fbpx

פארטי פופרס – הצד החשוך של השימוש בפופרס

לא הרבה יודעים אבל פופרס עלול לגרום להפרעות ראיה קשות אפילו משימושים בודדים בלבד | ד"ר רועי צוקר מסביר על הקשר בין שימוש בפופרס לבין הפרעות ראייה
poppers

מספר ימים לאחר מצעד הגאווה האחרון הגיע אלינו לאיכילוב מטופל אשר סבל מטשטוש והפרעות משמעותיות בראיה. הוא אושפז במחלקה הנוירולוגית לאחר שנבדק ע”י רופא עיניים ועבר בדיקות הדמיה לרבות CT ראש ו-MRI אשר לא הראו ממצאים משמעותיים.

בבדיקת הראיה שלו היתה לו הפרעה ברורה בשדה הראיה אך כאמור לאף אחד לא היה מושג מה הסיבה. נקראתי למחלקה הנוירולוגית כיועץ המחלקה לענייני מחלות זיהומיות וכך יצא שישבתי ותחקרתי את המטופל. בשיחה עמו סיפר כי הפרעות הראיה החלו מיד לאחר שעשה שימוש במספר סמי מסיבות שכללו בין היתר פופרס.

לא הרבה יודעים אבל פופרס, כן פופרס, יכול לגרום להפרעות ראיה קשות אפילו משימושים בודדים בלבד. לעיתים הפרעות ראיה אלה נשארות קבועות ואינן חולפות.

עוד בנושא:  סופ"ש הגאווה של ת"א - כ-200 אלף במצעד ובמסיבת הגאווה המרכזית

אז בואו נדבר על פופרס

הסם נמנה על קבוצה של חומרים המכילים את החומר NITRITE שלפני יותר מ-100 שנה נעשה בו שימוש לטיפול בתעוקת לב.

נעשה מאוד פופולרי בקרב גייז החל משנות ה-60 עקב היכולת שלו לגרום להרפית פי הטבעת ורצפת האגן בעת קיום יחסי מין וכן נעשה בו שימוש במהלך מסיבות כסם בגורם לתחושת אופוריה לזמן קצר.

בשנים האחרונות פופרס הפך להיות סם לא חוקי במדינת ישראל.

הסם גורם לירידת לחץ דם משמעותית בעת השימוש בו במיוחד אם משלבים אותו עם תרופות כמו ויאגרה. שילוב 2 התרופות הנ’ל שהינן נפוצות בקרב גייז הינו אסור בתכלית האיסור ועלול אף להוביל לאירועים לבביים.

מדובר בסם ממכר לכל דבר ובמקומות שונים בעולם מדובר בתופעה מעוררת דאגה ואף ישנן קבוצות תמיכה ותוכניות גמילה מהשימוש ב POPPERS.

בין תופעות הלוואי של הסם גם תהליך שנקרא המוליזה (התפוצצות של כדוריות דם אדומות) ומצב של אנמיה חמורה, בעיקר מתועד עם אנשים שסובלים גם מ G6PD.

ומה הקשר בין POPPERS לראיה?

יש דיווחים רבים בספרות הרפואית על מטופלים, רובם המוחלט גייז, שהגיעו עם הפרעות ראיה שונות לאחר שימוש בפופרס. המשתמשים מדווחים על הפרעות ראיה שונות אבל הנפוצה שבהן היא הפרעה ביכולת להתמקד ולקרוא, במקרים קיצוניים גם איבוד ראיה משמעותי יותר עד לכדי כמעט עוורון.

פופרז בעצם הוא שם למספר חומרים שכולם מכילים NITRITE. בשנים האחרונות מצאו כי אירועים של ירידה בראיה קשורים יותר לחומר ISOPROPYL NITRITE שהוא נפוץ ביותר בפורמולציה של הסם. מצאו כי הסם גורם לפגיעה ישירה בתאי קליטת האור של העין הנקראים פוטורצפטורים. לא ברור באיזה מנגנון נוצרת הפגיעה אך יודעים כי בד”כ היא מתרחשת באיזור מסוים של העין הנקרא FOVEA.

עוד בנושא:  די כבר עם השקרים שלך – סרט יפה על אהבת נעורים סודית

מכיוון שלא מדובר בממצא מאוד מאוד בולט בבדיקת העיניים, חשוב לדווח לרופא העיניים על השימוש ב POPPERS כדי שידע מה ואיפה לחפש בבדיקת העין.

לציין כי מדווחים מספר מקרים בהם הנזק היה קבוע והראיה של חלק מהמטופלים לא חזרה לקדמותה. עם זאת חלק גדול משתפרים בחלוף הזמן, לפעמים אחרי זמן ממושך.

יש טיפול ? לא ממש. במקרים אלה מה שצריך לעשות הוא פשוט לעקוב ולקוות שהראיה תלך ותשתפר.

מה חשוב מבחינתכם – אם הבחנתם בירידה בראיה סביב שימוש בפופרס לפנות לרופא המטפל שלכם ולרופא עיניים ולהיבדק. חשוב להבין שרוב הרופאים אינם מודעים לתופעה זו וחשוב להפנות את תשומת ליבם לכך.


הכותב ד”ר רועי צוקר, הוא רופא למחלות זיהומיות בבית החולים איכילוב ורופא שותף במרפאת גן מאיר, חבר בחברה לקידום בריאות להט”ב בהסתדרות הרפואית

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן