה ניתן לראות הורים לעתיד שבוחרים לגייס את הכסף באמצעות קמפיין מימון המונים.

צעד 3: בדיקות

עם החלטתכם על המסלול והאופן בו תרצו לבצע את הליך הפונדקאות (לבד או עם חברה מלווה), יהיה עליכם לאסוף זרע בקליניקה בארץ או בחו”ל, כמו גם לבצע בדיקות דם למחלות מדבקות (HIV, צהבת B, צהבת C, עגבת), ובדיקות גנטיות במידת הרצון והצורך.

צעד 4: בחירת תורמת ביציות

בשלב זה תבחרו את מחצית המטען הגנטי של ילדיכם. תורמות הביצית עוברות סינון קפדני המורכב מבדיקות דם, ראיון אישי, אבחון פסיכולוגי ובדיקות גנטיות רלוונטיות. ניתן לבחור בין תורמת אנונימית לתורמת ידועה שתסכים אולי להיות עמכם בקשר בעתיד. בחירת התורמת נעשית לרוב מתוך מאגר ובו פרופילים של תורמות המכילים מידע אישי רב ותמונות.

צעד 5: התאמת פונדקאית

מציאת פונדקאית הנה שלב משמעותי ומרגש. בשלב זה תכירו את הפונדקאית הנהדרת שתעזור לכם בהגשמת החלום. כל הפונדקאיות עוברות סינון קפדני, הכולל בדיקות דם, בדיקות רפואיות ולרוב גם הערכה פסיכולוגית מקיפה (בהתאם למדינה ולמסלול). אופי התקשורת עם הפונדקאיות לאורך ההליך משתנה ממסלול למסלול. כך למשל בצפון אמריקה יתקיים קשר ישיר ותכוף עם הפונדקאית, בעוד באלבניה הקשר ברובו מתווך באמצעות החברה. זמני ההמתנה לפונדקאית משתנים ממדינה למדינה, מתקופה לתקופה ומחברה לחברה.

עוד בנושא:  על רקע גל הטרנספוביה: התחדשות בהנהגה של הארגונים הטרנסיים

צעד 6: ההליך הרפואי

הפריה חוץ גופית: לאחר תרומת הזרע ושאיבת הביציות יבוצע הליך ההפריה החוץ-גופית במרפאת הפריון, במהלכו יופרו ביציות התורמת בזרע של האב המיועד. הביציות המופרות יתפתחו במעבדה לרוב במשך 5 ימים – עד לשלב הבלסטוציסט. במידה ואתם זוג גברים (ולא יחיד), ניתן יהיה לפצל את תרומת הביציות ביניכם, על מנת לייצר עוברים עבור שניכם.

בדיקת PGS/NGS/CGH: זוהי בדיקה גנטית של העובר טרם השרשתו ברחם, במטרה להימנע מהחזרת עוברים בעלי מומים ותסמונות, בהן תסמונת דאון. לצורך הבדיקה, נלקחים תאים מהעובר לביופסיה, ותוך זמן קצר ניתן לדעת אילו עוברים מתאימים להעברה לרחם מבחינה כרומוזומלית. בשלב זה, ניתן יהיה לדעת בדר”כ את מין העובר.

החזרת עוברים: בהתאם לבקשת ההורים ואישור הפונדקאית, יוכנסו לרחם הפונדקאית עובר אחד או שניים. חשוב להדגיש כי מפאת הסיכונים הרבים שבהריון תאומים, מומלץ בשנים האחרונות להחזיר עובר אחד בלבד. זאת על מנת להימנע מסיבוכים ולידות מוקדמות.

צעד 7: מעקב ההיריון

הפונדקאית תעבור את בדיקות ההיריון בהתאם לפרוטוקול ההיריון הנהוג במדינה. חשוב לזכור כי בהליכים המתקיימים בארה”ב ובקנדה ההורים המיועדים יתעדכנו על התקדמות ההיריון מהפונדקאית באופן ישיר, בעוד שבאלבניה בדיקות ההיריון יועברו להורים המיועדים על ידי הסוכנות.

צעד 8: הלידה

הלידה תהיה קיסרית או טבעית, בהתאם למצב הרפואי והחלטת הרופא. התינוק ישהה כיומיים בבית החולים, ולאחר מכן ייצא עמכם מבית החולים. במידה ומדובר בלידה מוקדמת, סביר להניח כי התינוק יאלץ לשהות בפגייה. קחו בחשבון שעלות הפגייה בצפון אמריקה יקרה מאד ותיאלצו לרכוש ביטוח מיוחד (במידה וניתן יהיה להשיג כזה). ביטוח ליילוד בארה”ב ובקנדה איננו זול ותלוי בגורמים רבים, וככלל, מדובר בתוספת של 10-20 אלף דולר לפחות, ולעתים אף יותר. באלבניה עלויות הפגייה והביטוח כלולות לרוב במסגרת התכנית.

צעד 9: תעודת הלידה

הרישום על תעודת הלידה שונה ממדינה למדינה. בארה”ב ובקנדה יופיעו שני ההורים על תעודת הלידה, בעוד באלבניה ירשם בתעודת הלידה האב הביולוגי בלבד ביחד עם הפונדקאית. שימו לב, כי לרוב לאחר הלידה יש לשהות כחודש במדינה, טרם הנפקת תעודת הלידה והדרכון.

צעד 10: הליך משפטי ואזרוח

ההליך המשפטי אף הוא משתנה בהתאם למדינה בה מתבצע ההליך. בארה”ב, בקנדה ובאלבניה יהיה זכאי התינוק לדרכון אמריקאי/קנדי/אלבני עמו יכנס ארצה. לאחר כניסתו לישראל, יקבל התינוק אזרחות ישראלית. “על מנת שהתינוק יוכל לקבל אזרחות ישראלית צריך להוכיח קשר גנטי לאחד ההורים. התהליך מתבצע באמצעות בקשה לבית משפט להוכחת האבהות שנעשית על ידי בדיקת רקמות, אומרת עו”ד איריס שינפלד, מומחית לדיני משפחה ופונדקאות. “במקביל, כדי לקבל הכרה להורה שאין לו זיקה גנטית אנו מגישים בקשה לצו הורות או במקרים מסוימים לאימוץ לבית משפט לענייני משפחה”.

משך ההליך

תלוי בגורמים שונים, בהם משך ההמתנה לפונדקאית והצלחת ההפרייה והחזרת העוברים. ככלל, משך הזמן הממוצע הנו כשנה וחצי-שנתיים. אנו עדים להליכים שמסתיימים תוך פחות משנה וחצי ומקרים אחרים שנמשכים זמן ארוך יותר. ההמלצה הטובה ביותר שאפשר לתת להורים שבדרך היא להתאזר בסבלנות ולנשום עמוק.

עלויות

כאמור, הליך פונדקאות בחו”ל יקר, אך משתנה ממקום למקום. טווח העלויות של הליך הפונדקאות הנו רחב ונע בין 80 אלף דולר ל-160 אלף דולר להליכי גאראנטי (זאת כאשר אין הוצאות גדולות בלתי צפויות כדוגמת פגייה). עלות זו תיגזר מהמדינה בה מתבצע ההליך (ובארה”ב אף מן האזור הגיאוגרפי) עלויות של נותני שירותים שונים וכמובן בחירת הסוכנות המלווה. הפערים בין הסוכנויות גדולים למדיי וחשוב לעשות סקר שוק מסודר. יש מי שמעדיף לעשות את כל הדרך לבדו ללא ליווי תוך פנייה ישירה לקליניקה, אך פעמים רבות יגלה שההתמודדות היא מורכבת למדי והעלויות גבוהות בהרבה ומתפזרות בין נותני שירותים רבים. בהצלחה.


הכותב הנו סמנכ”ל “משפחת תמוז – פונדקאות

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

4 תגובות

  1. יצחק יוסף הגב

    מעוניין בפונדקאות

  2. מיכל טל הגב

    אני מעוניינת לעשות ילד לזוג גאי

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן